Fotografie, de apparatuur en de techniek

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

Rozijn
Majoor
Majoor
Berichten: 1557
Lid geworden op: 18 sep 2013 15:58

Re: Fotografie, de apparatuur en de techniek

Berichtdoor Rozijn » 23 jan 2015 20:31

Samanthi schreef:@Rozijn
Over het algemeen kun je een body kopen en krijg je een standaard lens erbij.

En wat is de kwaliteit van zo'n standaardlens?

Samanthi

Re: Fotografie, de apparatuur en de techniek

Berichtdoor Samanthi » 23 jan 2015 21:44

Het is meestal een kitlens of een zoomlens, die zijn eenvoudig, je kunt je onderwerp ietsje dichterbijhalen, de meeste die ik ken vinden de kitlens niet fijn in gebruik, maar ik heb daar geen ervaring in.

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Fotografie, de apparatuur en de techniek

Berichtdoor Boekenlezer » 30 jan 2015 20:05

Rozijn schreef:Een vraag over camera's:
Ik ben mezelf aan het oriënteren op een eerste spiegelreflexcamera.
Maar ik zie werkelijk door de bomen het bos niet meer.

Nu maak ik foto's met een Sony DSC-H2 camera. Voor de duidelijkheid, dat is een grote compactcamera, 12x zoom, 6 Mp.
Op zich een fijne camera. Later heb ik nog een keer een Canon Ixus 200(?) gekocht, maar die bevalt totaal niet. Veel slechtere kwaliteit, ondanks veel meer Mp.

Als ik dit topic lees, zie ik prijzen van duizenden euro's. Dat zoek ik dus niet. Mijn budget ligt eerder rond de 300-500 euro. Dan zoek ik een camera met een standaardlens. Uitbreidingen (macrolens, telelens, externe flitser, e.d.) kunnen later altijd nog erbij gekocht worden.

Wie kan wat aanraden? Welk merk? Wat voor type? Bij wat voor winkel kun je het beste gaan kijken. Heeft de Media markt bijvoorbeeld iets wat de moeite waard is voor een beginner op spiegelreflexgebied, of kan ik beter zoeken naar een speciaalzaak?
Zijn er dan tips op dat gebied? Ik zoek in omgeving Groene Hart, Utrecht, Leiden, Rotterdam of Den Haag kan ook.

Ik ben zelf vanaf mijn eerste fotografische begin een Nikon-gebruiker, en dat bevalt mij prima. Het is een goede keuze geweest, want ik voel me er goed bij.

Jij winkelt duidelijk in een andere prijsklasse dan ik. Het prijsbereik wat je noemt, daarin vallen de instappers van de Nikon spiegelreflexen, zoals de D3200/D3300. (De D3300 is wat nieuwer dan de D3200, en daarom ook wat duurder. De D3300 kun je zien als de opvolger van de D3200, die op zijn beurt de opvolger van de D3100 is. Inderdaad, deze reeks begon ooit met de D3000.) De vriendin van mijn neef heeft er een, en ik moet toch zeggen dat het verdraaid leuk speelgoed is, ook al is mijn camera veel duurder.

Wat betreft de APS-C-camera's (DX), vind ik de Nikon D7100 wel een mooi model. Die heeft ook een interne scherpstelmotor. Handig voor objectieven waarin er geen zit. Dat zijn oudere objectieven, die niet als AF-S aangeduid zijn. Daar heb ik er wel wat van. Op een D3300 kun je die ook wel schroeven, maar dan kun je alleen handigmatig scherpstellen.
Maar voor jou zal dit geen rol spelen.
Verder kun je de D7100 wat meer via de knoppen bedienen, in plaats van via het menu. Het instellen van de gevoeligheid (ISO-waarde) gaat dan een stuk makkelijker en sneller.

Omdat ik echter ooit met film begonnen ben, ben ik gek op wat ze met een Engelse term noemen: 'full frame'. Dat begint bij de Nikon D610. Mij is verteld dat die een leuke verbetering zou zijn t.o.v. mijn huidige D700.

Mijn apparatuur koop ik altijd bij handelaren die mijn soort spul op voorraad hebben. Hier noem ik wat van die handelaren:
Cameranu.nl, Urk
Foto Konijnenberg, Den Ham
Kamera Express, Capelle a/d IJssel

Maar goed, wat Nikon betreft zou voor jou dus de D3200/D3300 relevant zijn. En die kun je dus kopen als body, maar ook als set met een of twee objectieven. Bij de bovenstaande handelaren zijn ze wel te vinden met de prijs erbij. Je kan een heel eenvoudige keuze doen - bijvoorbeeld met 18-55mm-objectief - en dan blijft de prijs laag. Je kan ook voor een groter zoombereik gaan, en dan betaal je meer. Verder is de regel, dat hoe groter het zoombereik van het objectief, hoe meer optische compromissen er gesloten moeten worden. Daarom kun je van een groot bereik, verdeeld over meer objectieven, een betere beeldkwaliteit verwachten. (Dit is een voorbeeld van een D3200 met standaardzoom en een afzonderlijke telezoom.)
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Fotografie, de apparatuur en de techniek

Berichtdoor Boekenlezer » 30 jan 2015 20:27

Bij Nikon hebben ze een cashback-actie. Die loopt bijna af. Dus ik heb er nog even gauw van gebruik gemaakt. Twee objectieven die al tijden lang op mijn verlanglijstje stonden heb ik nu eindelijk aangeschaft.
Ten eerste de AF-S 24mm f/1.4G ED. Dat is een vast groothoekobjectief. Je kan er dus niet mee zoomen. Maar je kan er wel een enorm groot diafragma mee maken. Dan komt het echter wel aan op goed scherpstellen.
Ten tweede de AF-S 70-200mm f/4G ED VR. Ik had al de AF 80-200mm f/2.8D ED, maar dat ding weegt 1,3 kg en is nogal groot. Dat heeft er bijvoorbeeld in geresulteerd dat ik hem tijdens een fietsvakantie wel mee had, maar er toch geen enkele foto mee geschoten had. Het was gewoon niet te doen. Met zo'n vakantie moet alles compact en licht genoeg zijn. Vandaar dit lichtere en wat kleinere telezoom-objectief.

Met die cashback-actie kan ik nog wat geld terug krijgen van deze aankopen. Vandaar dat ik het maar gauw gedaan heb. Scheelt toch weer €300,-. (Moet natuurlijk wel goedgekeurd worden door Nikon, maar ik verwacht dat dat toch wel goed moet komen.)
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: Fotografie, de apparatuur en de techniek

Berichtdoor Katlheen » 02 feb 2015 14:26

Ik heb zelf een D5100 van Nikon, de opvolger is, hoe origineel de D5200 en D5300. Als je tussen de 300-500 euro iets zoekt, zou je kunnen kijken naar een D5200. Is wellicht niet de meest recente camera (sinds eind 2012 op de markt) maar zal zeker aan je wensen voldoen. Ik ben zelf ook nog steeds erg tevreden met mijn D5100.

http://www.bol.com/nl/p/nikon-d5200-18-55mm-vr-spiegelreflexcamera-zwart/9200000009936118/?Referrer=ADVNLGOO002014-G-16027424338-S-98809921258-9200000009936118

Die is met een kitlens, overigens een prima lensje om in en rond huis te fotograferen.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Fotografie, de apparatuur en de techniek

Berichtdoor Boekenlezer » 07 feb 2015 11:14

En Rozijn, al een camera gekocht? We horen niets meer. :)
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Fotografie, de apparatuur en de techniek

Berichtdoor Boekenlezer » 07 feb 2015 11:27

De laatste tijd zijn er weer leuke dingen geïntroduceerd op fotografisch gebied.

AF-S NIKKOR 300mm f/4E PF ED VR
Afbeelding
Ik heb zelf een 300mm f/4-objectief van Nikon, de AF-S Nikkor 300mm f/4D IF-ED. Daarbij vergeleken is de nieuwe een erg interessante. De mijne weegt 1440 gram, de nieuwe slechts 755 gram! Daarbij is de nieuwe ook fors kleiner: 14,7 cm i.p.v. 22,2 cm (lengte). Dat stop je wel even heel wat makkelijker in je tas! Veel leuker voor op vakantie.
Alleen is de prijs nog best wel hoog. (€ 2089,- op dit moment.) Ik wacht liever even af tot die gezakt is. De 'oude' is voor € 1300,- te koop.

Links:
productaankondiging
nikon.nl


Canon EOS 5Ds
Afbeelding
Ik heb er niet zo veel aan, want ik werk met Nikon. Maar je kon er natuurlijk op wachten: in 2012 introduceerde Nikon de D800 met 36 MegaPixel, een recordwaarde. Nu is Canon er dan met de EOS 5Ds, met maar liefst 50 MegaPixel!
O ja, er is ook de EOS 5Ds R. Ik zat me al af te vragen wat het verschil is, maar dat blijkt te zitten in het al of niet aanwezig zijn van een low-passfilter. De R heeft die niet, en is ietsje duurder. (Net zoiets als de D800 en de D800E van destijds.) Als ik zo de afbeelding bekijk op de website overtuigt de R-versie mij wat meer.

Plotseling lijkt 24 MegaPixel helemaal niet veel meer. Terwijl ik het nog met 12 MegaPixel doe... :-k Nee, snel met het vervangen van mijn camera ben ik bepaald niet.
En ze beelden die camera af met een zoomobjectief. :roll: Zou je op zo'n camera niet veel liever een vast objectief hebben? Zoals de EF 24mm f/1.4L USM? Mooi equivalent van het Nikon-objectief wat ik kort geleden gekocht heb.

Links:
canon.nl: eos 5ds
canon.nl: eos 5ds r


Canon EF 11-24mm f.4L USM
Afbeelding
Dat objectief zag ik vandaag ook in het voorbijgaan. Hij doet me nogal denken aan de AF-S Nikkor 14-24mm f/2.8G ED. Dat was een nogal jaloersmakend objectief o.a. door supergoede optische prestaties. Wat dat betreft verbaast het me eigenlijk dat Canon zo lang met een tegenhanger heeft gewacht. De Nikon is een stop lichtsterker, terwijl de Canon een wat groter groothoekbereik heeft. Zowel de Nikon als de Canon zijn zware jongens van minimaal 1 kg. (Canon: 1180 gram)
Ondanks het feit dat die Nikon nogal jaloersmakend was, heb ik hem niet in bezit. Ik heb ook niet zo de neiging tot het kiezen van enorm grote beeldhoeken.

Links:
canon.nl
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: Fotografie, de apparatuur en de techniek

Berichtdoor Katlheen » 07 feb 2015 13:48

50 megapixel? Als je dan in RAW schiet, heb je wel wat geheugenkaartjes nodig (en die moeten gezien de hoeveelheid MP ook wel rap zijn om dat fatsoenlijk weg te schrijven). Krijg je dan foto's van 100MB per stuk ofzo?

Ik schiet zelf momenteel op 16MP, dat voldoet nog prima!
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Fotografie, de apparatuur en de techniek

Berichtdoor Boekenlezer » 07 feb 2015 15:31

Katlheen schreef:Ik heb zelf een D5100 van Nikon, de opvolger is, hoe origineel de D5200 en D5300. Als je tussen de 300-500 euro iets zoekt, zou je kunnen kijken naar een D5200. Is wellicht niet de meest recente camera (sinds eind 2012 op de markt) maar zal zeker aan je wensen voldoen. Ik ben zelf ook nog steeds erg tevreden met mijn D5100.

http://www.bol.com/nl/p/nikon-d5200-18-55mm-vr-spiegelreflexcamera-zwart/9200000009936118/?Referrer=ADVNLGOO002014-G-16027424338-S-98809921258-9200000009936118

Die is met een kitlens, overigens een prima lensje om in en rond huis te fotograferen.

Van die 5000-serie blijven de nieuwe modellen wel komen. De D5500 is er ook al, en is, als ik het goed begrepen heb, de opvolger van de D5300. (De D5400 slaan ze blijkbaar over.) Betaal je alleen wel de hoofdprijs, omdat het een nieuw model is.

Verkopen ze bij bol.com ook al fotocamera's? Ik haal zo'n ding toch liever zelf op, in plaats van hem via internet te bestellen.

Op mijn eerste fotocamera, de Nikon F50, had ik ook zo'n kitlens (plus een goedkope telezoom). Een AF-Nikkor 35-80mm f/4-5.6D was dat. Voor het geld was het een heel aardig ding, met een goede beeldkwaliteit.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Fotografie, de apparatuur en de techniek

Berichtdoor Boekenlezer » 07 feb 2015 15:31

Katlheen schreef:50 megapixel? Als je dan in RAW schiet, heb je wel wat geheugenkaartjes nodig (en die moeten gezien de hoeveelheid MP ook wel rap zijn om dat fatsoenlijk weg te schrijven). Krijg je dan foto's van 100MB per stuk ofzo?

Ik schiet zelf momenteel op 16MP, dat voldoet nog prima!

Ik las over 65 MB per foto.
Met 12 MP heb ik ongeveer 15 MB per foto. Iets meer MB's dan MegaPixels dus. Dus dan lijkt dat getal van 65 MB aardig te kloppen.

Het grootste voordeel van een hoge resolutie lijkt mij, dat je het meisje van je dromen - en andere leuke dames - met nóg meer detail kunt vastleggen (mits de lichtomstandigheden ook meewerken). :mrgreen:
Ik weet niet wat jij bent. Mannelijk of vrouwelijk? Bij je naam denk ik onwillekeurig aan vrouwelijk. Dan zal het ideale te fotograferen object waarschijnlijk geen vrouw zijn.

Maar verder is er wel reden toe om vrij nuchter tegen resolutie aan te kijken.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: Fotografie, de apparatuur en de techniek

Berichtdoor Katlheen » 08 feb 2015 14:09

In mijn geval is het ideale onderwerp vrouwelijk, en nee, dat maakt mij niet lesbisch :mrgreen:
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Rozijn
Majoor
Majoor
Berichten: 1557
Lid geworden op: 18 sep 2013 15:58

Re: Fotografie, de apparatuur en de techniek

Berichtdoor Rozijn » 09 feb 2015 13:32

Pas ben ik even bij de Mediamarkt binnengelopen.

Daar kwam ik de volgende toestellen tegen, die min of meer aan mijn wensen (mede ingegeven door jullie bijdragen) voldeden:

Nikon D5200
Deze wordt geleverd met een 18-55 lens, voor €449
Of met een 18-140 lens, voor €699
Vraag hierbij: is deze €250,- aan extra investering verstandig? Of kun je beter geld stoppen in een extra lens?

Canon Eos 1200D, heeft alleen geen kantelbaar scherm.
Deze wordt geleverd met een 18-55 lens voor €324
En met een 18-135 lens voor €588
Hierbij dus dezelfde vraag

Canon Eos 700D
Deze wordt zonder lens geleverd voor €499
Daar komt dan nog een lens bij, dus dat wordt vrij prijzig...

Sony Slt a58k
Deze wordt geleverd met een een 18-55 lens voor €429

De Sony kom ik verder niet heel vaak tegen. Heeft dat een reden?
Is er kwaliteitsverschil tussen bovengenoemde toestellen? De functionaliteit leek vrijwel gelijk (behalve het kantelbare scherm.)

Mijn idee is om begin april een camera aan te schaffen, maar graag heb ik dan het grote zoekwerk achter de rug zodat ik niet overhaast mij laat overhalen door een leuke aanbieding.

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: Fotografie, de apparatuur en de techniek

Berichtdoor Katlheen » 09 feb 2015 21:17

Hoi Rozijn,

Lastig natuurlijk deze keuzes.

Wil je goede foto's kunnen maken, dan gaat het niet alleen om de body, dus het apparaat zelf. Minstens zo belangrijk is het "glas" wat je daarbij gebruikt. Een fantastische body meteen prutslensje is geen succes. Een gemiddelde body met een puike lens daarentegen kan mooie foto's opleveren!

Even wat vragen: waarvoor wil je een spiegelreflex camera gebruiken? Wat weet je zelf van fotografie? Ben je een type om diverse instellingen aan te passen en vind je dat ook leuk? Of ben je een type die de camera alleen op de automatische stand zet, en af en toe een voor ingestelde setting aanpast omdat er nu eenmaal een knopje "party" op zit en je toevallig op een verjaardag zit?
Zoals je ziet liegen de prijzen er niet om bij dit soort apparaten, en ja, je kunt er geweldige foto's mee schieten. Dat vraagt echter wel de nodige interesse, tijd en energie om dat voor elkaar te krijgen. Als je dat niet wilt, moet je je afvragen of niet niet beter een handzaam model, of een systeemcamera kunt kopen.

Indien je er toch voor wilt gaan (welkom bij de club zou ik haast zeggen), dan kom je natuurlijk weer op vervolgvragen. Wil je bijvoorbeeld veel gebruik maken van zoomwerk? Als je bijvoorbeeld een vogelaar bent of ander soort natuurliefhebber, dan wil je op termijn vast een lens met een mooi zoombereik. Blijf je vooral dichter bij huis en panorama werk, dan heb je natuurlijk geen (tele) zoom nodig. Dan zou je eerder voor een lens met vast brandpunt kunnen gaan (dus geen zoom).

Een zoomlens is altijd een compromis, dus iets minder dan een lens met vast brandpunt. Nu moet je niet denken dat je gelijk slechte foto's schiet hoor, vaak zie je het niet eens.

Dit zijn zo van die dingen die je jezelf even moet afvragen. Dat maakt het wat makkelijker om te kiezen inzake lenzen. Een lens met 18-55mm, daarbij is 55 mm ongeveer wat je oog ook ziet. Dus richting de 18mm wordt het alleen maar "groter" in de zin van panorama. Dus zo'n lens heeft een beetje zoom, maar is geen "inzoomen" op een object.
18-140 geeft je al wat meer ruimte om in te zoomen.

Om je een idee te geven wat een lens qua bereik doet kan je gebruik maken van deze link:
http://www.nikon.nl/nl_NL/product/nikkor-lenses/simulator Hier kan je spelen met wat lenzen om een idee te krijgen van de verschillen qua diepte.

Of via deze site wat camera's naast elkaar/tegen elkaar vergelijken:
http://snapsort.com/compare/Nikon-D5200-vs-Sony-SLT-A58

Voor zover ik even heb kunnen zien scoort de Nikon in jouw lijstje het beste op het Megapixels (niet doorslaggevend, maar wel op het aantal focus punten. Hoe meer focus punten, hoe liever/beter je het kunt hebben. Je kunt daardoor veel specifieker foto's schieten waarbij je gebruik maakt van een focus punt. Daarnaast heb je meer kans dat je camera in de autofocus het juiste onderwerp scherp stelt. Verder scoort de Nikon beter op de ISO waardes. Niet in de zin van, hoe meer hoe beter. Bij de ISO waardes is het juist van belang om te kijken naar de kwaliteit van de foto's bij bepaalde ISO waardes.

De functionaliteit: tja, je kunt met allemaal wel aardig wat kanten op, dus tegen de tijd dat je alle functionaliteit kent en toe bent aan meer, dan ben je wel even onderweg.

Ik denk niet dat je met 1 van deze apparaten een miskoop doet. Ik heb ook nog steeds heel veel plezier van mijn 5100 en hoef voorlopig nog echt geen upgrade, terwijl ik hem toch al weer een paar jaar heb. De body is de basis, daar komen je lenzen gewoon bij. En dat verzamel je dan door de jaren heen als je ontdekt dat je een bepaald soort lens niet hebt, en wel graag wilt gebruiken.

Om je een idee te geven, ik heb de kitlens nauwelijks gebruikt. Je gaat toch al snel over naar een andere lens. Je kunt dus overwegen of je bijvoorbeeld bij de Nikon niet een deal kunt sluiten dat je hem zonder kitlens wilt, en dan voor een zachtere prijs een andere lens erbij. 18-140 bijvoorbeeld. Ergens in die range heb je dan toch een lens waar je wat meer mee kunt.
Vindt je het mooi om bijvoorbeeld portret fotografie te doen? Dan kan je nog overwegen om op termijn een 35mm te kopen, met 1.8 diafragma. Geweldig lensje, fantastische foto's, en dat lensje kost je maar 189 euro.

Ik heb zelf een 18-200 mm van Sigma, de kitlens van de Nikon (18-55), nog een oude 70-300 van nikon die je alleen maar handmatig kunt scherpstellen, en de 35mm vast brandpunt.

Nou, een heel verhaal is het geworden. Hopelijk kan je er wat mee.

@Boekenlezer: wellicht kan jij nog wat handige info toevoegen, vanuit jouw ervaringen en kennis?
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Rozijn
Majoor
Majoor
Berichten: 1557
Lid geworden op: 18 sep 2013 15:58

Re: Fotografie, de apparatuur en de techniek

Berichtdoor Rozijn » 10 feb 2015 09:21

@Kathleen:
Zeker kan ik iets met dit verhaal! Dank je.

Zoals ik al eerder opmerkte: nu hebben wij een Sony DSC-H2 camera. Een grotere compactcamera met 12x zoom. (Toentertijd was dat zo ongeveer de max voor een dergelijke camera.)
Met deze camera kun je best redelijke foto's maken. Maar ik loop regelmatig tegen grenzen aan.
Als je een stukje inzoomt, krijg je behoorlijk last van ruis. Daarnaast denk ik vaak als ik een foto zie: de kleuren waren in het echt toch mooier. Soms past de camera de kleuren ook aan. Bepaalde instellingen kun je wel wijzigen, maar de camera laat de kleuren zelden ongemoeid.
Ook kun je wel wat instellen op het gebied van diafragma i.c.m. sluitertijd, maar ook daar blijft de camera meerekenen.

Wat fotografeer ik zoal?
- De kinderen (en dan loop je vaak tegen het probleem aan dat het even duurt voordat de camera zich scherp heeft gesteld, jammer, moment voorbij)
- Natuur, zowel de landschappen als de details. In de duinen staan heel mooie kleine bloemetjes soms. En een meikever is een zeer intrigerend beestje. (Als ik het goed begrijp heb je daar bij een spiegelreflexcamera een aparte macrolens voor nodig? De huidige camera heeft daar een speciale macrostand voor.) Daarnaast heb ik een voorliefde voor leuke paddenstoelen.
- Leuke tafereeltjes in een stad.

Nog een vraag: als je de hele regenboog op de foto wilt zetten, wat voor lens heb je dan nodig? Nu krijg ik hem, ook als ik zo ver mogelijk uitzoom, er nooit helemaal op.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: Fotografie, de apparatuur en de techniek

Berichtdoor JeeWee » 10 feb 2015 10:39

Zelf ben ik totraal verslingerd aan Sony.
Voor mij en velen is dit gewoon het meest innovatieve merk. Niet voor niets gebruiken zowel Canon en Nikon meerdere onderdelen die door Sony zijn ontwikkeld.

Mijn basiscamera is de A99, een parchtige full frame camera.
Daarnaast heb ik een A77 en een A58.

Ik zou zeker voor de A58 gaan om te beginnen.

Rozijn schreef: Nog een vraag: als je de hele regenboog op de foto wilt zetten, wat voor lens heb je dan nodig? Nu krijg ik hem, ook als ik zo ver mogelijk uitzoom, er nooit helemaal op.


Als je echt een all round lens wilt zonder te hoeven wisselen, kijk dan zeker naar de Tamron 18-200 (ca 170,-)
Beter is nog de Tamron 18-270 (ca 370,-)
En top is de nieuwe Tamron 16-300 (ca 370,-)
Top is de nieuwe Tamron 16-300mm Di II VC PZD Sony (ca. 569,-)
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...


Terug naar “Algemene Zaken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten