Bier topic

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

StillAwake
Generaal
Generaal

Re: Bier topic

Berichtdoor StillAwake » 21 sep 2015 08:24

mohamed schreef:Erg lekkere pils dat Veltins.

Ik drink momenteel Grolsch, het was in de reclame en heb er een kratje van meegenomen. Zeer smakelijke Nederlandse pils, het lijkt op Duits bier vind ik. Het wordt dan ook op steenworp afstand van Duitsland gebrouwen.

Grolsch is (naast dat het in mijn optiek echt niet lekker is, de nasmaak is nogal penetrant) niet echt te vergelijken met de Duitse pilsners.
Hij zit iets hoger in zijn alcohol, wordt met stoom gepasteuriseerd en is ook qua kleur wat donkerder dan de meeste Duitse pilsners.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 21 sep 2015 17:07

mohamed schreef:Erg lekkere pils dat Veltins.

Ik drink momenteel Grolsch, het was in de reclame en heb er een kratje van meegenomen. Zeer smakelijke Nederlandse pils, het lijkt op Duits bier vind ik. Het wordt dan ook op steenworp afstand van Duitsland gebrouwen.

StillAwake schreef:Grolsch is (naast dat het in mijn optiek echt niet lekker is, de nasmaak is nogal penetrant) niet echt te vergelijken met de Duitse pilsners.
Hij zit iets hoger in zijn alcohol, wordt met stoom gepasteuriseerd en is ook qua kleur wat donkerder dan de meeste Duitse pilsners.

Behalve het gebruik van gist, zitten in het bier van Grolsch dezelfde ingrediënten als in Duits bier. Maar dat het gepasteuriseerd wordt is inderdaad anders dan bij Duitse bieren. Het was mij niet bekend dat dit zo was.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 22 sep 2015 08:20

mohamed schreef:behalve het gebruik van gist, zitten in het bier van Grolsch dezelfde ingrediënten als in Duits bier. Maar dat het gepasteuriseerd wordt is inderdaad anders dan bij Duitse bieren. Het was mij niet bekend dat dit zo was.

De ingrediënten van willekeurig welk Pilsener zijn identiek...

mohamed

Berichtdoor mohamed » 23 sep 2015 00:13

mohamed schreef:behalve het gebruik van gist, zitten in het bier van Grolsch dezelfde ingrediënten als in Duits bier. Maar dat het gepasteuriseerd wordt is inderdaad anders dan bij Duitse bieren. Het was mij niet bekend dat dit zo was.

StillAwake schreef:De ingrediënten van willekeurig welk Pilsener zijn identiek...

Nee hoor, dat is zeker niet zo. Lang niet in alle pils wordt maltose gebruikt om maar wat te noemen. Gelukkig niet. :wink:

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 23 sep 2015 07:00

mohamed schreef:Nee hoor, dat is zeker niet zo. Lang niet in alle pils wordt maltose gebruikt om maar wat te noemen. Gelukkig niet. :wink:

Alle pilseners bevatten maltose, maar meestal ontstaat dit spontaan.
Goedkopere merken (waaronder overigens ook een hoop Duitse pilseners) voegen het toe om het moutproces te bekorten en het bier goedkoop te houden.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 23 sep 2015 08:33

mohamed schreef:Nee hoor, dat is zeker niet zo. Lang niet in alle pils wordt maltose gebruikt om maar wat te noemen. Gelukkig niet. :wink:

StillAwake schreef:Alle pilseners bevatten maltose, maar meestal ontstaat dit spontaan.
Goedkopere merken (waaronder overigens ook een hoop Duitse pilseners) voegen het toe om het moutproces te bekorten en het bier goedkoop te houden.

Ja en mais ontstaat zeker ook spontaan als het niet toegevoegd is.... :roll:

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 24 sep 2015 08:17

StillAwake schreef:Alle pilseners bevatten maltose, maar meestal ontstaat dit spontaan.
mohamed schreef:Ja en mais ontstaat zeker ook spontaan als het niet toegevoegd is.... :roll:

Dan mag het (officieel) bij mijn weten geen Pilsener meer heten.
Nou ken ik teveel smaakvollere bieren dan pils, en ben dus géén expert op dát gebied.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 24 sep 2015 09:01

.
Laatst gewijzigd door mohamed op 24 sep 2015 09:44, 2 keer totaal gewijzigd.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 24 sep 2015 09:41

mohamed schreef:Nee dat je geen expert bent, dat vermoeden had ik al. Ook weer zo'n uitspraak die nergens op slaat. Hertog-Jan is dan zeker geen pils.

Nou, geniet jij maar van je smaakvolle Belgische biertjes, dan drink ik dat bocht uit Duitsland wel waar jij je delicate neus voor ophaalt. Maar zuur is het tenminste niet. :mrgreen:

Hoewel ik een Belgisch bier op zijn tijd niet af zal slaan ken ik ook voldoende erg lekkere Duitse en Nederlandse bieren...
Dat ik géén expert ben op pils-gebied zal ik niet tegenspreken, en het zou dan ook kunnen dat mijn laatste opmerking niet juist was.
Je gebruikt echter de term "weer" in je reactie. Aangezien ik verder in dit topic (bij mijn laatste opmerking stond dan ook dat ik geen expert was, en ik gebruikte de term "volgens mij") alleen maar zaken verkondigd heb die door niemand werden tegengesproken ben ik heel benieuwd welke opmerking verder onjuist was.
Daarnaast, de meeste Belgische bieren in mijn kast staan eerder bekend om hun ietwat bitterzoete smaak dan om hun zure smaak.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 24 sep 2015 09:45

Laat maar.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 24 sep 2015 09:50

mohamed schreef:Laat maar.

als jij zo'n fan van Veltins bent, ken je Ursus?
Da's Roemeens, maar smaakt heel "Duits".

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 24 sep 2015 16:55

Ik heb gisteren eens een Corsendonk Agnus-Tripel gedronken, maar die smaakt prima! :yum:
Het alcoholpercentage is 7,5%. Het stond bij de afdeling stevig blond (o.i.d.) bij de AH. Ik zocht ook naar een lekker blond bier, maar deze blijkt tripel te zijn. Qua alcoholpercentage is hij ook een tikkeltje steviger dan blond, maar wel weer lichter dan de meeste tripels. Wel een beetje aan de prijs met € 1,60 per flesje.

Afbeelding
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 25 sep 2015 09:02

http://www.nu.nl/eten-en-drinken/413230 ... erika.html

Amerikaans bier uitgeroepen tot beste bier van de wereld. Voor alle awards kan je hier kijken:

http://www.worldbeerawards.com/2015/

Je kan ook de Europese winnaars in diverse categorieen zien, mocht je het wat dichter bij huis willen houden :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

mohamed

Berichtdoor mohamed » 25 sep 2015 13:49

Amerikaanse bieren en pils scoren ook altijd hoog op Beeradvocate.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 25 sep 2015 15:23

Er worden in Amerika door microbrouwerijen (niet door de meeste grote brouwerijen) fantastische bieren gemaakt.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Terug naar “Algemene Zaken”