Enquête: Het einde van de wereld?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

bxoza
Verkenner
Verkenner

Enquête: Het einde van de wereld?

Berichtdoor bxoza » 05 nov 2015 18:15

Geachte forumleden

Ik ben momenteel bezig met mijn afstudeerscriptie met het onderwerp: End of the World and The Psychological Functions. In het kort, vraag ik me af wat voor psychologische factoren het sterkste verband heeft met in het geloven van het einde van de wereld. Dit is niet alleen heel erg interessant, maar ook zeer vernieuwend. Want men heeft hierover nauwelijks echt op verdiept, dus mijn onderwerp is zeer exploratief.

Iedereen kan deze vragenlijst invullen ook al gelooft u niet dat de wereld ooit zal veranderen of dat de wereld wel zal veranderen op een positieve wijze (bijvoorbeeld door technologische ontwikkelingen of door god). Al met al ben ik geïnteresseerd in uw toekomstbeeld voor de wereld.

De vragenlijst is zeer anoniem, U hoeft alleen uw geslacht en leeftijd aan te geven en hieronder staat het desbetreffende linkje die direct leidt naar de vragenlijst. Daarbij het invullen van de vragenlijst duurt ongeveer 10 à 15 minuten.

https://tilburgss.co1.qualtrics.com/SE/?SID=SV_6mtYJsdxyM3bldj

Alvast heel erg bedankt voor uw medewerking.

Heeft u een vraag over de vragenlijst? Stel ze gerust en ik zal ze meteen beantwoorden.

Met vriendelijke groet,

Bxoza
Laatst gewijzigd door bxoza op 06 nov 2015 04:34, 3 keer totaal gewijzigd.

mohamed

Re: Enquête: Het einde van de wereld?

Berichtdoor mohamed » 05 nov 2015 19:31

De vragen hebben met de eindtijd weinig te maken, veelmeer met de psyche van de mens. Ook kan je vragen beantwoorden met 'weet ik niet' en wat men met dergelijke info wil ontgaat me ten ene male.

Ik ben derhalve afgehaakt.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 05 nov 2015 20:11

Ach, het is toch standaard 'Ik weet niet'-opties op te nemen in dit soort lijsten. Dat werkt blijkbaar beter dan mensen in een Ja/Nee-dilemma dwingen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

bxoza
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor bxoza » 05 nov 2015 20:29

mohamed schreef:De vragen hebben met de eindtijd weinig te maken, veelmeer met de psyche van de mens. Ook kan je vragen beantwoorden met 'weet ik niet' en wat men met dergelijke info wil ontgaat me ten ene male.

Ik ben derhalve afgehaakt.

Dat is spijtig om te horen. Maar toch bedankt dat u in ieder geval een poging heeft gewaagd om de vragenlijst in te vullen.

Niagara
Mineur
Mineur

Berichtdoor Niagara » 05 nov 2015 20:40

Je moet bij een vraag invullen wanneer je denkt dat de veranderingen die leiden tot het einde van de wereld beginnen maar je kunt daar niet invullen dat je het niet weet of een punt in het verleden, alleen een aantal jaren in de toekomst of 0jaar. Dat lijkt me een beperking
Afbeelding

bxoza
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor bxoza » 05 nov 2015 21:03

Niagara schreef:Je moet bij een vraag invullen wanneer je denkt dat de veranderingen die leiden tot het einde van de wereld beginnen maar je kunt daar niet invullen dat je het niet weet of een punt in het verleden, alleen een aantal jaren in de toekomst of 0jaar. Dat lijkt me een beperking

Dat klopt, maar er is een reden voor deze beperking. Waarom? Dat kan ik momenteel niet volledig uitleggen wegens dat ik het wil vermijden dat mensen gebiased worden.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Johan100 » 06 nov 2015 12:33

Beste bxoza,

Er ZIJN geen psychologische factoren die verband houden met het geloven in /van het einde van de van de wereld, voor zover ik weet. Misschien bij evolutionisten of anderen, maar op grond van de bijbel weten wij dat dit zo is. (refoweb is een 'christelijke' site)
Dit staat in de bijbel, Gods Woord. Geloof en psychologie moet je niet verwarren.

Wel kunnen bepaalde psychologische factoren invloed hebben op HOE je er mee bezig bent.

Mvg Johan

Ps: in de vragenlijst staan er Engelse en Nederlandse woorden door elkaar, waarom is dit?
Laatst gewijzigd door Johan100 op 06 nov 2015 12:36, 1 keer totaal gewijzigd.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Johan100 » 06 nov 2015 12:35

.
Laatst gewijzigd door Johan100 op 14 dec 2015 21:50, 1 keer totaal gewijzigd.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

HaroldCallahan
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor HaroldCallahan » 13 nov 2015 13:20

Mee eens.

Je kunt natuurlijk mensen hebben, waaronder gelovigen, die onder invloed van psychopathologische, psychologische of andere factoren geloven in het nabij zijn van het einde van de wereld. .

Ik neem aan dat je doelt op mensen die geloven in het nabije einde? Religeus en niet religieus?
Of doel je op de zgn. einde van de wereld religieuze cult genootschappen?
Of bedoel je het geloven dat de wereld, ooit, eindigt? Dan zul je zoals Johan aangeeft tegen een probleem aanlopen.

Vragenlijst ingevuld :).

Commentaar:

Gelooft u dat de wereld zoals wij die nu kennen ooit zal ophouden te bestaan = ja.
De wereld veranderd. De wereld van de jager verzamelaar is grotendeels op gehouden te bestaan. Lijkt me niet dat je die vraag anders zou kunnen beantwoorden. Bedoel je hier, of iemand gelooft dat de wereld eindigt of dat de wereld wezelijk veranderd? Ik hoop dat je mijn ja niet interpreteert als een antwoord van iemand die gelooft dat de wereld op houdt te bestaan. Ik vermoed een probleem in je vraagstelling en latere analyse als dit echt is waar je op doelt.

In hoeverre ziet u het einde van de wereld zoals wij die kennen als een positieve of een negatieve ontwikkeling?
Je vraagt hier hoeveel hekel heeft de lezer aan de huidige stand van zaken, en zou men de optie nemen deze te beeindigen, ongeacht de consequenties? Ik zou eerder vragen of de lezer gelooft dat de huidige stand van zaken kan worden vervangen door iets beters of niet.
Je gebruikt hier het woord 'einde', en in je inleidende tekst geef je aan het geloven in het einde te onderzoeken. Het einde van de wereld zoals wij die kennen, noem ik niet echt een einde, maar een verandering. Hiermee kan je van alles bedoelen. Vraag dan aub gewoon of een persoon gelooft dat de wereld eindigd.

Beschrijf in het kort hoe u denkt dat de wereld zoals wij die kennen zal ophouden met bestaan.
Je stelt het als een open vraag. De lezer moet hier zelf tekst invullen. Hier zul je pas echt zien of iemand gelooft in
het einde
of verandering. Helaas kan je op deze antwoorden moeizaam statistische analyse loslaten. Dat is jammer voor je factor analyse. Wellicht dat je de mogelijkheid hebt tot keyword auto-analyse?

Hieronder staat een lijst van oorzaken die ertoe kunnen leiden dat de wereld zoals wij die kennen zal ophouden te bestaan. Tot welke van onderstaande categorieën zou u uw eigen oorzaak rekenen? Vindt u dat er meer oorzaken mogelijk zijn, dan klikt u meerdere vakjes aan.

Kosmologische processen
Bijvoorbeeld: Explosie van de zon; hittedood van het universum; een meteoorinslag

Weet de leek wat hittedood is? Maximale entropie? Ik zou dit weglaten.
Je doelt dus echt op
het einde
in deze gehele vragenlijst? Zie vorige commentaar, ik betwijfel of je betrouwbare resultaten krijgt uit je vragenlijst. Als een goed psycholoog weet jij als geen ander dat de variabele of het concept dat je via vragenlijst probeert te meten, gedefineerd wordt door die vragenlijst.

Ecologische ontwikkeling
Bijvoorbeeld: Natuurrampen; klimaatveranderingen; veranderingen in de voedselproductie & industrie (en consequenties daarvan voor de gezondheid van de mens); andere brandstoffen.

Nogal warrige tekst.

Medische, fysieke of mentale evolutie van de mens
Bijvoorbeeld: Ouder worden; geen kanker meer; sneller leren m.b.v. computerchips; mensen worden luier/egoïstischer e.a. 'persoonlijkheids- en karakterveranderingen'.

Warrige tekst.

Demografische ontwikkelingen
Bijvoorbeeld: Vergrijzingen; meer etnische homogeniteit; minder bevolkingsdichtheid (bijvoorbeeld door leven op andere planeet) of juist overbevolking (bijvoorbeeld doordat mensen langer leven).

Warrig.

Sociale. maatschappelijke en politieke ontwikkelingen
Bijvoorbeeld: Oorlog; dominantie/minder werk door robots; grotere kloof tussen arm en rijk; individualisering van de samenleving; minder privacy.

Warrig. Laat je professor je lijst lezen. Of je collega's.

Religieuze interventie
Bijvoorbeeld: Apocalyps; Einde der Tijden; Het laatste oordeel; Goddelijke wraak.

Het einde dus?

Buitenaards leven
Bijvoorbeeld: Kolonisatie door een superieure buitenaardse levensvorm; kolonisatie van andere planeten door de mens.

Anders

Wanneer zullen de veranderingen zich voltrekken waardoor de wereld zoals wij die kennen zal ophouden te bestaan. Geef 0 jaar aan, als u denkt dat deze veranderingen zich nu al voltrekken.

Je kunt kiezen tussen 0-1miljoen jaar. De optie nooit, of 5 miljard zijn er niet.

In welke mate zijn deze veranderingen het gevolg van menselijk handelen?
Helemaal niet Nauwelijks Gedeeltelijk Grotendeels Helemaal

Je hebt geen optie voor onbekend.

Zijn deze veranderingen omkeerbaar of niet?

Geen optie voor onbekend.

In welke mate kan de mens het verloop van deze ontwikkelingen nog beïnvloeden?

Geen optie voor onbekend. Ik snap waar je heen wilt met deze vragen, op zich prima.

Het tweede gedeeltje van je vragen lijst bevat volgens mij een selectie vragen uit een bepaalde standaard persoonlijkheidstest :).
Deze vraag staat er 2x in.
Ik heb het gevoel dat ondanks mijn onvermijdelijke dood, ik altijd een integraal deel zal zijn van de wereld.

Samengevat: je eigen vragenlijst is helaas warrig. Je doelt hier en daar op het einde van de wereld, en op andere plekken doel je op een verandering. Ik denk niet dat je iets zinnigs kan meten via deze lijst. Ik zou echt bij een professor te raden gaan over de kwaliteit en wat je nu precies denkt te gaan meten. In mijn opinie loop je het gevaar dat niemand je onderzoek serieus gaat nemen na publicatie.

Terug naar “[Religie] - Open forum”