Engels leren

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

FirstLady
Verkenner
Verkenner
Berichten: 8
Lid geworden op: 26 mar 2012 10:19

Engels leren

Berichtdoor FirstLady » 27 sep 2015 21:29

Ik wil graag beter Engels leren (spreken/schrijven/luisteren). Mijn Engels is nu minimaal (vind ik zelf). Ik wil over een paar jaar misschien een opleiding gaan doen die gedeeltelijk in het Engels is en misschien naar het buitenland, dus wil graag mijn Engelse taal wat verbeteren.

Hebben jullie tips hoe ik dit het beste aan kan pakken? Engelse films kijken en Engelse boeken lezen ? En misschien een keer een cursus wat betreft grammatica enzo.. ?

Hoor graag jullie tips/ervaringen.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Engels leren

Berichtdoor Mortlach » 27 sep 2015 23:23

FirstLady schreef:Ik wil graag beter Engels leren (spreken/schrijven/luisteren). Mijn Engels is nu minimaal (vind ik zelf). Ik wil over een paar jaar misschien een opleiding gaan doen die gedeeltelijk in het Engels is en misschien naar het buitenland, dus wil graag mijn Engelse taal wat verbeteren.

Hebben jullie tips hoe ik dit het beste aan kan pakken? Engelse films kijken en Engelse boeken lezen ? En misschien een keer een cursus wat betreft grammatica enzo.. ?

Hoor graag jullie tips/ervaringen.


Altijd goed om aan je talen te werken. Ik heb zelf 7 jaar Engels gestudeerd en ben nu vertaler Engels-Nederlands dus ik heb wel een idee.

Engelse boeken lezen is zeker een zeer goed begin. Woordenboek ernaast voor de moeilijke woorden. Het maakt weinig uit wat je leest verder; Harry Potter is goed voor beginners, maar zelf heb ik me destijds op de boeken van Terry Pratchett's Discworld serie gestort. Het maakt weinig uit en elke boekhandel heeft wel een plank of kast engelstalig staan. Wel proberen elke dag een stukje te lezen. Het maakt niet uit als je het idee hebt dat je niet alles begrijpt.

BBC kijken is ook handig, films kan ook, maar dan wel zonder Nederlandse ondertitels, uiteraard. Er zijn op Internet ook wel Engelse taalquizjes te vinden, Beter Engels is er zo eentje. Gratis Engelstalige kranten lezen op Internet of via apps (Huffington Post vind ik zelf wel prettig en toegankelijk)

http://nubeterengels.nl/website/index.php?pag=2

Er is een programma genaamd Rosetta Stone waar je talen kunt leren, maar dat is wel wat prijzig.
http://www.rosettastone.eu/learn-english.

De term die je wilt is 'Immersion', onderdompeling, dat werkt het beste. Zijn er mensen in je buurt waar je engels mee kunt praten? Anders is er misschien op Youtube wel iets te vinden. Daar is zo veel beschikbaar tegenwoordig.

Toen ik aan mijn opleiding begon, moest alles in het Engels, ook al waren de studenten én de professor gewoon Nederlands. Dat is in het begin even wennen, maar na een tijdje was het gewoon normaal. Het zou handig zijn als je iets meer over jezelf zegt: leeftijd en schoolniveau met name dan.

In ieder geval heel veel succes!
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

FirstLady
Verkenner
Verkenner
Berichten: 8
Lid geworden op: 26 mar 2012 10:19

Re: Engels leren

Berichtdoor FirstLady » 28 sep 2015 06:02

Mortlach schreef:
Altijd goed om aan je talen te werken. Ik heb zelf 7 jaar Engels gestudeerd en ben nu vertaler Engels-Nederlands dus ik heb wel een idee.

Engelse boeken lezen is zeker een zeer goed begin. Woordenboek ernaast voor de moeilijke woorden. Het maakt weinig uit wat je leest verder; Harry Potter is goed voor beginners, maar zelf heb ik me destijds op de boeken van Terry Pratchett's Discworld serie gestort. Het maakt weinig uit en elke boekhandel heeft wel een plank of kast engelstalig staan. Wel proberen elke dag een stukje te lezen. Het maakt niet uit als je het idee hebt dat je niet alles begrijpt.

BBC kijken is ook handig, films kan ook, maar dan wel zonder Nederlandse ondertitels, uiteraard. Er zijn op Internet ook wel Engelse taalquizjes te vinden, Beter Engels is er zo eentje. Gratis Engelstalige kranten lezen op Internet of via apps (Huffington Post vind ik zelf wel prettig en toegankelijk)

http://nubeterengels.nl/website/index.php?pag=2

Er is een programma genaamd Rosetta Stone waar je talen kunt leren, maar dat is wel wat prijzig.
http://www.rosettastone.eu/learn-english.

De term die je wilt is 'Immersion', onderdompeling, dat werkt het beste. Zijn er mensen in je buurt waar je engels mee kunt praten? Anders is er misschien op Youtube wel iets te vinden. Daar is zo veel beschikbaar tegenwoordig.

Toen ik aan mijn opleiding begon, moest alles in het Engels, ook al waren de studenten én de professor gewoon Nederlands. Dat is in het begin even wennen, maar na een tijdje was het gewoon normaal. Het zou handig zijn als je iets meer over jezelf zegt: leeftijd en schoolniveau met name dan.

In ieder geval heel veel succes!


Bedankt voor je reactie/tips. Ben 23 jaar, nu een paar jaar afgestudeerd als hbo-verpleegkundige en wil misschien over een aantal jaar de (pre-)master health sciences gaan doen (universitair niveau dus).

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23582
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Engels leren

Berichtdoor Marnix » 28 sep 2015 07:19

Je aansluiten bij een groep engelstaligen werkt inderdaad het beste. Toevallig een engelstalige kerk in de buurt? Sluit je daar bij aan en dan bij een kring of zo. Of bij iets anders internationaals als je dat kan vinden. Zo niet, second best is lezen en schrijven in het engels. Misschien een engels internetforum zoeken en daar actief worden dan?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Engels leren

Berichtdoor StillAwake » 28 sep 2015 07:35

FirstLady schreef:Ik wil graag beter Engels leren (spreken/schrijven/luisteren). Mijn Engels is nu minimaal (vind ik zelf). Ik wil over een paar jaar misschien een opleiding gaan doen die gedeeltelijk in het Engels is en misschien naar het buitenland, dus wil graag mijn Engelse taal wat verbeteren.

Hebben jullie tips hoe ik dit het beste aan kan pakken? Engelse films kijken en Engelse boeken lezen ? En misschien een keer een cursus wat betreft grammatica enzo.. ?

Hoor graag jullie tips/ervaringen.

Ikzelf heb een poos in Schotland gewoond. Of dát nou het best denkbare Engels is kun je je afvragen, maar sindsdien heb ik me altijd verstaanbaar kunnen maken.
Heb je misschien de mogelijkheid om een poos in Engeland (of eventueel de VS) te werken?
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Engels leren

Berichtdoor Chaya » 28 sep 2015 15:36

FirstLady schreef:Ik wil graag beter Engels leren (spreken/schrijven/luisteren). Mijn Engels is nu minimaal (vind ik zelf). Ik wil over een paar jaar misschien een opleiding gaan doen die gedeeltelijk in het Engels is en misschien naar het buitenland, dus wil graag mijn Engelse taal wat verbeteren.

Hebben jullie tips hoe ik dit het beste aan kan pakken? Engelse films kijken en Engelse boeken lezen ? En misschien een keer een cursus wat betreft grammatica enzo.. ?

Hoor graag jullie tips/ervaringen.

Als je een televisie hebt, (kan ook via internet trouwens) volg dan het BBC nieuws.
Of kijk een Engelse serie of film en zet de ondertiteling uit.
Er zijn scholen die avondlessen voor volwassenen geven, zo heb ik mijn Duits wat bijgespijkerd.
Maar het beste is, er tijdelijk gaan wonen, maar dat moet wel mogelijk zijn natuurlijk.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

FirstLady
Verkenner
Verkenner
Berichten: 8
Lid geworden op: 26 mar 2012 10:19

Re: Engels leren

Berichtdoor FirstLady » 28 sep 2015 18:15

Naar het buitenland gaan is voor nu niet een optie (behalve vakanties dan). Ik heb in Nederland namelijk net een baan, dus er kan niet zo makkelijk tussenuit. Maar misschien over een paar jaar als ik dit werk zat ben en wat anders wil. Tot die tijd zal ik dus in Nederland aan mn engels moeten werken ;)

Ik reis tussendoor wel veel (weekendjes weg enzo) , dus dan praat ik ook Engels.

Verder zal ik in de buurt es gaan kijken of er mensen/organisaties zijn waarbij ik kan oefenen met Engels spreken. Internationale kerken zijn hier niet in de buurt...

Gebruikersavatar
DukeofWellington
Verkenner
Verkenner
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 sep 2015 19:12
Locatie: Londen, Verenigde Koningrijk

Re: Engels leren

Berichtdoor DukeofWellington » 28 sep 2015 19:25

Hoi Allemaal

Ik ben Engels en Ik probeer te leren de Nederlandse taal, zoals je misschien gemerkt van mijn hele slechte spraakkunst. I'll be happy to offer any assistance to anyone who requires it.

mohamed

Re: Engels leren

Berichtdoor mohamed » 28 sep 2015 23:38

First Lady, om Engels te leren kan je je aanmelden op een Engelstalig forum. Dan leer je het spelenderwijs, de uitspraak is niet zo belangrijk.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Engels leren

Berichtdoor StillAwake » 29 sep 2015 07:04

mohamed schreef:First Lady, om Engels te leren kan je je aanmelden op een Engelstalig forum. Dan leer je het spelenderwijs, de uitspraak is niet zo belangrijk.

Dat hangt ervanaf wat je wilt, als je jezelf verstaanbaar wilt maken is het wél belangrijk dat je het goed uitspreekt, als je alleen je lesboeken wilt kunnen lezen voldoet dat wat jij zegt.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Engels leren

Berichtdoor Mortlach » 29 sep 2015 09:19

StillAwake schreef:Dat hangt ervanaf wat je wilt, als je jezelf verstaanbaar wilt maken is het wél belangrijk dat je het goed uitspreekt, als je alleen je lesboeken wilt kunnen lezen voldoet dat wat jij zegt.


Nou ja, mensen zijn over het algemeen behoorlijk vergevend als het om uitspraak aankomt. Ze horen toch wel dat je niet Brits bent. Fluency (vloeiende taalbeheersing, woordenschat, etc.) is wat dat betreft belangrijker dan het verschil weten tussen de twee th-klanken. Een lopend gesprek kunnen voeren is belangrijker dan goede uitspraak maar geen woorden kennen.

Het is wel handig als je je deze twee klanken eigen weet te maken:

toch de TH - dit is een lastige, het zijn eigenlijk twee klanken. de th in 'the' en die in 'three' klinken anders, maar in geen geval is het een 'd' of een 's' of 'z'. Het puntje van je tong moet je de onderkant van je boventanden raken als je 'the' uitspreekt en de achterkant van je boventanden als je three uitspreekt. Dat is een kwestie van veel luisteren en oefenen.

De ASH (ae). De woorden bet, bat en bad klinken alle drie heel anders. het woord bat heeft een ash.

Youtube heeft een schat aan filmpjes over uitspraak. En eventjes je licht opsteken in de engelse fonetiek kan daar ook bij helpen.

Voor je leesvaardigheid zijn computerspelletjes ook heel goed. Wel met lekker veel tekst, zoals Skyrim of Pillars of Eternity. De leesvaardigheid van mijn stiefdochter ging destijds met sprongen vooruit toen wij zeiden dat we niet meer zouden helpen met het oplossen van quests, dat ze die zelf maar moest uitvogelen en dus de tekst beter moest gaan lezen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Engels leren

Berichtdoor StillAwake » 29 sep 2015 09:37

Mortlach schreef:Nou ja, mensen zijn over het algemeen behoorlijk vergevend als het om uitspraak aankomt. Ze horen toch wel dat je niet Brits bent. Fluency (vloeiende taalbeheersing, woordenschat, etc.) is wat dat betreft belangrijker dan het verschil weten tussen de twee th-klanken. Een lopend gesprek kunnen voeren is belangrijker dan goede uitspraak maar geen woorden kennen.

Het is wel handig als je je deze twee klanken eigen weet te maken:

toch de TH - dit is een lastige, het zijn eigenlijk twee klanken. de th in 'the' en die in 'three' klinken anders, maar in geen geval is het een 'd' of een 's' of 'z'. Het puntje van je tong moet je de onderkant van je boventanden raken als je 'the' uitspreekt en de achterkant van je boventanden als je three uitspreekt. Dat is een kwestie van veel luisteren en oefenen.

De ASH (ae). De woorden bet, bat en bad klinken alle drie heel anders. het woord bat heeft een ash.

Youtube heeft een schat aan filmpjes over uitspraak. En eventjes je licht opsteken in de engelse fonetiek kan daar ook bij helpen.

Voor je leesvaardigheid zijn computerspelletjes ook heel goed. Wel met lekker veel tekst, zoals Skyrim of Pillars of Eternity. De leesvaardigheid van mijn stiefdochter ging destijds met sprongen vooruit toen wij zeiden dat we niet meer zouden helpen met het oplossen van quests, dat ze die zelf maar moest uitvogelen en dus de tekst beter moest gaan lezen.

Ik snap je, maar als je de gemiddelde Aziaat of Fransoos Engels hoort spreken maakt de uitspraak het toch lastig een goed gesprek te voeren.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Engels leren

Berichtdoor Mortlach » 29 sep 2015 09:57

StillAwake schreef:Ik snap je, maar als je de gemiddelde Aziaat of Fransoos Engels hoort spreken maakt de uitspraak het toch lastig een goed gesprek te voeren.


Ja, oké, het moet natuurlijk wel enigszins verstaanbaar zijn, maar meestal is er in gesprekken genoeg goede wil om elkaar uitspraakfouten te vergeven. Het niet kunnen vinden van de juiste woorden is in die context veel lastiger.

Meer over de Th-klank. Het is ook nooit een 's' of 'f'. 'Think' is niet hetzelfde als 'Sink'

https://www.youtube.com/watch?v=yR0lWICH3rY
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

mohamed

Re: Engels leren

Berichtdoor mohamed » 29 sep 2015 10:24

StillAwake schreef:Dat hangt ervanaf wat je wilt, als je jezelf verstaanbaar wilt maken is het wél belangrijk dat je het goed uitspreekt, als je alleen je lesboeken wilt kunnen lezen voldoet dat wat jij zegt.

Mortlach schreef:Nou ja, mensen zijn over het algemeen behoorlijk vergevend als het om uitspraak aankomt. Ze horen toch wel dat je niet Brits bent. Fluency (vloeiende taalbeheersing, woordenschat, etc.) is wat dat betreft belangrijker dan het verschil weten tussen de twee th-klanken. Een lopend gesprek kunnen voeren is belangrijker dan goede uitspraak maar geen woorden kennen.

Precies. We zullen het toch altijd met een Nederlands accent blijven spreken en dat is prima. Britten van het platte land zijn ook niet zo goed in de uitspraak.

Sommigen studeren wel hard op articulatie en bereiken leuke resultaten, zoals minister Frans Timmermans die nauwelijks van een echte Brit te onderscheiden is. Luister hier een Engelse speech van hem. Ik vind het wel knap dat hij dat kan, maar zo ver hoef je echt niet te gaan om je verstaanbaar te maken.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Engels leren

Berichtdoor StillAwake » 29 sep 2015 10:35

mohamed schreef:Sommigen studeren wel hard op articulatie en bereiken leuke resultaten, zoals minister Frans Timmermans die nauwelijks van een echte Brit te onderscheiden is. Luister hier een Engelse speech van hem. Ik vind het wel knap dat hij dat kan, maar zo ver hoef je echt niet te gaan om je verstaanbaar te maken.

Klopt.
Voor mij (met mijn uitspraak) zijn juist de Scandinaviërs het best te verstaan, beter nog dan Engelsen...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot], Google Adsense [Bot] en 50 gasten