Kinderdoop: graag jullie hulp

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Re: Kinderdoop: graag jullie hulp

Berichtdoor benefietdiner » 19 sep 2015 15:39

Chaya schreef:Ik vond daar iets over in een boekje van ds. M. Pronk.

Enkele antwoorden n.a.v. Ned Geloofsbelijdenis vraag 15:

WAT LEERDE AUGUSTINUS TEN AANZIEN VAN DE ERFZONDE?
Voor de prediking mag er niets meer bekend zijn dan de erfzonde, maar voor het
begrip is er niets meer verborgen. Alleen het gezag van Gods Woord moet ons leiden
van stap tot stap. De eerste mens heeft de hele massa verdoemenswaardig
gemaakt.
HEEFT DUS EEN KLEIN KIND ERFZONDE?
Ja. Augustinus zei: wie een klein kind zonder zonde ziet, sluit hem buiten Christus.
LEERT DE SCHRIFT DE ERFZONDE?
Ja de hele Schrift getuigt ervan. Als bijzondere teksten zijn te noemen: Ps. 51:7, Job
14:4, 1 Kor.15:21,22 en Rom. 5:12-21.
WAT IS DE OORZAAK VAN DE ERFZONDE?
De ongehoorzaamheid van Adam.
WAT IS HET GEVOLG VAN ZIJN ONGEHOORZAAMHEID?
De erfzonde is uitgebreid over het hele menselijke geslacht.
HOE GAAT DE ZONDE VAN ADAM ONS AAN?
Adam is ons aller bondshoofd en wij hebben allen in hem gezondigd (Rom. 5:12).
WAT IS HET ERNSTIGE GEVOLG VAN DE ERFZONDE?
Zij is zó gruwelijk en afzichtelijk voor God, dat zij reden genoeg is om het menselijk
geslacht te verdoemen.

Kun je nu meer met het begrip erfzonde S.A?

Dan heb je het niet over erfschuld maar over erfsmet.
Augustinus, M. Pronk en Chaya vergissen zich in schuld en smet.
Er is niemand die de zonde van een ander erft ook Adams zonden erven wij niet.
Wel zijn wij door erfsmet besmettelijk geworden.

Yoshi

Berichtdoor Yoshi » 19 sep 2015 15:49

Augustinus vergist zich in schuld en smet. Je bedoeld de Augustinus ook wel Augustinus van Hippo, Aurelius Augustinus of Sint-Augustinus genoemd?
De kerkvader, theoloog, filosoof en bisschop?

Heb je zelf niet door hoe absurd je nu klinkt met deze uitspraak?

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 19 sep 2015 16:30

benefietdiner schreef:Dan heb je het niet over erfschuld maar over erfsmet.
Augustinus, M. Pronk en Chaya vergissen zich in schuld en smet.
Er is niemand die de zonde van een ander erft ook Adams zonden erven wij niet.
Wel zijn wij door erfsmet besmettelijk geworden.

HOE WORDT HIER DE ERFZONDE GENOEMD?
Het is een verdorvenheid van de hele natuur en een erfelijk gebrek, waarmee zelfs de kleine kinderen in de moederschoot besmet zijn en dat de wortel is, waaruit allerlei zonden in de mens voortkomen.
WIE ONTKENT DE ERFZONDE?
Pelagius loochende de erfzonde. De zonde van Adam was een op zichzelf staande daad en had geen ander gevolg dan het kwade voorbeeld. Ieder mens komt ter wereld zoals Adam is geschapen: zonder zonde.
WAT LEREN DE REMONSTRANTEN?
Zij leren dat de erfzonde, de aangeboren verdorvenheid, niemand voor God schuldig stelt.
WAT LEERT DE ROOMSE KERK?
Rome onderscheidt bij de mens het natuurlijke en het bovennatuurlijke. De natuur van de mens is al zijn vermogens en krachten die hem tot een mens maken. Het bovennatuurlijke heeft de Heere gegeven uit genade en dat bestaat in aanschouwing van God in de hemelse glorie en de stand der genade op de aarde. De erfzonde is nu dat we het bovennatuurlijke kwijt zijn. De natuur van de mens is niet verdorven, maar slechts verzwakt.

En Benefietdiner, tot welke groep van ontkenners behoor jij?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 19 sep 2015 18:08

Chaya schreef:En Benefietdiner, tot welke groep van ontkenners behoor jij?
Tot geen van die allen alhoewel, die van Arminius was zo slecht nog niet.

Ik behoor tot Ds. M.M. van Campen

De erfzonde wordt traditioneel onderscheiden in erfschuld en erfsmet. De erfsmet (= de van Adam geërfde smet van de zonde) is een bijbels gegeven, maar de erfschuld (= de van Adam geërfde schuld) is niet rechtstreeks uit de Bijbel aan te tonen. Dat is wel een deel van de gereformeerde leer geworden, maar de Schriftuurlijke gronden ervoor zijn uitermate zwak.

A. Erfschuld (juridisch begrip: schuld, toegerekende zonde, God rekent ons schuldig met Adam).

B. Erfsmet (ethisch begrip: onheilig, inklevende zonde).

Traditioneel wordt inderdaad verwezen naar Romeinen 5:12 en 18. Maar dat moeten we wel goed lezen.

1. Ik ken geen schriftbewijs voor de stelling dat Adams schuld ons toegerekend wordt. Wij zijn schuldig doordat wij zelf dankzij onze onreine natuur zondigen, niet doordat de schuld van Adam ons wordt toegerekend. Gestraft te worden om toegerekende schuld is in strijd met Gods rechtvaardigheid. De mens die zelf zondigt, is schuldig en daarom strafwaardig.

2. Wij erven de zondige natuur van Adam en Evan, maar wij worden door God niet gestraft voor hún zonde, maar -als we ons niet bekeren- alleen voor onze eigen zonden. Wat ik erf is niet de zonde die Adam begaan heeft, ik erf niet de schuld die hij op zich heeft geladen, ik erf niet de aansprakelijkheid voor zijn schuld. Wat ik erf is de zondige natuur die Adam sinds zijn zondeval bezat en die hij op zijn nageslacht heeft overgedragen, zie Job 14:1-4 en Joh. 3:3.

3. Ik ben alleen verantwoordelijk -en dat is al ernstig genoeg- voor de zonden die ik als gevolg van die zondige natuur bega. Er wordt mij niets toegerekend wat een ander in een ver verleden heeft gedaan. Wat mij in deze zaak wel met Adam verbindt is de zondige natuur.

4. Bedenk dat straks de mens niet in de eerste plaats om zijn zondige natuur veroordeeld zal worden, maar om zijn zondige daden. God zal ieder vergelden naar zijn wérken! (Rom. 2: 5v). Ik zal mij voor de rechterstoel van God niet hebben te verantwoorden voor mijn erfzonde, maar voor mijn eigen boze werken.

5. Morele schuld is niet overerfbaar, noch voor de wet noch voor God. Erfsmet is geen straf, maar gevolg van de zonde van het eerste mensenpaar. Wij erven de zondige natuur van Adam en Eva, maar wij worden niet gestraft voor hun zonde, maar -als we ons niet bekeren- alleen voor onze eigen zonden: zie Deut. 24:16 en Ezech. 18:20. God straft nooit kinderen voor de zonden van hun ouders, maar wat wel gebeurt is dat kinderen de schadelijke gevólgen dragen van de zonden van hun voorouders.

6. Romeinen 5:12 is bedenkelijk in de vertaling van SV en de HSV: in wie allen gezondigd hebben (zo reeds Augustinus en dan zou er over de erfzonde gesproken worden door de term inwie, namelijk in die ene Adam). Maar je kunt evenzeer vertalen: aangezien allen gezondigd hebben of: doordat allen gezondigd hebben en dan wordt er niet gewezen op de erfzonde, maar op het persoonlijk zondigen van individuele mensen, dat is namelijk het beste bewijs dat de verdorven natuur van Adam is overgegaan op zijn nageslacht. Het feite dat we allen gezondigd hebben bewijst dat allen deelhebben aan de boze natuur van Adam. In het voetspoor van Calvijn spreken vele gereformeerde theologen over de erfzonde als een schuld , een boze daad die ik in Adam bedreven zou hebben en waarvoor God mij schuldig zou houden. Op grond van de uitleg van Romeinen 5:12 kun je dat dus niet handhaven. De vertaling "inwie" is onnauwkeurig, zie ook de King Jamesversion. Straf is in de Bijbel steeds het antwoord van God op ongerechtigheden die door de gestraft personen zelf bedreven zijn.

7. Dit geldt ook voor de vertaling van Romeinen 5:18: de schuingedrukte woorden in de Statenvertaling zijn er door de vertalers zelf bijgevoegd en staan niet in de grondtekst. En die zelf bijgevoegde woorden gaan juist over schuld! De dogmatiek heerst hier dus over de exegese! En dat is een kwalijke zaak. Vers 18 luidt: "Zo dan, gelijk door één misdaad de schuld gekomen is over alle mensen..." Helaas geldt dit ook voor de HSV. Met evenveel recht en reden kun je vertalen: "zoals door de overtreding van één de gevolgen zich uitstrekken tot alle mensen." En dat is zeker waar: de ene ongehoorzaamheid van Adam leidde tot dramatische gevolgen, van dood en veroordeling. Het had enorme consequenties voor iedereen. Maar dat is erfsmet!

DUS: noties als erfschuld en geërfde straf en toerekening van Adams schuld staan niet in de Bijbel en de Bijbel leert dat ook niet. Je kunt geen zondeschuld erven, dit is wel geleerd en is geprobeerd te verklaren met hoe wij "in Adam" gezondigd hebben, maar dat berust op een onnauwkeurige vertaling van Romeinen 5:12 en 18.

In Adam zondigen zou dan hetzelfde zijn als te zeggen dat Adams zonde ons toegerekend wordt en dan is Adam schuld onze schuld geworden. Wij draaien dus voor de gevolgen van Adams zonde op alsof wij die zonde zelf bedreven hadden. Zou ik om vreemde zonden schuldig worden verklaard? Zou een vréémde schuld ons worden aangerekend? Daar heb ik bijbelse moeite mee, dat is onrechtvaardig. Als het tot het menselijk recht behoort dat aan niemand een schuld mag worden toegerekend die hij zelf niet op zich heeft geladen, moet het recht van God daar dan niet bovenuit gaan? Bovendien wordt de mens dan slachtoffer i.p.v. schuldenaar!

Er is er maar één die een Hem persoonlijk totaal vreemde schuld werd aangerekend en dat is Christus geweest! Hij die geen zonde heeft gekend, is voor ons tot zonde gemaakt opdat wij zouden worden gerechtigheid Gods in Hem!
http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/198 ... -erfschuld

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 21 sep 2015 08:14

StillAwake schreef: Hoewel ikzelf weinig kan met het begrip erfzonde (en mijn vragen heb bij de juistheid van de gangbare gereformeerde theorieën daarover) was mijn reactie niet bedoeld om dit dogma onderuit te halen.
Chaya schreef:Ik vond daar iets over in een boekje van ds. M. Pronk.

Enkele antwoorden n.a.v. Ned Geloofsbelijdenis vraag 15:

WAT LEERDE AUGUSTINUS TEN AANZIEN VAN DE ERFZONDE?
Voor de prediking mag er niets meer bekend zijn dan de erfzonde, maar voor het
begrip is er niets meer verborgen. Alleen het gezag van Gods Woord moet ons leiden
van stap tot stap. De eerste mens heeft de hele massa verdoemenswaardig
gemaakt.
HEEFT DUS EEN KLEIN KIND ERFZONDE?
Ja. Augustinus zei: wie een klein kind zonder zonde ziet, sluit hem buiten Christus.
LEERT DE SCHRIFT DE ERFZONDE?
Ja de hele Schrift getuigt ervan. Als bijzondere teksten zijn te noemen: Ps. 51:7, Job
14:4, 1 Kor.15:21,22 en Rom. 5:12-21.
WAT IS DE OORZAAK VAN DE ERFZONDE?
De ongehoorzaamheid van Adam.
WAT IS HET GEVOLG VAN ZIJN ONGEHOORZAAMHEID?
De erfzonde is uitgebreid over het hele menselijke geslacht.
HOE GAAT DE ZONDE VAN ADAM ONS AAN?
Adam is ons aller bondshoofd en wij hebben allen in hem gezondigd (Rom. 5:12).
WAT IS HET ERNSTIGE GEVOLG VAN DE ERFZONDE?
Zij is zó gruwelijk en afzichtelijk voor God, dat zij reden genoeg is om het menselijk
geslacht te verdoemen.

Kun je nu meer met het begrip erfzonde S.A?

Ik blijf het ingewikkeld vinden.
Hoe kan een kind wat bijvoorbeeld komt te overlijden bij de geboorte verantwoordelijk gehouden worden voor de zonde van Adam?
God is toch rechtvaardig?

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 21 sep 2015 09:36

StillAwake schreef:Ik blijf het ingewikkeld vinden.
Hoe kan een kind wat bijvoorbeeld komt te overlijden bij de geboorte verantwoordelijk gehouden worden voor de zonde van Adam?
God is toch rechtvaardig?

Het is best ingewikkeld. En God is rechtvaardig. Daarom, hij kan de zonden niet door de vingers zien.
Ds. Pieters had een mooi helder antwoord op deze vraag:

Wij krijgen niet op alle vragen vanuit de Bijbel een antwoord. In de reformatorische traditie wordt veel waarde gehecht aan het verbond: God werkt in de lijn van de geslachten. Op basis daarvan staat in Dordtse Leerregels I-17 dat gelovige ouders niet behoeven te twijfelen aan de zaligheid van hun jonggestorven kinderen. Over de andere kinderen wordt niet gesproken. Christus maakt duidelijk dat er alleen zaligheid is door Hem. Hij is de enige weg tot God.

In de christelijke traditie zijn er wel theologen die aannemen dat God alle jonggestorven kinderen zalig maakt, ongeacht de levensovertuiging van hun ouders. Op grond hiervan zegt Spurgeon dat er meer kinderen dan volwassenen in de hemel zullen zijn. De Bijbel zwijgt hier echter over.

Wanneer joodse of christelijke ouders, met een beroep op God, hun kinderen in Zijn hand overgeven bij het sterven, is het niet aan ons te bepalen hoe het verder gaat, maar zal God betonen dat Hij de barmhartige en rechtvaardige is.

Wanneer iemand aan de Heere Jezus vraagt: "Heere, zijn er ook weinigen, die zalig worden?", antwoordt Hij "Strijdt om in te gaan door de enge poort" (Luk. 13). Onze verantwoordelijkheid ten aanzien van onszelf en onze omgeving is belangrijker dan de het antwoord op onze vragen. Sommige zaken zijn voor ons verborgen, maar we hebben ons te houden aan de geopenbaarde (Deut. 29:29).

Ds. M. J. Paul

En ds. Vreugdenhil zegt het zo, kort en kernachtig als altijd:

De zaligheid van jong gestorven kinderen hangt niet af van het geloof van de ouders, maar die is er uit kracht van het genadeverbond. Niet als automatisme. Ook als één van de ouders echt gelovig is kan hun kind behouden zijn. Om het antwoord kort te houden heb ik een preek bijgevoegd over de DL art. 17 en 18. Daarin kun je uitgebreid lezen hoe onze Dordtse vaderen over deze materie spraken.

Die leespreek heb ik gedownload, hij is echt de moeite waard!
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

dalethvav
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor dalethvav » 21 sep 2015 11:53

@ Chaya,

Hoe zou dat dan volgens de reformatorische dogma's zitten met al die duizenden geaborteerde kinderen die niet in het verbond opgenomen zijn en nog geen milliseconde het daglicht gezien hebben? Zijn die voor eeuwig verloren dan?

Ik kan me dan veel beter vinden in dat wat al eerder in dit topic aangehaald is dat Christus is gestorven voor de zonde (enkelvoud) van de wereld en de zonden (meervoud) van de mensen. Dat is ook de lijn die zowel M.M. van Campen als Spurgeon aanhouden.
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 21 sep 2015 13:15

dalethvav schreef:@ Chaya,
Hoe zou dat dan volgens de reformatorische dogma's zitten met al die duizenden geaborteerde kinderen die niet in het verbond opgenomen zijn en nog geen milliseconde het daglicht gezien hebben? Zijn die voor eeuwig verloren dan?

Heb je je verdiept in die dogma's of heb je dit van horen zeggen?
Dat is een hardnekkige fabel nl.
Als we de verschillende oudvaders hierover raadplegen (die door de meeste predikanten worden bestudeerd en gelezen) kun je zien dat:
Spurgeon zegt:
"En wij voor ons zijn er van overtuigd dat allen van ons geslacht die in hun jeugd sterven, besloten zijn in het verbond der genade en deel hebben aan de verlossing die in Christus Jezus is. Stellig ontvangen kinderen het niet door aardse geboorte. Geen enkel jong kind wordt zalig omdat het geboren is uit godvruchtige ouders en zo zal ook geen enkel kind worden buitengesloten omdat zijn voorouders atheïsten of afgodendienaars waren! Zij sterven voor een zonde die zij niet bedreven hebben, maar zij zullen ook het eeuwige leven ontvangen door een gerechtigheid die de hunne niet is, de gerechtigheid van Christus die hen heeft vrijgekocht. Ontelbare kindervoetjes trippelen rond in de straten van het Nieuwe Jeruzalem. Weggerukt van de moederborst, eer zijn werkelijk zonde hadden bedreven, zien zij altijd het aangezicht van onze Vader die in de hemelen is.”

J.C. Ryle:
“Het heil van állen die in hun kindsheid sterven may confidently be expected! Hoewel zonde is toegenomen, is de genade meer dan overvloedig geweest. Het aantal van hen in de wereld die sterven voor zij goed en kwaad kennen, is heel groot. Het is niet te veel om te geloven dat een groot deel van de verheerlijkte bewoners van de hemel zal bestaan uit kleine kinderen!”

H.F. Kohlbrugge:
"Alle kinderen der bondgenoten, bekeerd of onbekeerd, gedoopt of niet gedoopt, wanneer zij in hun jeugd sterven, mogen zalig spreken krachtens het verbond Gods waarin zij geboren zijn”

Ik hoop dat dit een antwoord is op jouw vraag.

dalethvav
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor dalethvav » 21 sep 2015 14:37

dalethvav schreef:@ Chaya,

Chaya schreef:Heb je je verdiept in die dogma's of heb je dit van horen zeggen?
Dat is een hardnekkige fabel nl.

Nou nee, niet van horen zeggen, maar dat wordt dacht ik (op z'n minst) verschillende keren gesuggereerd. B.v. in Omega's post op zo 13 sept.
Ook Kohlbrugge hieronder suggereert dit als hij het heeft over de kinderen der bondgenoten (sluit hij daarmee de anderen dan uit?). Spurgeon (maar dat was dan ook een "wederdoper" :wink:) en Ryle suggereren dat gelukkig niet.
Ook bij de geciteerde dl I-17 wordt dat m.i. gesuggereerd als je namelijk ook het stukje ervoor citeert: "hetwelk getuigt dat de kinderen der gelovigen heilig zijn, niet van nature, maar uit kracht van het genadeverbond, in hetwelk zij met hun ouders begrepen zijn". Het vetgedrukte gedeelte suggereert op z'n minst dat dit niet geldt voor kinderen van ongelovige ouders. Ook Vreugdenhil (die ik overigens op heel veel terreinen respecteer) denkt in de lijn van de dl (zie enkele posts terug van jou waarin je Vreugdenhil citeert),
Vandaar mijn vraag, maar ik hoop van harte dat ik de dl en de andere citaten dan verkeerd begrepen heb. Dan is je antwoord me ook duidelijk.

Overigens, het bestuderen van oudvaders wil niet altijd zeggen dat alles wat zij leren overgenomen wordt (zo worden b.v. de doopvisie van Spurgeon en Bunyan of de chiliastische visie van Brakel en Philpot over het algemeen niet overgenomen, maar dat terzijde).

Chaya schreef:Als we de verschillende oudvaders hierover raadplegen (die door de meeste predikanten worden bestudeerd en gelezen) kun je zien dat:
Spurgeon zegt:
"En wij voor ons zijn er van overtuigd dat allen van ons geslacht die in hun jeugd sterven, besloten zijn in het verbond der genade en deel hebben aan de verlossing die in Christus Jezus is. Stellig ontvangen kinderen het niet door aardse geboorte. Geen enkel jong kind wordt zalig omdat het geboren is uit godvruchtige ouders en zo zal ook geen enkel kind worden buitengesloten omdat zijn voorouders atheïsten of afgodendienaars waren! Zij sterven voor een zonde die zij niet bedreven hebben, maar zij zullen ook het eeuwige leven ontvangen door een gerechtigheid die de hunne niet is, de gerechtigheid van Christus die hen heeft vrijgekocht. Ontelbare kindervoetjes trippelen rond in de straten van het Nieuwe Jeruzalem. Weggerukt van de moederborst, eer zijn werkelijk zonde hadden bedreven, zien zij altijd het aangezicht van onze Vader die in de hemelen is.”

J.C. Ryle:
“Het heil van állen die in hun kindsheid sterven may confidently be expected! Hoewel zonde is toegenomen, is de genade meer dan overvloedig geweest. Het aantal van hen in de wereld die sterven voor zij goed en kwaad kennen, is heel groot. Het is niet te veel om te geloven dat een groot deel van de verheerlijkte bewoners van de hemel zal bestaan uit kleine kinderen!”

H.F. Kohlbrugge:
"Alle kinderen der bondgenoten, bekeerd of onbekeerd, gedoopt of niet gedoopt, wanneer zij in hun jeugd sterven, mogen zalig spreken krachtens het verbond Gods waarin zij geboren zijn”

Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 21 sep 2015 15:09

Chaya schreef:
En ds. Vreugdenhil zegt het zo, kort en kernachtig als altijd:

De zaligheid van jong gestorven kinderen hangt niet af van het geloof van de ouders, maar die is er uit kracht van het genadeverbond. Niet als automatisme. Ook als één van de ouders echt gelovig is kan hun kind behouden zijn. Om het antwoord kort te houden heb ik een preek bijgevoegd over de DL art. 17 en 18. Daarin kun je uitgebreid lezen hoe onze Dordtse vaderen over deze materie spraken.

Die leespreek heb ik gedownload, hij is echt de moeite waard!

Ik ben (helaas) heel erg geïnteresseerd in de visie van diverse mensen op jong gestorven kinderen.
De preek zie ik echter niet...

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 21 sep 2015 15:23

Sorry, ik kon de link niet overzetten. Maar hier kun je de link vinden hoor.
http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/142 ... e-kinderen
Veel zegen bij het luisteren.

dalethvav
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor dalethvav » 21 sep 2015 21:56

StillAwake schreef:Ik ben (helaas) heel erg geïnteresseerd in de visie van diverse mensen op jong gestorven kinderen.
De preek zie ik echter niet...

Wellicht is dit artikel wat?
Ik zou jedan aanraden om pas te beginnen bij: "Zijn kinderen die jong sterven behouden" en dan niet als het negatief lijkt te worden afhaken. Probeer het door te lezen tot het einde. Daarna kun je op je gemak het hele stuk eens lezen als je wilt, maar dan kom je wel weer terecht in de discussie kinder-/geloofsdoop waar het in dit topic over gaat.

Ik hoop van harte dat je troost kunt putten uit met name het gedeelte vanaf "Zijn kinderen die jong sterven behouden" En dan kun je voor "jong gestorven" ook gerust "ongeboren" lezen als dat meer van toepassing zou zijn.

Arco
Majoor
Majoor

Berichtdoor Arco » 22 sep 2015 08:05

Chaya schreef:Als we de verschillende oudvaders hierover raadplegen (die door de meeste predikanten worden bestudeerd en gelezen) kun je zien dat:
Spurgeon zegt:

J.C. Ryle:

H.F. Kohlbrugge:

Met alle respect voor jou, Chaya, en de geciteerde oudvaders. Maar ik zie geen tekstverwijzingen. (@Chaya: laat duidelijk zijn dat ik je niet verantwoordelijk houdt voor de uitspraken van de oudvaders. Maar voor mij is Schriftbewijs cruciaal om iets aan te nemen voor waar)
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 22 sep 2015 08:23

Chaya schreef:Sorry, ik kon de link niet overzetten. Maar hier kun je de link vinden hoor.
http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/142 ... e-kinderen
Veel zegen bij het luisteren.

Merci, ga er, zodra ik tijd heb naar luisteren.
Ik moet morgen voor de derde keer in vijf maand tijd naar de begrafenis van een kind, het is dus een onderwerp wat erg dichtbij komt...

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 22 sep 2015 09:30

Meen je dat nou? :(
Wat confronterend.
Ik wil je veel sterkte toewensen.

Terug naar “[Religie] - Algemeen”