Reacties op vragenrubriek

Op- en aanmerkingen over (onderdelen van) RefoWeb kun je hier plaatsen.

Moderators: henkie, Moderafo's

Chaya
Generaal
Generaal

Re: 'Deskundige' /vragen

Berichtdoor Chaya » 18 jul 2015 14:51

Mortlach schreef:Natuurlijk moet je het goed laten bezinken en ervoor zorgen dat je jezelf niet voor de gek houdt, maar zelfs als je dat allemaal hebt gedaan, en je bent er ten volle van overtuigt dat je Gods boodschap oprecht begrijpt, dan zijn er nog mensen die zouden zeggen dat je het mis hebt, simpelweg omdat de boodschap van God aan JOU niet past in HUN plaatje.

Dat is mogelijk, er zijn hele oorlogen over uitgevochten.
Bij jezelf houden dan maar. :wink:
Ik let niet zozeer op een boodschap of waarheid van iemand, maar hoe het verteld wordt.
Wie staat er centraal, waar gaat het om, IK-gericht of God-gericht?
Mortlach schreef:Om eerlijk te zijn betekent het niets voor me. Het is een puzzelwoord dat alleen in christenjargon wordt gebruikt.

Nee dat dacht ik al. Het past ook niet bij je. :lol:
Maar dankzij de Bijbel hebben we wel heel veel spreekwoorden en uitdrukkingen en woorden nog in onze taal. Veel mensen weten helemaal niet dat ze iets ontleend hebben uit de Bijbel.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

xsidd
Majoor
Majoor

Re: reacties op vragenrubriek

Berichtdoor xsidd » 18 jul 2015 15:06

@Boanerges
Das inderdaad wat beroerd geformuleerd van mij. Ik bedoelde te zeggen dat mijn/onze strijd geen enkel effect heeft op de uitkomst, de overwinning is namelijk al behaald. Daar zijn we het dus samen over eens....toch?
Ik vind het een beetje vreemd klinken, dat onze strijd geen enkel effeckt heeft op de uitkomst. Alsof dat twee losse zaken zouden zijn, die van elkaar gescheiden zouden zijn!? Het komt op mij over als afwachtend, maar we zullen wel zeker moeten strijden, toch? De overwinning is behaald door Hem, en daarop mogen we vertrouwen.

Volgens mij worden we door de HC met betrekking tot die "oude mens" op het verkeerde been gezet. De Catechismus laat ons geloven dat we deze stap definitief kunnen maken in dit leven. Dat gaat echter nooit lukken. Natuurlijk kunnen wij verlangen naar de "nieuwe mens" maar we kunnen hem niet bereiken.
Hoe bedoel je op het verkeerde been gezet? En met welke stap bedoel je? En wat bedoel je precies met de woorden, naar de nieuwe mens verlangen, maar we kunnen hem niet bereiken? Als een mens door genade, word wedergeboren door Gods Geest, IS diegene een NIEUWE Schepping in Jezus Christus.

dat recht heeft HIJ alléén. Uit deze geschiedenis kunnen we niet zomaar concluderen dat God altijd op een bepaalde manier oordeelt. Omdat er die-en-die zonden werden gedaan reageert God daar altijd zo-en-zo op. Het oordeel is uitsluitend aan HEM voorbehouden. Hij kan ook terug komen op zijn beslissing. Kijk maar naar het verhaal van Jona en Ninevé. In onze ogen is dat onbegrijpelijk. Een God die terug komt op Zijn beslissingen..... Daarom is Hij God en ben ik maar een mens. Hij beslist wat Hij wil. Daar heeft Hij mijn instemming of mijn ronde redenatie in het geheel niet voor nodig. Wij zijn geen god en daarom mogen we niet oordelen.
Er staat inderdaad dat wij niet mogen oordelen, behalve in het gemeente zijn.

Praten over grote of kleine zonden heeft alleen maar zin wanneer het een anders wordt verzoend dan het ander. Aangezien dat niet het geval is schuilt hierin een behoorlijk gevaar. Door zonden te classificeren zou je zomaar op de Farizeeer kunnen gaan lijken die van geluk sprak dat hij de tollenaar niet was. Zonde is zonde in Gods ogen.
Ja, zonde, is zonde! En je hebt gelijk, dat er een gevaar schuilt in het gebruik van classificatie van zonden.Dat die Farizeeer zichzelf zoveel "beter"voelde, kwam waarschijnlijk inderdaad ook vanwege het feit, dat die Farizeeer, in eigen ogen veel minder zondigde, dan die tollenaar.

Groet.

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Re: 'Deskundige' /vragen

Berichtdoor Tante Pollewop » 20 jul 2015 08:16

Tante Pollewop schreef:Ik weet het niet. Maar als je er vanuit gaat dat wij schepselen zijn, ben ik met huid en haar en homoseksualiteit geschapen.
Chaya schreef:Daarover verschillen wij dus van mening, ik zou dit niet zo durven stellen.
Ik denk dat God ons volmaakt heeft geschapen, maar dat door de zondeval allerlei "weeffoutjes" in ons geslopen zijn.
En dat het ons eerder tot verootmoediging zou moeten brengen, dan tot "aanvaarding".

Ik denk niet dat er een conflict is tussen homoseksualiteit en volmaaktheid. Oftewel, ik denk niet dat het een 'weeffoutje' is.
Chaya schreef:Ik ben zo bang dat je hiermee God de verantwoording geeft voor hetgeen jij kiest in je leven.

Ik zou juist God de verantwoording geven als Hij een 'weeffoutje' gemaakt zou hebben. :wink:
Daarnaast: waarom zou ik God de verantwoording geven als ik denk dat het goed is wat ik kies?
Chaya schreef:Maar bedankt voor de fijne discussie.
Het heeft mij echt wel aan het denken gezet. 8>)

Thanks, wederzijds.

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Tante Pollewop » 21 jul 2015 10:56

Er is inmiddels een derde vraag en antwoord over hetzelfde onderwerp geplaatst in de vragenrubriek.
Deze vraag heb ik gesteld, omdat ik benieuwd was hoe er gereageerd zou worden door ds. Tuinier.

Wat ik in contact met de kerkenraad in mijn reformatorische kerk miste, mis ik ook in dit antwoord: rechtstreekse antwoorden op mijn vragen.
Het lijkt wel alsof er voortdurend om de hete brij heen gedraaid moet worden.

Termen als teer en gevoelig doen mij nog meer vermoeden dat er nog steeds een taboe ligt op het bespreken van homoseksualiteit.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 21 jul 2015 15:53

De antwoorden worden er ook niet bepaald helderder op, moet ik helaas zeggen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 21 jul 2015 16:41

Tante Pollewop schreef:Het lijkt wel alsof er voortdurend om de hete brij heen gedraaid moet worden.

Misschien zit het daarin dat men niet wil erkennen dat homofilie is aangeboren. Dat er nog steeds gedacht wordt dat je je hebt laten beïnvloeden en er zelf wel iets aan kunt doen. Anders kan ik het niet verklaren.
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

GDK
Mineur
Mineur

Berichtdoor GDK » 21 jul 2015 19:53

Cathy schreef:Anders kan ik het niet verklaren.

Of de ds. is terughoudend om publiekelijk te zeggen hoe hij het in de Bijbel leest, wetend dat hij er behoorlijk last mee kan krijgen. De pro-homo lobby is soms knap agressief.

http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... k_1_906633
Vooruit met de geit!

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 21 jul 2015 21:32

Ik vind de antwoorden ook steeds schandaliger worden, moet ik zeggen.

Daarom mag je anders geaard zijn nooit goed praten, evenmin als elke andere zonde tegen een gebod van God.

Dus zelfs homo zijn is zonde. :shock:

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 22 jul 2015 00:13

GDK schreef:Of de ds. is terughoudend om publiekelijk te zeggen hoe hij het in de Bijbel leest, wetend dat hij er behoorlijk last mee kan krijgen. De pro-homo lobby is soms knap agressief.

http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... k_1_906633

Dat is nu juist het enige waar hij wel duidelijk in is. :mrgreen:

drernie
Mineur
Mineur

Berichtdoor drernie » 28 jul 2015 23:33

De vraag over de bastaardvloek en het daarop volgende antwoord vind ik wel heel erg vergezocht. Wellicht dat de leeftijd van de 'deskundige' hier een rol in speelt.

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 29 jul 2015 08:02

drernie schreef:De vraag over de bastaardvloek en het daarop volgende antwoord vind ik wel heel erg vergezocht. Wellicht dat de leeftijd van de 'deskundige' hier een rol in speelt.
Erg ver gezocht, inderdaad.
Ik vraag me af hoe die beste man omgaat met de namen van de dagen van de week, die vernoemd zijn naar allerlei goden.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 29 jul 2015 09:55

Inderdaad. Altijd dat terugvoeren... 500 jaar geleden, betekende dit nog X, daarom mag het nu nog steeds niet. Nee, het maakt niet uit dat in die 500 jaar de betekenis volledig is veranderd en niemand de originele betekenis nog kent. Of het nu muziek is, vuurwerk, traditie of woordbetekenis...

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 29 jul 2015 11:00

Mortlach schreef:Inderdaad. Altijd dat terugvoeren... 500 jaar geleden, betekende dit nog X, daarom mag het nu nog steeds niet. Nee, het maakt niet uit dat in die 500 jaar de betekenis volledig is veranderd en niemand de originele betekenis nog kent. Of het nu muziek is, vuurwerk, traditie of woordbetekenis.
Wees blij, dan hebben jullie ook nog eens wat te foeteren hier! Leuk topic dit. Bij elke vraag in de rubriek: snel kijken of het antwoord oubollig is, of je niet aanstaat. Dan kunnen we weer lekker foeteren op de dominee/deskundige/vraagsteller. :mrgreen:
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 29 jul 2015 11:03

mona schreef:Wees blij, dan hebben jullie ook nog eens wat te foeteren hier! Leuk topic dit. Bij elke vraag in de rubriek: snel kijken of het antwoord oubollig is, of je niet aanstaat. Dan kunnen we weer lekker foeteren op de dominee/deskundige/vraagsteller. :mrgreen:

Tja, dat is wel heel cynisch. Als ik ervan uitga dat de vraagsteller oprecht met een probleem zit, dan mag ik toch wel opmerken dat ik niet denk dat hij/zij erg met een bepaald antwoord is geholpen. Maar dat mag je ook foeteren noemen hoor.

Kvinna
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Kvinna » 31 jul 2015 11:42

Sommige vragen in de vragenrubriek zijn zelf bizar. Gelukkig dat er dan een nuchter antwoord komt door de deskundige.

Mogen dikke mensen aan het Avondmaal? Als ze dik zijn komt dat door een eetverslaving die ze er niet onder krijgen.

Terug naar “RefoWeb”