Gezin en huishouding deel 5

Moderators: Memmem, Moderafo's

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Gezin en huishouding deel 5

Berichtdoor ajl » 04 mei 2015 09:24

Nee, eigenlijk niet, heb al gepeuterd, strijken geprobeerd, aceton werkte ook niet. Heb alleen het spul van hg niet geprobeerd, moet dat nog aanschaffen. Succes! Als het jou lukt hoor ik het graag!

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Gezin en huishouding deel 5

Berichtdoor Marnix » 04 mei 2015 10:16

Stickerverwijderaar moet lukken, of Natufix, werkt ook prima. Goed inspuiten en ff lekker laten intrekken.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Sterretje
Moderator
Berichten: 1461
Lid geworden op: 11 sep 2002 13:51

Re: Gezin en huishouding deel 5

Berichtdoor Sterretje » 05 mei 2015 10:19

Het is wel het beste om het niet eerst uit te wassen.
Ik heb vaak hemalijm, die is in water oplosbaar. Nat maken en dan onder de kraan langs elkaar heen wrijven. Gaat het allemaal weg.
Gebruik soms ook zo'n klein flesje van HG. Even laten intrekken en dan uitwassen. Maar nu een mooi vestje van AJS waar ik de lijm niet had gezien. Heb het uitgewassen... Nu HG geprobeerd, maar ik krijg het niet weg :x
Time flies when you have none!

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Gezin en huishouding deel 5

Berichtdoor Boerin » 05 mei 2015 10:30

Niet te mooie dure kleren kopen. Dan is het minder erg als er een verpest is. Ik mik dat altijd gewoon weg als het verpest is door verf of slootwater een keer. Een kloddertje lijm erop, volgens mij lopen ze daar gewoon mee rond en dan denk ik steeds: Hoort dat nou in het motief of niet?
Die gasten hadden gewoon gaten in hun mouwen geknipt. Ze wilden Spiderman spelen. Hmm, toch iets minder blij mee, maar dan rollen ze die mouwen maar op hoor.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

mohamed

Re: Gezin en huishouding deel 5

Berichtdoor mohamed » 05 mei 2015 14:07

Praktisch! :lol:

Gebruikersavatar
vpk
Majoor
Majoor
Berichten: 2070
Lid geworden op: 05 jun 2007 12:54
Locatie: onder de ijssel

Re: Gezin en huishouding deel 5

Berichtdoor vpk » 05 mei 2015 19:02

Tja, bij een shirt wat niet al te duur was zou ik erover denken maar om een jas maarzo weg te mikken.. :roll:
Ik vond achterin de kast nog een flesje van dr.Beckmann, zo'n groen flesje. Vlekkenduivel staat erop, voor lijm en kauwgum. Volgens mij al eens bij kruidvat gehaald. Daarmee behandeld en het meeste is er nu gelukkig uit! Er zitten nog een paar witte vlekjes in maar daar moeten we het dan maar mee doen.
Zijn handen, jouw handen
jouw zorg, Zijn zorg!

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Gezin en huishouding deel 5

Berichtdoor Chaya » 06 mei 2015 11:23

Ik was gisteravond kennelijk er niet helemaal bij met mijn hoofd, vanmorgen zag ik dat ik de wasmachine op 40 graden had gezet, terwijl er een witte was in zat.
De fabrikanten en milieufanaten kunnen beweren dat je alles op 30 gr kunt wassen, maar ook op 40 was het absoluut niet schoon en fris, doekjes waren smoezelig.
Ik heb er nogmaals een kookwas, weliswaar verkorte versie, overheen laten gaan.
De werk- en vaatdoekjes waren toen wel schoon.
Leuk om te merken dat het echt loont om in de daluren te wassen, afwassen en strijken e.d., deze meter loopt harder dan de duurdere uren.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Gezin en huishouding deel 5

Berichtdoor Boerin » 06 mei 2015 11:32

Ik doe alles op 60 graden en alleen als het heel erg is een kookwas. Witte was doe ik nooit.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Gezin en huishouding deel 5

Berichtdoor Chaya » 06 mei 2015 12:06

Boerin schreef:Ik doe alles op 60 graden en alleen als het heel erg is een kookwas. Witte was doe ik nooit.

Mijn witte was is ook minder geworden, aangezien veel keuken- en theedoeken tegenwoordig van een kleurtje zijn voorzien.
Evenals de onderbroeken. :wink:
Maar ik streef ernaar om eens per 2 weken die kookwas bij elkaar te frummelen, dat is goed voor de wasmachine.
Schep soda erbij en voila, alles stralend wit en schoon.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Duschka
Luitenant
Luitenant
Berichten: 704
Lid geworden op: 01 jun 2012 00:10

Re: Gezin en huishouding deel 5

Berichtdoor Duschka » 07 mei 2015 22:35

Hier eigen maar twee soorten was.
Linker wasmand is 60 graden, rechter wasmand is 30 graden :mrgreen: .
En eenmaal per maand (ofzo) graai ik alle vaatdoekjes etc. bijeen en maak er een 90 graden was van.
Doe wat je wilt, gekletst wordt er toch...

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Gezin en huishouding deel 5

Berichtdoor Marnix » 08 mei 2015 08:12

HIer gebeurt de witte was meestal als mijn sportsokken op zijn. 1x per maand maximaal. :)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Gezin en huishouding deel 5

Berichtdoor Chaya » 08 mei 2015 08:39

Duschka schreef:Hier eigen maar twee soorten was.
Linker wasmand is 60 graden, rechter wasmand is 30 graden :mrgreen: .
En eenmaal per maand (ofzo) graai ik alle vaatdoekjes etc. bijeen en maak er een 90 graden was van.

:shock:
Hoe gaat dat, blauw bij geel bijvoorbeeld?
Ik was de niet vuile gekleurde was altijd op 40 graden, ik vind water van 30 graden zo koud aanvoelen, dat kan toch nooit hygiënisch zijn?
Sportshirts was ik zelfs met voorwas (heb regelmatig de voetbaltas ook) om de zweetlucht er goed uit te krijgen, ook dat allemaal apart.
Een draai broekjes, draai shirtjes en sokken, keeperskleding ook apart.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

cornelia77
Luitenant
Luitenant
Berichten: 580
Lid geworden op: 20 sep 2010 20:29

Re: Gezin en huishouding deel 5

Berichtdoor cornelia77 » 08 mei 2015 09:57

Ik mik alle kleuren bij elkaar. Ik sorteer ook op 60 en 40 graden. Ondergoed, washandjes, handdoeken, vaatdoekjes enzo op 60 graden. De rest op 40. Dat sorteer ik alleen op licht en donker. Werkt prima. Ik vind het altijd zo jammer om halve trommels te draaien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Gezin en huishouding deel 5

Berichtdoor Marnix » 08 mei 2015 10:20

Als je een groot gezin hebt hoeft dat niet want dan is het wat makkelijker om volle trommels van bepaalde kleuren te krijgen :)

Maar in principe kan je kleur op 30 graden of zo gewoon bij elkaar doen. En ja hoor, dan wordt het echt wel goed schoon.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Gezin en huishouding deel 5

Berichtdoor Chaya » 08 mei 2015 11:14

Wassen doe je niet alleen voor de geur of vlekken, maar ook vanwege hygiëne!
Op 30 en 40 graden worden veel bacteriën niet gedood.
Dat lijkt mij zeker van belang bij ondergoed, thee- en keukendoeken en werk- en vaatdoekjes.
Een spijkerbroek zonder vlekken en sokken zou ik wel op 30gr wassen, maar ja, die doe ik bij de blauwe handdoeken en die moeten toch wel op 40. :D
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8


Terug naar “Relaties”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten