Cicero schreef:Ik erger me er eerlijk gezegd aan dat Boekenlezer zo hoog van de toren blaast terwijl hij weigert zich fatsoenlijk in iets te verdiepen.
Boekenlezer schreef:Ik doe niet meer dan mijn eerlijke mening geven, in de vorm van discussie. Dus ook: vragen stellen. Lijkt me niks mis mee.
Evenmin weiger ik mij in iets te verdiepen. Sorry, als daar blijkbaar niet uitkomt wat jij wilt.
Ik heb je in deze discussie nog niet betrapt op een open houden, zo van: kom vertel eens hoe jij het ziet. Nee, jij vult eigenlijk al in dat de combi christendom en evolutie niet kan, en dan schrijf je alternatieve visies eigenlijk bij voorbaat al af. Wellicht bedoel je dat niet, maar zo komt het wel over. Een vruchtbaarder discussie zou er zijn, als we
for the sake of the argument aannemen dat de (mainstream) wetenschap op het goede spoor zit. De vraag is dan: hoe combineren christenen die gewoon de gangbare wetenschap accepteren dat met hun geloof?
Cicero schreef:Wie dat namelijk doet, ziet al snel dat je niet om de evolutietheorie heen kunt.
Dan moet je je geen zorgen maken. Als het er volgens jou zo voorstaat, dan valt er voor jou toch te verwachten dat dat inzicht bij mij ook eens doorbreekt?
Er bestaat zoiets als confirmation bias. Sommige mensen zijn daar heel handig mee.
Cicero schreef:Maar is dat noodzakelijk slechter dan een volle kerk vol mensen die hun intellect hebben opgeofferd en bij wijze van spreken als een stel zombies ja en amen zeggen op wat de dominee beweert?
Is dat werkelijk het enig denkbare alternatief? Volgens mij is het christelijk geloof sowieso niet gebaseerd op onwetend ja-knikken. Dat deed Thomas ook bepaald niet (
Johannes 20:24-31). Hij kreeg geen veeg uit de pan, maar de gevraagde bewijzen kreeg hij. (Het lijkt mij beter om het ingevoegde woordje
toch in vers 29 maar weg te laten.)
Je maakt weer eens een karikatuur.
Nee hoor, ik zeg toch niet dat het christelijk geloof gebaseerd is op jaknikken? Hierbij neem je gelijk al weer aan dat jouw versie van het christendom de enige juiste is.
Maar natuurlijk zijn er miljoenen christenen die helemaal niet met deze zaken zitten en zonder problemen God als schepper belijden. Daar heb ik het nu niet over. Ik heb het over christenen van wie je redelijkerwijs kunt verwachten dat ze op de hoogte zijn van gangbare wetenschap, en die deze tóch verwerpen om maar aan het traditionele geloof vast te houden. Dan pleeg je een intellectueel offer. Ook dat is nog niet eens zo kwalijk (wel problematisch), maar dan moet je het ook kunnen hebben dat je vorm van christendom intellectueel niet serieus wordt genomen.
Cicero schreef:Om het nog eens anders te zeggen: het is een kwestie van macht. Het klassieke christelijke verhaal is een hecht doortimmerd geheel waarin alles klopt en vaststaat (voor wie althans in het verhaal zit). De bewakers van dit verhaal, zoals dominees en ingevoerde gelovigen, bewaken daarmee het zelfverstaan en de gemeenschap en oefenen zo macht uit. Het is inderdaad bedreigend als die macht ter discussie komt te staan.
Misschien kan hetzelfde wel gezegd worden van de evolutietheorie.
Nou niet zozeer over de theorie op zichzelf, maar het is zeker zo dat er groepen zijn waarbij de evolutietheorie als een dichtgetikt wereldbeeld is gaan fungeren. Dat dit voorkomt is echter geen reden om de evolutietheorie te verwerpen, net zo min als dat bij het christendom het geval is.