Relatietherapie; hulp bij relatie

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Janwillem123
Verkenner
Verkenner
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 feb 2015 20:22

Relatietherapie; hulp bij relatie

Berichtdoor Janwillem123 » 11 feb 2015 21:12

Goedenavond,

Samen met mijn vriendin heb ik inmiddels ruim 5 jaar verkering. We zijn beide 23 jaar oud. Echter de relatie verloopt in onze ogen niet zoals het zou moeten. Het eerste jaar van onze verkering verliep fijn. Alles is nieuw en leuk. Voor ons was het allebei min of meer de eerste keer dat we een relatie hadden. Na een jaar kregen we steeds meer strubbelingen en twijfels. Het is na 3 jaar een keer een lange tijd uit geweest. Daarna kregen we opnieuw verkering.

We hebben wel het idee dat er een goede relatie voor ons in zit maar op dit moment zijn er tussen ons nog steeds twijfels en strubbelingen. Onze relatie kent veel ups en ook veel downs. We willen toch onderhand wel een keer gaan trouwen maar kunnen dat gezien ons huidige probleem gewoon niet doen. We hebben sterk het vermoeden dat relatietherapie ons goed zou kunnen helpen om beter inzicht, kennis, en kunde te krijgen om elkaar bijvoorbeeld beter te begrijpen. We zijn al wat gaan zoeken her en der maar lopen o.a. tegen 2 problemen aan:

Veel relatietherapeuten hebben geen christelijke achtergrond. Wij zoeken juist een christelijke relatietherapeut. Ten tweede zijn de kosten van een relatietherapeut aanzienlijk waardoor een gemiddelde relatietherapeut voor ons al niet echt toegankelijk is. Is er niet een ander alternatief i.p.v. een relatietherapeut?

Graag zouden wij hulp krijgen bij dit probleem. We hebben er elke dag zorgen over en komen er gewoon niet over uit.

Gebruikersavatar
Jess
Sergeant
Sergeant
Berichten: 395
Lid geworden op: 19 sep 2006 12:53
Locatie: @ home

Re: Relatietherapie; hulp bij relatie

Berichtdoor Jess » 11 feb 2015 21:21

misschien heb je inmiddels te lang verkering, werken jullie ouders tegen, of een lastige broer of zus die tussen jullie in zit te wrikken? Irritatie's die je hebt met iets of iemand kun je afreageren op je geliefde.

Maak voor jullie zelf eens duidelijk waar de problemen over gaan. Schrijf het beiden eens op. Bespreek de zaken die jullie hebben opgeschreven zonder elkaar verwijten te maken. Probeer ook achter de oorzaak van het probleem te komen.

Verwachten jullie dingen van elkaar zonder ze tegen elkaar uitgesproken te hebben, zou ook zomaar eens kunnen.

juf89
Mineur
Mineur
Berichten: 131
Lid geworden op: 28 feb 2011 14:16
Locatie: de grote stad

Re: Relatietherapie; hulp bij relatie

Berichtdoor juf89 » 12 feb 2015 08:36

als ik iemand zou mogen aanraden, Wilbert Weerd in Barneveld!!

en je hebt echt m.i. veel te lang verkering.
Kijk omhoog en zie wat nog verborgen is

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: Relatietherapie; hulp bij relatie

Berichtdoor Katlheen » 12 feb 2015 09:38

Voor mij klinkt dit als een gevalletje: te jong en te lang verkering. En als je deze twijfels en issues hebt, moet je je afvragen of je nog wel moet trouwen. Klinkt wellicht hard, maar de stellen in mijn omgeving die jong verkering kregen, en 5-7 jaar voordat ze gingen trouwen, zitten nu in een scheiding of zijn gescheiden. Als je nu twijfels en problemen hebt, denk niet dat ze weggaan als je getrouwd bent!

Je bent pas 23, je leven begint pas net. Het is geen ramp om even zonder relatie door het leven te gaan, om daarna iemand tegen te komen met wie je het wel aan durft/kunt.
Je bent beiden jong aan verkering begonnen, terwijl jullie allebei nog volop in ontwikkeling waren. Je relatie is daarmee verweven. Dat geeft vaak een vertekend beeld of dat dan ook inhoudt of je met elkaar moet trouwen of niet. Je bent al eens uit elkaar geweest, dat was ook niet voor niets lijkt mij.
Te vaak heb ik stellen in het huwelijksbootje zien stappen omdat men "nu eenmaal al zo lang verkering had". Dat is nu niet bepaald de basis voor een goed huwelijk.

Enfin, je kunt natuurlijk wel checken (zoals hierboven beschreven) waar de moeilijkheden zitten. Wie weet wordt je daar nog wat wijzer van.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Relatietherapie; hulp bij relatie

Berichtdoor StillAwake » 12 feb 2015 10:00

Als je al relatietherapie nodig hebt om überhaupt tot een huwelijk te kunnen komen, is dat huwelijk dan niet gedoemd te stranden?
Je verandert echt niet door "Ja" te zeggen...
En daarnaast, zoals Kathleen al zei: te jong te lang verkering duidt er vaak op dat je te weinig tijd gekregen/genomen hebt om jezelf te ontwikkelen en te leren kennen.
Als ik dit verhaal zo lees: ga ieder je eigen weg, en als je echt voor elkaar bedoeld bent kom je elkaar vast wel weer tegen op die weg.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11384
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Re: Relatietherapie; hulp bij relatie

Berichtdoor Evelien » 12 feb 2015 10:24

Een boeken tip: Houd me vast, van Sue Johnson.

Pluk01

Re: Relatietherapie; hulp bij relatie

Berichtdoor Pluk01 » 12 feb 2015 12:28

Te lang verkering vind ik wat kort door de bocht :roll: . Mijn man en ik hebben 6 jaar verkering gehad (waren 16 en bijna 18 toen we een relatie kregen) en zijn nu inmiddels alweer 9 jaar getrouwd en nog altijd heel gelukkig samen. De twijfels die je aangeeft hebben wij ook even gehad halverwege onze verkeringstijd. Omdat we zo jong waren, vielen verkeringstijd en een gedeelte van de pubertijd samen. Dit zorgde voor wat onstabiele momenten, maar daar zijn we uiteindelijk sterker uitgekomen. Maar als de problemen nu al onoverkomelijk lijken, zou ik inderdaad goed nadenken over de stap naar het huwelijk. Je beloofd elkaar wel trouw in alles, dat is niet niks, in de basis moet er dus een stevig fundament liggen. Als je denkt dat dit ontbreekt, maar je wel echt met elkaar verder wilt, vind ik relatietherapie geen slechte optie. Zo'n therapeut heeft snel genoeg door of er een toekomst samen in zit of niet en zal dit als het goed is ook eerlijk aangeven. Hebben jullie hier al samen voor gebeden? Het geeft zoveel rust als je dit soort twijfels en onzekerheden samen voor God neer kunt leggen! Waarmee ik niet wil zeggen dat je dan verder maar moet gaan zitten wachten en dat het dan vanzelf goed komt. Naar mijn idee zijn er genoeg christelijke relatietherapeuten te vinden die je kunnen helpen, maar dat is ook afhankelijk van de regio waar je woont en of je eventueel bereid bent ervoor te reizen als het wat verder weg is.

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Relatietherapie; hulp bij relatie

Berichtdoor Boerin » 12 feb 2015 13:36

Er zijn wel kerken met premarital counselling, volgens mij ook wel in Nederland. Ik ben een keer toen ik getrouwd was naar Amerika gegaan voor een week marriage counselling met een groep was dat. Dan kreeg je ook les over basisbehoeften van de man, vrouw etc en ze baden ook voor je. In Canada was het meer gewone counselling, maar deden ze dat erbij. Zo'n vriendelijk ouder stel die dan gingen zeggen van: Nou dat was niet zo aardig dat je dat deed, moest je echt uitspreken van wil je me vergeven voor .. vul maar in, ik vergeef je, was wel heel goed. Was toen behoorlijk slecht dat huwelijk en veel opgekropte toestanden die nooit uitgesproken waren en veel totaal onbegrip. Daarna hebben we toch 5 jaar een toppie huwelijk gehad hahahahaha tot de volgende rampzalige toestanden zich aanboden. Ga eerst maar zoiets zoeken in Nederland niet te duur, Ellel misschien of bij die kerk van Jan Pool, The Shelter zouden ze het misschien kunnen hebben en kijk hoe het gaat. Ik zou nooit meer met in het begin al zoveel gedoe in een huwelijk stappen en dat het uit is geweest is een slecht teken, niet onoverkomelijk, maar zorg ervoor dat eerst alles op orde is als je echt wilt trouwen. Ik heb een paar keer gezien dat een huwelijk strandde op de reden waarom het eerst al uitging en wat dan zogenaamd veranderde of heus niet zo erg was. Je hebt nu nog niet eens kinderen en het is al een gedoe.
Laatst gewijzigd door Boerin op 12 feb 2015 16:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Relatietherapie; hulp bij relatie

Berichtdoor Chaya » 12 feb 2015 14:33

Hoi Janwillem,

Als je na ruim 5 jaar verkering nog begeleiding nodig hebt om elkaar beter te kunnen begrijpen, schort er m.i. het e.e.a. aan.
Houden van is niet genoeg, het is ook fijn als er een soort natuurlijk wij-gevoel ontstaat in de loop van de tijd. Het prettige van een langer durende relatie vind ik dat ik niet alles meer hoef uit te leggen.
Om een huwelijk op te bouwen en in stand te houden, is wel actie nodig.
En jullie waren beide 18 toen je verkering kreeg, en juist na die leeftijd (na de middelbare school is dat meestal) ontwikkel je het meest.
Je gaat studeren of werken en ineens is die adolescent dan een volwassen vrouw of man.
En als jullie dan niet gelijk op gingen qua ontwikkeling, kan het zijn dat jullie spoor verder uit elkaar is gaan lopen, i.p.v. naar elkaar toe of op zn minst evenwijdig.
Bij twijfel>>> niet doen.
Nu valt het niet mee om een langlopende relatie te beëindigen en dat hoeft misschien ook niet, maar ik lees toch teveel twijfel in je posting.

Zou een time out geen optie kunnen zijn? Een paar weken of maanden helemaal geen contact, eens kijken of je elkaar echt mist en hoe het er dan uitziet na die periode?
Verfrist en opnieuw bloeiend of ingezakt en futloos.
Ik wens je veel wijsheid!
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Relatietherapie; hulp bij relatie

Berichtdoor Boerin » 12 feb 2015 20:41

Jan Pool is heel goed, ben ik een keer op een vrouwen encounter geweest. Is meer voor huwelijken:
http://www.shelter-haarlem.nl/images/st ... 012008.pdf

http://www.shelter-haarlem.nl/images/st ... 012008.pdf

Pastoraat krijg je alleen als je aangesloten bent bij de gemeente.
http://www.shelter-haarlem.nl/leden/zorgpastoraat

Ellel is voor iedereen. Ben ik ook geweest.
http://www.ellelministries.org/nederlan ... ng/healing

http://www.ellelministries.org/nederlan ... ng-retreat

En anders kun je googlen op christelijke hulp, maar dat wordt niet altijd vergoed en het leek mij niks, maar misschien spreekt dat je meer aan.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: Relatietherapie; hulp bij relatie

Berichtdoor Katlheen » 14 feb 2015 14:11

Ik zou in ieder geval wel bij een erkende therapeut gaan praten, en niet met een goed bedoelende amateur!
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Relatietherapie; hulp bij relatie

Berichtdoor Mortlach » 14 feb 2015 20:11

Als je 23 bent en nog steeds over 'verkering' spreekt, is er inderdaad een probleem.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Relatietherapie; hulp bij relatie

Berichtdoor Mortlach » 14 feb 2015 20:17

Katlheen schreef:Ik zou in ieder geval wel bij een erkende therapeut gaan praten, en niet met een goed bedoelende amateur!


Inderdaad. En dat die therapeut dan niet per se christelijk is, wat zou dat? Als je denkt dat je probleem met het citeren van een Bijbelvers is op te lossen, kun je gewoon vooraan beginnen en dan kom je het tijdens het lezen vanzelf tegen.

Als je echter 'gewone' relatieproblemen hebt, die heidenen en ongelovigen ook gewoon hebben, dan is een neutrale maar professionele therapeut prima. Ik vind het altijd een beetje raar dat mensen om hulo vragen, maar dan vervolgens wel allerlei voorwaarden aan die hulp gaan stellen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Relatietherapie; hulp bij relatie

Berichtdoor Boerin » 15 feb 2015 23:24

Mortlach schreef:
Inderdaad. En dat die therapeut dan niet per se christelijk is, wat zou dat? Als je denkt dat je probleem met het citeren van een Bijbelvers is op te lossen, kun je gewoon vooraan beginnen en dan kom je het tijdens het lezen vanzelf tegen.

Als je echter 'gewone' relatieproblemen hebt, die heidenen en ongelovigen ook gewoon hebben, dan is een neutrale maar professionele therapeut prima. Ik vind het altijd een beetje raar dat mensen om hulo vragen, maar dan vervolgens wel allerlei voorwaarden aan die hulp gaan stellen.

Een gewone therapeut lijkt me ook goed, maar die kunnen dan alleen tips geven en voor sommigen is dat genoeg. Als er meer aan de hand is en je hebt innerlijke genezing nodig, daar kunnen ze niks mee, dat kan alleen God doen.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: Relatietherapie; hulp bij relatie

Berichtdoor Katlheen » 17 feb 2015 12:34

Als ze meer nodig hebben, dan heeft een christelijke therapeut ook niet veel zin lijkt mij. Voor dit soort hulpvragen ga ik bij voorkeur juist buiten het christelijke wereldje. En uitsluitend naar erkende therapeuten.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 48 gasten