de refowereld in het nieuws

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Cicero
Kolonel
Kolonel

Re: de refowereld in het nieuws

Berichtdoor Cicero » 14 apr 2015 14:38

Boekenlezer schreef: Loop jij daar als jongeman bij de kerk, ontdek je een meisje aan wie je je hart verliest, en blijkt ze zo'n verleden te hebben. Dat lijkt me een verschrikking.

Tja, dat zal wel. Maar volgens de ouders is het natuurlijk VEEL belangrijker dat de buschauffeur niet van die verderfelijke popmuziek draait! (Ook al doet-ie dat om de leerlingen nog een beetje in het gareel te houden qua muziek. De ouders zouden die buschauffeur een fooi moeten geven voor zijn ondankbare taak. Maar nee hoor, hij krijgt de mantel uitgeveegd van de zoveelste jankouder die gehoord heeft dat de buschauffeur muziek draaide.)

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 14 apr 2015 15:01

Tante Pollewop schreef:Tjonge, ik hoop eigenlijk dat de jongens en meisjes in kwestie er minder zwaar aan tillen dan jij. :shock:

Dan kunnen ze inderdaad wat gemakkelijker hun gang gaan, daar achterin die bus. :(

Maar eh, zo vreemd is het niet, wat ik naar voren breng, hoor. Ik herinner mij nog wel een verhaal in een EO-blad van vele jaren geleden, met ook zo'n strekking. Het ging over iemand die eerder verkering had gehad, maar later een ander, en dacht ik wat meer de ware was. Met die eerdere had hij uiteraard wel wat intimiteit gehad, maar niet tot de seksuele daad. Maar dat idee van die intimiteiten was voor zijn nieuwe vriendin al meer dan genoeg. Laat staan wat het geweest zou zijn als hij wel de seksuele daad had verricht...
Het bevestigt maar weer eens hoe ik zelf dit soort dingen aanvoel: er is weinig mis met terughoudendheid in intimiteit, het is vele malen wijzer dan ongeremdheid. (Aardige spreuk zo.)
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 14 apr 2015 15:01

Cicero schreef:Tja, dat zal wel. Maar volgens de ouders is het natuurlijk VEEL belangrijker dat de buschauffeur niet van die verderfelijke popmuziek draait! (Ook al doet-ie dat om de leerlingen nog een beetje in het gareel te houden qua muziek. De ouders zouden die buschauffeur een fooi moeten geven voor zijn ondankbare taak. Maar nee hoor, hij krijgt de mantel uitgeveegd van de zoveelste jankouder die gehoord heeft dat de buschauffeur muziek draaide.)

Dat van die kerstboom vind ik in het licht van de rest van die uitzending inderdaad ook nogal absurd. Zonder meer. Toch heb ik zo een vermoeden, dat die leraar niet gezegd zal hebben: "Dat ze elkaar achterin de bus n**ken is tot daar aan toe. Die kerstboom, dàt is pas een vreselijk ding! Haal hem weg!" Er zal sprake geweest zijn van een vrij fatale onwetendheid, lijkt mij. En nee, inderdaad, dat is niet slim. Daar ben ik het geheel mee eens.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 14 apr 2015 15:12

Chaya schreef:Ja had ik gelezen en keerde je daarna je andere wang toe of gaf je hem een poeier terug?

Ik was te verbouwereerd om überhaupt te reageren.
De enige reactie die ik heb gegeven is het feit dat ik aangifte heb gedaan, en hij, samen met een hele groep uit die kerk, op het bureau heeft gezeten om uitgelegd te krijgen hoe wij in Nederland met elkaar omgaan.
Mocht ik niet zo verbouwereerd zijn geweest had ik hem een klap teruggegeven ben ik bang, ik kreeg er namelijk geen "andere wang" gevoel bij ;-)

Gerard314
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Gerard314 » 14 apr 2015 15:15

Boekenlezer schreef:Dat van die kerstboom vind ik in het licht van de rest van die uitzending inderdaad ook nogal absurd. Zonder meer. Toch heb ik zo een vermoeden, dat die leraar niet gezegd zal hebben: "Dat ze elkaar achterin de bus n**ken is tot daar aan toe. Die kerstboom, dàt is pas een vreselijk ding! Haal hem weg!" Er zal sprake geweest zijn van een vrij fatale onwetendheid, lijkt mij. En nee, inderdaad, dat is niet slim. Daar ben ik het geheel mee eens.

Doet mij denken aan het volgende verhaal.
Jongeman wordt het politiebureau binnen gebracht omdat hij verdacht wordt van inbraak. Zijn eerste opmerking was de vraag of "die goddeloze radio " uit kon.
Hoe historisch juist dit is zou ik niet weten...

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 14 apr 2015 15:19

Chaya schreef:En me verbaas (of erger) aan het feit dat sommige ouders zo naief zijn, of bewust blind/doof. Of laf misschien wel.

Het meest bizarre (in mijn optiek) was dat een vader die meteen begint te slaan roept dat zijn kinderen dat soort zaken niet doen.

Inmiddels is de groep waarvan zijn zoontje een van de leidende figuren was onder verdenking van
-diefstal
-loverboy-praktijken
-seksueel grensoverschrijdend gedrag (in de ogen van de politie...)
-afpersing
-dealen van wiet
-verkoop drank en tabak aan minderjarigen
-gebruik cocaïne
-vernieling

Maar ja, pa is ouderling, en dus doet zijn zoon dat niet (terwijl ik het idee heb dat de appel niet ver van de boom viel, maar dat kan ik niet hard maken...)

In dit specifieke geval is er dus sprake van ontkenning, en blijkbaar zelfs ontkennen tegen beter (kunnen) weten in.
En dat is erg...

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 14 apr 2015 15:20

Gerard314 schreef:Doet mij denken aan het volgende verhaal.
Jongeman wordt het politiebureau binnen gebracht omdat hij verdacht wordt van inbraak. Zijn eerste opmerking was de vraag of "die goddeloze radio " uit kon.
Hoe historisch juist dit is zou ik niet weten...

Zou kunnen, een verdachte is namelijk nog geen dader ;-)

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 14 apr 2015 15:21

Boekenlezer schreef:Dan kunnen ze inderdaad wat gemakkelijker hun gang gaan, daar achterin die bus. :(

Maar eh, zo vreemd is het niet, wat ik naar voren breng, hoor. Ik herinner mij nog wel een verhaal in een EO-blad van vele jaren geleden, met ook zo'n strekking. Het ging over iemand die eerder verkering had gehad, maar later een ander, en dacht ik wat meer de ware was. Met die eerdere had hij uiteraard wel wat intimiteit gehad, maar niet tot de seksuele daad. Maar dat idee van die intimiteiten was voor zijn nieuwe vriendin al meer dan genoeg. Laat staan wat het geweest zou zijn als hij wel de seksuele daad had verricht...
Het bevestigt maar weer eens hoe ik zelf dit soort dingen aanvoel: er is weinig mis met terughoudendheid in intimiteit, het is vele malen wijzer dan ongeremdheid. (Aardige spreuk zo.)

Tussen terughoudendheid en ongeremdheid zit ook nog een wereld van verschil.

Ik vind het logisch om met iemand intiem te zijn in een duurzame relatie. Zo'n relatie kan nou eenmaal uit gaan. Ik zou geen problemen hebben om een relatie aan te gaan met iemand die er net zo over denkt.

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 14 apr 2015 15:23

StillAwake schreef:Ik was te verbouwereerd om überhaupt te reageren.
De enige reactie die ik heb gegeven is het feit dat ik aangifte heb gedaan, en hij, samen met een hele groep uit die kerk, op het bureau heeft gezeten om uitgelegd te krijgen hoe wij in Nederland met elkaar omgaan.
Mocht ik niet zo verbouwereerd zijn geweest had ik hem een klap teruggegeven ben ik bang, ik kreeg er namelijk geen "andere wang" gevoel bij ;-)

Ow, zag je hem niet aankomen? :?
Goed dat je aangifte hebt gedaan, zoiets kan echt niet. Tenzij betreffende man in een opwelling van drift heeft gehandeld en uit zichzelf excuses aanbiedt.
Maar ik vind het allemaal heel diep treurig. Hoe mensen met elkaar omgaan, terwijl er toch op "ons" of "hen" (ligt eraan waar je je bij vindt horen :wink: ) gelet wordt.
Als een christen iets doet, is het commentaar altoos: kijk nou, s'zondags verslijten ze een kerkbank, maar door de weeks.....
Geloof is dus niets waard dan. Hoe kun je dan gaan evangeliseren?
Evangeliseren is ook: je goed gedragen, de minste willen zijn. Ik denk dat dit veel meer impact heeft.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 14 apr 2015 15:26

StillAwake schreef:Het meest bizarre (in mijn optiek) was dat een vader die meteen begint te slaan roept dat zijn kinderen dat soort zaken niet doen.

Inmiddels is de groep waarvan zijn zoontje een van de leidende figuren was onder verdenking van
-diefstal
-loverboy-praktijken
-seksueel grensoverschrijdend gedrag (in de ogen van de politie...)
-afpersing
-dealen van wiet
-verkoop drank en tabak aan minderjarigen
-gebruik cocaïne
-vernieling

Maar ja, pa is ouderling, en dus doet zijn zoon dat niet (terwijl ik het idee heb dat de appel niet ver van de boom viel, maar dat kan ik niet hard maken...)

In dit specifieke geval is er dus sprake van ontkenning, en blijkbaar zelfs ontkennen tegen beter (kunnen) weten in.
En dat is erg...

Weet je dat deze pa in feite geen ouderling meer kan zijn dan? Mits het daadwerkelijk aangetoond en bewezen kan worden!
En als zo'n jongen, waar jij voorbeelden van noemt, belijdenis wil afleggen, kun je daar bezwaar tegen aantekenen. Zijn naam wordt afgelezen, dat hij het voornemen heeft, mits er geen wettelijke bezwaren ingediend worden.
Dit rijtje hoort bij mijn weten tegen de wettelijke bezwaren. Maar ook weer, met bewijs.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 14 apr 2015 15:27

Chaya schreef:Ow, zag je hem niet aankomen? :?
Goed dat je aangifte hebt gedaan, zoiets kan echt niet. Tenzij betreffende man in een opwelling van drift heeft gehandeld en uit zichzelf excuses aanbiedt.
Maar ik vind het allemaal heel diep treurig. Hoe mensen met elkaar omgaan, terwijl er toch op "ons" of "hen" (ligt eraan waar je je bij vindt horen :wink: ) gelet wordt.
Als een christen iets doet, is het commentaar altoos: kijk nou, s'zondags verslijten ze een kerkbank, maar door de weeks.....
Geloof is dus niets waard dan. Hoe kun je dan gaan evangeliseren?
Evangeliseren is ook: je goed gedragen, de minste willen zijn. Ik denk dat dit veel meer impact heeft.

Ik kom van huis uit niet uit een reformatorisch nest (sowieso niet kerkelijk), en je wilt niet weten hoe verdraaid en scheefgegroeid het beeld was wat ik van christenen kreeg.
En daarom ageer ik er tegen, juist omdat het mij indertijd op het verkeerde been zette.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 14 apr 2015 15:30

Chaya schreef:Weet je dat deze pa in feite geen ouderling meer kan zijn dan? Mits het daadwerkelijk aangetoond en bewezen kan worden!
En als zo'n jongen, waar jij voorbeelden van noemt, belijdenis wil afleggen, kun je daar bezwaar tegen aantekenen. Zijn naam wordt afgelezen, dat hij het voornemen heeft, mits er geen wettelijke bezwaren ingediend worden.
Dit rijtje hoort bij mijn weten tegen de wettelijke bezwaren. Maar ook weer, met bewijs.

Dat weet ik, maar sommige mensen zitten zo hoog in een hierarchische structuur dat een afzettingsprocedure geen draagvlak krijgt.
Maar, ik zit zelf niet in die kerk, en voel me ook niet geroepen om die man (die weken later met een bos bloemen en een fles wijn voor de deur stond, maar de aangifte was al gedaan) in zijn privéomgeving aan te vallen.
Zoonlief heeft al een aardig strafblad opgebouwd, maar heeft toch ook nog de kans zich te bekeren?
Ikzelf ben ook bekeerd, waarom zou een ander die kans niet krijgen?
Als hij hiermee doorgaat zal hij zelf vast geen belijdenis willen afleggen.

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 14 apr 2015 15:31

StillAwake schreef:Ik kom van huis uit niet uit een reformatorisch nest (sowieso niet kerkelijk), en je wilt niet weten hoe verdraaid en scheefgegroeid het beeld was wat ik van christenen kreeg.
En daarom ageer ik er tegen, juist omdat het mij indertijd op het verkeerde been zette.

Ja dat hoor ik van diverse jonge mensen hier ook. Mede dankzij bepaalde boeken en films.
En rondgaande verhalen.

Maar nu zeg je twee dingen, niet uit een reformatorisch nest, scheef beeld van christenen.
Met de maatstaven die nu gehanteerd worden, kom ik uit een reformatorisch nest, maar dat heette toen niet zo. Wij waren christelijk.
Heel simpel, dat zei alles, dat zei genoeg.
Later is daar de term reformatorisch bij gekomen, maar ik weet eerlijk niet wanneer je er nu echt wel, of echt niet onder valt.
Want je hebt maar één puntje aftrek nodig en je tuimelt uit het reservaatje hoor.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 14 apr 2015 15:35

Chaya schreef:Want je hebt maar één puntje aftrek nodig en je tuimelt uit het reservaatje hoor.

Sowieso krijg ik het idee dat refo's alles wat zich links van henzelf bevind beschouwen als niet behorend tot de zuil...

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 14 apr 2015 15:36

StillAwake schreef:Dat weet ik, maar sommige mensen zitten zo hoog in een hierarchische structuur dat een afzettingsprocedure geen draagvlak krijgt.

Dat zou mij niet tegenhouden, recht is recht.
StillAwake schreef:Maar, ik zit zelf niet in die kerk, en voel me ook niet geroepen om die man (die weken later met een bos bloemen en een fles wijn voor de deur stond, maar de aangifte was al gedaan) in zijn privéomgeving aan te vallen.

Oeps, als hij maar niet op dit forum zit dan. :mrgreen:
Wel weer mooi dat hij toch bij je terugkomt. Hij toonde zich de minste, hoe dan ook.
Ik hoop dat je hier positief op gereageerd hebt.
StillAwake schreef:Zoonlief heeft al een aardig strafblad opgebouwd, maar heeft toch ook nog de kans zich te bekeren?

Dat zeg ik dus niet. Ik zei, als je belijdenis wilt doen en je maakt je op dat moment nog steeds schuldig aan allerlei zondige praktijken, kan het voorkomen dat iemand wettig bezwaar aantekent, terecht. Maar nooit op basis van roddel of vermoeden!!

Terug naar “[Religie] - Open forum”