De brug is opgehaald

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

De brug is opgehaald

Berichtdoor Chaya » 24 dec 2015 14:49

N.a.v. DEZE VRAAG EN ANTWOORD over het wandelen op de derde weg.
Ik zag in het archief dat er al reeds een oud topic over was, maar helaas gesloten.
Nu is er nog een uitdrukking, die vaak gehoord wordt en hetzelfde betekent als de derde weg bewandelen.
De brug naar de wereld is opgehaald, m.a.w. die wereld wil ik niet meer in, daar voel ik me niet meer in thuis, maar toch.... ik ben nog onbekeerd in mijn beleving.

ds. Heikamp heeft een prachtig en ontroerend antwoord gegeven, opgetekend uit de mond van een oude dame.

Het is de weg van mijn tranen, geloven en kenmerken van wedergeboorte, buiten de geloofsgemeenschap met Christus. Helaas is de derde weg een weg die voor mij uitloopt in de hel als het blijft zoals het er nu voorsta. Wie een andere weg leert dan de dood in Adam en het leven in Christus die dwaalt ten zeerste. Zeker moet geleerd worden hoe de Heere dat werkt door Zijn lieve Geest in het hart van een verloren zondaar. Dan worden alle gronden buiten God en Christus afgesneden en krijgt God alle eer! Ik hoop zo dat de Heere het mij, uit vrije genade om Christus wil, nog komt te schenken, voordat het eeuwigheid voor mij wordt.

Begrijpen jullie de worstelingen van deze oude moeder? Of is het simpel, van twee wegen loop je gewoon op die ene?
Wat zou je tegen die moeder willen zeggen?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: De brug is opgehaald

Berichtdoor benefietdiner » 24 dec 2015 17:04

Chaya schreef:N.a.v. DEZE VRAAG EN ANTWOORD over het wandelen op de derde weg.
Ik zag in het archief dat er al reeds een oud topic over was, maar helaas gesloten.
Nu is er nog een uitdrukking, die vaak gehoord wordt en hetzelfde betekent als de derde weg bewandelen.
De brug naar de wereld is opgehaald, m.a.w. die wereld wil ik niet meer in, daar voel ik me niet meer in thuis, maar toch.... ik ben nog onbekeerd in mijn beleving.

ds. Heikamp heeft een prachtig en ontroerend antwoord gegeven, opgetekend uit de mond van een oude dame.

Het is de weg van mijn tranen, geloven en kenmerken van wedergeboorte, buiten de geloofsgemeenschap met Christus. Helaas is de derde weg een weg die voor mij uitloopt in de hel als het blijft zoals het er nu voorsta. Wie een andere weg leert dan de dood in Adam en het leven in Christus die dwaalt ten zeerste. Zeker moet geleerd worden hoe de Heere dat werkt door Zijn lieve Geest in het hart van een verloren zondaar. Dan worden alle gronden buiten God en Christus afgesneden en krijgt God alle eer! Ik hoop zo dat de Heere het mij, uit vrije genade om Christus wil, nog komt te schenken, voordat het eeuwigheid voor mij wordt.

Begrijpen jullie de worstelingen van deze oude moeder? Of is het simpel, van twee wegen loop je gewoon op die ene?
Wat zou je tegen die moeder willen zeggen?

Derde weg of ook wel ‘de bekommerden’ genoemd.
Ik durf wel te erkennen ook in een zelfde toestand geweest te zijn.
En….. ja, ik was ook van de Gereformeerde Gemeenten in Nederland.
Ik ben nog altijd geneigd de GGinN de schuld te geven van mijn toestand maar daar moet ik wel mee uitkijken natuurlijk.
En…toch, je wordt daar in een dergelijke toestand (derde weg en bekommerd) gebracht / gepreekt.
Zei bepreken daar zo weinig en soms helemaal niet de uitkomst in Christus. al heel gouw krijg je dan een gestolen Jezus enz. enz.
Lees dit maar eens http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/233 ... -bekering/
Je komt daar echt in een depressie.
maar ooooo ik ben al weer aan het veroordelen van die denominatie maar toch ik probeer altijd te waarschuwen tegen die leer en mijn vriend Koos doet dat ook http://www.jijdaar.nl
Afbeelding

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: De brug is opgehaald

Berichtdoor naamloos » 24 dec 2015 17:53

Chaya schreef:Begrijpen jullie de worstelingen van deze oude moeder? Of is het simpel, van twee wegen loop je gewoon op die ene?
Wat zou je tegen die moeder willen zeggen?
Ik vind het antwoord al even vaag als de vraag. Als het evangelie moeilijker wordt van het uitleggen, dan deugt de uitleg niet!
Wie niet kan uitleggen wat ons 2000 jaar geleden geschonken is kan beter wat anders gaan doen.
Ik begrijp werkelijk waar niet wat er prachtig en ontroerend is aan dergelijke worstelingen als resultaat van zulke vage preken.
Meer dan 75 jaar vragen om iets wat je continu wordt aangeboden ... het wordt rap tijd dat deze dame eens aan ''aannemen'' gaat doen.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: De brug is opgehaald

Berichtdoor MoesTuin » 24 dec 2015 18:01

Door hieronder te klikken kun je lezen, voor een duidelijke uitleg rondom "de derde weg"

klik hier

Nog is het genadetijd, "is uw Paspoort getekend o mens, bij de grens van leven en dood"
of te wel, bent U / jij gekocht en betaald met het Bloed van Christus, het is ook voor jou en u!
Laat het niet enkel bij woorden of het verstand, laat Christus toe in u / jouw hart
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: De brug is opgehaald

Berichtdoor benefietdiner » 24 dec 2015 18:20

naamloos schreef:Ik vind het antwoord al even vaag als de vraag. Als het evangelie moeilijker wordt van het uitleggen, dan deugt de uitleg niet!
Wie niet kan uitleggen wat ons 2000 jaar geleden geschonken is kan beter wat anders gaan doen.
Ik begrijp werkelijk waar niet wat er prachtig en ontroerend is aan dergelijke worstelingen als resultaat van zulke vage preken.
Meer dan 75 jaar vragen om iets wat je continu wordt aangeboden ... het wordt rap tijd dat deze dame eens aan ''aannemen'' gaat doen.

Ja oké maar dat word in haar denominatie nu juist verboden.
Jezus aannemen is stelen, het moet gegeven worden.
En dan kom je in de eindeloze discussie Jezus aannemen/ontvangen :roll:
http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/194 ... -aannemen/

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: De brug is opgehaald

Berichtdoor Teus » 24 dec 2015 18:54

Als je onbekeerd ben werkt God niet met Zijn Lieve Geest.
Als je onbekeerd ben leef je niet anders dan in de wereld.
Hopen dat God het wil is een dwaalleer.
2,3 of 5 wegen, er is maar 1 weg.

De worsteling als zodanig begreep ik, alleen nu niet meer ik begrijp niet dat ik zelf zo stom geweest ben mensen boven God te stellen.
Ik heb het altijd aangenomen dat het zo was, het is me fout voorgehouden en deze mensen hebben zeker schuld tegenover God.
Niet tegenover mij, ik heb mensen geloofd en God niet. Ik ben verantwoordelijk voor mijn zelf Ik heb Zijn woord niet geloofd en me laten manipuleren door de duistere machten.

Ik zou haar adviseren te doen wat God het liefst en als eerst van een onbekeerd mens wil, zichzelf bekeren.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: De brug is opgehaald

Berichtdoor Chaya » 24 dec 2015 20:26

...
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: De brug is opgehaald

Berichtdoor Marnix » 25 dec 2015 13:02

Begrijpen jullie de worstelingen van deze oude moeder? Of is het simpel, van twee wegen loop je gewoon op die ene?
Wat zou je tegen die moeder willen zeggen?


Ik begrijp het bijbels gezien niet. Vanuit haar achtergrond wel. De derde weg is volgens mij niet Bijbels, hooguit iets wat is ontstaan vanuit een bepaalde kerkcultuut en een in mijn ogen onjuiste prediking. Dat er een overgang is van de ene weg naar de ander, ja. Maar er is geen derde weg. Je hoort bij Hem of niet.

Je zou de oude moeder moeten vragen waarom ze Jezus niet wil volgen. Dan krijg je waarschijnlijk te horen: dat wil ik wel maar ik ben zondig, het gaat niet zomaar, er moet iets gebeuren. Dat heeft ze zo geleerd. Ze volgt Jezus maar denkt zelf dat er meer moet gebeuren.

Als iemand zegt: ik wil hoor niet meer bij de wereld maar ik hoor ook niet bij Jezus is een van beiden onjuist. Je hoor of bij de een, of bij de Ander.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Nina

Re: De brug is opgehaald

Berichtdoor Nina » 25 dec 2015 14:11

Ik sluit me helemaal bij jou aan Marnix: de Bijbel leert nergens dat er 3 wegen zijn.
Je bent òf bekeerd, òf onbekeerd en er is geen weg daar tussen in.
Ik vrees ook dat het komt door de leer waar men aan blootgesteld is. Waarom lees ik toch zo veel over 'bekommerde' mensen in de Ger-Gem hoek? Waarom altijd zoveel 'geworstel'? (het wordt ook letterlijk zo benoemd)
Het is de leer, en de angst (die er ingepompt wordt) dat men zich een 'gestolen' Jezus toe-eigent.

Ik vind de reactie van de predikant helemaal niet ontroerend, hij had moeten zeggen dat dit niet Bijbels is: je bent òf vóór, òf tegen Hem. Er is geen middenweg.

Ik heb onlangs eens wat preken zitten beluisteren van een Ger-Gem dominee. 'De ware avondmaalsganger', heette de serie.
Nou, als je dat hoort, blijf je vanzelf wel zitten, want je herkent jezelf niet in dat bijna perfecte plaatje wat werd neergezet.
Logisch dat men dan de conclusie trekt dat het niet voor jou is, want je voldoet niet aan het plaatje.
Gelukkig leert mijn Bijbel anders.

Nina

Re: De brug is opgehaald

Berichtdoor Nina » 25 dec 2015 14:48

Ik heb het stukje van die moeder nog eens doorgelezen. Bijna aan het eind zegt ze:

Ik hoop zo dat de Heere het mij, uit vrije genade om Christus wil, nog komt te schenken, voordat het eeuwigheid voor mij wordt.


Ik vraag me af: wat moet haar nog geschonken worden volgens haar, en hoe denkt zij te moeten weten dat het haar geschonken is?

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: De brug is opgehaald

Berichtdoor Teus » 25 dec 2015 15:48

Nina schreef:
Ik vraag me af: wat moet haar nog geschonken worden volgens haar, en hoe denkt zij te moeten weten dat het haar geschonken is?


De Wedergeboorte moet volgens haar geschonken worden. Als ze zich bekeerd geeft God het graag, uit Genade.
Maar bij voorbaat gelooft ze al niet van God wat ze moet doen om de wedergeboorte te ontvangen.
Ze wacht op bekering van God maar God verwacht het van haar, Hij wil er om gevraagd zijn.

Als je de Genade ontvangen hebt weet je echt wel dat Jezus je Heiland is en Genade ontvangen hebt.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Nina

Re: De brug is opgehaald

Berichtdoor Nina » 25 dec 2015 16:41

Teus schreef:
Als je de Genade ontvangen hebt weet je echt wel dat Jezus je Heiland is en Genade ontvangen hebt.


Dat vraag ik me af.. Als jij onderwezen krijgt dat dat altijd gepaard gaat met een heel bijzondere ervaring, weet je dat nooit zeker. Want hoe bijzonder is dan genoeg om zekerheid te hebben?

In mijn familie zijn er verscheidene mensen die het hier erg moeilijk mee hadden, zij durfden niet te zeggen dat ze een kind van God waren. Sommigen van hen hadden van klein kind af aan al een overtuigd geloof, dat geleidelijk groeide naar mate ze ouder werden. Ze kenden geen plotselinge ommekeer in hun leven, en konden jaloers zijn op mensen die een daadkrachtige bekering hadden mee gemaakt. Zo ook mij grootouders, waarvan ik overtuigd was dat ze een kind van Hem waren, zo dicht leefde ze bij de Heer..

Deze vrouw gelooft in een dwaalleer. Net zoals deze predikant. Dit is juist een strik van Satan, (lees einde reactie van de predikant) die mensen op deze manier verleidt en weghoudt van Jezus, Die zegt dat Hij niemand die tot Hem komt, zal uitwerpen.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: De brug is opgehaald

Berichtdoor Chaya » 25 dec 2015 22:12

Nina schreef:Deze vrouw gelooft in een dwaalleer. Net zoals deze predikant. Dit is juist een strik van Satan, (lees einde reactie van de predikant) die mensen op deze manier verleidt en weghoudt van Jezus, Die zegt dat Hij niemand die tot Hem komt, zal uitwerpen.

Dan begrijp je dus niet veel van de worstelingen van deze vrouw. Ook zie ik van jou geen bemoedigend antwoord helaas.
Dit gaat ook over de toeëigening van het geschonken heil. En velen menen het te kunnen pakken.
In de Bijbel staat ook de duidelijke waarschuwing: gaat weg van Mij, ik heb u nooit gekend! En dat gaat echt niet over de vloekers en de godloochenaars!
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Nina

Re: De brug is opgehaald

Berichtdoor Nina » 25 dec 2015 22:35

De brug naar de wereld is opgehaald, m.a.w. die wereld wil ik niet meer in, daar voel ik me niet meer in thuis, maar toch.... ik ben nog onbekeerd in mijn beleving.


Bovenstaand citaat is uit jouw openingspost, Chaya.
En daar zeg je nu precies waar het 'em wringt: deze mensen gaan af op hun beleving. Die blijkt maatgevend te zijn.
Er staat nergens geschreven dat je een geweldige ervaring moet hebben. Je moet geloven.
Ik vind het triest voor deze vrouw, maar kan echt boos zijn op zo'n voorganger, want deze leer is vals.

De Bijbel zegt:
Romeinen 10:9:
"Want indien gij met uw mond belijdt, dat Jezus Heer is, en met uw hart gelooft, dat God Hem uit de doden heeft opgewekt, zult gij behouden worden; want met het hart gelooft men tot gerechtigheid en met de mond belijdt men tot behoudenis."

Johannes 11:25-26:
"Jezus zeide tot haar: Ik ben de opstanding en het leven; wie in Mij gelooft, zal leven, ook al is hij gestorven, en een ieder, die leeft en in Mij gelooft, zal in eeuwigheid niet sterven; gelooft gij dat?"

Johannes 1:12-13:
"Doch allen, die Hem aangenomen hebben, hun heeft Hij macht gegeven om kinderen Gods te worden, hun, die in zijn naam geloven; die niet uit bloed, noch uit de wil des vlezes, noch uit de wil eens mans, doch uit God geboren zijn."

Nina

Re: De brug is opgehaald

Berichtdoor Nina » 25 dec 2015 22:44

Ik ken geen dodelijkst tijdsgewricht en daarom geen vergeving en het bloed van Christus is niet toegepast aan mijn ziel.


De derde weg is dus de weg van de ervaring. de dominee zou er goed aan doen deze vrouw er op te wijzen dat dit in strijd is met de Bijbel.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 54 gasten