Adieu God

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Cicero
Kolonel
Kolonel

Re: Adieu God

Berichtdoor Cicero » 29 apr 2015 16:44

Ik ga een poging wagen weer terug te keren naar het oorspronkelijke onderwerp van dit topic.

Hét pijnpunt voor traditionele christenen met de oude aarde en evolutietheorie is niet zozeer de ouderdom van de aarde of zelfs gemeenschappelijke afstamming, maar dat het op gespannen voet lijkt te staan met de basistheorie van dit type christendom:

1 God schiep de mens goed
2. De eerste mens koos tegen God (zondeval)
3. Daardoor is de mensheid in zonde gevallen en is by default verdoemd
4. De oplossing is dat de Zoon van God mens wordt en de straf draagt ter verzoening
5. Wie in Jezus Christus gelooft gaat naar de hemel, ongeloof wordt bestraft met de hel.

Dit is een samenhangend en waterdicht verhaal, en wordt gepropageerd op catechisatie, alfa-cursussen, talloze boekjes en websites. De evolutietheorie, oude aarde én de (niet door confessie beperkte) Bijbelwetenschap lijken een gigantisch gat in dit verhaal te schieten, waardoor ze anti-christelijk lijken. Daarom zullen velen hiertegen zich met hand en tand verzetten. Dan doen ze wel alsof ze de evolutietheorie niet aannemelijk vinden (soms zullen ze dat echt menen ook), maar uiteindelijk komt het erop neer dat ze erop tegen zijn omdat het de basistheorie van hun geloof ondergraaft.

Dit is een onwenselijke situatie, omdat het geloof en wetenschap tegen elkaar in het harnas jaagt. Zolang je niet zoveel te maken hebt met wetenschap maakt dat niet zoveel uit en kun je een vijandige houding makkelijk veroorloven. Lastiger wordt het als je door interesse in de wetenschap, zoals gebruikelijk, je laat informeren door de wetenschap en door gaat krijgen waarom wetenschappers vinden wat ze vinden. Treffend is bijvoorbeeld dat prof. Van den Brink enkele jaren terug in een bijeenkomst met christelijke natuurwetenschappers en biologen wat geringschattend deed over de evolutietheorie, waarna hij van die christenwetenschappers de wind van voren kreeg! Dat zette hem aan het denken en we kennen zijn huidige positie.

Deze onwenselijke situatie oplossen gaat niet lukken door het over wetenschappelijk bewijs te hebben. Dat zal alleen lukken bij een paar intellectuele traditionele christenen, of christenen die toch al openstaan voor een andere kijk op de zaak. Wat minstens zo belangrijk is, is om te laten zien dat er alternatieve 'geloofstheorieën' zijn t.o.v. de traditionele. En hoe lees je de eerste hoofdstukken van het boek Genesis op een niet-gewrongen manier die ook niet in strijd is met de gevestigde wetenschap? Mijn indruk is dat de onbekendheid met alternatieven veel van de weerstand tegen de evolutietheorie en oude aarde verklaard.

oekaboeka
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor oekaboeka » 29 apr 2015 17:33

Cicero : Dan doen ze wel alsof ze de evolutietheorie niet aannemelijk vinden (soms zullen ze dat echt menen ook), maar uiteindelijk komt het erop neer dat ze erop tegen zijn omdat het de basistheorie van hun geloof ondergraaft.

Evolutie is niet alleen niet aannemelijk maar gewoon achterlijk en tegen alle logica en verstand in.

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 29 apr 2015 17:34

oekaboeka schreef:gewoon achterlijk en tegen alle logica en verstand in.
[-X Wat je zegt ben je zelluf!

oekaboeka
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor oekaboeka » 29 apr 2015 17:46

Oekaboeka : gewoon achterlijk en tegen alle logica en verstand in.

Tante Pollewop : [-X Wat je zegt ben je zelluf!

Ook hier weer meteen persoonlijk beledigen , laat wel zien hoe triest jij bent :jaknikken:

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 29 apr 2015 17:48

Ga jij nou maar eens inhoudelijk in op wat Cicero zegt in plaats van alleen maar te brullen dat het achterlijk en niet logisch is. Dan zouden we tenminste een normaal forumgesprek hebben. Nu wordt er van alles aangedragen waarna jij roept: ACHTERLIJK! NIET LOGISCH! Ik heb werkelijk nog geen enkel argument van jouw kant gezien.

oekaboeka
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor oekaboeka » 29 apr 2015 17:56

Dus gaan we maar beledigen , omdat het je niet aanstaat wat ik van een bepaalde theorie vind :-k echt diep triest :jaknikken:

antoon

Berichtdoor antoon » 29 apr 2015 18:00

Cicero begrijp het goed, ik spreek nu alleen voor mijzelf, ik kan niet bepalen hoe een ander het voelt
Mijn geloof wordt in het geheel niet aangetast door de theorie, nog voor geen cent, ik word alleen kwaad door de ziekelijke arrogantie van heel veel geleerden die een onbewezen verhaal door de strot duwen van mensen, dit is niet goed te praten, ik weet zeker dat nog meer gelovigen erzo over denken
Laatst gewijzigd door antoon op 29 apr 2015 18:02, 1 keer totaal gewijzigd.

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 29 apr 2015 18:00

oekaboeka: Nee hoor, maar het lijkt wel een langspeelplaat met de twee eerder genoemde termen. We weten nu zo langzamerhand wel dat jij dit vindt, alleen zijn we erg benieuwd naar inhoudelijke argumenten. Dus ging ik niet serieus op jouw herhaling van zetten.

Maar als je je op je tenen getrapt voelt, bied ik hierbij op mijn knieën mijn nederigste excuses aan. Kunnen we nu weer verder met het topic? Inhoudelijk? Dankuwel.

O ja, en dat diep triest heb ik nu ook wel gehad. Kan dat ook uit? Dank u!

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 29 apr 2015 18:01

antoon schreef:Cicero begrijp het goed, ik spreek nu alleen voor mijzelf, ik kan niet bepalen hoe een ander het voelt
Mijn geloof wordt in her geheel niet aangetast door de theorie, nog voor geen cent, ik word alleen kwaad door de ziekelijke arrogantie van heel veelb geleerden die een onbewezen verhaal door de strot duwen van mense, dit is niet goed te praten, ik weet zeker dat nog meer gelovigen erzo over denken

Ook hier: waar zijn de argumenten?

oekaboeka
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor oekaboeka » 29 apr 2015 18:02

Antoon : Cicero begrijp het goed, ik spreek nu alleen voor mijzelf, ik kan niet bepalen hoe een ander het voelt
Mijn geloof wordt in her geheel niet aangetast door de theorie, nog voor geen cent, ik word alleen kwaad door de ziekelijke arrogantie van heel veelb geleerden die een onbewezen verhaal door de strot duwen van mense, dit is niet goed te praten, ik weet zeker dat nog meer gelovigen erzo over denken

=D> =D> =D> =D> Precies helemaal mee eens .

antoon

Berichtdoor antoon » 29 apr 2015 18:05

Je begrijpt er niets van wij hoeven geen argumenten te tonen
Ik zal het je uitleggen, als ik beweer dat de maan van kaas is, en dat mag in een vrij land zal ik het moeten beargumenteren
Evolutionisten mogen in dit land ook alles zeggen, maar ze hebben niets waar ze mee aankomen, begrijp je het nu

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 29 apr 2015 18:11

HAHA, grappig dit. Succes met je kaashandel. :mrgreen:

bassie76
Mineur
Mineur

Berichtdoor bassie76 » 29 apr 2015 18:49

antoon schreef:Cicero begrijp het goed, ik spreek nu alleen voor mijzelf, ik kan niet bepalen hoe een ander het voelt
Mijn geloof wordt in het geheel niet aangetast door de theorie, nog voor geen cent, ik word alleen kwaad door de ziekelijke arrogantie van heel veel geleerden die een onbewezen verhaal door de strot duwen van mensen, dit is niet goed te praten, ik weet zeker dat nog meer gelovigen erzo over denken

Kom op zeg! Er wordt helemaal niets door de strot van mensen geduwd.

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 29 apr 2015 19:07

oekaboeka schreef:Dus gaan we maar beledigen , omdat het je niet aanstaat wat ik van een bepaalde theorie vind :-k echt diep triest :jaknikken:

Er is helemaal niemand die jou beledigd. Het enige wat er wordt gevraagd is argumenten waarom de evolutietheorie achterlijk zou zijn. Het heeft gewoon geen enkele zin op om een forum alleen maar "achterlijk" te roepen. Moet je toch op z'n minst kunnen uitleggen wat er achterlijk aan is.

Dus de dringende vraag aan oekaboeka is: Wat is er achterlijk aan de evolutie-theorie??

http://nl.wikipedia.org/wiki/Wetenschap ... r_evolutie
Ook gif is geschapen.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 29 apr 2015 19:23

antoon schreef:Je begrijpt er niets van wij hoeven geen argumenten te tonen
Ik zal het je uitleggen, als ik beweer dat de maan van kaas is, en dat mag in een vrij land zal ik het moeten beargumenteren
Evolutionisten mogen in dit land ook alles zeggen, maar ze hebben niets waar ze mee aankomen, begrijp je het nu

Schiet ik toch spontaan in een soort existentiële crisis zeg. Wat heb ik de afgelopen tig jaar dan zitten doen hier? Besta ik überhaupt wel? Hallo? Hallo, kan iemand mij horen?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Terug naar “[Religie] - Open forum”