Censura Morum

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

cornelia77
Luitenant
Luitenant
Berichten: 580
Lid geworden op: 20 sep 2010 20:29

Re: Censura Morum

Berichtdoor cornelia77 » 22 okt 2015 11:12

Of er gebruik van gemaakt wordt, weet ik niet. Maar in onze (pkn) gemeente wordt er wel censura morum gehouden. Ik vermoed wel dat de kerkenraad allereerst vraagt of je de bijbelse weg hebt bewandeld zoals Mona het beschreef. Dat is wel een voorwaarde. Volgens mij is censura morum ook bedoeld voor jezelf als er iets speelt met een ander en het lukt je niet om dat op te lossen, kan de kerkenraad daar wellicht mee helpen.
Overigens heb ik weleens meegemaakt dat de tafelwacht in moest grijpen. Een erg vervelende situatie!

cornelia77
Luitenant
Luitenant
Berichten: 580
Lid geworden op: 20 sep 2010 20:29

Re: Censura Morum

Berichtdoor cornelia77 » 22 okt 2015 11:15

Wat betreft een week van voorbereiding, ik weet nooit zo goed wat ik ermee aan moet. Als het goed is kan je God altijd ontmoeten, toch? Maar zelf gebruik ik de week wel om na te gaan of er zonden tussen mij en God in staan die nog beleden moeten worden. Maar dat is niet gebonden aan een week van voorbereiding, hoop ik.
Ik ga ook weleens ("onvoorbereid")aan het avondmaal in een naburige gemeente. Heerlijk om zo onvoorwaardelijk het avondmaal te mogen vieren!

Gebruikersavatar
Race406
Majoor
Majoor
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 mar 2004 13:04
Locatie: Wierden
Contacteer:

Re: Censura Morum

Berichtdoor Race406 » 22 okt 2015 11:21

cornelia77 schreef:Overigens heb ik weleens meegemaakt dat de tafelwacht in moest grijpen. Een erg vervelende situatie!

Bij ons is het een keer voorgekomen dat er iemand aanging, die na de tafel door de dominee werd verzocht om na de dienst even in de consistorie te komen. Echter stond de microfoon nog aan en kon iedereen dat horen. De persoon in kwestie zei later dat het beter was geweest dat de tafelwacht had opgetreden en vóór de tafel deze persoon al had teruggestuurd. Dat was minder pijnlijk geweest dan hoe het uiteindelijk ging.
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Censura Morum

Berichtdoor Chaya » 22 okt 2015 11:41

De reacties zijn in hogere mate nogal geprikkeld. Lees nu eens wat het precies inhoudt:

Ten dienste van de rechte viering van het Avondmaal kunnen ambtsdragers en lidmaten der gemeente bezwaren over belijdenis en wandel van lidmaten der gemeente inbrengen bij de kerkenraad, waarna deze tot behandeling daarvan overgaat.

In het bijzonder zullen ook de ambtsdragers der gemeente voor de bediening van het Avondmaal zichzelve en elkander beproeven en uit hun midden wegnemen, wat voor de rechte viering van het Avondmaal een beletsel zou kunnen zijn.’

Het gaat bij dit alles om de rechte viering. Die staat centraal. De censura morum is een onderzoek of er wellicht belemmeringen zouden zijn die ons verhinderen om met een ontvankelijk hart de zegen van het avondmaal te ontvangen.

Deze censura morum beweegt zich in drie cirkels. Het onderzoek of er geen belemmeringen zijn richt zich allereerst op het eigen hart en leven. Zijn er bij mijzelf wellicht verhinderingen, die ik met God of met anderen moet uitspreken? In de tweede plaats heeft de censura morum betrekking op de kerkenraad. De ambtsdragers dienen aan de tafel, gaan voor in de viering. Zijn er in het functioneren als ambtsdragers wellicht elementen binnengeslopen die ons in de weg zitten? Als er in mijn hart bitterheid is of als er boosheid is tegenover de ander, dan zit ik mezelf in de weg. Dan mag ik vragen om daarvan bevrijd te worden om samen met de ander het genadebrood te kunnen ontvangen. Juist dit aspect maakt de oorspronkelijke betekenis van de censura morum uit. In de Dordtse kerkorde is niets te vinden over een censura morum gericht op gemeenteleden. Ze spreekt alleen over de onderlinge censuur in de kerkenraad en in de meerdere vergaderingen. ‘De dienaren des Woords, ouderlingen en diakenen zullen onder hen christelijke censuur oefenen, en malkander van de bediening van hun ambt vriendelijk vermanen’ (art.81).

Pas in de derde plaats komt de mogelijkheid om ook bezwaren tegen belijdenis en wandel van anderen, van gemeenteleden naar voren te brengen. Dat is pas in 1951 voor het eerst in de kerkorde opgenomen. In de Dordtse kerk-orde (1619) en in de hervormde Reglementenbundel (van vóór 1951) is daarover niets te vinden. Maar ook in de hervormde kerkorde wordt heel weinig gezegd over de wijze waarop deze censura morum plaatsvindt. Dat kan gebeuren in een kerkenraadsvergadering of in een soort spreekuur van een delegatie van de kerkenraad, dat wordt aan de vrijheid van de gemeente overgelaten.
tot zover

Het heeft dus niets te maken met het voortdurend op elkaar letten, speuren naar eventuele misstappen van de ander. In de eerste plaats is het zaak om bij jezelf na te gaan of er een verhindering is om aan te gaan.
En een k.r. dient absoluut niet af te gaan op geroddel, vage speculaties zonder een enkel bewijs of onderbouwing.

De predikant en de k.r. zijn van Godswege tot hum ambt van opzieners geroepen, dus dienen ze erop toe te zien dat het H.A. ordelijk verloopt.
Als iemand in die weken vooraf zo dronken als een toeter over de straat gezwalkt heeft of de boel stelselmatig oplicht, hoort deze niet aan te gaan. Dit zijn zomaar 2 willekeurige voorbeelden.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Censura Morum

Berichtdoor Chaya » 22 okt 2015 11:43

cornelia77 schreef:Ik ga ook weleens ("onvoorbereid")aan het avondmaal in een naburige gemeente. Heerlijk om zo onvoorwaardelijk het avondmaal te mogen vieren!

Cornelia, kun jij daar zo ongevraagd aangaan?
In onze kerken is het gebruik dat een gast wel mag deelnemen, maar vooraf bij de k.r. toestemming moet vragen.
Dit ook weer om onheilig aangaan te voorkomen.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Nina

Re: Censura Morum

Berichtdoor Nina » 22 okt 2015 12:01

Chaya, je schrijft dat het niets te maken heeft met voortdurend op elkaar letten, maar zo werkt het wel uit.
Mijn beide grootouders als ouders komen uit een gemeente waar men vreselijk op elkaar let, en zelfs over de ander praat zo van:
'Zag je dat DIE aanging? Snap jij op grond waarvan.?' Ik verzin dit niet!

Ik kom het niet tegen in de Bijbel, anders dan het vers dat ik eerder aanhaalde dat je JEZELF moet onderzoeken. Waarom zetten kerken dit dan zwaarder aan met het ook te verleggen naar een ander?

Het is leuk verpakt met te zeggen dat dit uit zorg en betrokkenheid voor een ander is, maar ik ken het anders uitgewerkt in de praktijk.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Censura Morum

Berichtdoor Chaya » 22 okt 2015 12:21

Nina schreef:Chaya, je schrijft dat het niets te maken heeft met voortdurend op elkaar letten, maar zo werkt het wel uit.
Mijn beide grootouders als ouders komen uit een gemeente waar men vreselijk op elkaar let, en zelfs over de ander praat zo van:
'Zag je dat DIE aanging? Snap jij op grond waarvan.?' Ik verzin dit niet!

Die praktijkvoorbeelden ken ik helaas ook. En zo hoort het beslist niet! Daarom zei ik ook dat een k.r. nooit op grond van geroddel of gerucht mag gaan censureren.
Nina schreef:Ik kom het niet tegen in de Bijbel, anders dan het vers dat ik eerder aanhaalde dat je JEZELF moet onderzoeken. Waarom zetten kerken dit dan zwaarder aan met het ook te verleggen naar een ander?

Een gemeente maak je met alle leden. Je bent allemaal verantwoordelijk voor de gang van zaken.
Als we een voorbeeld uit de Bijbel nemen:
Achan had zich dingen buit gemaakt uit Jericho dat verwoest was, maar die buit kwam de Heere toe. God strafte Israël toen door hen een enorme gevoelige nederlaag te laten lijden, er werden 36 krijgers gedood.
Omdat God onrecht was aangedaan, kwam er een ban in het leger en die moest er uit gehaald worden. Achan werd als dader aangewezen en werd gestenigd. Daarna overwon Israël wel.

Zo kan het ook gaan in een kerkelijke gemeente. Dan kan de kandelaar weggenomen worden. Oftewel, God verbergt Zijn aangezicht en er rust geen Zegen op die gemeente.
Nina schreef:Het is leuk verpakt met te zeggen dat dit uit zorg en betrokkenheid voor een ander is, maar ik ken het anders uitgewerkt in de praktijk.

Het is niet leuk, maar als christenen zijn we niet alleen verantwoordelijk voor ons eigen zieleheil, maar we zijn ook medeverantwoordelijk dat de eredienst niet ontheiligd wordt.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Nina

Re: Censura Morum

Berichtdoor Nina » 22 okt 2015 12:28

Ik zou het nog eens moeten opzoeken, maar volgens mij staat er in de Bijbel dat wie onwaardig aangaat, zichzelf een oordeel eet en drinkt.

Enfin, ik wist dat niet van dat onderzoeken van de ander (wel van zichzelf) maar kan nu verklaren waar het uit voorkomt..
Blijf het een ongelukkige constructie vinden.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Censura Morum

Berichtdoor Chaya » 22 okt 2015 12:40

Nina schreef:Ik zou het nog eens moeten opzoeken, maar volgens mij staat er in de Bijbel dat wie onwaardig aangaat, zichzelf een oordeel eet en drinkt.

Enfin, ik wist dat niet van dat onderzoeken van de ander (wel van zichzelf) maar kan nu verklaren waar het uit voorkomt..
Blijf het een ongelukkige constructie vinden.

Ja dat staat er ook Nina, daar heb jij gelijk in.
In Korinthe staan enkele aanwijzingen:
Want er moeten ook ketterijen onder u zijn, opdat degenen, die oprecht zijn, openbaar mogen worden onder u.
Als gij dan bijeen samenkomt, dat is niet des Heeren avondmaal eten.
Want in het eten neemt een iegelijk te voren zijn eigen avondmaal; en deze is hongerig, en de andere is dronken.


Zo dan, wie onwaardiglijk dit brood eet, of den drinkbeker des Heeren drinkt, die zal schuldig zijn aan het lichaam en bloed des Heeren.
En in bepaalde - de rechts bevindelijke - kerken, nemen ze dit zeer nauw.
Daar wordt gesteld dat je verzekerd moet zijn dat je een wedergeborene bent.
Een onbekeerde hoort er dus niet aan.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Nina

Re: Censura Morum

Berichtdoor Nina » 22 okt 2015 13:15

Chaya schreef:
En in bepaalde - de rechts bevindelijke - kerken, nemen ze dit zeer nauw.
Daar wordt gesteld dat je verzekerd moet zijn dat je een wedergeborene bent.
Een onbekeerde hoort er dus niet aan.
We zullen niet moe worden van het wachten op God, als we bedenken hoe lang en genadig Hij op ons gewacht heeft.


O, maar daar sta ik helemaal achter: een ongelovig mens kan niet 'de dood des Heren verkondigen'.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Censura Morum

Berichtdoor rotterdam » 22 okt 2015 13:43

Chaya schreef:Als iemand in die weken vooraf zo dronken als een toeter over de straat gezwalkt heeft of de boel stelselmatig oplicht, hoort deze niet aan te gaan. Dit zijn zomaar 2 willekeurige voorbeelden.


Kijk zodra je voorbeelden gaat noemen loopt het al spaak.
Dronken als een toeter maar niet over straat doch in eigen huis met de gordijnen dicht ?
Oplichting ? Valt daar ook zwart werken en belasting ontduiking onder ?
Ik zal niet zeggen welke kerk want dan word ik al te duidelijk maar een gemeentelid en nu wordt het nog erger zelfs een k.r.lid werd aangesproken omdat hij op zijn laptop naar een voetbalwedstrijd had gekeken. Gordijnen niet genoeg dicht gedaan en dus gesnapt door een gemeentelid.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23581
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Censura Morum

Berichtdoor Marnix » 22 okt 2015 13:46

Chaya schreef:En in bepaalde - de rechts bevindelijke - kerken, nemen ze dit zeer nauw.
Daar wordt gesteld dat je verzekerd moet zijn dat je een wedergeborene bent.
Een onbekeerde hoort er dus niet aan.


Klopt. Ik ben alleen bang dat de angst om aan te gaan terwijl je niet aan moet gaan vaak zo groot is dat bekeerden voor de zekerheid ook maar blijven zitten.....

Verder is de Bijbel duidelijk. Je beproeft jezelf. En als je een conflict met iemand heeft of iemand leeft openlijk in zonde en wil niet met die zonde breken, dan wordt zo iemand terecht gewezen, eerst onder vier ogen, daarna met getuigen en als die dat niet ter harte wil nemen wordt hij / zij van tafel geweerd. En dan gaat het om Bijbels aantoonbare zonden dus niet als je een televisie in huis hebt of geen gefilterd internet en dat soort dingen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Censura Morum

Berichtdoor Chaya » 22 okt 2015 13:49

rotterdam schreef:Kijk zodra je voorbeelden gaat noemen loopt het al spaak.
Dronken als een toeter maar niet over straat doch in eigen huis met de gordijnen dicht ?

In dat geval is de drinker toch zelf aansprakelijk en verantwoordelijk? Waarom doe je nu alsof je het niet snapt?
Je hebt verborgen zonden en openbare zonden!
rotterdam schreef:zelfs een k.r.lid werd aangesproken omdat hij op zijn laptop naar een voetbalwedstrijd had gekeken. Gordijnen niet genoeg dicht gedaan en dus gesnapt door een gemeentelid.

Kunnen we het roddelbladgehalte nog ontstijgen, door inhoudelijke reacties te plaatsen?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Nina

Re: Censura Morum

Berichtdoor Nina » 22 okt 2015 13:53

Zinnige reactie, Marnix.
Als je berichten op RF kon 'liken', had ik het gedaan!

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Censura Morum

Berichtdoor Chaya » 22 okt 2015 13:54

Marnix schreef:Klopt. Ik ben alleen bang dat de angst om aan te gaan terwijl je niet aan moet gaan vaak zo groot is dat bekeerden voor de zekerheid ook maar blijven zitten.....

Dus? Wanneer een regel verkeerd wordt toegepast door sommigen, moeten we hem maar afschaffen?
Spreek eens van hart tot hart met een "zittenblijver".
Marnix schreef:En als je een conflict met iemand heeft of iemand leeft openlijk in zonde en wil niet met die zonde breken, dan wordt zo iemand terecht gewezen, eerst onder vier ogen, daarna met getuigen en als die dat niet ter harte wil nemen wordt hij / zij van tafel geweerd.

Dat is C.M.! Dat zei ik al in mijn openingsposting en herhaalde het nog een keer.
Marnix schreef:dus niet als je een televisie in huis hebt of geen gefilterd internet en dat soort dingen.

In die kerken kan dat een reden zijn om C.M. toe te passen.
En dan niet met zo'n medium op zich, maar de gevolgen dat dat heeft.

Als wij oog, oor en zorg voor elkaars geestelijk welzijn krijgen, willen we de ander niet verloren laten gaan toch? En ook niet dat de tafel ontheiligd wordt. Dan is er smart over en geen hijgerig volg- en klikgedrag.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 60 gasten

cron