Koken, bakken, etc. (4)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor Lalage » 10 apr 2015 21:30

voor recepten zonder dieren kan je eens een kijkje nemen op http://www.eetvoorjeleven.nu/category/recept/ :)
Mijn favorieten staan hier nog niet tussen, die kan ik nog wel delen op verzoek.

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 11 apr 2015 13:27

Boerin schreef:Wij kregen als kind dag in dag uit aardappels groente vego jus en een kaasplak, zalig! Zo'n stuk kaas gebakken met paneermeel. Of met een droge boterham met bruine bonen verplicht erbij. Iets minder zalig, lol.

Ik kom juist uit een gezin met lekkerbekken. Er was heel veel aandacht voor goed en gevarieerd eten.
Ik heb ook eens zo'n kaasplak trachten te maken, werd niet echt een succes. :neeschudden:
De kaas droop er tussen uit en hij werd veel te bruin.
Tja, er gaat ook bij mij ook wel eens iets de mist in. :D
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 11 apr 2015 14:53

Chaya schreef:Ik kom juist uit een gezin met lekkerbekken. Er was heel veel aandacht voor goed en gevarieerd eten.
Ik heb ook eens zo'n kaasplak trachten te maken, werd niet echt een succes. :neeschudden:
De kaas droop er tussen uit en hij werd veel te bruin.
Tja, er gaat ook bij mij ook wel eens iets de mist in. :D

Die zijn juist het lekkerst. Ik plet ze expres om die reden. Lol waarom zou toch niemand mijn eten lusten?
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 11 apr 2015 16:24

Dat zou ik juist heel erg vinden. Als iemand komt eten vraag ik altijd als eerste wat iemand echt niet lust en naar eventuele allergie of overgevoeligheid.
Ik zou het verschrikkelijk vinden als mensen tegen heug en meug voor de beleefdheid een paar hapjes zouden moeten nemen.
Maar zo erg zal het toch niet zijn met je, Boerin? Ik bedoel, een blik opendraaien of een zak openknippen lukt je toch wel? :wink:
Zal ik je eens een paar recepten: diners voor dummies toesturen?
Of boeit het je verder niet, dat mag natuurlijk. Mij krijg je aan tafel met een bruine boterham met kaas en een koel glas melk.
Wat vind jij nu echt heel lekker maar eet je eigenlijk nooit?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

mohamed

Berichtdoor mohamed » 11 apr 2015 21:32

Chaya schreef:Mij krijg je aan tafel met een bruine boterham met kaas en een koel glas melk.

Mja, met milde tegenzin maar mij ook.

Vanavond was het plan om panzerotti's te maken maar ik blijk geen knoflook noch gepelde tomaten meer in huis te hebben. :(

Afbeelding
Dit is een foto van mijn bord met zelfgemaakte panzerotti's.

Dat gegeven is wel positief op zich, maar hij is vorige week genomen en het bord uiteraard al leeg. Dit is zo'n Italiaanse lekkernij waarvan ik absoluut niet begrijp waarom die in Nederland niet aanslaat. Bij mij althans zeer wel, maar het is een flinke klus om ze te maken en het vergt ook enige ervaring in de keuken. Dat houdt menig mens tegen waarschijnlijk. Het bereiden van een goed deeg is al een klus die menig beginnend kok flink kan frustreren. Toen ik me daar voor de eerste keer aan waagde ging dat gepaard met veel gevloek. :lol:
Laatst gewijzigd door mohamed op 11 apr 2015 21:34, 1 keer totaal gewijzigd.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 11 apr 2015 21:33

Chaya schreef:Dat zou ik juist heel erg vinden. Als iemand komt eten vraag ik altijd als eerste wat iemand echt niet lust en naar eventuele allergie of overgevoeligheid.
Ik zou het verschrikkelijk vinden als mensen tegen heug en meug voor de beleefdheid een paar hapjes zouden moeten nemen.
Maar zo erg zal het toch niet zijn met je, Boerin? Ik bedoel, een blik opendraaien of een zak openknippen lukt je toch wel? :wink:
Zal ik je eens een paar recepten: diners voor dummies toesturen?
Of boeit het je verder niet, dat mag natuurlijk. Mij krijg je aan tafel met een bruine boterham met kaas en een koel glas melk.
Wat vind jij nu echt heel lekker maar eet je eigenlijk nooit?

Hahaha als er iemand zou willen komen eten dan loop ik snel ff naar de Chinees op de hoek.
Ik hou van iets wat binnen een kwartier hooguit klaar is of een kant en klaar bak. Vroeger deed ik wel wat meer moeite maar die jongen uit het studentenhuis kookte bruine bonenprut met het sap van het blik erin Hahaha, die vond mijn eten zalig. De kinderen lusten alleen een paar simpele recepten. Dan ga ik ook geen moeite doen.
Vroeger toen ik nog geen kinderen had was ik dol op slibtongen van de Van der Valk en die gekruide vis van de Appie met knoflook en bami met grote garnalen en oestersaus kon ik zelf maken. Een keer dat suddervlees gemaakt, uren bezig, lustte de oudste het niet. Die had liever een hamburger. Nou mooi, dat was de laatste keer.
Zach91

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 13 apr 2015 14:08

"Nou, ik zou een pak met 12 hamburgers voor een paar euro kopen en dan iedere keer als je stoofvlees hebt hem een hamburger geven... heb je zelf meer lekker vlees ;)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 13 apr 2015 14:23

Als je alleen die dingen eet die iedereen lekker vindt, blijft er toch weinig over, althans bij ons wel. Daarom kook ik eigenlijk alles en maak mij niet druk over wie het wel/niet lust. Ervaring leert ook wel dat het van te voren veel gemopper is, maar uiteindelijk toch wel wat gegeten wordt, bij gebrek aan ander eten.

@ lalage ik heb al eens recepten ban jullie site gegeten, maar toch mis ik iets bij vegetarische gerechten qua smaak. Wel vreemd, omdat ik eigenlijk geen vleeseter ben, helemaal niet zelfs. Dus ik houd mij aanbevolen voor lekkere, smaakvolle vaga recepten :wink:

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 13 apr 2015 14:47

ajl schreef:Als je alleen die dingen eet die iedereen lekker vindt, blijft er toch weinig over, althans bij ons wel. Daarom kook ik eigenlijk alles en maak mij niet druk over wie het wel/niet lust. Ervaring leert ook wel dat het van te voren veel gemopper is, maar uiteindelijk toch wel wat gegeten wordt, bij gebrek aan ander eten.

Oh ik neem altijd gewoon de bestelling op per kind (niet al te ingewikkeld en het liefst hetzelfde) en de resten eet ik dan of een broodje kaas als er niks over is. Ik ga echt niet twee zakken kant en klare aardappels open trekken, allemensen wat een werk. :lol:
Dat doe ik niet meer hoor, zomaar wat maken en dat je het dan voor niks maakt want ze lusten het niet. En voor mezelf ga ik al helemaal niet koken.
Ik doe mezelf denken aan de luiaard die zijn hand in de dis heeft gestoken, maar nog te traag is om haar naar zijn mond te brengen. :lol:
Zach91

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 13 apr 2015 14:50

Boerin schreef:Hahaha als er iemand zou willen komen eten dan loop ik snel ff naar de Chinees op de hoek.
Ik hou van iets wat binnen een kwartier hooguit klaar is of een kant en klaar bak. Vroeger deed ik wel wat meer moeite maar die jongen uit het studentenhuis kookte bruine bonenprut met het sap van het blik erin Hahaha, die vond mijn eten zalig. De kinderen lusten alleen een paar simpele recepten. Dan ga ik ook geen moeite doen.
Vroeger toen ik nog geen kinderen had was ik dol op slibtongen van de Van der Valk en die gekruide vis van de Appie met knoflook en bami met grote garnalen en oestersaus kon ik zelf maken. Een keer dat suddervlees gemaakt, uren bezig, lustte de oudste het niet. Die had liever een hamburger. Nou mooi, dat was de laatste keer.

O dan kan ik niet bij je eten Boerin, ik kan nl helemaal niet tegen chinees. Ik lustte het vroeger wel heel graag.
Ik zie niet zoveel chinese afhaalrestaurants meer in het straatbeeld.
ajl schreef:Als je alleen die dingen eet die iedereen lekker vindt, blijft er toch weinig over, althans bij ons wel. Daarom kook ik eigenlijk alles en maak mij niet druk over wie het wel/niet lust.

Inderdaad, als je kinderen zelf laat kiezen, houd je meestal maar een paar groenten over. :lol:
Ik houd wel rekening met dingen die ze echt niet lusten.
En dan bedoel ik, echt niet. Wel diverse keren geprobeerd, maar het lukt niet, ook niet anders bereid. Dan hoeven ze dat van mij niet te eten.
Als ze klein waren moesten ze bijvoorbeeld zoveel worteltjes of spruitjes eten naar hun leeftijd.
Maar als ze ouder zijn, werkt dat niet meer. Ze eten het dan toch niet en gaan na de maaltijd naar zo'n M restaurant of shoarmatent.

De clou is, zelf die hamburger met een lekker broodje, salade en frietjes maken, dan talen ze niet meer naar die slappe hap.
En als het kind er niet is dat iets niet lust, maak ik dat gerecht dan.
Hier lusten ze geen bruinebonensoep, dus kon het gebeuren dat ik een pan kookte toen ze op schoolkamp waren, in juni. :mrgreen:

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 13 apr 2015 14:55

Chaya schreef:O dan kan ik niet bij je eten Boerin, ik kan nl helemaal niet tegen chinees. Ik lustte het vroeger wel heel graag.
Ik zie niet zoveel chinese afhaalrestaurants meer in het straatbeeld.

We hebben ook een afhaal Italiaan en een patatzaak om de hoek hoor.
Het is altijd lachen met die kinderen, als ik iets verkeerd doe zeggen ze heel verontwaardigd: Dat had ik niet besteld! Ze vinden het volkomen normaal.
Zach91

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 13 apr 2015 15:42

Boerin schreef:We hebben ook een afhaal Italiaan en een patatzaak om de hoek hoor.
Het is altijd lachen met die kinderen, als ik iets verkeerd doe zeggen ze heel verontwaardigd: Dat had ik niet besteld! Ze vinden het volkomen normaal.

Stuur je kids maar een paar weken naar tante Chaya. Je krijgt ze gewassen, gestreken en in de plooi terug. :mrgreen:
Als er een patatzaak is, kom ik. Hebben ze ook milkshakes? :yum:

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 14 apr 2015 08:24

Lastig allemaal. Want kinderen moeten dingen ook leren eten en als je ze maar laat gaan lusten ze de helft van wat er is niet.... nou ja, ze lusten het wel maar vinden het niet zo lekker. En weten dat als ze hard zeuren, ze misschien wel lekkerder dingen krijgen :) Aan de andere kant, stel nou dat ze iets echt niet lusten, dan snap ik ook wel dat ze het niet willen eten. Als je mij gekookte witlof voorschotelt eet ik het ook echt niet op. Wat lust iemand echt niet en wat vinden ze niet zo lekker maar kunnen ze best eten? Je kan kinderen ook 1 ding laten kiezen wat ze echt niet lusten. Spruitjes? Oke. Dan eet je geen spruitjes. En als dat kind een keer weg is en de rest lust wel spruitjes is het dan extra groot feest. Als ik gingen eten met Alpha ging Joanne altijd witlof eten bij vrienden :D En als Joanne weg is eet ik champignons :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 14 apr 2015 08:34

Het aangeven van bepaalde groente die ze niet willen eten, doe ik waarschijnlijk als zij wat groter zijn. Op dit moment wordt alles gegeten, ook door ons. Wij eten soms ook dingen die wij niet zo lekker vinden. Ik vind dat wij hier ook het goede voorbeeld in moeten geven.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 14 apr 2015 08:40

ajl schreef:Het aangeven van bepaalde groente die ze niet willen eten, doe ik waarschijnlijk als zij wat groter zijn. Op dit moment wordt alles gegeten, ook door ons. Wij eten soms ook dingen die wij niet zo lekker vinden. Ik vind dat wij hier ook het goede voorbeeld in moeten geven.

Ja zie je, daar ga ik al. Spruiten blief ik niet, bieten niet, lol die middelste heeft een spruit bij opa en oma gegeten overigens. Ik was echt van: Heeeee???? Lust je die?
Wij moesten alles eten wat de pot schaft, dus dat heb ik op latere leeftijd mooi afgeschaft.
Zach91

Terug naar “Archief”