De Dordtse Leerregels

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Chaya
Generaal
Generaal

Re: De Dordtse Leerregels

Berichtdoor Chaya » 11 dec 2015 14:56

naamloos schreef:Ik bedoel ermee dat God zich aan zijn eigen regels houdt. Hij respecteert onze keuze en dwingt niet.

Waarom zou Jezus dan gezegd hebben:
Hoeveel malen heb ik u bijeen willen vergaderen, gelijk een kip haar kuikens, maar gij hebt niet gewild". Mattheüs 23:37.?

In het paradijs had de mens vóór hij de slang gehoorzaamde, een vrije wil ten goede. Maar hij koos voor het kwade. Dientengevolge is het een wil ten kwade geworden.
Door de Heilige Geest wordt onze wil vrijgemaakt, om dan met liefde in Zijn geboden te wandelen.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 11 dec 2015 15:00

Chaya schreef:Waarom zou Jezus dan gezegd hebben:
Hoeveel malen heb ik u bijeen willen vergaderen, gelijk een kip haar kuikens, maar gij hebt niet gewild". Mattheüs 23:37.?
Wel, dit onderstreept alleen maar wat ik zeg. Jezus wilde wel, maar die mensen niet. En hij dwingt hen niet.
Chaya schreef:In het paradijs had de mens vóór hij de slang gehoorzaamde, een vrije wil ten goede. Maar hij koos voor het kwade. Dientengevolge is het een wil ten kwade geworden.
Door de Heilige Geest wordt onze wil vrijgemaakt, om dan met liefde in Zijn geboden te wandelen.
Ik ontken geenszins dat mensen vaak het verkeerde willen, maar je hebt altijd een keuze of je er wel of niet naar handelt.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 11 dec 2015 15:02

naamloos schreef:Wel, dit onderstreept alleen maar wat ik zeg. Jezus wilde wel, maar die mensen niet. En hij dwingt hen niet.

Het ging mij om je zin: God respecteert onze keuze, dat staat toch nergens in de Bijbel?

En als jij stelt dat Hij niet dwingt, hoe moeten we deze gelijkenis dan zien?

En hij zond zijn dienstknecht uit ten ure des avondmaals, om den genoden te zeggen: Komt, want alle dingen zijn nu gereed.
En zij begonnen allen zich eendrachtelijk te ontschuldigen. De eerste zeide tot hem: Ik heb een akker gekocht, en het is nodig, dat ik uitga, en hem bezie; ik bid u, houd mij voor verontschuldigd.
En een ander zeide: Ik heb vijf juk ossen gekocht, en ik ga heen, om die te beproeven; ik bid u, houd mij voor verontschuldigd.
En een ander zeide: Ik heb een vrouw getrouwd, en daarom kan ik niet komen.
En dezelve dienstknecht weder gekomen zijnde, boodschapte deze dingen zijn heer. Toen werd de heer des huizes toornig, en zeide tot zijn dienstknecht: Ga haastelijk uit in de straten en wijken der stad, en breng de armen, en verminkten, en kreupelen, en blinden hier in.
En de dienstknecht zeide: Heere, het is geschied, gelijk gij bevolen hebt, en nog is er plaats.
En de heer zeide tot den dienstknecht: Ga uit in de wegen en heggen; en dwing ze in te komen, opdat mijn huis vol worde;
Want ik zeg ulieden, dat niemand van die mannen, die genood waren, mijn avondmaal smaken zal.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 11 dec 2015 15:13

Chaya schreef:Het ging mij om je zin: God respecteert onze keuze, dat staat toch nergens in de Bijbel?

En als jij stelt dat Hij niet dwingt, hoe moeten we deze gelijkenis dan zien?

En hij zond zijn dienstknecht uit ten ure des avondmaals, om den genoden te zeggen: Komt, want alle dingen zijn nu gereed.
En zij begonnen allen zich eendrachtelijk te ontschuldigen. De eerste zeide tot hem: Ik heb een akker gekocht, en het is nodig, dat ik uitga, en hem bezie; ik bid u, houd mij voor verontschuldigd.
En een ander zeide: Ik heb vijf juk ossen gekocht, en ik ga heen, om die te beproeven; ik bid u, houd mij voor verontschuldigd.
En een ander zeide: Ik heb een vrouw getrouwd, en daarom kan ik niet komen.
En dezelve dienstknecht weder gekomen zijnde, boodschapte deze dingen zijn heer. Toen werd de heer des huizes toornig, en zeide tot zijn dienstknecht: Ga haastelijk uit in de straten en wijken der stad, en breng de armen, en verminkten, en kreupelen, en blinden hier in.
En de dienstknecht zeide: Heere, het is geschied, gelijk gij bevolen hebt, en nog is er plaats.
En de heer zeide tot den dienstknecht: Ga uit in de wegen en heggen; en dwing ze in te komen, opdat mijn huis vol worde;
Want ik zeg ulieden, dat niemand van die mannen, die genood waren, mijn avondmaal smaken zal.
Gewoon aandringen, alles doen wat je kunt om iemand over te halen. Het kan ook vertaald worden met 'toestemming, smeekbeden enz'.
Dit bijv: Wij zijn dan gezanten namens Christus, alsof God Zelf door ons smeekt. Namens Christus smeken wij: laat u met God verzoenen.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 11 dec 2015 15:30

naamloos schreef:Gewoon aandringen, alles doen wat je kunt om iemand over te halen. Het kan ook vertaald worden met 'toestemming, smeekbeden enz'.
Dit bijv: Wij zijn dan gezanten namens Christus, alsof God Zelf door ons smeekt. Namens Christus smeken wij: laat u met God verzoenen.

Maar waar haal jij dan het respecteren uit?

DeDwaler
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor DeDwaler » 11 dec 2015 16:14

naamloos schrijft: Ik bedoel ermee dat God zich aan zijn eigen regels houdt. Hij respecteert onze keuze en dwingt niet.

Ik ben blij dat God volledig voorbij is gegaan aan mijn wil en keuzes, anders was ik nooit behouden.

naamloos schrijft: Je bent vrij om te kiezen, toch? Je kunt zelfs tegen je eigen wil in kiezen, gewoon omdat je het verstand boven je wil kan stellen.

Je bent inderdaad vrij om te kiezen, maar je keuzes worden bepaald door je wil en je kunt niet kiezen wat je niet wilt, want uiteindelijk is dat dan toch wat je wilt? Je doet dus altijd exact wat je wilt. Wat de natuurlijke mens wil gaat altijd tegen Gods wil in. De mens heeft redding nodig, niet alleen van Gods toorn en de straf op zonden, maar ook van zijn onvermogen om op eigen kracht iets te doen wat voor God standhoudt. We hebben de Heere Jezus nodig, want Hij heeft alles gedaan waar wijzelf niet toe in staat zijn.
.

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 11 dec 2015 16:50

Chaya schreef:Maar waar haal jij dan het respecteren uit?
Respecteren niet in de zin van bewonderen oid, maar aanvaarden, je eraan houden, rekening houden met.

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 11 dec 2015 17:09

DeDwaler schreef:
Je bent inderdaad vrij om te kiezen, maar je keuzes worden bepaald door je wil en je kunt niet kiezen wat je niet wilt, want uiteindelijk is dat dan toch wat je wilt? Je doet dus altijd exact wat je wilt. Wat de natuurlijke mens wil gaat altijd tegen Gods wil in. De mens heeft redding nodig, niet alleen van Gods toorn en de straf op zonden, maar ook van zijn onvermogen om op eigen kracht iets te doen wat voor God standhoudt. We hebben de Heere Jezus nodig, want Hij heeft alles gedaan waar wijzelf niet toe in staat zijn.
Ik kan best kiezen wat ik niet wil. Ik wil graag een doos chocola leeg eten, maar ik weet dat het slecht voor mijn lijn is en daarom doe ik het niet. Keuzes kunnen ook bepaald worden door je verstand.
Ik weet dat ik zonder Jezus verloren ben, dat ik niet meer blind mn eigen wil kan volgen als ik mezelf aan hem overgeef (voor zover ik dat deed), en ik heb mezelf -precies zoals ik was- aan hem toevertrouwd. Met een heleboel tegenstrijdige gevoelens, en een berg twijfel ed.
Dat was mijn keuze, en anderzijds weet ik dat God Geest mij 'overhaalde' middels een heleboel dingen.

Arendsoog
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Arendsoog » 11 dec 2015 18:43

Pff wat een reacties in korte tijd.
Even een paar opmerkingen.
0. In dit alles kennen wij ten dele. Ik beweer dan ook niet dat ik de wijsheid in pacht heb, maar het geloof zoekt te begrijpen.

Ik merk weer een verwoede 'vrije-wil' discussie, waarin verantwoordelijkheid en keuzes maken centraal staat. Daarbij de volgende overwegingen.
1. De staat van de mens buiten Christus is die van de gevallen mens, die geneigd is tot alle kwaad. (Rom. 3, DL I,1, HC: geneigd tot alle kwaad, Augustinus: non posse non peccare, niet kunnen niet zondigen)
2. Deze mens kan niet kiezen voor het goede. Het is God die hem van dood levend maakt.
3. DL III/IV, 11 staat (cursivering en rood van mij)
Voorts, wanneer God dit Zijn welbehagen in de uitverkorenen uitvoert, en de ware bekering in hen werkt, zo is het dat Hij niet alleen het Evangelie hun uiterlijk doet prediken, en hun verstand krachtiglijk door den Heiligen Geest verlicht, opdat zij recht zouden verstaan en onderscheiden die dingen, die des Geestes Gods zijn; maar Hij dringt ook in tot de binnenste delen des mensen met de krachtige werking van denzelfden wederbarenden Geest; [i]Hij opent het hart, dat gesloten[/i] is; Hij vermurwt dat hard is; Hij besnijdt dat onbesneden is. In den wil stort Hij nieuwe hoedanigheden en maakt dat die wil, die dood was, levend wordt; die boos was, goed wordt; die niet wilde, nu metterdaad wil; die wederspannig was, gehoorzaam wordt; Hij beweegt en sterkt dien wil alzo, dat hij als een goede boom vruchten van goede werken kan voortbrengen.

4. En vervolgens in DL III/IV, 12: (cursivering wederom van mij)
En dit is die wedergeboorte, die vernieuwing, nieuwe schepping, opwekking van de doden en levendmaking, waarvan zo heerlijk in de Schrift gesproken wordt, dewelke God zonder ons in ons werkt. En deze wordt in ons niet teweeggebracht door middel van de uiterlijke prediking alleen, noch door aanrading, of zulke manier van werking, dat, wanneer nu God Zijn werk volbracht heeft, het alsdan nog in de macht des mensen zou staan wedergeboren te worden of niet wedergeboren te worden, bekeerd te worden of niet bekeerd te worden. Maar het is een gans bovennatuurlijke, een zeer krachtige, en tegelijk zeer zoete :!: , wonderlijke, verborgen, en onuitsprekelijke werking, dewelke, naar het getuigenis der Schrift , die van den Auteur van deze werking is ingegeven,, in haar kracht niet minder noch geringer is dan de schepping of de opwekking der doden; alzo dat al diegenen, in wier harten God op deze wonderbaarlijke wijze werkt, zekerlijk, onfeilbaar en krachtiglijk wedergeboren worden en daadwerkelijk geloven. En alsdan wordt de wil, zijnde nu vernieuwd, niet alleen van God gedreven en bewogen, maar, van God bewogen zijnde, werkt hij ook zelf. Waarom ook terecht gezegd wordt dat de mens, door de genade die hij ontvangen heeft, gelooft en zich bekeert

5. DL III/IV, verwerping der dwalingen, 6
Die leren: Dat in de ware bekering des mensen geen nieuwe hoedanigheden, krachten of gaven in den wil door God kunnen ingestort worden, en dat overzulks het geloof, waardoor wij eerst bekeerd worden, en waarvan wij gelovigen genoemd worden, niet is een hoedanigheid of gave, van God ingestort, maar alleen een daad des mensen, en dat het niet anders kan gezegd worden een gave te zijn, dan ten aanzien van de macht om daartoe te komen. Want daarmede wederspreken zij de Heilige Schrift, die getuigt dat God nieuwe hoedanigheden des geloofs, der gehoorzaamheid, en van het gevoel Zijner liefde in onze harten uitstort: Ik zal Mijn wet in hun binnenste geven, en zal die in hun hart schrijven. En: Ik zal water gieten op den dorstige en stromen op het droge; Ik zal Mijn Geest op uw zaad gieten. En: De liefde Gods is in onze harten uitgestort door den Heiligen Geest, Die ons is gegeven. Zulks strijdt ook tegen het gedurig gebruik der Kerke Gods, dewelke bij den profeet aldus bidt: Bekeer mij, zo zal ik bekeerd zijn.

6. De mens wordt dus gewillig gemaakt, waardoor hij wil. Dit lijkt me precies wat Paulus schrijft in Filip. 2: 12-13:
Alzo dan, mijn geliefden, gelijk gij te allen tijd gehoorzaam geweest zijt, niet als in mijn tegenwoordigheid alleen, maar veelmeer nu in mijn afwezen, werkt uws zelfs zaligheid met vreze en beven:
Want het is God, Die in u werkt beide het willen en het werken, naar Zijn welbehagen.

7. Bovenstaand is geschreven in de hoop enigszins helderheid te scheppen in wat de Bijbel/DL hierover nu precies wel/niet zeggen, daarbij beseffend dat ik ook een mens ben. Als ik het niet bij het juiste eind heb, of dingen over het hoofd zie, komt dat daardoor ;)

Met dank voor de DL citaten aan online-bijbel.nl

Edit: Dit is waarom Willem Teelinck (1579-1629) ook wel zegt dat de mens die oprecht zoekt God te behagen, een kind van God is. Dit is niet remonstrants, maar volgt uit de erkenning dat God beide het willen en het werken werkt.
De hemelen vertellen Gods eer, en het uitspansel verkondigt Zijner handen werk. Psalm 19:2

Nina

Berichtdoor Nina » 11 dec 2015 19:41

@ Arendsoog: ik zie dat je er heel wat tijd in stopt met je antwoorden,(waardeer ik) maar eerlijk gezegd kan ik er niet veel mee.

Ik kan achter een aantal zaken in de DL niet staan, en jij reageert met nog meer DL om deze te onderbouwen. Dat is voor mij dus geen onderbouwing, want die kan alleen uit de Schrift zelf komen.

Die leren: Dat in de ware bekering des mensen geen nieuwe hoedanigheden, krachten of gaven in den wil door God kunnen ingestort worden, en dat overzulks het geloof, waardoor wij eerst bekeerd worden, en waarvan wij gelovigen genoemd worden, niet is een hoedanigheid of gave, van God ingestort, maar alleen een daad des mensen, en dat het niet anders kan gezegd worden een gave te zijn, dan ten aanzien van de macht om daartoe te komen. Want daarmede wederspreken zij de Heilige Schrift, die getuigt dat God nieuwe hoedanigheden des geloofs, der gehoorzaamheid, en van het gevoel Zijner liefde in onze harten uitstort: Ik zal Mijn wet in hun binnenste geven, en zal die in hun hart schrijven. En: Ik zal water gieten op den dorstige en stromen op het droge; Ik zal Mijn Geest op uw zaad gieten. En: De liefde Gods is in onze harten uitgestort door den Heiligen Geest, Die ons is gegeven. Zulks strijdt ook tegen het gedurig gebruik der Kerke Gods, dewelke bij den profeet aldus bidt: Bekeer mij, zo zal ik bekeerd zijn.

Ik 'wederspreek' niet dat God, nadat iemand tot geloof is gekomen, Zijn wet in diens binnenste zal storten (etc), maar dat is niet hetzelfde als zeggen dat God geloof stort in iemands hart.
Deze opmerking onderbouwt de stelling dus niet.

En waarom die opmerking uit Jeremia erbij staat, is mij niet duidelijk. Overigens: het was geen gebed van Jeremia, het is een gebed van Efraim (bij monde van Jeremia) die God vraagt of hij terug mag keren tot God.

Dit is weer zo'n staaltje van vertalen naar je eigen doctrines toe: (ik heb het al eens genoemd in een ander topic, ben daar uitgebreid op ingegaan) het woordje 'sjoev' komt in het hoofdstuk van Jeremia verscheidene keren voor, en wordt telkens vertaald met 'terugkeren'. Hier opeens met 'bekeren'.
Zie ook Zach 1:3. Daar staan dezelfde woorden, hier wel vertaald met 'terugkeren.'

Nina

Berichtdoor Nina » 11 dec 2015 20:12

Artikel 6:
'God schenkt in dit leven aan sommigen het geloof, terwijl Hij het aan anderen onthoudt. Dit vloeit voort uit Zijn eeuwig besluit. Want de Schrift zegt, dat al zijn werken Hem van eeuwigheid bekend zijn.'

Nu, ik ben eens gaan kijken waar de tekst achter 'want' vandaan komt. Dat is Handelingen 15:18, waar het gaat over het herstel van Israel. Notabene! Geen woord over een 'eeuwig besluit'. Daar zou toch op z'n minst iets over vermeld moeten staan, want waarom staat er anders het woordje 'want'?

Ik vind er ook niets terug over het wel-of-niet schenken van geloof!
Waarom zou dit dan onderbouwend zijn, deze verwijzing?

Ik lees verder: 'overeenkomstig dat besluit vermurwt Hij in Zijn genade de harten van de uitverkorenen, hoe hard die ook zijn, en buigt ze om te geloven.'

Het gaat dus helemaal buiten de wil van de uitverkorenen om, ze worden geprogrammeerd. Dus tòch 'stokken en blokken'.

Helemaal onderaan het artikel staat 'Terwijl slechte, verdorven en onstandvastige mensen dit besluit verdraaien tot hun eigen verderf, ontvangen heiligen en godvrezenden daardoor een onuitsprekelijke troost.'

Dat verbaast me nou echt: zijn we niet allemaal slecht en verdorven? Maar nee, slechte en verdorven mensen verdraaien dit besluit tot hun eigen verderf..

Ik vind het nogal egoistisch om het een onuitsprekelijke troost te noemen. Dat is het alleen vanuit de zijde van een 'uitverkorene' bekeken. Je kunt er zelf dus niets aan doen of je wel of niet bent uitverkoren, en kunt dus 'zomaar' pech hebben.
Begrijpelijk dat als je opgroeit met deze leer, het je enorm naar de keel kan vliegen.

Er wordt naar nog een tekst verwezen. Hier kom ik een andere keer op terug.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 11 dec 2015 22:49

Nina schreef:Nu, ik ben eens gaan kijken waar de tekst achter 'want' vandaan komt. Dat is Handelingen 15:18, waar het gaat over het herstel van Israel. Notabene! Geen woord over een 'eeuwig besluit'. Daar zou toch op z'n minst iets over vermeld moeten staan, want waarom staat er anders het woordje 'want'?
In Hand. 15:18 staat "Aan God zijn al Zijn werken van eeuwigheid bekend." Dit is ofwel altijd waar (en dus inclusief Gods werk om ons zalig te maken) of onwaar. Omdat het de waarheid is en altijd waar, geldt dit als bewijstekst.
Nina schreef:Ik lees verder: 'overeenkomstig dat besluit vermurwt Hij in Zijn genade de harten van de uitverkorenen, hoe hard die ook zijn, en buigt ze om te geloven.'

Het gaat dus helemaal buiten de wil van de uitverkorenen om, ze worden geprogrammeerd. Dus tòch 'stokken en blokken'.
Nee, helemaal niet. God werkt in op onze wil, zodat die omgebogen wordt. Dat is heel wat anders dan "geprogrammeerd" of "stokken en blokken". Want stokken en blokken hebben helemaal geen wil. Maar de mens heeft weldegelijk een wil, maar daar werkt God door Woord en Geest zo op in, dat die verandert. God heeft overrompelende liefde tot Zijn beschikking, die ons hart in beslag gaat nemen en vullen. En nee, daar is niks engs aan, dat is bevrijdend. Net zoals een meisje helemaal verliefd op een jongen kan worden (of omgekeerd), omdat hij haar hart heeft veroverd. Tja, en bij het veroveren van iemands hart past niet het spreken over een "vrije wil". Dat is koude liefde.
Nina schreef:Helemaal onderaan het artikel staat 'Terwijl slechte, verdorven en onstandvastige mensen dit besluit verdraaien tot hun eigen verderf, ontvangen heiligen en godvrezenden daardoor een onuitsprekelijke troost.'

Dat verbaast me nou echt: zijn we niet allemaal slecht en verdorven? Maar nee, slechte en verdorven mensen verdraaien dit besluit tot hun eigen verderf..
Dit is een kwestie van context. Vanuit onszelf zijn we allemaal slecht en verdorven. Maar dat blijven we niet allemaal, tenminste wanneer we bij Christus horen. Dan worden we heiligen en godvrezenden genoemd. Wanneer we niet bij Christus horen, geldt dat "slecht en verdorven" nog steeds.
Nina schreef:Ik vind het nogal egoistisch om het een onuitsprekelijke troost te noemen. Dat is het alleen vanuit de zijde van een 'uitverkorene' bekeken. Je kunt er zelf dus niets aan doen of je wel of niet bent uitverkoren, en kunt dus 'zomaar' pech hebben.
Hoe weet je of je "zomaar pech" hebt? Antwoord: dat kun je helemaal niet weten en degenen die niet geloven interesseert het ook niets. Het is trouwens ook niet "zomaar pech". Je kunt wel weten of je tot de uitverkorenen behoort, nl. wanneer je op het volbrachte werk van Christus steunt en dan is het een enorme troost.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 12 dec 2015 10:41

elbert schreef:Hoe weet je of je "zomaar pech" hebt? Antwoord: dat kun je helemaal niet weten en degenen die niet geloven interesseert het ook niets. Het is trouwens ook niet "zomaar pech". Je kunt wel weten of je tot de uitverkorenen behoort, nl. wanneer je op het volbrachte werk van Christus steunt en dan is het een enorme troost.

Misschien wordt dit wel te weinig gepreekt. Als ik zo wel eens lees dat men geen behoefte heeft aan leerdiensten, krijg je dus dat de inhoud van de Catechismus en de D.L. onbekend blijven.
En daarin wordt het juist uitgelegd.

Arendsoog
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Arendsoog » 12 dec 2015 12:15

Nina schreef:@ Arendsoog: ik zie dat je er heel wat tijd in stopt met je antwoorden,(waardeer ik) maar eerlijk gezegd kan ik er niet veel mee.

Ik kan achter een aantal zaken in de DL niet staan, en jij reageert met nog meer DL om deze te onderbouwen. Dat is voor mij dus geen onderbouwing, want die kan alleen uit de Schrift zelf komen.

Graag gedaan. Gedachten uittypen is zelf ook weer overdenken. Correct, de uiteindelijke basis is de Bijbel. Het punt is: ik weet niet of je de DL volledig doorgelezen hebt, en alle punten meeneemt die erin verwoordt staan. Als jij/andere mensen dus bij DL-hfdst-1-bespreking opmerkingen maakt waarop verderop in de DL antwoordt wordt gegeven, wil ik dat graag delen.

Ik 'wederspreek' niet dat God, nadat iemand tot geloof is gekomen, Zijn wet in diens binnenste zal storten (etc), maar dat is niet hetzelfde als zeggen dat God geloof stort in iemands hart.
Deze opmerking onderbouwt de stelling dus niet.

Als ik je goed begrijp redeneer jij als volgt: de mens gelooft, en daarna stort God andere gaven etc. in iemand.
De gereformeerde belijdenis gaat echter nog een stapje verder dan jouw redenatie: uiteindelijk was het Gods verkiezend welbehagen dat hij mij het evangelie zond, mij bekeerde, mijn wil omboog, mij geloof schonk etc. En daardoor geloof ik. Voor de ene spreekwijze hoeven we de andere niet na te laten, al is dat soms wel lastig binnen gereformeerd NL.
Komen we weer bij de tekst van Paulus tegen de Filippenzen. Dat is voor mij eigenlijk een perfecte samenvatting.

Maar misschien kun je verwoorden wat je dan precies verstaat onder 'geloof' en wat dat geloof nu precies voor waarde heeft.

En waarom die opmerking uit Jeremia erbij staat, is mij niet duidelijk. Overigens: het was geen gebed van Jeremia, het is een gebed van Efraim (bij monde van Jeremia) die God vraagt of hij terug mag keren tot God.

Er staat in de DL toch ook 'bij den profeet', wat zoveel betekent als: in het boek van de de profeet (in dit geval Jeremia), kun je dat lezen.

Dit is weer zo'n staaltje van vertalen naar je eigen doctrines toe: (ik heb het al eens genoemd in een ander topic, ben daar uitgebreid op ingegaan) het woordje 'sjoev' komt in het hoofdstuk van Jeremia verscheidene keren voor, en wordt telkens vertaald met 'terugkeren'. Hier opeens met 'bekeren'.
Zie ook Zach 1:3. Daar staan dezelfde woorden, hier wel vertaald met 'terugkeren.'

Hebreeuws kan ik niet, en als er een ander topic is waarin dit besproken wordt, hoeft dat specifiek ook niet hier. Over het juiste gebruik van deze tekst 'bekeer me' vs 'bekeer je' zijn al wel talloze vragen gesteld in de vragenrubriek, ik ben deze vertaalkwestie nog niet tegengekomen. Wat betreft vertalen naar je doctrines toe: Dit klinkt alsof de DL (en daarmee de SV) een volledig nieuwe leer verwoordt, dat is absoluut niet zo. Al eeuwenlang heeft de kerk over deze zaken nagedacht, geschreven en beleden. Alleen is het op de Dordtse synode contra de remonstranten zo verwoordt.
(het volgende geldt algemeen)Nu kun je zeggen wat heb ik aan die documenten van vroeger, wel: 1. het is uiterst naief om te denken dat wij het wiel weer opnieuw uit moeten vinden; 2. er zijn zo ontzettend veel mooie dingen geschreven; 3. we belijden toch met het Apostolicum: een algemene, christelijke kerk. Daarom is het goed, om naast de Bijbel, je te verdiepen in de geschriften van (o.a.) de Kerkvaders, Reformatoren en Oudvaders. Overigens: misschien kan de essay/voorwoord 'On the reading of Old Books' van een recentere auteur, C.S. Lewis, je hiertoe zetten. Is wel ergens online te vinden

Nina schreef: Ik vind het nogal egoistisch om het een onuitsprekelijke troost te noemen. Dat is het alleen vanuit de zijde van een 'uitverkorene' bekeken. Je kunt er zelf dus niets aan doen of je wel of niet bent uitverkoren, en kunt dus 'zomaar' pech hebben.
Begrijpelijk dat als je opgroeit met deze leer, het je enorm naar de keel kan vliegen.

Als deze leer niet goed gebalanceerd wordt gebracht, zijn er allerlei gevaarlijke uitwassen naar beide kanten. Zowel richting hypercalvinisme als richting het 'pelagianisme'/remonstrantisme ofwel eenvoudig: ik-geloof/bekeer-mezelf-door-m'n-eigen-vrije-wil. Het gaat hier ook om de zekerheid van het geloof, en dat hangt samen met de vertroosting.

Op de rest heeft elbert al gereageerd.

Chaya schreef:elbert schreef: Hoe weet je of je "zomaar pech" hebt? Antwoord: dat kun je helemaal niet weten en degenen die niet geloven interesseert het ook niets. Het is trouwens ook niet "zomaar pech". Je kunt wel weten of je tot de uitverkorenen behoort, nl. wanneer je op het volbrachte werk van Christus steunt en dan is het een enorme troost.
Chaya schreef: Misschien wordt dit wel te weinig gepreekt. Als ik zo wel eens lees dat men geen behoefte heeft aan leerdiensten, krijg je dus dat de inhoud van de Catechismus en de D.L. onbekend blijven. En daarin wordt het juist uitgelegd.

M'n eigen ervaring: als je de leer van de uitverkiezing niet goed kent, werkt die afstotend of onverschilligmakend en roept het allerlei verkeerde reacties op. Naast het lezen van de Bijbel, heeft het verdiepen in o.a. de DL me beter geleerd wat deze leer nu wel en ook wat deze leer nu niet inhoudt. Verhelderend waren voor mij bijvoorbeeld DL I,16; I verwerping dwalingen 7, maar ook V, 10. Maar ook simpelweg dat de DL gerust woorden gebruikt als ''aannemen (DL I,4) en de al vaker geciteerde uitdrukking, 'waarom ook terecht gezegd wordt dat de mens (...) gelooft en zich bekeert (III/IV, 12)

In het algemeen geldt dat mensen die de HC, NGB en DL als belijdenisgeschrift aanvaarden, die natuurlijk goed moeten kennen en zich er niet pas in verdiepen als er 'aanvallen' op komen.

Daarnaast: op een gegeven moment toen ik hierover aan het nadenken was, en er niet uitkwam, kwam ik uit bij Romeinen 11, de laatste verzen (NB: na de hoofstukken 9-11 dus) Ik citeer ze hier:
O diepte des rijkdoms, beide der wijsheid en der kennis Gods, hoe ondoorzoekelijk zijn Zijn oordelen, en onnaspeurlijk Zijn wegen!
Want wie heeft den zin des Heeren gekend? Of wie is Zijn raadsman geweest?
Of wie heeft Hem eerst gegeven, en het zal hem wedervergolden worden?
Want uit Hem, en door Hem, en tot Hem zijn alle dingen. Hem zij de heerlijkheid in der eeuwigheid. Amen.
De hemelen vertellen Gods eer, en het uitspansel verkondigt Zijner handen werk. Psalm 19:2

DeDwaler
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor DeDwaler » 12 dec 2015 21:25

Nina schrijft: Ik 'wederspreek' niet dat God, nadat iemand tot geloof is gekomen, Zijn wet in diens binnenste zal storten (etc), maar dat is niet hetzelfde als zeggen dat God geloof stort in iemands hart. Deze opmerking onderbouwt de stelling dus niet.

Geloof is een gave is ook een wat verwarrende omschrijving. God stort de Heilige Geest in ons, en Die openbaart ons de levende Heere Jezus. De Heere Jezus is het onderwerp van ons geloof. We geloven in de Heere Jezus of zoals Paulus in Romeinen 3:25 schrijft: "Hem heeft God openlijk aangewezen als middel tot verzoening, door het geloof in Zijn bloed."

In plaats van 'geloof is een gave' zouden we beter kunnen zeggen: 'het is ons gegeven om te geloven'. In feite precies zoals Paulus het ook omschrijft:
"Want aan u is het uit genade gegeven in de zaak van Christus niet alleen in Hem te geloven, maar ook voor Hem te lijden," (Filippenzen 1:29).
.

Terug naar “[Religie] - Algemeen”