Boanerges schreef:
Hoi Chaya,
Ik vind dat je dat mooi hebt gezegd en ik ben het er mee eens. Wat mij echter wel vaak in jouw reacties opvalt is een behoorlijke volgzaamheid van met name predikanten. (ik wil je niet aanvallen hoor!) Je hebt het vaak over "Dominee" in plaats van DE dominee. Het is wat mij betreft maar een functie hoor. Natuurlijk is die functie belangrijk maar echt niet belangrijker dan die van jou of van mij. Wij staan zelf ook in het ambt....namelijk dat van alle gelovigen. We zijn zélf profeet, priester en koning. Dominees maken net zoveel fouten als jij en ik. Dat mag best worden gezegd....toch? Zijn ambt brengt hem niet dichter bij God dan jou of mij en geeft hem ook echt geen streepje voor waardoor zijn fouten met de mantel der liefde kunnen worden bedekt.
Nogmaals, ik wil je niet aanvallen maar ben oprecht benieuwd hoe je dat dan ziet.
Voor mij betekent een predikant dat het een geroepen knecht van God is.
Het is helaas niet zo dat alle predikanten dit dan ook zijn.
En als een predikant fouten maakt, zal hij daar dan ook op moeten worden gewezen.
Maar wel door de juiste perso(o)n(en)!
En altijd in eerlijkheid, volgens de Bijbelse weg, dus met een of twee getuigen.
Ik vind het soms verschrikkelijk om te horen hoe predikanten joviaal worden benaderd (wat dat betreft zet ik andere ambten op vrijwel diezelfde "hoogte", zonder hen op een hoogte plaatsen overigens)
Maar ik ben blijkbaar van de oude stempel en vind dat ieder met respect moet worden bejegend en vind het nog erger als de kroon van iemand's hoofd wordt gehaald.
De grote kans bestaat dat een dominee iemand van Gods volk is en wie Gods volk aanraakt, raakt zijn oogappel aan.
Nogmaals, dat wil niet zeggen dat we een predikant kritiekloos op een zuil moeten plaatsen, daar kan hij alleen maar afvallen. Zeker als de zuil gaat wiebelen.
Nee, de dominee staat niet dichter bij God, sterker nog, ook een dominee kan verloren gaan! Voor hem is eveneens bekering nodig, ook dagelijkse.
Boanerges schreef:waardoor het lijkt dat je de kritische blik van een medeforummer niet accepteert.
Je moet eens opletten wanneer ik die niet accepteer.
Als er maar lukraak wordt nagebrald, zonder enkele feitenkennis.
Mensen hebben vaak de grootste mond, terwijl ze nog nooit in een dergelijke kerk zijn geweest, laat staan een preek gehoord of dominee kennen.
Ook ben ik van mening dat een openbaar forum niet de plek is om allerlei onrespectloze ongezouten meningen op neer te kwakken.
De man in kwestie kan zich niet verdedigen!
W.b. de antwoorden van de panelleden in de vragenrubriek, ik snap soms ook niet waarom mensen een vraag stellen en dan persé aan een bepaalde dominee. Ik denk dat er soms sprake is van fake-vragen, om te kijken hoe ver die grens opgerekt kan worden.
Als ik een vraag zou willen stellen, zou ik open laten wie deze zou moeten beantwoorden, al zou ik een voorkeur hebben.
Sommige predikanten zijn heerlijk nuchter en helder in hun antwoorden.
Boanerges schreef:Nogmaals, ik wil je niet aanvallen maar ben oprecht benieuwd hoe je dat dan ziet.
Ik voel het niet als aanval. En ik hoop dat het nu helder is hoe ik dat zie.
En als laatste vind ik het heel erg dat een christelijk forum soms wordt bevolkt door teleurgestelde ex-kerkgangers die hun ergernissen en frustraties ongebreideld tentoonstellen.
Het is dan altijd gehakketak op rechts, want het was daar te zwaar, niemand kan bekeerd worden, kerkdiensten duren lang, ik moest stomme kleding aan, bla bla bla
Als iemand dat
echt zo beleeft, als iemand daar ernstig door in de geestelijke moeilijkheid komt, leg het dan aan de Heere voor.
In onze kerk is het ook allemaal geen rozengeur en maneschijn, echt niet.
Ik zie soms tegen de zondag op. Maar naar andere zondagen kijk ik op maandag al uit, omdat ik dan weet dat ik die aankomende zondag weer geestelijk onderwijs mag ontvangen.
Ik houd persoonlijk niet van relishoppen, ik geloof dat God je een plaats geeft in een gemeente en zolang ik geen bevestiging krijg dat ik daar weg mag, blijf ik zitten.
Dus ja, inhoudelijke kritiek heb ik op sommige predikanten, maar dat krijgen ze van mij te horen en dump ik niet via internet.