hettys schreef:Mijn visie dat de hele bijbel letterlijk genomen moet worden ben ik verloren, omdat ik weet dat God niet op een troon vlak boven de aarde zit. (en talloze andere redenen) De nauwkeurigheid van de piramiden is fantastisch maar het heeft veel voeten in de aarde gehad voordat ze tot die kennis kwamen. het begon met veel eenvoudiger graven, heel erg lang geleden. voortschrijdende kennis, niet gehinderd door welke zondvloed dan ook.
De vroegste vorm van een piramide is de mastaba, een doosvormige constructie waarin belangrijke personen begraven werden. De trappenpiramide van farao Djoser in Saqqara is de eerste stap naar de bouw van ware piramiden. (...)
Nogal fors plaatje...
De Egyptenaren waren echter niet vanaf het begin goed in het bouwen van piramides. De Egyptenaren wisten eerst niet dat een goede fundering cruciaal was. Zo is de piramide van Meidum op zand gebouwd. Deze is dan ook niet goed bewaard gebleven, er liggen overal kapotte brokken steen om de piramide heen.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Mastaba
Is dat vetgedrukte deel ook maar enig bewijs tegen mijn argument? Wat je nu doet is alleen maar naar voren halen hoe mensen over het algemeen te werk gaan bij kennis vergaren en toepassen. Je kunt namelijk hetzelfde zeggen over de huidige wetenschap. En vervolgens weten we nog steeds niet hoe ze het voor elkaar kregen om met primitieve werktuigen zulke nauwkeurige piramides te bouwen. Je hebt er geen enkele verklaring voor. Dus we kunnen nu heel leuk zeggen dat we zoveel weten, dat weten we bijvoorbeeld gewoon niet.
hettys schreef:Wie nadrukkelijk aangeeft geen "evolutionistische" info (wat dat ook moge betekenen als het om prehistorie gaat) te willen lezen, is niet benieuwd naar wat waar is, maar wil alleen een eigen mening bevestigd zien. Ik had ook kunnen zeggen "je houdt jezelf voor de gek". Ontkenning van de prehistorie vindt ik sowieso heel vreemd gezien de talloze overblijfselen ervan.
Je houdt jezelf voor de gek vind ik persoonlijk net wat vriendelijker klinken.

hettys schreef:We weten dat de oudste mineralen op de wereld 4,6 miljard jaar oud zijn op basis van technieken die pas de laatste eeuw zijn ontwikkeld. Dit is trouwens een schatting. De mensen toen hadden blijkbaar andere vaardigheden. In de bijbel is te lezen wat het godsbeeld was in die tijd en ongeveer wat men dacht over de wereld. De mensen wisten wat zichtbaar was.
Wat ik dus betwijfel. Maar goed, wat mensen toen wisten is uiteraard nooit helemaal helder te krijgen. Het algemene denken lijkt toen inderdaad platter te zijn dan nu.
hettys schreef:Een slang heeft geen stembanden.
De ezel van Bileam ook niet. Daarom kunnen beide dieren zonder meer hebben gesproken.
hettys schreef:
De evolutietheorie heeft hier niet eens iets mee te maken. Dit is meer het terrein van archeologie en geschiedenis. En die geschiedenis is al verklaard voor een groot deel. Dus het heeft ook helemaal niets te maken met iets wat 'voorlopig' niet kan. en dat wordt met name bewezen door de ontwikkeling van de Egyptische dynastieën.
Geschiedenis kun je niet manipuleren. Het heeft geen zin want gebeurd is gebeurd. En die piramides staan er. Vanaf de eerste grafachtige bouwsels tot aan de beroemde piramides. en zelfs de beroemde trappiramide van Djozer is gebouwd tijdens de zondvloed, bijbels gezien. En de graven daarna zouden niet meer bestaan ALS er een wereldwijden zondvloed overheen was gegaan. het is dus: een zondvloed OF het bestaan van een Mastaba. en ze bestaan.
Ja, dus? Ik vind dit vrij stoer klinken, want als er één wetenschappelijk deel is dat nogal aan verandering onderhevig is, dan is het wel geschiedenis. Inderdaad, gebeurd is gebeurd, maar de interpretatie gebeurt door mensen die ruim ERNA leven. En verder geef je eigenlijk gewoon een extra argument voor het punt dat ik maakte...