Ritalin en dergelijke

Moderators: Memmem, Moderafo's

cornelia77
Luitenant
Luitenant
Berichten: 580
Lid geworden op: 20 sep 2010 20:29

Ritalin en dergelijke

Berichtdoor cornelia77 » 09 okt 2015 09:23

Hallo,
Zijn hier mensen met positieve ervaringen met ritalin of iets dergelijks? Op internet circuleren vooral negatieve ervaringen, wat mijn beeld behoorlijk kleurt. Ik ben benieuwd naar positieve ervaringen.

MaHa
Verkenner
Verkenner
Berichten: 4
Lid geworden op: 01 nov 2014 00:12

Re: Ritalin en dergelijke

Berichtdoor MaHa » 09 okt 2015 10:17

Bij volwassenen of kinderen?

Gebruikersavatar
*Annet*
Generaal
Generaal
Berichten: 4053
Lid geworden op: 24 apr 2003 21:20

Re: Ritalin en dergelijke

Berichtdoor *Annet* » 09 okt 2015 12:23

onze ervaring is dat Ritalin over het algemeen snel is uitgewerkt met bij ons kind heftige rebound. Ander kind wordt er ontzettend suf en sloom van dus bij ons wordt ie alleen al opstart gebruikt. dwz om 6 uur krijgt het betreffende kind en 1, slaapt door tot 7 uur. Dan is ie goed ingewerkt zodat we rustig ontbijt hebben en dan de langwerkende wordt ingenomen.
ja, dat is mijn mening dan he.....

bakvis
Mineur
Mineur
Berichten: 138
Lid geworden op: 16 jun 2010 15:58

Re: Ritalin en dergelijke

Berichtdoor bakvis » 09 okt 2015 12:33

hier hetzelfde als bij Annet.

methylfenidaat gehad ook...daar werden ze hier echt heel somber en depri van.
Dochter gebruikt nu dexamfetamine. gaat heel goed.
Zoon smorgensvroeg (5 uur ofzo... :( )als hij wakker wordt ritalin en dan zo kwart over 7 concerta 36 mg (langzame afgifte)

@ Cornelia 77, het is ook heel persoonlijk, wat bij de één werkt kan bij de ander totaal niet doen...'t is echt ondervinden en uitproberen!
Succes!

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: Ritalin en dergelijke

Berichtdoor JeeWee » 09 okt 2015 14:53

Ben ooit begonnen met Ritalin. Probleem is dat je het dus echt niet moet vergeten. En dat gebeurt wel.
Ik gebruik nu Concerta. Dat is ook methylfenidaat en heeft een gereguleerde afgifte. Het werkt dus de hele dag.
In piekgevallen kun je daar gewin Ritalin bij nemen.
Bij mij werkt het prima.
Eindelijk kan ik me echt focussen.
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

cornelia77
Luitenant
Luitenant
Berichten: 580
Lid geworden op: 20 sep 2010 20:29

Re: Ritalin en dergelijke

Berichtdoor cornelia77 » 09 okt 2015 16:10

Dank jullie wel!
We zijn ons aan het oriënteren voor één van onze kinderen, ivm heftige concentratieproblemen. Ik vind het lastig, ben nogal negatief door allerlei verhalen die je erover hoort.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: Ritalin en dergelijke

Berichtdoor JeeWee » 09 okt 2015 17:42

Het vervelende van Concerta is, dat het slechts deels vergoed wordt door de zorgverzekering.
Per maand is de eigen bijdrage ca. 36 euro.

Maar dat weegt niet op tegen de enorme voordelen.
Succes.
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Memmem
Moderator
Berichten: 2720
Lid geworden op: 11 sep 2002 21:27

Re: Ritalin en dergelijke

Berichtdoor Memmem » 09 okt 2015 19:32

cornelia77 schreef:Dank jullie wel!
We zijn ons aan het oriënteren voor één van onze kinderen, ivm heftige concentratieproblemen. Ik vind het lastig, ben nogal negatief door allerlei verhalen die je erover hoort.

Onze zoon heeft nu ong 2 weken ritalin om dezelfde reden als jouw kind. Hij gebruikt het op school, thuis gebruikt hij niets. Het helpt tot nu toe maar eventjes.
Wij waren ook niet enthousiast om het te gebruiken naast zijn andere (zware) medicatie.
Maar omdat hij nu op bepaalde punten geen vooruitgang heeft toch maar begonnen.

pannenkoek
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1430
Lid geworden op: 28 mei 2009 21:02

Re: Ritalin en dergelijke

Berichtdoor pannenkoek » 10 okt 2015 07:34

Onze zoon gebruikte het in groep 7/8. Tijdens schoolkamp niet meegegeven. Laat hem maar lekker zichzelf zijn. Toen ie terug was zijn we het vergeten, en de week erna kwam hij thuis uit school, en brandde los. Hij kwam voor zich zelf op, en dat merkten we niet toen hij Ritalin gebruikte.
We hebben de hele zooi in de kast gegooid, en deed/doet het gewoon zonder. Hij is nu 16 en gaat gewoon goed!
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Ritalin en dergelijke

Berichtdoor Boerin » 11 okt 2015 09:53

Een vrouw in de kerk d'r zoon kreeg dat. We hebben gewoon voor 'm gebeden want het werkte niet goed.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11384
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Re: Ritalin en dergelijke

Berichtdoor Evelien » 12 okt 2015 13:39

Ik hoorde van vrienden dat zij hun kind visolie geven. Het gaat echt stukken beter met concentratie op school.
Voeding doet ook veel met je. Dat is natuurlijk niet wetenschappelijk bewezen dus daar kan je niks mee :wink:

bakvis
Mineur
Mineur
Berichten: 138
Lid geworden op: 16 jun 2010 15:58

Re: Ritalin en dergelijke

Berichtdoor bakvis » 13 okt 2015 09:23

Soms helpt visolie en een dieet idd.
dat is wel heel zwaar moet ik zeggen.
We hebben het geprobeerd maar de klachten bleven.
soms heb je gewoon geen keus.
en ik moet zeggen; ons kroost, wijzelf, ja het hele gezin heeft baat bij de rust die er nu is...dankzij de medicatie.
er zit zeer zeker een positieve kant aan!
zo jammer dat vaak alleen de negatieve kanten genoemd worden.
En als je kind er depri van wordt of agressief dan heb je niet het juiste medicijn voor dat kind. Het is vaak een zoektocht maar er zijn vele soorten ADHD medicatie. Het is echt zo de moeite waard om te zoeken tot je de goede gevonden hebt voor je kind!

juffiejuf
Luitenant
Luitenant
Berichten: 677
Lid geworden op: 14 apr 2011 13:02
Locatie: overal en nergens

Re: Ritalin en dergelijke

Berichtdoor juffiejuf » 09 nov 2015 14:31

Iemand hier ervaringen met LT03??

Gebruikersavatar
wervelwind
Verkenner
Verkenner
Berichten: 49
Lid geworden op: 26 nov 2004 23:12

Re: Ritalin en dergelijke

Berichtdoor wervelwind » 09 nov 2015 18:55

Ik heb een tijdje lto3 geprobeerd omdat ik dat wilde proberen als alternatief voor adhdmedicatie. Maar helaas geen resultaat...
Als De Hersenen Deinen

Gebruikersavatar
_Sjors_
Luitenant
Luitenant
Berichten: 662
Lid geworden op: 06 dec 2015 14:22

Re: Ritalin en dergelijke

Berichtdoor _Sjors_ » 09 dec 2015 13:00

Hallo,

In de tijd dat ik ritalin gebruikte (op doktersvoorschrift) kreeg ik altijd enorm de behoefte om te gaan praten. En op den duur was alles om me heen aan het golven. Letterlijk: de daken op de huizen en de grond onder me voeten. Misschien nog een voordeel: je kunt het ook snuiven, dus als orale inname moeilijkheden geeft, kan het dus ook nasaal. Het is maar net wat je positief vind natuurlijk, maar als tripmiddel werkt het wel. Verder heb ik er alleen maar negatieve ervaringen aan overgehouden en raad ik een ieder dan ook ten zeerste af om er aan te beginnen. Het is en blijft medicinale speed. Het enige verschil met de straatspeed is dat het onder steriele omstandigheden wordt aangemaakt, de werkzame stof echter is precies dezelfde! Het maakt je afhankelijk van een andere macht dan die van God. Je hersens gaan er nog kapotter van worden dan dat ze al zijn. De enige die er beter van wordt is de farmaceutische industrie.

Groeten,

Sjors.
In den beginne schiep God den hemel en de aarde. (Genesis1:1)


Terug naar “Psychologie & Gezondheid”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten