Begrafenisverzekering

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Begrafenisverzekering

Berichtdoor Mortlach » 10 dec 2015 17:06

Chaya schreef:O nee, dat zou ik nooit doen.
Ik ben eens naar een koophuis wezen kijken, de bewoner had een gedeelte van zijn tuin bestraat met omgekeerde grafstenen.
Voor mij een reden toen om het niet te kopen.


Nou ja, in ons geval ging het niet om een daadwerkelijke grafsteen. Het was een plaat waar je (meerdere) grafstenen uit had kunnen halen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Sabra
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3115
Lid geworden op: 04 apr 2003 15:00

Re: Begrafenisverzekering

Berichtdoor Sabra » 10 dec 2015 17:06

meribel schreef:
Is wel overigens één van de eerste dingen die ik meekreeg van mijn ouders toen ik 18 was, sluit je begrafenisverzekering af!
( uiteindelijk de enige verzekering die je zeker zal gebruiken )


Toen ik de polis van mijn ouders kreeg toen ik trouwde heb ik per direct opgezegd. Ik zie geen enkel voordeel van deze polis. Alle premies bij elkaar opgeteld waren lager dan de uitkering. Die paar duizend euro kan ik wel ophoesten en anders doen ze maar een low budget begrafenis of crematie.

Je maakt overigens elk jaar gebruik van je zorgverzekering. Je huisarts declareert namelijk je inschrijving bij de praktijk, je hoeft daarvoor verder geen gebruik te maken van zijn diensten.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Begrafenisverzekering

Berichtdoor MoesTuin » 10 dec 2015 17:30

Als je elke maand / jaar een klein bedrag zelf apart houdt hiervoor.... je bent stukken voordeliger uit dan het in een externe verzekering uit te besteden. (hun willen er ook geld mee verdienen, jou geld)
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

juffiejuf
Luitenant
Luitenant
Berichten: 677
Lid geworden op: 14 apr 2011 13:02
Locatie: overal en nergens

Re: Begrafenisverzekering

Berichtdoor juffiejuf » 10 dec 2015 20:51

Mijn man heeft wel een uitvaartverzekering maar ik zelf niet :oops: Komt omdat hij hem al had voor we bij elkaar waren. We hebben hem later afgekocht en kinderen mogen gratis erbij op de polis.

@ kathleen; even een vraagje over die overlijdensrisico verzekering. Stel dat je een dekking heb van 150.000 euro en je hebt geen hypotheek meer, dan betaal je dus over dat bedrag belasting? Hangt die hoogte van die belasting van je inkomen af?

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Begrafenisverzekering

Berichtdoor meribel » 10 dec 2015 22:02

MoesTuin schreef:Als je elke maand / jaar een klein bedrag zelf apart houdt hiervoor.... je bent stukken voordeliger uit dan het in een externe verzekering uit te besteden. (hun willen er ook geld mee verdienen, jou geld)


moet je niet te snel overlijden, niet voor je het hele bedrag bij elkaar heb.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Begrafenisverzekering

Berichtdoor Mortlach » 11 dec 2015 09:29

MoesTuin schreef:Als je elke maand / jaar een klein bedrag zelf apart houdt hiervoor.... je bent stukken voordeliger uit dan het in een externe verzekering uit te besteden. (hun willen er ook geld mee verdienen, jouw geld)


Hoewel je daar op zich wel gelijk in hebt, zijn er goede redenen om de dienst die de verzekeraar je verkoopt toch te kopen.

1) als je het geld zelf opzij zet, is er altijd de verleiding het potje aan te spreken in geval van nood, bijvoorbeeld.
2) Als je vroeger overlijd dan gehoopt, en je dus zelf noet genoeg opzij hebt kunnen zetten, betaalt de verzekering toch volledig uit.

Vooral reden 2 lijkt me zwaar wegen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: Begrafenisverzekering

Berichtdoor Katlheen » 11 dec 2015 11:49

@Juffie: voor zover mij bekend, verzeker je een bepaald bedrag. Als je binnen de gestelde termijn komt te overlijden, keert de verzekering uit. Ongeacht de hoogte van de hypotheek. Zo kan je bijvoorbeeld kiezen voor een waarde vaste verzekering (dus altijd hetzelfde bedrag wat verzekerd is) maar ook voor bijvoorbeeld een annuïtaire verzekering. De waarde van deze verzekering daalt in lijn met de hypotheekschuld. Je premie is dus lager. Mocht je geen hypotheek meer hebben, en je komt te overlijden na de periode die is vastgesteld bij de verzekering, dan krijg je dus niets.
Een OVR is een tijdelijke verzekering. Een uitvaartverzekering keert altijd uit. Een OVR heb je nodig wanneer het overlijden van 1 van de partners tot financiële problemen gaat leiden. Daarom wordt zo'n verzekering vaak in combinatie met een hypotheek afgesloten. Daarbij zal de bank bijvoorbeeld kijken naar de hypotheeklasten, en of die zijn op te brengen als bijvoorbeeld de hoofd kostwinnaar wegvalt. Maar je zou zo'n verzekering denk ik ook kunnen afsluiten als je bijvoorbeeld huurt. Want ook dan heb je verplichtingen. Vaak wordt zo'n verzekering "kruislings" op elkaar afgesloten. Ik betaal de premie voor mijn partner, en andersom. Eea heeft ook te maken met erfbelasting als de verzekering alsnog moet uitkeren. In mijn geval is de begunstigde niet mijn partner, maar de bank. De hoogte van onze verzekeringen daalt ieder jaar, omdat wij ook een stuk aflossen op de hypotheek.

Als je nu nog zo'n verzekering hebt lopen, maar geen hypotheeklasten meer hebt, kan je je afvragen of het nog wel nodig is. Let wel: na de looptijd is er geen restwaarde oid. Einde looptijd is gewoon einde verzekering.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Begrafenisverzekering

Berichtdoor StillAwake » 11 dec 2015 12:41

Mortlach schreef:Grafstenen beginnen bij 1500-2000 euro.

Da's niet waar, al voor 250 kun je een heel behoorlijke steen regelen.
Dan moet je hem alleen zelf plaatsen.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Begrafenisverzekering

Berichtdoor Chaya » 11 dec 2015 15:06

Ik heb eens even gezocht op diverse gemeentesites en gekeken wat er voor grafrecht gerekend wordt.
En die verschillen zijn echt enorm.
Soms moet je één bedrag betalen, sommige gemeentes berekenen aparte bedragen voor delven en/of onderhoud.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten