Reacties op vragenrubriek

Op- en aanmerkingen over (onderdelen van) RefoWeb kun je hier plaatsen.

Moderators: henkie, Moderafo's

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Re: 'Deskundige' /vragen

Berichtdoor Tante Pollewop » 15 jul 2015 14:04

Chaya schreef:Nee, het probleem is dat het over homofiele gevoelens gaat!
Daar ging de vraag inderdaad over, maar het antwoord van Ds. Tuinier nauwelijks.
Chaya schreef:In jouw beleving is dat geen zonde, maar in de beleving van de gehele gereformeerde gezindte wel!
En dat is nou een cruciaal verschil.
Daarom zei ik eerder, ik begrijp jouw moeite met het antwoord, maar het is wel degelijk pastoraal bewogen.
Ik ontken nergens dat het binnen de gereformeerde gezindte een pastoraal antwoord zou kunnen zijn.
Het is alleen geen antwoord op de vraag die gesteld is.

Chaya schreef:Ik ben bang dat jij deze vraag en het antwoord toch met een gekleurde bril leest.
Als de jongeman een andersoortige vraag had gehad, had jij hem dan ook gelezen? Ik zal maar geen voorbeeld noemen, want dan krijg ik misschien het verwijt dat homofiele gevoelens toch echt iets anders zijn dan........ vul maar in.

Dit is onzin, ik lees zat andere vragen en heb al eerder commentaar geleverd of complimenten uitgedeeld voor vragen over andere onderwerpen.
Als je geen gelijk krijgt, betekent dat niet meteen dat je op de man hoeft te gaan spelen. [-X
Laatst gewijzigd door Tante Pollewop op 15 jul 2015 14:06, 1 keer totaal gewijzigd.

Boanerges
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Boanerges » 15 jul 2015 14:04

Chaya schreef:Nee, het probleem is dat het over homofiele gevoelens gaat!
In jouw beleving is dat geen zonde, maar in de beleving van de gehele gereformeerde gezindte wel!
En dat is nou een cruciaal verschil.
Daarom zei ik eerder, ik begrijp jouw moeite met het antwoord, maar het is wel degelijk pastoraal bewogen.

Ik ben bang dat jij deze vraag en het antwoord toch met een gekleurde bril leest.
Als de jongeman een andersoortige vraag had gehad, had jij hem dan ook gelezen? Ik zal maar geen voorbeeld noemen, want dan krijg ik misschien het verwijt dat homofiele gevoelens toch echt iets anders zijn dan........ vul maar in.

O, o, o, wat blaas je toch weer hoog van de toren. Afschuwelijk meid. Ik hoop maar dat de Schepper je niet zal oordelen zoals jij anderen de maat neemt.

Boanerges
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Boanerges » 15 jul 2015 14:07

Chaya schreef:En in de reformatorische gezindte zoeken we niet naar een plan van onze Heer.

Dat verklaart dan direct wel het wetticisme en de dorre doodsheid in die kerkelijke gezindte. Vormendienst en persoonsverheerlijking van voorgangers. We zijn juist samen gezet als Kerk om samen naar Zijn plan te zoeken. Ik zei met opzet HET plan van onze Heer.

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 15 jul 2015 14:57

Tante Pollewop schreef:Dit is onzin, ik lees zat andere vragen en heb al eerder commentaar geleverd of complimenten uitgedeeld voor vragen over andere onderwerpen.
Als je geen gelijk krijgt, betekent dat niet meteen dat je op de man hoeft te gaan spelen. [-X

Sorry zo bedoelde ik dat uiteraard niet. Maar logisch dat bepaalde vragen je meer persoonlijk kunnen raken.
Ik speelde dus niet op de man, maar gaf jou antwoord.
Het was geenszins mijn bedoeling om je te kwetsen.
En dan houd ik er over op, voordat ik straks als onbezoldigd advocaat van sommige panelleden wordt betiteld. :wink:
Boanerges schreef:at verklaart dan direct wel het wetticisme en de dorre doodsheid in die kerkelijke gezindte. Vormendienst en persoonsverheerlijking van voorgangers.

Ik had al eerder begrepen dat jij helemaal niets van de leer van de rechterflank moet hebben.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Boanerges
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Boanerges » 15 jul 2015 15:23

Chaya schreef:Ik had al eerder begrepen dat jij helemaal niets van de leer van de rechterflank moet hebben.

Ik wil niemand beschimpen hoor! Maar wat is dan toch de leer van de rechterflank. Ik merk daarin nauwelijks iets van de Vrucht van de Geest. Waarom druipen de reacties vanaf de rechterflank niet van liefde, vreugde, vrede, geduld, vriendelijkheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid en zelfbeheersing. Waarom zijn zulke reacties altijd zo keihard, formalistisch en vol van eigen gelijk? Wordt Christus dan niet gekend?
Wie de wet wil houden zal door de wet geoordeeld worden. Wie in Christus is wordt NIET geoordeeld.

Boanerges
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Boanerges » 15 jul 2015 15:31

Chaya schreef:En dan houd ik er over op, voordat ik straks als onbezoldigd advocaat van sommige panelleden wordt betiteld. :wink:

Kun je je voorstellen dat die gedachte bij mij echt leeft? Je reageert vrijwel altijd met een verdedigende reactie en bent beslist niet kritisch op de antwoorden van om het even welk pannellid. Er wordt op dit forum ontzettend vaak verwezen naar de gemeenteleden van Berea. Zij vergeleken dat wat ze hoorden met de schriften. Dat klinkt ontzettend Bijbels natuurlijk, zeker wanneer je dat ook op jezelf betrekt. Ik merk echter eerder een slaafse volgzaamheid van de voorgangers uit met name de rechterflank. Dat maakt mij juist verdrietig. Er wordt daar zo'n arm evangelie verkondigd terwijl de Heer zo ontzettend goed voor ons wil zijn.

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 15 jul 2015 16:22

Boanerges schreef:Kun je je voorstellen dat die gedachte bij mij echt leeft? Je reageert vrijwel altijd met een verdedigende reactie en bent beslist niet kritisch op de antwoorden van om het even welk pannellid. Er wordt op dit forum ontzettend vaak verwezen naar de gemeenteleden van Berea. Zij vergeleken dat wat ze hoorden met de schriften. Dat klinkt ontzettend Bijbels natuurlijk, zeker wanneer je dat ook op jezelf betrekt. Ik merk echter eerder een slaafse volgzaamheid van de voorgangers uit met name de rechterflank. Dat maakt mij juist verdrietig. Er wordt daar zo'n arm evangelie verkondigd terwijl de Heer zo ontzettend goed voor ons wil zijn.

Zo heb je lekker weer je gal kunnen spuwen met karikaturen?
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Boanerges
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Boanerges » 15 jul 2015 16:31

Speedy schreef:Zo heb je lekker weer je gal kunnen spuwen met karikaturen?

Ik snap deze zure reactie wel hoor. Die kaart wordt namelijk altijd getrokken wanneer er geen inhoudelijke tegenargumenten worden gevonden. Ik ben niet uit op het wegzetten van een bepaalde groep. De karikatuur wordt namelijk door deze groep zélf veroorzaakt. De "leer" waar zo hoog van wordt opgegeven is zeker niet de leer die ik in de Bijbel lees.

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 15 jul 2015 17:13

Boanerges schreef:Ik snap deze zure reactie wel hoor. Die kaart wordt namelijk altijd getrokken wanneer er geen inhoudelijke tegenargumenten worden gevonden. Ik ben niet uit op het wegzetten van een bepaalde groep. De karikatuur wordt namelijk door deze groep zélf veroorzaakt. De "leer" waar zo hoog van wordt opgegeven is zeker niet de leer die ik in de Bijbel lees.

Kijk zo kan je ook je gelijk proberen te halen. Het is opvallend hoe mensen die zelf slechte ervaringen hebben, dan een karikatuur bouwen en op heel de reformatorische gezindte leggen. Je spreekt in algemene termen waar je de hele reformatorische gezindte in stopt. Maar dat is normaal hoor, er zijn er meer.

Gelukkig zijn er ook die bepaalde ervaringen hebben gehad, maar reel blijven.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 15 jul 2015 18:47

Boanerges schreef: De "leer" waar zo hoog van wordt opgegeven is zeker niet de leer die ik in de Bijbel lees.

Wat is de leer van de Bijbel ? Hoe bepaal jij dat ?
Heb je op een andere school gezeten dan wij ? Glazen bol ? Koffiedik ?
De leer volgens Boanerges ? Hoeveel van de 2 miljard zusters en broeders vallen eraf ?

Boanerges
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Boanerges » 15 jul 2015 19:19

Speedy schreef:Kijk zo kan je ook je gelijk proberen te halen. Het is opvallend hoe mensen die zelf slechte ervaringen hebben, dan een karikatuur bouwen en op heel de reformatorische gezindte leggen. Je spreekt in algemene termen waar je de hele reformatorische gezindte in stopt. Maar dat is normaal hoor, er zijn er meer.

Nee joh, ik hoef helemaal geen gelijk! Dan zou ik hetzelfde reageren als zij die zo precies weten wat God denkt en doet en hoe hij mensen bekeert of waarom juist niet.......Mensen die God in een doosje doen en Hem bewaren.

De God waarin ik geloof is onnavolgbaar goed. Hij is veel groter dan ik met mijn botte hersens kan bevatten en laat zich niet door mijn beperkte vermogens aan banden leggen. Hij heeft zich naar mij toegewend, onbegrijpelijk! Ik de grootste zondaar mag door Zijn genade leven. Onverdiend. Ik kan daar alleen maar ontzettend dankbaar voor zijn en voel geen enkele behoefte om Hem precies in wetjes te vatten. Ik wil graag samen met alle andere Christenen (van uiterst rechts tot uiterst links) zoeken naar Zijn plan. En dan niet zoeken naar regeltjes enzo maar een echte relatie opbouwen.

Boanerges
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Boanerges » 15 jul 2015 19:28

rotterdam schreef:[Wat is de leer van de Bijbel ? Hoe bepaal jij dat ?
Heb je op een andere school gezeten dan wij ? Glazen bol ? Koffiedik ?
De leer volgens Boanerges ? Hoeveel van de 2 miljard zusters en broeders vallen eraf ?

Ik bepaal niks. Ik lees in de Bijbel dat God een plan heeft met de hele mensheid en dat Hij vanuit zijn liefde besloten heeft om de zonde teniet te doen. Je bent daaraan deelgenoot wanneer je met een gelovig hart aanneemt dat ook dit voor jou is. Alle 2 miljard die jij noemt.

De leer van de rechterflank is daarmee in strijd. Daar worden de 2 miljard verworpen, sterker nog, ze krijgen niet eens een kans! Wie maakt er nu een karikatuur?

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 16 jul 2015 07:50

Boanerges schreef:Ik bepaal niks. Ik lees in de Bijbel dat God een plan heeft met de hele mensheid en dat Hij vanuit zijn liefde besloten heeft om de zonde teniet te doen. Je bent daaraan deelgenoot wanneer je met een gelovig hart aanneemt dat ook dit voor jou is. Alle 2 miljard die jij noemt.

De leer van de rechterflank is daarmee in strijd. Daar worden de 2 miljard verworpen, sterker nog, ze krijgen niet eens een kans! Wie maakt er nu een karikatuur?

Inhoudelijk,uiteraard,met je eens.
Maar waarom bestrijd je die mensen (de rechterflank) ?
Laat ze - je denkt toch niet dat een dogma "het plan van God" kan dwarsbomen ?

Boanerges
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Boanerges » 16 jul 2015 10:36

rotterdam schreef:Inhoudelijk,uiteraard,met je eens.
Maar waarom bestrijd je die mensen (de rechterflank) ?
Laat ze - je denkt toch niet dat een dogma "het plan van God" kan dwarsbomen ?

Je hebt gelijk beste vriend. Ik zou mij daar minder druk om moeten maken. Het doet mij echter veel verdriet dat we niet tot elkaar kunnen komen en dat het er hele generaties bij Christus vandaan gehouden worden.....maar goed....dan begin ik weer. [-X

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 17 jul 2015 12:01

Tante Pollewop schreef:Nee, het probleem wordt door ds. Tuinier niet besproken. We hadden volgens mij eerder geconstateerd dat hij langs de vragensteller heen praatte.
Ik vind dat meer onhandig dan vaderlijk of wijs.

Zoals ik al voorspelde, is op de vraag een vervolgvraag binnen gekomen:

http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/228 ... ardheid-2-

Vind je het antwoord nu beter?
Ik vraag je niet of je het met dominee eens bent.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Terug naar “RefoWeb”