pien schreef:Door te straffen werk je liegen alleen maar in de hand denk ik. Dat zou ik dus niet meer doen. Een goed gesprek werkt vaak beter, en daarnaast een heleboel geduld. En haar een duidelijk gevoel geven van veiligheid. Het is niet voor niets dat een kind denkt dat het uit huis moet wanneer het zich niet gedraagt, dus daar zou ik eerst mee aan de slag gaan.
Dat proberen we ook wel. Ik ben zo'n 3 jaar deel van dit gezin, en we proberen het al 3 jaar. 3 jaar gesprekken, geduld, etc. En dat zullen we ook wel blijven doen, maar dat betekent niet dat ze ondertussen met ongewenst gedrag wegkomt. Niet straffen werkt dan toch net zo goed liegen in de hand? Het moet in mijn ogen een combinatie van beide zijn. En als ze een klinische angststoornis heeft, weet ik echt niet of een goed gesprek genoeg is.
Gedrag moet wel consequenties hebben, maar dat kan ook anders. Ik zeg hier vaak dat ik ze wil vertrouwen, dus leg ik snoep en koek niet achter een slot. Oudste nam ook wel eens iets, ongevraagd, en ik heb dat nagevraagd, en gezegd dat ik eerlijkheid wilde. Toen gaf ze het toe. Ik heb aangegeven dat ik haar wil vertrouwen, en dus de snoep niet wil verstoppen. Toen ze het nog een keertje deed (en toegaf) zei ik dat ik haar dus even niet meer kon vertrouwen, en dat het snoep dus achter gesloten deuren moest. Dat vond ze heel erg. Na twee weken heb ik gevraagd of het weer terug kon op de oude plek. Zij dacht dat dat wel kon, en heeft het niet weer gedaan tot nu toe.
Ik vind dat zelf toch prettiger werken dan straf geven.
Natuurlijk leggen wij ook de nadruk op vertrouwen. Maar het feit dat de jouwe het in eerste instantie nog eerlijk toegaf, geeft al aan dat de situatie hier niet hetzelfde is. Het schijnt niet te helpen omdat ze toch al denkt dat we haar niet vertrouwen en niet aardig vinden. Er gaat iets serieus verkeerd met haar zelfbeeld en dat projecteert ze op anderen.
Ik wil niet negatief zijn, ik stel je inbreng ontzettend op prijs. Er zijn niet echt andere plekken waar ik met deze frustratie heen kan. Lees alles wat ik schrijf dus met dat in gedachten.