De schijnbekeringen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

naamloos
Generaal
Generaal

Re: De schijnbekeringen

Berichtdoor naamloos » 09 apr 2015 18:51

oekaboeka schreef:Waarom denk jij dat de Heere Jezus in gelijkenissen sprak?

Dat staat in Mattheus 13 : 10 t/m 17 en het gaat nog steeds over Joden zie Mattheus 13 : 15 het hart dezes volks of denken jullie dat dat tegen ons gesproken word
Niet alles vergeestelijken wat er gewoon staat zoals het er staat.
Zo kom je inderdaad op veel verschillende leren uit.
Jezus zei: Ga dan heen, onderwijs al de volken, hen dopend in de Naam van de Vader en van de Zoon en van de Heilige Geest, hun lerend alles wat Ik u geboden heb, in acht te nemen.

Wat Jezus in eerste instantie aan zijn eigen volk en discipelen geleerd heeft, heeft ons dus ook zeker wat te zeggen.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

oekaboeka
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor oekaboeka » 09 apr 2015 19:32

Naamloos : Wat Jezus in eerste instantie aan zijn eigen volk en discipelen geleerd heeft, heeft ons dus ook zeker wat te zeggen.

Jazeker heeft dat wat Jezus zijn discipelen heeft geleerd ons wat te zeggen maar zeker niet allemaal toepasselijk op leergebied .
Je moet bepaalde zaken scheiden anders kom je op ernstige dwaal leren en verwarringen uit zie: tongentaal , gif drinken ( ja dat ook ,maar dat zie je ze niet doen) (zelfs doden opwekken ) enz.... en al die zogenaamde gaven die ze denken te hebben zijn nog minder dan een schaduw van wat voor wonderen en tekenen er echt gebeurden en die toen volkomen waren en niet half of gebasseerd op psychische aandoeningen die je nog met placebo achtige manipulators tijdelijk kan verbeteren , nee niet alles is toepasbaar op iedereen , hou het echt zou ik zeggen en niet zweverig als je allemaal vage praktijken als tongen enzo gaat toepassen maak je een karikatuur van het geloof en maak je het belachelijk , het gaat om geloof niet om een warm gevoel of vage wonderen die niet echt zijn en veel mensen misleiden en teleurstellen en het geloof afbreekt omdat ze niet bouwen op het geloof , wat genoeg zou moeten zijn.

oekaboeka
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor oekaboeka » 09 apr 2015 19:41

Naamloos : Jezus zei: Ga dan heen, onderwijs al de volken, hen dopend in de Naam van de Vader en van de Zoon en van de Heilige Geest, hun lerend alles wat Ik u geboden heb, in acht te nemen.

Nog wat naamloos je citeert nu wel weer zon mooie tekst maar die is gericht aan de discipelen van Jezus ,staat er letterlijk !
Of heeft Jezus jou of andere mensen persoonlijk vandaag de dag ook bepaalde geboden gegeven ?
Zo ja lukt het al een beetje om die opdracht uit te voeren of citeer je hem alleen om gelijk te halen maar doe je er verder niks mee?
Als je inderdaad bezig bent met al de volken ( waar ik trouwens mijn vragen bij heb , welke volken hier bedoeld word) onderwijzen en dopen en al de geboden van Jezus Christus te onderhouden, dan respect voor jou , maar dat is niet realistisch om van alle gelovigen te verwachten dan zou een gelovige dus nooit een gezin kunnen stichten of gewoon een simpele arbeider zijn , wat mij dus echt niet waarschijnlijk lijkt in overeenstemming met de bijbel , nee het lijkt mij duidelijk dat dit gewoon zoals het er ook letterlijk staat gericht is aan de discipelen en dat deze ook deze specifieke taak kregen.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 09 apr 2015 22:47

oekaboeka schreef:Naamloos : Jezus zei: Ga dan heen, onderwijs al de volken, hen dopend in de Naam van de Vader en van de Zoon en van de Heilige Geest, hun lerend alles wat Ik u geboden heb, in acht te nemen.

Nog wat naamloos je citeert nu wel weer zon mooie tekst maar die is gericht aan de discipelen van Jezus ,staat er letterlijk !
Of heeft Jezus jou of andere mensen persoonlijk vandaag de dag ook bepaalde geboden gegeven ?
Zo ja lukt het al een beetje om die opdracht uit te voeren of citeer je hem alleen om gelijk te halen maar doe je er verder niks mee?
Als je inderdaad bezig bent met al de volken ( waar ik trouwens mijn vragen bij heb , welke volken hier bedoeld word) onderwijzen en dopen en al de geboden van Jezus Christus te onderhouden, dan respect voor jou , maar dat is niet realistisch om van alle gelovigen te verwachten dan zou een gelovige dus nooit een gezin kunnen stichten of gewoon een simpele arbeider zijn , wat mij dus echt niet waarschijnlijk lijkt in overeenstemming met de bijbel , nee het lijkt mij duidelijk dat dit gewoon zoals het er ook letterlijk staat gericht is aan de discipelen en dat deze ook deze specifieke taak kregen.

Daar hadden ze dan een behoorlijke taak aan met z'n twaalfjes en ze leven niet meer, dus pech dan voor de volken die nu op aarde leven. Weleens van Mission Possible gehoord? De discipelen hadden ook een gezin.

Hij zei het tegen de discipelen, maar Hij zei niet jullie, maar de gelovigen:

15En Hij zeide tot hen: Gaat heen in de gehele wereld, verkondigt het evangelie aan de ganse schepping. 16Wie gelooft en zich laat dopen, zal behouden worden, maar wie niet gelooft, zal veroordeeld worden. 17Als tekenen zullen deze dingen de gelovigen volgen: in mijn naam zullen zij boze geesten uitdrijven, in nieuwe tongen zullen zij spreken, 18slangen zullen zij opnemen, en zelfs indien zij iets dodelijks drinken, zal het hun geen schade doen; op zieken zullen zij de handen leggen en zij zullen genezen worden.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

oekaboeka
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor oekaboeka » 09 apr 2015 23:57

Boerin : Daar hadden ze dan een behoorlijke taak aan met z'n twaalfjes en ze leven niet meer, dus pech dan voor de volken die nu op aarde leven. Weleens van Mission Possible gehoord? De discipelen hadden ook een gezin.

Hij zei het tegen de discipelen, maar Hij zei niet jullie, maar de gelovigen:

15En Hij zeide tot hen: Gaat heen in de gehele wereld, verkondigt het evangelie aan de ganse schepping. 16Wie gelooft en zich laat dopen, zal behouden worden, maar wie niet gelooft, zal veroordeeld worden. 17Als tekenen zullen deze dingen de gelovigen volgen: in mijn naam zullen zij boze geesten uitdrijven, in nieuwe tongen zullen zij spreken, 18slangen zullen zij opnemen, en zelfs indien zij iets dodelijks drinken, zal het hun geen schade doen; op zieken zullen zij de handen leggen en zij zullen genezen worden.

Deze had ik gemist , maar jij zegt daar hadden ze een behoorlijke taak aan met,z,n twaalven , maar wie zegt wie die volken zijn? en of dat ze ook hulp aanstelde en trouwens alleen Paulus was aangesteld om het goede nieuws te verkondigen onder de heidenen.
En goed gelukt met al die mooie tekenen en wonderen , een regelrechte belediging naar de echte wonderen en tekenen van die tijd als je ziet hoe ermee word omgegaan en hoe zwak al die zogenaamde wonderen en tekenen vandaag de dag worden gedaan , de wonderen en tekenen in de bijbel in die tijd waren 100 % zuiver en echt en vandaag de dag zwak , tijdelijk en vooral psychische aandoeningen die vooral door placebo effect even lijken te werken en wat betreft dodelijk gif drinken , kom op zeg dat geloof je toch zelf niet dat ze dat vandaag de dag doen , lijken wel van die mediums praktijken als het erop aankomt kunnen ze niks, logische ook want alleen God heeft echt macht en kennis. Laat u niet verleiden mensen door zogenaamde wonderen en daar je geloof op bouwen , het geloof is genoeg !

oekaboeka
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor oekaboeka » 10 apr 2015 00:40

Okey maar de rest blijft staan : wees altijd bereid om verantwoording te geven voor wat je gelooft voor zover je het kan uitleggen dan kun je andere mensen onderwijzen of andere mensen kunnen jou onderwijzen , voel je nooit te goed om verantwoording af te leggen :D

En je hoeft niet alles te doen voor succes :wink: :D

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 10 apr 2015 08:01

Teus schreef:Wat versta je eigenlijk onder slapen in je schrijven?
In de gelijkenis was het niet fout, de bruidegom rept er geen woord over.
Maak jij er nu niet zomaar wat van?

mona schreef:Ja inderdaad, ik verzon maar wat :mrgreen:
Toch lijkt het er wel op........
Nee, Jezus zegt niets in de gelijkenis over slapen, maar betekent het daarmee dat je slapen mág?
Dat het niet fout is om te slapen?
Jezus zegt niet voor niets: Waakt dan....!!
Dat betekent volgens mij dat je juist níet moet slapen, maar wakker zijn.
Ik verzin dus niets, maar trek de conclusie, dat als Jezus zegt: waakt dan,
dan je niet moet slapen.
…...want je zegt dat het niet met de gelijkenis te maken heeft maar je brengt het wel in verband ermee. Jazeker mag je slapen, God spoort de gelovigen aan om niet te weinig te slapen. In Zefanja staat (werd er laatst nog door bemoedigd) dat het beter is niet te laat naar bed te gaan en niet te vroeg op te staan omdat God de Zijnen in de slaap bezoekt, weet je hoe mooi.
Waken is hier niet het tegenovergestelde van slapen. Ze moesten slapen omdat de tijd het verlangde en er was niets mis mee. Waken betekend dat ze het zicht niet meer op de bruidegom hadden, (de olie raakte op), ze verwachtten hem niet, de relatie was er niet meer. Daarom zei hij : Ik ken u niet. Zo waakt dan. Waken is opzien naar zijn komst, opzien naar de dingen die van hem zijn en heeft niets met slapen te maken.
Omdat hij ze niet kende moesten ze waken. Naar hem opzien, hem verwachten. Ze moesten zich niet bekeren, dat waren ze al.

Het verstaan van een gelijkenis gebeurt altijd door de Heilige Geest. Alle wijsheid van Christus wordt in het hart gewerkt door de Heilige Geest,
dat geldt voor de gelijkenissen, en voor heel Gods Woord.
Een gelijkenis kan je niet ontrafelen, splitsen, ontleden, één op één overzetten naar het geestelijke.
Het is een beeld uit het dagelijks leven, maar de diepere laag moet geestelijk begrepen worden.
Dat zegt Jezus immers Zelf.
Als je de gelijkenis begrijpt kun je het allemaal wat het doel heeft om te vergeestelijken, vergeestelijken.
Waarom denk jij dat de Heere Jezus in gelijkenissen sprak?

Om door te dringen van de diepere betekenis van Jezus Zijn woord, voor de discipelen en Zijn volk met tevens een verhullende werking voor ongelovigen. Kun je vaak zien of men het zelf uitlegt of dat het met hulp van God, met de heilige Geest gebeurd.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 10 apr 2015 09:58

Teus,

ik vind het niet fijn dat je reageert in mijn eigen posting.
Nu kan ik je niet meer citeren, dat is lastig.

Verder zeg je wéér dat ik maar wat verzin.
Discussiëren over verzinsels is erg vermoeiend, dus ik zou zeggen:
ga op tijd naar bed, en slaap lekker.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 10 apr 2015 10:09

mona schreef:Teus,

ik vind het niet fijn dat je reageert in mijn eigen posting.
Nu kan ik je niet meer citeren, dat is lastig.

Sorry, ik zal er rekening mee houden.

mona schreef:Verder zeg je wéér dat ik maar wat verzin.
Discussiëren over verzinsels is erg vermoeiend, dus ik zou zeggen:
ga op tijd naar bed, en slaap lekker.

Dit is de weg van de minste weerstand.
Ik heb nergens gezegd dat je iets verzint, de eerste keer vroeg ik het en de tweede keer zei ik dat het er op leek.
Kan ook zijn dat je iets anders bedoeld, kennelijk kun je dat niet duidelijk maken.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 10 apr 2015 10:18

Teus schreef: Jazeker mag je slapen, God spoort de gelovigen aan om niet te weinig te slapen. In Zefanja staat (werd er laatst nog door bemoedigd) dat het beter is niet te laat naar bed te gaan en niet te vroeg op te staan omdat God de Zijnen in de slaap bezoekt, weet je hoe mooi.
Waken is hier niet het tegenovergestelde van slapen. Ze moesten slapen omdat de tijd het verlangde en er was niets mis mee. Waken betekend dat ze het zicht niet meer op de bruidegom hadden, (de olie raakte op), ze verwachtten hem niet, de relatie was er niet meer. Daarom zei hij : Ik ken u niet. Zo waakt dan. Waken is opzien naar zijn komst, opzien naar de dingen die van hem zijn en heeft niets met slapen te maken.
Omdat hij ze niet kende moesten ze waken. Naar hem opzien, hem verwachten. Ze moesten zich niet bekeren, dat waren ze al.[/color]

Het kan best 2 betekenissen hebben dan dat slapen, want hier is het niet verkeerd. In andere teksten moet je waken en wordt het in verband gebracht met die man die dronken werd en zijn medeslaven ging slaan. Dan kwam die dag als een dief. Wat het dan kan betekenen weet ik niet, want als de wijzen waren gaan pitten in zonde waren ze niet wijs. Heb weleens iemand horen zeggen dat het kon betekenen niet meer Hem verwachten, omdat het zo lang duurde. Wie is dan de verstandige (wijs) dienstknecht die Hij over Zijn huis heeft gesteld? Die gaf het voedsel, die predikte. Ik zie best veel mensen die het werk van de Heer doen en wijs zijn, maar ze geloven niet meer dat Hij snel terugkomt want we moeten de wereld winnen. Als dat dan ineens niet zou blijken te kloppen dan maakt dat niet uit want ze zijn gereed, alleen in slaap gevallen voor de boodschap dat Hij spoedig komt, want Hij bleef uit. Staat er ook: op een uur dat gij het niet verwacht komt Hij. Gij weet niet wanneer Hij komt.

Want zoals het was in de dagen van Noach, zo zal de komst van de Zoon des mensen zijn. 38Want zoals zij in [die] dagen vóór de zondvloed waren, etende en drinkende, huwende en ten huwelijk gevende, tot op de dag, waarop Noach in de ark ging, 39en zij niets bemerkten, eer de zondvloed kwam en hen allen wegnam, zo zal ook de komst van de Zoon des mensen zijn. 40Dan zullen er twee in het veld zijn, één zal aangenomen worden en één achtergelaten worden; 41twee vrouwen zullen aan het malen zijn met de molen, één zal aangenomen worden, en één achtergelaten worden. 42Waakt dan, want gij weet niet, op welke dag uw Here komt. 43Maar weet dit: Als de heer des huizes geweten had, in welke nachtwaak de dief zou komen, hij zou gewaakt hebben en in zijn huis niet hebben laten inbreken. 44Daarom, weest ook gij bereid, want op een uur, dat gij het niet verwacht, komt de Zoon des mensen. 45Wie is dan de trouwe en verstandige slaaf, die de heer over zijn dienstvolk gesteld heeft om hun op tijd hun voedsel te geven? 46Zalig die slaaf, die zijn heer bij zijn komst zó bezig zal vinden. 47Voorwaar, Ik zeg u, dat hij hem over al zijn bezit zal stellen. 48Maar als die slaaf slecht was, en in zijn hart zou zeggen: 49Mijn heer blijft uit, en hij zou beginnen zijn medeslaven te slaan en met de dronkaards zou eten en drinken, 50dan zal de heer van die slaaf komen op een dag, dat hij het niet verwacht, en op een uur, 51dat hij het niet weet, en hij zal hem folteren en hem in het lot der huichelaars doen delen.
(klinkt toch niet echt als hij krijgt nog een kans eerlijk gezegd)
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 10 apr 2015 10:35

Teus schreef:Kan ook zijn dat je iets anders bedoeld, kennelijk kun je dat niet duidelijk maken.
Ik heb het duidelijk gemaakt, maar kennelijk snap je het niet, of ik ben te vaag in mijn woorden.

Nog een keer dan:
volgens mij betekent slapen hier in deze gelijkenis:
Geen verlangen naar de Bruidegom, geen uitzien naar Hem, Hem niet actief verwachten, geestelijke inactiviteit.
Is dit slapen goed?
Nee, want Jezus zegt: Waakt dan!

Teus schreef:Ik heb nergens gezegd dat je iets verzint, de eerste keer vroeg ik het en de tweede keer zei ik dat het er op leek.

Dat komt op hetzelfde neer toch?
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 10 apr 2015 11:07

Boerin schreef:Het kan best 2 betekenissen hebben dan dat slapen, want hier is het niet verkeerd. In andere teksten moet je waken en wordt het in verband gebracht met die man die dronken werd en zijn medeslaven ging slaan. Dan kwam die dag als een dief. Wat het dan kan betekenen weet ik niet, want als de wijzen waren gaan pitten in zonde waren ze niet wijs. Heb weleens iemand horen zeggen dat het kon betekenen niet meer Hem verwachten, omdat het zo lang duurde. Wie is dan de verstandige (wijs) dienstknecht die Hij over Zijn huis heeft gesteld? Die gaf het voedsel, die predikte. Ik zie best veel mensen die het werk van de Heer doen en wijs zijn, maar ze geloven niet meer dat Hij snel terugkomt want we moeten de wereld winnen. Als dat dan ineens niet zou blijken te kloppen dan maakt dat niet uit want ze zijn gereed, alleen in slaap gevallen voor de boodschap dat Hij spoedig komt, want Hij bleef uit. Staat er ook: op een uur dat gij het niet verwacht komt Hij. Gij weet niet wanneer Hij komt.

Toch sluit Jezus de gelijkenis van de 5 wijze en 5 dwaze maagden wel af met "weest waakzaam" of "waakt dus". Ik weet niet of dat gaat over wakker zijn of waakzaam. Het lijkt niet zo vreemd dat de maagden alle 10 in slaap dommelen. Het is al laat, ze zijn de hele dag op, de komst van de bruidegom laat op zich wachten en ze hebben nog een flink feest voor de boeg. Uiteindelijk zijn 5 wijze maagden wijs, niet omdat ze niet in slaap vallen maar omdat ze voorbereid zijn op de komst van de bruidegom, ook als die langer op zich laat wachten. Ze hebben extra olie mee waar de olie van de dwaze maagden op is.

Dat de Bijbel zegt dat slapen niet verkeerd is is logisch. We moeten de letterlijke en de geestelijke betekenis van slapen wel scheiden. Slapen, rusten in letterlijk opzicht is niet verkeerd. In geestelijk opzicht wordt er iets anders mee bedoeld, namelijk geestelijk in slaap sussen. Je op het hier en nu richten in plaats van op Hem, op Zijn komst. Jezus zal plotseling terugkeren.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 10 apr 2015 11:18

Teus schreef: Jazeker mag je slapen, God spoort de gelovigen aan om niet te weinig te slapen. In Zefanja staat (werd er laatst nog door bemoedigd) dat het beter is niet te laat naar bed te gaan en niet te vroeg op te staan omdat God de Zijnen in de slaap bezoekt, weet je hoe mooi.
Omdat hij ze niet kende moesten ze waken. Naar hem opzien, hem verwachten. Ze moesten zich niet bekeren, dat waren ze al.[/color]

Boerin schreef:Het kan best 2 betekenissen hebben dan dat slapen, want hier is het niet verkeerd. In andere teksten moet je waken en wordt het in verband gebracht met die man die dronken werd en zijn medeslaven ging slaan. Dan kwam die dag als een dief. Wat het dan kan betekenen weet ik niet, want als de wijzen waren gaan pitten in zonde waren ze niet wijs. Heb weleens iemand horen zeggen dat het kon betekenen niet meer Hem verwachten, omdat het zo lang duurde. Wie is dan de verstandige (wijs) dienstknecht die Hij over Zijn huis heeft gesteld? Die gaf het voedsel, die predikte. Ik zie best veel mensen die het werk van de Heer doen en wijs zijn, maar ze geloven niet meer dat Hij snel terugkomt want we moeten de wereld winnen. Als dat dan ineens niet zou blijken te kloppen dan maakt dat niet uit want ze zijn gereed, alleen in slaap gevallen voor de boodschap dat Hij spoedig komt, want Hij bleef uit. Staat er ook: op een uur dat gij het niet verwacht komt Hij. Gij weet niet wanneer Hij komt.

Zeker kan slapen meerdere betekenissen hebben maar ik ben van mening dat in deze gelijkenis het slapen, van alle 10 de maagden, niet het verschil van de maagden maakt. Het was niet de reden, dat de bruidegom zei dat ze moesten waken. De reden was dat ze hem niet verwachtte, de olie op was.
Dat zou je slapen kunnen noemen maar heeft niet met het rusten te maken dat ze deden. Het maakte niet het verschil van 2x 5 maagden.

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 10 apr 2015 11:34

Teus schreef:Kan ook zijn dat je iets anders bedoeld, kennelijk kun je dat niet duidelijk maken.
mona schreef:Ik heb het duidelijk gemaakt, maar kennelijk snap je het niet, of ik ben te vaag in mijn woorden.

Nog een keer dan:
volgens mij betekent slapen hier in deze gelijkenis:
Geen verlangen naar de Bruidegom, geen uitzien naar Hem, Hem niet actief verwachten, geestelijke inactiviteit.
Is dit slapen goed?
Nee, want Jezus zegt: Waakt dan!

Nee, dit slapen is niet goed maar het slapen wat je bedoeld is niet relevant in de gelijkenis. M.i. is dit "niet verwachten" gebrek aan olie en niet slapen.
Het gebrek aan olie zou je slapen kunnen noemen maar is verwarrend in deze gelijkenis, je spreekt dan over 2 soorten slapen.
De bruidegom zei tegen de dwaze maagden "waakt" omdat ze geen olie meer hadden, niet omdat ze sliepen want de wijze maagden sliepen ook en daar had de bruidegom geen opmerking over.

Teus schreef:Ik heb nergens gezegd dat je iets verzint, de eerste keer vroeg ik het en de tweede keer zei ik dat het er op leek.

mona schreef:Dat komt op hetzelfde neer toch?

Zo heb je het misschien ervaren maar voor mij niet.

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 10 apr 2015 14:42

Het slapen, heeft voor de dwaze maagden grote gevolgen.
De tijd om aan extra olie te komen gaat ongemerkt(!) voorbij.
Voor de wijze maagden heeft dit slapen geen(!) verkeerd gevolg.

Persoonlijk vind ik dit een belangrijk gegeven in deze gelijkenis.
Bij de dwaze maagden gaat er, voordat ze in slaap vallen, al iets fundamenteels mis.
Dit wordt verderop door de Heere onder woorden gebracht als Hij zegt:.......Ik ken u niet........

Het is dus belangrijk, wat wij hebben te verstaan onder de lamp, die alle maagden hadden.
Wat er verstaan wordt onder de lamp bepaalt nl de uitleg van de gelijkenis.

h.g.
Learsi

Terug naar “Archief”