Begrafenisverzekering

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Begrafenisverzekering

Berichtdoor Chaya » 10 dec 2015 12:55

Laatst werden we in de familie geconfronteerd met een overledene die onverzekerd was. Helaas was er te weinig geld op de bank, zodat we met zn allen een steentje moesten bijdragen.
Hebben jullie een uitvaart- of begrafenisverzekering?
Zo ja, waarom of zo nee, waarom niet?
Ik heb eens gegoogled, maar de maandelijkse premiebedragen zijn niet mals.
En dan kun je een zgn. naturaverzekering aangaan, waarbij alles geregeld wordt, of een uit te keren bedrag vastleggen.
Wat zijn eventuele principiële bezwaren tegen een dergelijke verzekering?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3825
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Begrafenisverzekering

Berichtdoor meribel » 10 dec 2015 13:11

ja ik heb een verzekering want zeker niet het geld om dat zo ineens te betalen.
Hebben we beide afgesloten rond ons 20e ofzoiets.
ik moet er niet aan denken dat man overlijd en ik in de schuld kom daardoor!
Is geloof ik tussen de 5 en 7 duizend euro, dat heb ik niet als spaargeld staan.
ook, stel in het afgrijselijkste geval, dat je kind overlijd. Moet er niet aan denken!

ik weet van mijn ouders die ook niet veel hebben dat ze een verzekering ervoor hebben,
en van schoonouders die juist veel meer hebben dat ze een soort afkoop iets hebben. Weet niet hoe het zit, maar het bedrag is ineens betaald ooit dus dat zit goed.

Is wel overigens één van de eerste dingen die ik meekreeg van mijn ouders toen ik 18 was, sluit je begrafenisverzekering af!
( uiteindelijk de enige verzekering die je zeker zal gebruiken )

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Begrafenisverzekering

Berichtdoor Chaya » 10 dec 2015 13:37

Nog even aansluitend, er zijn meer mogelijkheden toch, anders dan zelf geld opzij te zetten, om op andere wijze bij overlijden geld uitgekeerd te krijgen.
Bijvoorbeeld in een levenhypotheek met overlijdensrisicoverzekering?
En is een werkgever niet verplicht om (minstens) een maand loon door te betalen, in sommige gevallen kan dit zelfs 3 maanden zijn?
Begraven en cremeren is duur en niet zozeer vanwege allerlei "luxe" bijzaken, maar grafrecht, aula huren e.d. zijn flinke kostenposten.
En je kunt wel veel zelf doen, maar in de meeste gevallen ben je toch blij dat de begrafenisondernemer je het uit handen neemt.
Meribel, ik denk dat (minstens) 5.000 euro een reëel bedrag is.
Ik hoorde laatst dat een volgauto al 500 euro kost!

Ik weet van mijn ouders en grootouders dat het vroeger gebruikelijk was om kleine polissen te kopen. Dus dan werd bij het huwelijk voor beide een polis van 100 gulden aangekocht. Een heel bedrag in die tijd. Het geld werd wekelijks of maandelijks opgehaald.
Dus je ziet - nog steeds - bij oudere mensen dat na hun overlijden de map volzit met allerlei papieren, waarop kleine bedragen staan.
Met de huidige rentestand kun je er niet tegenop sparen.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Begrafenisverzekering

Berichtdoor Marnix » 10 dec 2015 13:41

De premie is ook een stuk lager als je er jong mee begint (logischerwijs). Maar als je het geld hebt kan je ook zorgen dat je wat achter de hand hebt op een spaarrekening of in een stabiel beleggingsfonds bijvoorbeeld.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Cathy
Majoor
Majoor
Berichten: 1543
Lid geworden op: 13 sep 2002 17:18
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: Begrafenisverzekering

Berichtdoor Cathy » 10 dec 2015 13:49

Ik heb geen verzekering afgesloten; ik speel erop :-({|=
Zo heb ik er bij leven nog plezier van. :D
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Begrafenisverzekering

Berichtdoor Mortlach » 10 dec 2015 13:53

Ik heb ook een uitvaartverzekering lopen, simpelweg omdat ik mijn nabestaanden niet met zo'n bedrag wil opzadelen. De premie valt geloof ik nogal mee, ik zou eens moeten kijken wat het precies is. Het hangt er natuurlijk ook vanaf wat je wilt. Een dure kist en grafsteen kosten uiteraard een hoop extra.

Als je er voor kiest, is het belangrijk dat je expliciet vraagt om een polis met inflatiecorrectie. Zo niet, dan sluit je een polis af voor zeg 10.000 euro, waar je dan over 30, 40, 50 jaar net een kopje koffie voor krijgt. Premie voor een corrigerende polis is uiteraard ook iets hoger, maar zorgt er wel voor dat je polis niet langzaam maar zeker waardelozer wordt.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Begrafenisverzekering

Berichtdoor Mortlach » 10 dec 2015 13:55

Chaya schreef:Begraven en cremeren is duur en niet zozeer vanwege allerlei "luxe" bijzaken, maar grafrecht, aula huren e.d. zijn flinke kostenposten.
En je kunt wel veel zelf doen, maar in de meeste gevallen ben je toch blij dat de begrafenisondernemer je het uit handen neemt.
Meribel, ik denk dat (minstens) 5.000 euro een reëel bedrag is.
Ik hoorde laatst dat een volgauto al 500 euro kost!


Grafstenen beginnen bij 1500-2000 euro.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1466
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Begrafenisverzekering

Berichtdoor hans0166 » 10 dec 2015 14:01

Grafstenen beginnen bij 1500-2000 euro.


dat is natuurlijk gewoon niet waar, fatsoenlijke eenvoudige stenen heb je al voor rond de 1000 euro, voor algemene graven een kleine liggende steen zelfs onder de 500.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Begrafenisverzekering

Berichtdoor Mortlach » 10 dec 2015 14:17

hans0166 schreef:dat is natuurlijk gewoon niet waar, fatsoenlijke eenvoudige stenen heb je al voor rond de 1000 euro, voor algemene graven een kleine liggende steen zelfs onder de 500.


Nog steeds een hoop geld dat niet iedereen apart heeft liggen. En ja, natuurlijk als je een klein liggend tegeltje wilt, dan kost dat minder, maar als je een staande steen van enig formaat + gravering wilt, dan is dat toch kostbaar. Niet insignificant in het totaalplaatje, in ieder geval.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Nina

Re: Begrafenisverzekering

Berichtdoor Nina » 10 dec 2015 15:17

Ik vind dat je het echt niet kan maken om je nabestaanden achter te laten met een vette rekening.
Wij, mijn man en ik, hebben voor beiden apart een flinke som ingelegd waarvan de begrafenis moet worden betaald.

Rijnlander
Verkenner
Verkenner
Berichten: 73
Lid geworden op: 24 dec 2013 08:28

Re: Begrafenisverzekering

Berichtdoor Rijnlander » 10 dec 2015 16:06

Paar maanden geleden is mijn vader overleden. Ik ben best geschrokken van de hoge bedragen. Een sobere begrafenis (thuis opgebaard, condoleance in aula begraafplaats, geen volgauto's), koopgraf voor 2 personen en een eenvoudige grafsteen met dekplaat kostte bij elkaar € 12.000. Dus inderdaad maar een begrafenisverzekering voor mijzelf en mijn vrouw geregeld.
Overlijdensrisicoverzekering zijn alleen bestemd voor het doel waar je ze bij afsluit, dus bijv. aflossing hypotheek of lening. Dus niet voor de begrafeniskosten.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Begrafenisverzekering

Berichtdoor Chaya » 10 dec 2015 16:22

Rijnlander schreef:Paar maanden geleden is mijn vader overleden. Ik ben best geschrokken van de hoge bedragen. Een sobere begrafenis (thuis opgebaard, condoleance in aula begraafplaats, geen volgauto's), koopgraf voor 2 personen en een eenvoudige grafsteen met dekplaat kostte bij elkaar € 12.000. Dus inderdaad maar een begrafenisverzekering voor mijzelf en mijn vrouw geregeld.
Overlijdensrisicoverzekering zijn alleen bestemd voor het doel waar je ze bij afsluit, dus bijv. aflossing hypotheek of lening. Dus niet voor de begrafeniskosten.

Verkijk je ook niet op de termijn van een koopgraf Rijnlander.
Wij hebben een familiegraf voor 3 personen, het enige voordeel daarvan is dat er geen vreemde bij wordt ingelegd. Maar elke 10 jaar komt de gemeente om een bijdrage, anders wordt het geruimd en de steen vernietigd. (of je kunt de steen komen halen, maar wat doe je daarmee?)
En verder loont het om prijsopgave op te vragen bij verschillende steenhouwers, in ons geval scheelde dat 1.000 euro!
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: Begrafenisverzekering

Berichtdoor Katlheen » 10 dec 2015 16:27

Overlijdensrisico welke je afsluit bij je hypotheek, zijn inderdaad voor de aflossing van de hypotheek. Sterker nog, de begunstigde is ook direct de bank. En dus niet jijzelf. Als je dat wel doet, heb je een best probleem, je moet namelijk belasting betalen over het bedrag wat vrij komt. Daarom is de bank de direct begunstigde, want dan loopt de uitkering van de verzekering niet via jouw bankrekening.
Je hebt bijvoorbeeld ook een kapitaalverzekering op het leven, die keert uit bij overlijden. Dat is een verzekering die men vaak gebruikt voor de begrafenis, de partner is dan bijvoorbeeld de begunstigde omdat deze de directe nabestaande is.

Bij een verzekering betaal je iedere maand een bedrag, zolang de verzekering loopt. (overigens zit er vaak een max aan, dat was vroeger niet zo, als je dan 100 werd had je bij wijze van spreken al 4 keer je eigen uitvaart betaald).
Je kunt natuurlijk ook ineens een som geld opzij zetten, en daar rente over vangen. Die rente moet je dan ook bovenop die som geld laten staan, om enigszins de inflatie en de overige kosten te indexeren. Bovendien telt dit wel mee voor je vermogensbelasting. Daarnaast moet je het geld ook maar net hebben. En in de tussentijd niet in de verleiding komen om het alsnog aan te spreken. Je moet je ook realiseren dat wanneer je onverhoopt in de schulden komt, je toch geacht wordt dat potje aan te spreken.
Voordeel van een verzekering is natuurlijk dat je ook verzekerd bent als je bijvoorbeeld nog maar 2 jaar verzekerd bent. Dan heb je natuurlijk nog niet zoveel premie ingelegd, maar toch krijg je het uitgekeerde bedrag. ( nou ja, je nabestaanden dan).

Hoe dan ook, iets regelen voor je nabestaanden is sowieso wel aan te raden. Een overlijden is al niet leuk, maar om als nabestaande nog te worden geconfronteerd met een hoge rekening is nog vervelender.

Overigens, uitvaartkosten zijn niet aftrekbaar in box 1. Wel aftrekbaar van de erfenis. Daarnaast, een kapitaalverzekering wordt niet belast, mits aan bepaalde eisen wordt voldaan.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Begrafenisverzekering

Berichtdoor Mortlach » 10 dec 2015 16:34

Chaya schreef:(of je kunt de steen komen halen, maar wat doe je daarmee?)


In het huis waar ik ben geboren, hadden mijn ouders een open haard met een enorme marmeren plaat ervoor. Dus daar zou je hem voor kunnen gebruiken.

Toen ze besloten de open haard uit te breken, was het echt een enorm karwei om die plaat naar buiten te tillen. Ik kan me niet herinneren wat er daarna mee is gebeurd, helaas.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Begrafenisverzekering

Berichtdoor Chaya » 10 dec 2015 16:42

Mortlach schreef:In het huis waar ik ben geboren, hadden mijn ouders een open haard met een enorme marmeren plaat ervoor. Dus daar zou je hem voor kunnen gebruiken.

O nee, dat zou ik nooit doen.
Ik ben eens naar een koophuis wezen kijken, de bewoner had een gedeelte van zijn tuin bestraat met omgekeerde grafstenen.
Voor mij een reden toen om het niet te kopen.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 67 gasten