de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

learsi
Majoor
Majoor
Berichten: 1518
Lid geworden op: 08 feb 2009 23:29

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor learsi » 10 dec 2015 14:30

Cicero schreef:Je zegt het zelf al: 2:8-15 is een uitvloeisel van 1-7, met andere woorden: de schrijver maakt hier concreet wat de boodschap van het evangelie in zijn situatie voor het gemeenteleven betekent. Dan zou je dus kunnen zeggen: het gaat om het fundament, en de concrete uitwerking is daarbij van ondergeschikt belang.


Daar kun je voor kiezen.
Dat is net zo'n keus als Gravo maakt.
De verzen 8-15 laten zien dat bij de basis ook een vorm meekomt die uit die basis geleefd/beleefd wordt!
Die vorm wordt door de schrijver uit/naar Gods Woord gestructureerd.

h.g.
Learsi

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3394
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Cicero » 10 dec 2015 17:24

learsi schreef:Daar kun je voor kiezen.
Dat is net zo'n keus als Gravo maakt.
De verzen 8-15 laten zien dat bij de basis ook een vorm meekomt die uit die basis geleefd/beleefd wordt!
Die vorm wordt door de schrijver uit/naar Gods Woord gestructureerd.

h.g.
Learsi

Of die vorm zo duidelijk 'naar Gods Woord' gestructureerd wordt, is maar de vraag. Want de vorm die de schrijver kiest, komt naadloos overeen met wat in zijn tijd gebruikelijk was.

Maar goed, als jij denkt dat het tot de essentie van Gods Woord hoort dat vrouwen tweederangs zijn, mag je dat vinden natuurlijk.

learsi
Majoor
Majoor
Berichten: 1518
Lid geworden op: 08 feb 2009 23:29

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor learsi » 10 dec 2015 19:01

Cicero schreef:Maar goed, als jij denkt dat het tot de essentie van Gods Woord hoort dat vrouwen tweederangs zijn, mag je dat vinden natuurlijk.


Waar zeg ik dat?
De vrouw is ook naar Gods beeld geschapen. Dus tweederangs is een woord dat onze Schepper niet eert!

Men kan en wil echter niet nadenken over wat Paulus zegt. Men stoot zich er aan.
Wat hij zegt staat te ver van de natuurlijke mens af.

h.g.
Learsi

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3394
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Cicero » 10 dec 2015 19:59

learsi schreef:Waar zeg ik dat?
De vrouw is ook naar Gods beeld geschapen. Dus tweederangs is een woord dat onze Schepper niet eert!

Men kan en wil echter niet nadenken over wat Paulus zegt. Men stoot zich er aan.
Wat hij zegt staat te ver van de natuurlijke mens af.

h.g.
Learsi

Wat Paulus zegt is precies in lijn met de toenmalige cultuur. De natuurlijke mens uit de tijd van Paulus zou wat hij zegt heel normaal vinden. En volgens Paulus en de meeste andere Joden (en Grieken en Romeinen) van zijn tijd zijn vrouwen ondergeschikt aan mannen. De man is de heer der vrouw. Het positiefste dat ze hierover kunnen zeggen is dat de man de baas is over de vrouw niet zoals je de baas bent over een slaaf. Maar de vrouw staat natuurlijk op de tweede rij. Paulus vergelijkt de verhouding man-vrouw met die van Christus-man. Net zoals de man ondergeschikt is aan de autoriteit en de macht van Christus, zo is de vrouw ondergeschikt aan de autoriteit en de macht van de man. Om die reden moeten vrouwen volgens Paulus (en hiermee bevestigt hij het culturele gebruik) altijd gesluierd zijn in het openbaar. Vrouwen die zonder sluier in het openbaar verschijnen gedragen zich tegennatuurlijk, hoerig en tasten het aanzien van hun mannelijke opziener aan.

Dit is wel naar de natuurlijke mens, want ik kan je vele citaten geven waaruit blijkt dat deze opvattingen gefundenes Fressen waren in de tijd van Paulus.

learsi
Majoor
Majoor
Berichten: 1518
Lid geworden op: 08 feb 2009 23:29

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor learsi » 10 dec 2015 20:54

Het gaat mij om wat Paulus in het tweede hoofdstuk van de eerste Kor. brief zegt.
In het bijzonder de laatste 6 verzen.

h.g.
Learsi

ben db bd
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1264
Lid geworden op: 02 okt 2013 16:04

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor ben db bd » 10 dec 2015 21:15

met hartelijk dank aan Moestuin voor de heerlijke link die zij (moestuinen zijn denk ik wel doorgaans vrouwelijk) gaf. Niet met droge ogen mee te beleven !! Maar wat komt de waarde van Gods schepselen hier toch heerlijk in tot uiting. Daarom houd ik eigenlijk ook meer van gemengde koren, waarin de verschillen van vrouwen en mannen zo prachtig harmonieus uitkomen. Gemengde koren klinken toch gewoon voller, vind ik.

maar o, wat een pijn beleven we ook mee met learsi en dan nog ook een ervaring van Chaya daar overheen, lieve mensen, het is echt niet zo dat Gods voorschriften nou zo vreselijk achterhaald zijn door de tijd hoor! Laten we toch eerbiedig buigen voor Gods heilig Woord, omdat dit het Woord van de Allerhoogste Majesteit is. Onveranderlijk!

en dan schrik ik ook van de ongemeen felle bestrijdingen van naamloos. Zelf heb ik daar met mijn achtergrond niks van hoor. ik weet mijzelf ook niet bij de zachtmoedigsten te behoren. Maar ja, alle dingen hebben nou eenmaal twee kanten en tegen Gods Woord ingaan schijnt toch niet tot het ontvangen van bijzondere zegeningen uit te nodigen, als ik m’n Bijbeltje een beetje begrijp.

toch denk ik als de Allerhoogste ons een regel geeft via een apostel, dat Hij Zelf gerust van die regel af kan wijken. Behoren alle wonderen daar ook niet onder? Bij Godswonderen herkennen we immers een uitzondering op de regel?! (hoewel sommigen denken dat die opeisbaar zijn, toch?)
Vanmorgen werden wij hier daar ook zo bij bepaald. Een aantal weken geleden viel onze 10 jarige kleindochter heel ongelukkig en werd daar groot gedeeltelijk blind door. Vanmorgen, toen ze wakker werd, was haar zicht opeens weer helemaal hersteld. Wij weten niet of dat een medische regel is, want de doctoren wisten haar niet te helpen en konden ook alleen maar afwachten zonder beloften. Daarom leggen wij dat herstel van gezicht zelf dankbaar uit als een geschenk van de Heere God.

Zo kan de Heere toch ook gerust een vrouw in een bepaalde bediening stellen, als Hij dat wenst?
Bij Corrie ten Boom was dat misschien wel zo. Mag de Allerhoogste alstublieft?
Moeten wij dan DUS ook maar de opgelegde regel over boord gooien? Dat zou ik een arrogant argument vinden.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor naamloos » 11 dec 2015 09:54

learsi schreef:Men kan en wil echter niet nadenken over wat Paulus zegt. Men stoot zich er aan.
Wat hij zegt staat te ver van de natuurlijke mens af.
learsi schreef:Het gaat mij om wat Paulus in het tweede hoofdstuk van de eerste Kor. brief zegt.
In het bijzonder de laatste 6 verzen.

h.g.
Learsi
Ik stoor me eraan, dat je mensen die een andere interpretatie hebben als jij, veroordeeld als natuurlijke mensen. On-wedergeboren mensen die de Geest niet hebben, want daar gaat het in 1 Kor. 2 over. Dat oordeel komt jou heel niet toe Learsi!
Ieder die Jezus heeft aangenomen (niet ieder die jouw vrouwenstandpunt deelt) is verzegeld met de H.G. der belofte, en de Geest woont in hem-haar. Bovendien, voor ieder van ons geldt dat we ten dele kennen, ook jij. :mrgreen:

Ik stoor me ook aan je uitspraak dat 'men' niet kan en wil nadenken over hetgeen Paulus zegt.
Vele mensen (waaronder ik) hebben erover nagedacht, echter komen niet alle tot dezelfde conclusie als jij.

En ik stoor me aan mannen die letterlijk lezen in onze vertalingen (zonder zich af te vragen of er wordt bedoelt wat er lijkt te staan) maar volledig voorbijgaan aan hetgeen Paulus tot hen zegt: Ik wil dan dat de mannen op alle plaatsen bidden met opheffing van heilige handen, zonder toorn en meningsverschil. Maar intussen maken ze zich wél druk over hetgeen Paulus tegen vrouwen zegt.
Dan denk ik: als die mannen Paulus net zo serieus namen met de dingen die hij tot hen zei (er staat tenslotte evenzo), dan hadden we nu niet met duizenden verschillende kerkjes gezeten. Maar nee, in plaats daarvan voelen ze zich geroepen er op toe te zien of vrouwen zich wel houden aan hetgeen Paulus tot hen zegt. (en dan natuurlijk volgens hun eigen verstaan van Paulus)
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Cathy
Majoor
Majoor
Berichten: 1543
Lid geworden op: 13 sep 2002 17:18
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Cathy » 11 dec 2015 11:08

Speedy schreef:Ja mooi gezegd, als het aansluit bij je gevoel, bij je denken en het Woord laat spreken naar wat je wilt lezen. 8)


Ik verbeeld me ook dat ik erover heb nagedacht en misschien laat ik het Woord ook wel spreken naar wat ik wil lezen maar wanneer je eens helemaal uitzoomt dan zie je dat in Genesis 1: 28 toch duidelijk staat dat God aan zowel de man als de vrouw dezelfde opdracht geeft. Er wordt in deze zeer goede, niet volmaakte situatie voor de zondeval geen verschil gemaakt tussen de beide seksen.
Die ondergeschikte positie waar wij nu mee te maken hebben was een straf, een vloek.
Precies zoals de dood ook als een straf op de zonde beschreven wordt.
Maar ik denk dat er niemand is die het gebruik van medicijnen veroordeeld of de soms noodzakelijke operatie afwijst omdat hij/zij zich gewillig onderwerpt aan deze straf. We verzetten ons er zo lang mogelijk tegen en proberen datgene wat voelt als straf vanwege ons slechte geweten, de dood, zo lang mogelijk uit te stellen. Terecht overigens.

Mogen we analoog hieraan geen pogingen ondernemen om man en vrouw een gelijkwaardige positie te bezorgen juist ook binnen een christelijke gemeente? Om te streven naar die zeer goede situatie?
Jezus heeft de vloek toch doorbroken? Hij heeft toch de schuld op zich genomen? Of is er toch iets overgebleven wat niet is verzoend? Dan is Zijn offer niet compleet geweest.

In het OT lopen we aan tegen de ongelijke waarde van de vrouw om welke reden dan ook. Dat is o.a. te zien aan het verschil in offers en dagen van onreinheid van de vrouw na een geboorte.
De basis in het NT is Jezus, het grote voorbeeld in Zijn omgang met vrouwen. Hij gaf haar langzamerhand de plaats die haar toekwam in tegenstelling tot de cultuur van die tijd. Hij appelleerde b.v. de vrouw uit Samaria aan haar verantwoordelijkheid. In de eerste christengemeenten werd er nog meer uitgebreid naar het gelijkwaardigheidsdenken. Zie de Galatenbrief 3: 26-29.
Het is een voortgaande beweging richting Zijn Koninkrijk.
Zo zie ik dat.
Maar die beweging heeft in sommige kringen last van roestige tandwielen en hapert zo nu en dan behoorlijk om niet te zeggen dat hij eeuwenlang heeft stilgestaan.
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

learsi
Majoor
Majoor
Berichten: 1518
Lid geworden op: 08 feb 2009 23:29

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor learsi » 11 dec 2015 12:03

Met name in dit topic gaat het er op de achtergrond (die alles bepalend is), over wat gedacht en gevoeld wordt, en of ik daar Gods stem in kan/mag/moet beluisteren.
Hoe weet ik dat de Heere mij echt roept en dat het geen inbeelding is.
Het gaat er dus met name over wat en hoe de Geest in een mens werkt.

Iemand die het werk van de Geest (nog) niet kent, is in staat zichzelf te bedriegen.

Toch?

De Geest gebruikt het Woord om de mens tot bekering en geloof te brengen.
Vraag is dan wat in ieder geval het gevolg zal zijn van dit werk van de Geest.

We zien dat bijv. bij de bloedvloeiende vrouw.
Zij leert te accepteren wat het Woord over haar bloedvloeien zegt, zie Lev.15:25.
Zij leert te accepteren dat het Woord haar gedurende al de dagen van haar bloedvloeiing onrein noemt.
Dat ze dit Woord accepteerde zien we aan het feit dat ze pogingen in het werk gaat stellen om van haar onreinheid af te komen.
Waar ze accepteert, dat ze ,naar het geschreven Woord, onrein is, begint ze haar zoektocht naar reinheid.
En ze komt uit bij Hem Die haar zalig maakt van haar onreinheid.
Herschepping(!) door Woord en Geest.

Voor ons geldt hetzelfde als voor haar.
Als wij niet accepteren wat het Woord ons over onze natuur leert, dan zullen we ook niet bij de Christus uitkomen, die ons van onze natuur wil en kan en zal verlossen.

De gelijkenis van de dwaze maagden leert dat een mens zich volkomen kan vergissen mbt zijn/haar relatie tot Christus.
Bij de ene groep wordt duidelijk dat ze zelf vinden dat ze een relatie hebben met de Heere Jezus, terwijl de Heere in alle eerlijkheid moet zeggen dat Hij hen niet kent. Hij heeft geen omgang met hen.
Ze denken dat het leven gelegen is in hun omgang met Hem.

De natuurlijke man zal door het werk van Woord en Geest zijn eerste natuur onder ogen leren zien en deze op willen geven om deze door de Heere laten herscheppen. Zo wordt de man meer man zoals de Heere het bedoelde.
Hetzelfde geldt voor de natuurlijke vrouw.
En beiden stemmen in met dat wat Woord en Geest leren vrouw en man.

h.g.
Learsi

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor naamloos » 11 dec 2015 13:59

learsi schreef:Met name in dit topic gaat het er op de achtergrond (die alles bepalend is), over wat gedacht en gevoeld wordt, en of ik daar Gods stem in kan/mag/moet beluisteren.
Hoe weet ik dat de Heere mij echt roept en dat het geen inbeelding is.
Het gaat er dus met name over wat en hoe de Geest in een mens werkt.

Iemand die het werk van de Geest (nog) niet kent, is in staat zichzelf te bedriegen.

Toch?
Iemand die het werk van de Geest niet kent ik óók in staat zichzelf te bedriegen, kijk maar eens hoeveel duizenden geloofsrichtingen er zijn die allemaal claimen door de Geest geleid te worden. Uiteraard spelen er gevoelens mee, maar die bepalen mijn conclusie niet.
learsi schreef:De Geest gebruikt het Woord om de mens tot bekering en geloof te brengen.
Vraag is dan wat in ieder geval het gevolg zal zijn van dit werk van de Geest.
Wel, je laten leiden door de Geest, en vrucht dragen. Gal.5: 22.
learsi schreef:We zien dat bijv. bij de bloedvloeiende vrouw.
Zij leert te accepteren wat het Woord over haar bloedvloeien zegt, zie Lev.15:25.
Zij leert te accepteren dat het Woord haar gedurende al de dagen van haar bloedvloeiing onrein noemt.
Dat ze dit Woord accepteerde zien we aan het feit dat ze pogingen in het werk gaat stellen om van haar onreinheid af te komen.
Waar ze accepteert, dat ze ,naar het geschreven Woord, onrein is, begint ze haar zoektocht naar reinheid.
En ze komt uit bij Hem Die haar zalig maakt van haar onreinheid.
Herschepping(!) door Woord en Geest.

Voor ons geldt hetzelfde als voor haar.
Als wij niet accepteren wat het Woord ons over onze natuur leert, dan zullen we ook niet bij de Christus uitkomen, die ons van onze natuur wil en kan en zal verlossen.
Nou ga je een verhaal achter een verhaal maken, en probeert dat één op één over zetten. Ik hou niet van zo'n stappenplan, en bovendien gaat het in dit topic niet over bekering en wedergeboorte. Ik mag toch hopen dat voorgangers en andere leiders van gemeentes -zowel mannelijk als vrouwelijk- Jezus Christus aanvaard hebben als hun Redder en Heer.
learsi schreef:De gelijkenis van de dwaze maagden leert dat een mens zich volkomen kan vergissen mbt zijn/haar relatie tot Christus.
Bij de ene groep wordt duidelijk dat ze zelf vinden dat ze een relatie hebben met de Heere Jezus, terwijl de Heere in alle eerlijkheid moet zeggen dat Hij hen niet kent. Hij heeft geen omgang met hen.
Ze denken dat het leven gelegen is in hun omgang met Hem.
Deze gelijkenis staat in een heel andere setting, die van de eindtijd. Maar goed, als je die zo wilt zien, dan geldt het voor jou evengoed.
learsi schreef:De natuurlijke man zal door het werk van Woord en Geest zijn eerste natuur onder ogen leren zien en deze op willen geven om deze door de Heere laten herscheppen. Zo wordt de man meer man zoals de Heere het bedoelde.
Hetzelfde geldt voor de natuurlijke vrouw.
En beiden stemmen in met dat wat Woord en Geest leren vrouw en man.
Juist, maar met cultuur en traditie stem ik niet in. En bij gevolg dus ook niet met mensen die daaraan vast willen houden.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor MoesTuin » 14 dec 2015 10:16

en zo op weg richting Kerst komen we een bijzonder meisje, een jonge vrouw tegen, een meisje jonge vrouw die wel een heel belangrijke rol kreeg in Gods Heilsplan, God koos haar uit.
En net als mensen vandaag aangeven, kan dat wel, mag dat wel, enz.... was het toendertijd net zo, "Kan er iets goeds uit Nazareth komen?
En zo valt alles wat gezegt is in dit topic gelijk op zijn plaats, De Heere God schakelt mensen in Zijn plan in wie hij kan gebruiken, Hij roept, hoort u / jij Zijn stem? Man of Vrouw, belangrijk of onbelangrijk, zomaar uit de grote stad of uit een onbelangrijk dorpje, een persoon met aanzien, of een huisvrouw aan het werk om haar huisje schoon te maken, voor God is niets onmogelijk. Luisteren wij naar Zijn Roep?

Aankondiging van de geboorte van Jezus
26 In de zesde maand werd de engel Gabriël door God gezonden naar een stad in Galilea, waarvan de naam Nazareth was,
27 naar een maagd die ondertrouwd was met een man, van wie de naam Jozef was, uit het huis van David; en de naam van de maagd was Maria.
28 En toen de engel bij haar binnengekomen was, zei hij: Wees gegroet, begenadigde. De Heere is met u. U bent gezegend onder de vrouwen.
29 Toen zij hem zag, raakte zij in verwarring door zijn woorden, en zij vroeg zich af wat de betekenis van deze groet kon zijn.
30 En de engel zei tegen haar: Wees niet bevreesd, Maria, want u hebt genade gevonden bij God.
31 En zie, u zult zwanger worden en een Zoon baren en u zult Hem de naam Jezus geven.
32 Hij zal groot zijn en de Zoon van de Allerhoogste genoemd worden, en God, de Heere, zal Hem de troon van Zijn vader David geven,
33 en Hij zal over het huis van Jakob Koning zijn tot in eeuwigheid en aan Zijn Koninkrijk zal geen einde komen.
34 Maria zei tegen de engel: Hoe zal dat mogelijk zijn, aangezien ik geen gemeenschap heb met een man?
35 En de engel antwoordde en zei tegen haar: De Heilige Geest zal over u komen en de kracht van de Allerhoogste zal u overschaduwen. Daarom ook zal het Heilige Dat uit u geboren zal worden, Gods Zoon genoemd worden.
36 En zie, uw nicht Elizabet is eveneens zwanger van een zoon, in haar ouderdom. Dit is de zesde maand voor haar, die onvruchtbaar genoemd werd.
37 Want geen ding zal bij God onmogelijk zijn.
38 Maria zei: Zie, de dienares van de Heere, laat met mij geschieden overeenkomstig uw woord. En de engel ging van haar weg.


Maria, zomaar een jong meisje / vrouw, ongetrouwd, uitgehuwelijkt en wacht tot haar huwelijksfeest zal plaatsvinden.
En dan zomaar in haar huis verschijnt de Engel aan Maria en begroet haar. "Wees gegroet Maria, je bent begenadigd" wat zeggen wil, je bent bijzonder in de ogen van God.
De Engel is aan meerdere mensen verschenen en begon zijn komst dan altijd met "weest niet bevreesd" Maar bij Maria zegt de Engel als eerste, "Wees gegroet Maria" Wat een verschil! Maria wordt met respect behandeld.
Had Maria ooit gedacht dat ze zo'n belangrijke rol zou kunnen gaan spelen in Gods Plan?
Zomaar een dorp, zomaar een huisje , zomaar jonge gelovig vrouw / jong meisje waar de Engel binnengaat.
Maria was vanzichzelf niet bijzonder en niet anders dan de andere meisjes in het dorp, meisjes die hielpen in het huishouden.
Ze was geen uitblinkster, maar God kiest haar uit en daar schrikt ze van, niet omdat ze de Engel ziet, maar om de woorden, de boodschap dat God haar uitgekozen heeft, in het plan van God in haar leven dat ze daar ingeschakelt wordt en daar een rol in mag vervullen.
Maria luisterd allereerst
God kiest Maria uit om moeder te worden van Zijn Zoon.
Maria denkt na over de woorden die de Engel tot haar spreekt. Ze luisterd met haar verstand. Maria stelt een vraag (ze is nog maagd en ongetrouwd en ze zal zwanger worden?) en dat mag ook, je mag in het geloof ook vragen stellen , kritische vragen om te onderzoeken wat God bedoeld te zeggen en wat dit betekend in het leven en de Heilige Geest zal je inzicht geven en vandaaruit mogen we ook een beslissing nemen.
Maria antwoordt, "De Heere wil ik dienen, ik ben bereid de Heere te dienen. Laat met mij gebeuren wat U heeft gezegt." Maria neemt haar verantwoordelijkheid in een actieve rol (ze wacht niet passief af zo van, ik zie wel wat er gebeurd, Nee, Maria neemt een actieve rol)
Een gewoon meisje een voorbeeld voor gelovigen, ze stelde zich beschikbaar voor de Heere.
En daarbij neemt ze alle gevolgen die dit zal krijgen met het oog op negatieve reacties vanuit haar omgeving voor lief, ze laat zich leiden door God en zich inschakelen in Zijn plan!
Wie volgt?


https://www.youtube.com/watch?v=GMLbkMBqbiQ
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Chaya » 14 dec 2015 15:28

MoesTuin schreef:God kiest Maria uit om moeder te worden van Zijn Zoon.

Dit heeft niets met een vrouw in het ambt te maken!
Sterker nog, Jezus was 12 jaar toen hij Zijn ouders terecht wees!
En zij, Hem ziende, werden verslagen; en Zijn moeder zeide tot Hem: Kind! waarom hebt Gij ons zo gedaan? Zie, Uw vader en ik hebben U met angst gezocht.
En Hij zeide tot hen: Wat is het, dat gij Mij gezocht hebt? Wist gij niet, dat Ik moet zijn in de dingen Mijns Vaders?
En zij verstonden het woord niet, dat Hij tot hen sprak.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor MoesTuin » 15 dec 2015 11:20

Chaya schreef: Jezus was 12 jaar toen hij Zijn ouders terecht wees!
[/i]

Dit heeft niets met de vrouw in het ambt te maken.
Het gaat hierom dat we nu zo op weg richting Kerst een bijzonder meisje, een jonge vrouw tegenkomen, een meisje jonge vrouw die wel een heel belangrijke rol kreeg in Gods Heilsplan, God koos haar uit.
En net als mensen vandaag aangeven, kan dat wel, mag dat wel, enz.... was het toendertijd net zo, "Kan er iets goeds uit Nazareth komen?
En zo valt alles wat gezegt is in dit topic gelijk op zijn plaats, De Heere God schakelt mensen in Zijn plan in wie hij kan gebruiken, Hij roept, hoort u / jij Zijn stem? Man of Vrouw, belangrijk of onbelangrijk, zomaar uit de grote stad of uit een onbelangrijk dorpje, een persoon met aanzien, of een huisvrouw aan het werk om haar huisje schoon te maken, voor God is niets onmogelijk. Luisteren wij naar Zijn Roep?

Had Maria ooit gedacht dat ze zo'n belangrijke rol zou kunnen gaan spelen in Gods Plan?
Zomaar een dorp, zomaar een huisje , zomaar jonge gelovig vrouw / jong meisje waar de Engel binnengaat.
Maria was vanzichzelf niet bijzonder en niet anders dan de andere meisjes in het dorp, meisjes die hielpen in het huishouden.
Ze was geen uitblinkster, maar God kiest haar uit en daar schrikt ze van, niet omdat ze de Engel ziet, maar om de woorden, de boodschap dat God haar uitgekozen heeft, in het plan van God in haar leven dat ze daar ingeschakelt wordt en daar een rol in mag vervullen.
Maria luisterd allereerst...
Maria denkt na over de woorden die de Engel tot haar spreekt. Ze luisterd met haar verstand. Maria stelt een vraag (ze is nog maagd en ongetrouwd en ze zal zwanger worden?) en dat mag ook, je mag in het geloof ook vragen stellen , kritische vragen om te onderzoeken wat God bedoeld te zeggen en wat dit betekend in het leven en de Heilige Geest zal je inzicht geven en vandaaruit mogen we ook een beslissing nemen.
Maria antwoordt, "De Heere wil ik dienen, ik ben bereid de Heere te dienen. Laat met mij gebeuren wat U heeft gezegt." Maria neemt haar verantwoordelijkheid in een actieve rol (ze wacht niet passief af zo van, ik zie wel wat er gebeurd, Nee, Maria neemt een actieve rol)
Een gewoon meisje een voorbeeld voor gelovigen, ze stelde zich beschikbaar voor de Heere.
En daarbij neemt ze alle gevolgen die dit zal krijgen met het oog op negatieve reacties vanuit haar omgeving voor lief, ze laat zich leiden door God en zich inschakelen in Zijn plan!
Wie volgt?
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor rotterdam » 17 dec 2015 08:05

Chaya schreef:Sterker nog, Jezus was 12 jaar toen hij Zijn ouders terecht wees!


Klopt en Hij was 8 dagen toen de Anna profeteerde.

Bruno

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Bruno » 17 dec 2015 08:26

Ik heb gelezen waarom een vrouw geen ambt mag uitoefenen, en sorry, maar Jezus heeft dat in perspectief gesteld. Ik ben helemaal niet akkoord dat een vrouw ten dienste van haar man staat. Net dat perspectief veroorzaakt zoveel onderdrukking, respectloosheid jegens vrouwen. Het zijn geen objecten waar een oordeel op te plakken valt.
Als ik geen sterke vrouwen in mijn leven had gekend, wie had ik als man geweest? Als ik mij niet had bewust geworden van mijn fouten, wie had ik dan geweest als man?

Het is tijd dat wij ons licht op de kast zetten en aan iedereen laten zien dat vrouw en man in deze verlichte maatschappij wel degelijk gelijk zijn. De Kerk kan daarin een loeiend vuur veroorzaken.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten