marnix schreef: Probleem is dat je dan wel heel selectief met de Bijbel omgaat. De Bijbel zegt: Je moet rusten. Dat neem je zo over. De Bijbel zegt: Dat doe je op de zaterdag. Maar dat neem je dan weer niet over. De Bijbel zegt ook: Op de sabbat mag je geen vuur maken. Niemand die dat overneemt. Mensen gaan dus zelf bepalen welk gedeelte ze fijn vinden en daar houden ze zich aan en wat niet zo in dat rijtje past, dat negeren ze gewoon. Of de rustdag is geen verplichting meer, of hij is dat wel. Geloof je dat de Bijbel dat zegt, dan moet je hem ook houden op de tijd die de Bijbel voorschrijft en onder de voorwaarden die de Bijbel noemt. Maar het vierde gebod aanhalen maar de rest van wat de wet zegt over de tijden van de sabbat en wat je dan wel en niet mag aan je laars lappen, dat snap ik niet zo.
Het probleem is in feite dat men, zoals Jezus zei tot de Farizeeën, oren heeft om te oren en ogen om te zien maar geen hart heeft om gewillig te zijn en Gods voorschriften te volgen. Zodoende wordt de Bijbel beschouwd als een buffettafel waar men enkel datgene neemt wat men graag heeft en de rest zodanig aanpast en "vertaalt" dat het in het eigen straatje past.
Men gaat hier voortdurend de zondagsrust gaan vergelijken met of gelijkstellen aan het vierde gebod uit de Bijbel. Zonder er ook maar een ogenblik bij stil te staan dat het ontstaan van de zondagsviering en de zondagsrust een menselijke instelling en traditie is die totaal niets van doen heeft met het vierde gebod.
“
De zondag is een katholieke instelling en de aanspraak ervan kan slechts op katholieke beginselen verdedigd worden…Van het begin tot het einde van de H.Schrift is er geen enkele tekst, die recht geeft om de wekelijkse openbare eredienst te verplaatsen van de laatste dag van de week naar de eerste”
( the Catholic Press, Sydny, Australie, 1900)
“God gaf eenvoudig weg Zijn ( de Rooms-katholieke) kerk de macht om welke dag of dagen dan ook apart te stellen. Zij beoordeelt welke dagen geschikt zijn als heilige dagen. De kerk koos de zondag, de eerste dag van de week en in de loop van de tijd voegde zij andere heilige dagen toe” (Vincent J . Kelly, Forbidden Sunday and Feast-day Occupations p2 )
“Wij hebben de zevende dag naar de eerste verplaatst, van zaterdag naar zondag , op het gezag van de ene heilige , katholieke apostolische kerk van Christus”
(Bishop Symour, Waarom wij de zondag houden ) ((Episcopale kerk
Ook worden hier woorden en betekenissen in verband met de sabbat zodanig door elkaar gehaspeld en teksten uit hun verband gerukt, zodat ze passen in de vooropgestelde ideeën en men Gods Woord hierbij mooi aan de kant kan zetten.
Men benoemd onder andere het vierde gebod als“ de Joodse Sabbat” zonder dat men rekening houdt met het feit dat het woord “sabbat “ op zich geen tijdsbepaling is. Maar wel een omstandigheid en een houding of attitude inhoud. Het is in feite een geheiligde samenkomst en daarom kende het Jodendom dan ook verschillende tijdstippen (dagen van de week) waarop deze samenkomst plaatsvond en als Sabbat bestempeld werd.
Het vierde Gebod is een TIJDSBEPALING namelijk DE ZEVENDE DAG waarop de volgeling van Christus dient samen te komen ( te sabbatten) . Dit met de bedoeling om de schepping en de Schepper te gedenken alsook Hem als Verlosser te aanbidden en te eren.
Het vierde gebod staat zodoende dan ook op zichzelf omdat het verwijst naar de zevende dag bij het begin der schepping en heeft op zichzelf dan ook niets te maken met de vele sabbatten die aan de Joden door Mozes werden voorgeschreven.
Het vierde gebod te negeren en af te doen als Joods of OT en niet meer van toepassing op vandaag, is dan ook één van de vele voorwendsels om de eigen traditie (s) in de plaats van Gods voorschriften te onderhouden.
Het probleem van De Koopzondag staat dan ook volledig los van zowel de Joodse Voorschriften om bepaalde tijdstippen als een Sabbat te vieren of van het Goddelijk gebod om op DE ZEVENDE dag te Sabbatten
De koopzondag is enkel en alleen te verdedigen (of te negeren) op basis van menselijke traditie gebaseerd op menselijke wetten .
Het is een goede zaak om de Presbyterianen, Baptisten, Methodisten en alle andere christenen er aan te herinneren dat de Bijbel hen nergens steunt in hun houden van de zondag.De zondag is een instelling van de Rooms-Katholieke kerk, en diegenen die deze dag vieren , houden een gebod van de Rooms-Katholieke kerk. Priest Brady, in an address, reported in the Elizabeth N.J. News, 18 maart 1903