de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2279
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Speedy » 09 dec 2015 14:52

MoesTuin schreef:
Tijdgeest, wat is dat voor geest Chaya?
Bij het onderwerp van dit topic is het van groot belang bij de kern te blijven hetgeen waar het om gaat en het geloof dat in je hart woont, het geloof dat je leeft in Jezus Christus alleen, geleidt door de Heilige Geest alles in en uit God.
We moeten ook letten op de wegen die de Geest met zijn kerk gaat.
Wanneer wij zeggen dat wij op nieuwe vragen een antwoord vinden door Schriftstudie is dat eenzijdig.
We moeten eraan toevoegen: en door te letten op wat de Geest doet, de Heilige Geest.
Dat is ge - re - for - meerd, maar dat is ook bijbels.
Heel de bijbel door ontdekken we dat gelovigen nieuwe wegen in durfden slaan, wanneer ze ontdekten dat God hen met zijn Geest vooruitging.
We kunnen ons niet verschuilen naar hoe we het gewend zijn, of hoe het hoort, of we noemen het de tijdsgeest zoals hier nu gebeurd.....
Herken de werken van de Heilige Geest in je eigen leven en pas op met je mening over (vrouwen die in de dienst van de Heere geroepen zijn en hier gehoor aan hebben gegeven), zeker geen oordeel over geven want dat is niet aan jou.


Gereformeerd is terug naar het Woord en niet luisteren naar allerlei gevoelens. Gevoelens waarvan jij denkt dat het van de Heilige Geest is, dat is terugwerpen op jezelf. Het Woord leidt de mens juist naar Christus en niet naar je gevoel. En het Woord is duidelijk, maar gevoel laat het Woord buikspreken zodat het aansluit bij je gevoel.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor naamloos » 09 dec 2015 14:54

learsi schreef:Daarom ook mijn opmerking over het werk van de Heilige Geest.
Die werkt, volkomen tegen onze natuur in, de vrijwilligheid die ook in Jezus Christus is.

h.g.
Learsi
Wat het werk van de Geest is lees ik in 1 Kor. 13 en Galaten 5:22. Dat heeft niks met superieur zijn te maken hoor.
Door onze vertalingen worden we gewoon op het verkeerde been gezet, en daar kun je een vroom klinkende theorie op loslaten maar daarmee wordt geen recht gedaan aan wat Paulus werkelijk heeft bedoelt te zeggen.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Chaya » 09 dec 2015 15:09

MoesTuin schreef:Tijdgeest, wat is dat voor geest Chaya?

Ad de Boer - jou vast ook wel bekend - sprak in juni zijn zorgen uit over de tijdgeest:
In de veranderingsprocessen rond vrouwen in het ambt en homostellen laten kerkmensen zich te gemakkelijk meevoeren met de tijdgeest, terwijl de Bijbel dicht blijft.”

En zo gaat het vaak. Sommigen dingen kunnen echt niet meer in 2015, we moeten ook met de tijd mee gaan, zeggen velen.
Het gevaarlijke van de tijdgeest is dat hij het denken en voelen van de kerkelijke cultuur beheerst. Dat het in de wereld zo gebeurt, ja, daar is geen keren aan. Maar juist de Kerk - let op hoofdletter - heeft als belangrijke taak om die tijdgeest te ontmaskeren en buiten de kerk te houden.
En dan kan de kerk stand houden in tijden van secularisatie.
Door mee te gaan met al die vernieuwingen en winden van leer, staat de individuele christen er alleen voor en wordt zwak.

Merken wij op dat de kerk gegrepen wordt door de tijdgeest? Wat doen we ertegen?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor MoesTuin » 09 dec 2015 15:18

Speedy schreef:Gereformeerd is terug naar het Woord en niet luisteren naar allerlei gevoelens. Gevoelens waarvan jij denkt dat het van de Heilige Geest is, dat is terugwerpen op jezelf. Het Woord leidt de mens juist naar Christus en niet naar je gevoel. En het Woord is duidelijk, maar gevoel laat het Woord buikspreken zodat het aansluit bij je gevoel.


De werking van de Heilige Geest in een mensenleven, daar kan iemand anders niets over zeggen.
Dat is tussen God en die mens persoonlijk en als je het overlegt en terugbrengt in je gebed bij God, Hij zal het je in laten zien.
Onderschat het niet, het is niet zomaar iets, het is een heel proces....
De Heilige Geest is onlosmakelijk verbonden met God de Vader en God de Zoon.
Maar de Heilige Geest laat zich niet vastzetten aan wat volgens de mens wel of niet kan.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2279
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Speedy » 09 dec 2015 15:21

MoesTuin schreef:
De werking van de Heilige Geest in een mensenleven, daar kan iemand anders niets over zeggen.
Dat is tussen God en die mens persoonlijk en als je het overlegt en terugbrengt in je gebed bij God, Hij zal het je in laten zien.
Onderschat het niet, het is niet zomaar iets, het is een heel proces....
De Heilige Geest is onlosmakelijk verbonden met God de Vader en God de Zoon.
Maar de Heilige Geest laat zich niet vastzetten aan wat volgens de mens wel of niet kan.


Een ding is zeker en staat 200% en dat staat haaks op wat jij hier emotioneel/psychisch naar voren brengt en dat is dat de Heilige Geest NOOIT buiten het Woord om werkt. De Heilige Geest gebruikt het Woord.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor MoesTuin » 09 dec 2015 15:23

Dat is zeker waar en ben ik met je eens, maar het staat beslist niet haaks op wat ik eerder verwoorde :wink:
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2279
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Speedy » 09 dec 2015 15:25

MoesTuin schreef:Dat is zeker waar en ben ik met je eens, maar het staat beslist niet haaks op wat ik eerder verwoorde :wink:


Jawel, want jij laat de mens een centrale rol spelen als ontvanger die bepaalt of iets goeds is.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor MoesTuin » 09 dec 2015 15:27

Dat zijn jou woorden en zeker niet de mijne. lees mijn reacties eens eerlijk terug.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2279
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Speedy » 09 dec 2015 16:00

MoesTuin schreef:Dat zijn jou woorden en zeker niet de mijne. lees mijn reacties eens eerlijk terug.


Ja, daarom reageer ik ook.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

learsi
Majoor
Majoor
Berichten: 1518
Lid geworden op: 08 feb 2009 23:29

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor learsi » 09 dec 2015 16:57

Beste Moestuin, in je bijdrages tel ik een aantal bronnen (niet alle citaten worden door je vermeldt :D ).
Eerlijk gezegd praat dat wat moeilijk.
Ik heb bijv. best wel vragen aan W. Dekker van wie je al heel in het begin een stukje als bron opgeeft.
Jij bent het met Dekker eens, maar met de vragen over dat stukje moet ik bij hem zijn. Jij kunt op zijn hoogst zeggen, wat jij dénkt dat hij bedoelt. Dat is mij te vaag.
Daarom reageer ik op persoonlijke uitspraken van jou.


MoesTuin schreef:
1De werking van de Heilige Geest in een mensenleven, daar kan iemand anders niets over zeggen.
2Dat is tussen God en die mens persoonlijk en als je het overlegt en terugbrengt in je gebed bij God, Hij zal het je in laten zien.
3Maar de Heilige Geest laat zich niet vastzetten aan wat volgens de mens wel of niet kan.


1Als dat zo is, dan bestaat er geen enkele zekerheid over het geroepen zijn. Dan is alleen het feit, dat er tegenwoordig predikantes zijn, al voldoende om te zeggen dat dit het werk van de Heilige Geest is. Dan is het zeggen "dat je geroepen bent", ook het bewijs dat je geroepen bent?

2Ik krijg de indruk, dat je bedoelt dat degene die zich geroepen voelt, dit terug moet brengen in het gebed?
Hij zal het je laten zien. Dat Hij je echt roept?
Het lijkt erop dat jij ervan uit gaat dat het tegenovergestelde eigenlijk niet mogelijk is?

3Een zus van mij is predikante. Ze voelde zich geroepen en is uiteindelijk predikante geworden. Als ik een preek van haar hoor, kom ik tot de conclusie, dat ze niets begrijpt van de kern van het evangelie.
Onze oudste dochter is predikante. Voor haar preken geldt hetzelfde als voor die van mijn zus.
Ik wil maar zeggen, geroepen te zijn en tot eer van je Zender spreken, zijn geen zaken die automatisch aanwezig zijn, ook niet als je je geroepen weet.

.........Arglistig is het hart, meer dan enig ding........



Schaf 2e hands (er staan er genoeg te koop en als je het niet kunt betalen, dan moet je het zeggen, want dan krijg je ze van mij :wink: ) eens de "Pastorale adviezen" adviezen van Spurgeon, deel 1 eens aan.
Verplichte literatuur bij dit onderwerp.

h.g.
Learsi

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor MoesTuin » 10 dec 2015 09:38

learsi schreef:1Als dat zo is, dan bestaat er geen enkele zekerheid over het geroepen zijn. Dan is alleen het feit, dat er tegenwoordig predikantes zijn, al voldoende om te zeggen dat dit het werk van de Heilige Geest is. Dan is het zeggen "dat je geroepen bent", ook het bewijs dat je geroepen bent?

2Ik krijg de indruk, dat je bedoelt dat degene die zich geroepen voelt, dit terug moet brengen in het gebed?
Hij zal het je laten zien. Dat Hij je echt roept?
Het lijkt erop dat jij ervan uit gaat dat het tegenovergestelde eigenlijk niet mogelijk is?

3Een zus van mij is predikante. Ze voelde zich geroepen en is uiteindelijk predikante geworden. Als ik een preek van haar hoor, kom ik tot de conclusie, dat ze niets begrijpt van de kern van het evangelie.
Onze oudste dochter is predikante. Voor haar preken geldt hetzelfde als voor die van mijn zus.
Ik wil maar zeggen, geroepen te zijn en tot eer van je Zender spreken, zijn geen zaken die automatisch aanwezig zijn, ook niet als je je geroepen weet.


Bidden voor kracht die de Heilige Geest geeft is de enige remedie.
De liefde van de Here Jezus die voor onze zonden aan het kruis gestorven is en weer levend is geworden, geeft ons de kracht om niet te falen maar te overwinnen.
Wij vliegen mee onder de vleugels van de Here Jezus .
Here Jezus, geef ons de kracht om de zonde te overwinnen en in Uw voetsporen te lopen en dat wij de eenheid mogen vinden in U
Wat je over vrouwelijke predikante schrijft, kan evengoed van toepassing zijn op een mannelijke predikant.
Het is niet aan ons het oordeel hierover. Neem het mee in je gebed bij twijfel, bid voor elkaar.
Als ik een mannelijke of vrouwelijke predikant(e) spreek en ik hoor door zijn / haar getuigenis de roeping en de werken van de Drieenige God in zijn / haar leven, wie ben ik dan om daar wat van te vinden, maar ik laat me dan leiden in overleg met de Heere en door Zijn Geest en mag dan de zegen zien, als we alles bij Hem terug brengen, Heere, wilt U vergeven hetgeen niet goed was en zegenen hetgeen tot Uw eer was.

De eeuwige God is u een woning en onder u zijn eeuwige armen.

Om even op de tijdgeest terug te komen, hier kan ieder zijn eigen invulling aan geven, maar ook de tijdgeest is niet in te delen aan 1 kant, het zijn ook hierin 2 kanten.
We kunnen denken aan zaken zoals verminderd normbesef en verwereldlijking, maar ook aan verstard wetticisme en kil traditionalisme.
laten we vooral waken voor een wettisch traditionalisme dat alle nadruk legt om de uiterlijke vorm, terwijl alle geestelijke leven eruit weggestroomd is.
Zouteloze kerken, zouteloze organisaties en zouteloze christenen hebben geen toekomst. Zijn wij werkelijk een zoutend zout?

Onderstaand filmpje laat zo mooi zien het werk van de Heere God in een mensenleven wat vol overgave tot uiting komt. (let op de dirigent en wat het teweeg brengt in de opbouw van het Lied , het verschil in het begin en het eind. Ja God is groot!)

https://www.youtube.com/watch?v=QZ3ZdKsjASo
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Chaya » 10 dec 2015 11:20

learsi schreef:3Een zus van mij is predikante. Ze voelde zich geroepen en is uiteindelijk predikante geworden. Als ik een preek van haar hoor, kom ik tot de conclusie, dat ze niets begrijpt van de kern van het evangelie.
Onze oudste dochter is predikante. Voor haar preken geldt hetzelfde als voor die van mijn zus.
Ik wil maar zeggen, geroepen te zijn en tot eer van je Zender spreken, zijn geen zaken die automatisch aanwezig zijn, ook niet als je je geroepen weet.

Wat moet dit jou smart geven Learsi.
Een nicht van mij kreeg ook plots een roeping, ze was eind dertig.
Mijn tante en oom hadden eerder nooit iets bij haar gezien of gehoord.
Op een dag kondigde ze gewoon aan dat ze theologie ging studeren.
Ze preekt nu, oom en tante hebben een paar keer onder haar gehoor gezeten, maar kwamen huilend thuis.
Mijn oom heeft tegen haar gezegd dat ze mensen bedriegt op weg naar de eeuwigheid en dat ze niet meer naar haar toe zullen gaan om te luisteren.
Ze heeft onlangs een begrafenis geleid van een familielid, ik ging er ook heen.
Allereerst werd het geen rouwdienst genoemd, maar een dankdienst.
Het gevolg was dat niemand durfde te huilen, het zag er heel onnatuurlijk uit.
Ik kwam er zo verdrietig vandaan.
Je staat bij een geopend graf, een ernstige roepstem, en hij wordt niet gehoord.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

learsi
Majoor
Majoor
Berichten: 1518
Lid geworden op: 08 feb 2009 23:29

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor learsi » 10 dec 2015 12:46

gravo schreef:Of iemand het nu leuk vindt of niet, voor mij zijn de woorden van Paulus over Christus van grote betekenis.
"...in Christus is noch man noch vrouw..." (Gal. 3)
Kun je natuurlijk wel proberen te relativeren, door andere opmerkingen van Paulus hier tegenover te stellen, maar daar ga ik niet in mee.
Voor mij zijn bovenstaande geestelijke waarheden van veel groter belang dan allerlei praktische, culturele of plaatselijke, misschien zelfs tijdelijke opmerkingen van Paulus.


De verzen 1Tim.2:1-8 gaan vooraf aan wat Paulus in de verzen 8-15 zegt.
In de verzen 1-8 zien we de uitspraak uit Galaten 3:...in Christus is noch man noch vrouw.....ook weer terug.

...Welke wil dat alle mensen(Jood of Griek, slaaf of vrije, man of vrouw) zalig worden.....(vers4)
...Er is één Middelaar Gods en der mensen(J. of Gr, sl.of vr, m.ofvr.) de Mens Christus Jezus......(vers5)
...Die Zichzelf gegeven heeft tot een rantsoen voor allen(J.ofGr., sl. of vr., m.of vr.)..........(vers6)

Vers 7, over waarheidsgetrouw geloofsonderwijs aan de heidenen, hem door de Heere Zelf opgedragen, is de basis van wat er in de verzen 8-15 volgt.

In vers 8 en 9 zegt Paulus dan nog zaken die jij (misschien?) kunt accepteren, maar als hij spreekt over de vrouwen (die de godvruchtigheid belijden....!!) dan zou dat in gaan tegen wat hij in Gal.3 zegt?

....Ik zeg de waarheid in Christus, ik lieg niet..........(vers7)

En wat volgt is, misschien, wel een tijdelijke opmerking :?:

h.g.
Learsi

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3394
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Cicero » 10 dec 2015 12:56

gravo schreef:Of iemand het nu leuk vindt of niet, voor mij zijn de woorden van Paulus over Christus van grote betekenis.
"...in Christus is noch man noch vrouw..." (Gal. 3)
Kun je natuurlijk wel proberen te relativeren, door andere opmerkingen van Paulus hier tegenover te stellen, maar daar ga ik niet in mee.
Voor mij zijn bovenstaande geestelijke waarheden van veel groter belang dan allerlei praktische, culturele of plaatselijke, misschien zelfs tijdelijke opmerkingen van Paulus.

learsi schreef:De verzen 1Tim.2:1-8 gaan vooraf aan wat Paulus in de verzen 8-15 zegt.
In de verzen 1-8 zien we de uitspraak uit Galaten 3:...in Christus is noch man noch vrouw.....ook weer terug.

...Welke wil dat alle mensen(Jood of Griek, slaaf of vrije, man of vrouw) zalig worden.....(vers4)
...Er is één Middelaar Gods en der mensen(J. of Gr, sl.of vr, m.ofvr.) de Mens Christus Jezus......(vers5)
...Die Zichzelf gegeven heeft tot een rantsoen voor allen(J.ofGr., sl. of vr., m.of vr.)..........(vers6)

Vers 7, over waarheidsgetrouw geloofsonderwijs aan de heidenen, hem door de Heere Zelf opgedragen, is de basis van wat er in de verzen 8-15 volgt.

In vers 8 en 9 zegt Paulus dan nog zaken die jij (misschien?) kunt accepteren, maar als hij spreekt over de vrouwen (die de godvruchtigheid belijden....!!) dan zou dat in gaan tegen wat hij in Gal.3 zegt?

....Ik zeg de waarheid in Christus, ik lieg niet..........(vers7)

En wat volgt is, misschien, wel een tijdelijke opmerking :?:

h.g.
Learsi

Je zegt het zelf al: 2:8-15 is een uitvloeisel van 1-7, met andere woorden: de schrijver maakt hier concreet wat de boodschap van het evangelie in zijn situatie voor het gemeenteleven betekent. Dan zou je dus kunnen zeggen: het gaat om het fundament, en de concrete uitwerking is daarbij van ondergeschikt belang.

learsi
Majoor
Majoor
Berichten: 1518
Lid geworden op: 08 feb 2009 23:29

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor learsi » 10 dec 2015 14:04

MoesTuin schreef:Wat je over vrouwelijke predikante schrijft, kan evengoed van toepassing zijn op een mannelijke predikant.


Zo is dat!
Paulus schrijft echter nergens op een zelfde wijze over de man, zoals hij in 1Tim.2 over de vrouw schrijft.

h.g.
Learsi


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten