Waarom geslacht in hemel?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

StillAwake
Generaal
Generaal

Re: Waarom geslacht in hemel?

Berichtdoor StillAwake » 04 feb 2015 10:34

oekaboeka schreef:Stillawake : De stelling dat er géén seksuele aantrekkingskracht zal zijn is in mijn ogen dan ook meer gebaseerd op de reformatorische mensvisie dan op de Bijbelse...

Dat is al onzin, aangezien het gewoon gebaseerd was op mijn eigen visie ,maar vertel maar wat de bijbelse visie is dan? aangezien ik het ook niet weet ,slechts speculatie.

Er is in de Bijbel nergens een taboe op seksualiteit te bespeuren, waar dat taboe in refo-kringen wél aanwezig is.
Verder geeft de Bijbel ontzettend weinig informatie over het leven na dit leven. Alles daarover is speculatie, ook jouw eigen opmerking.
Maar wat is de reden dat in jouw visie seksualiteit (en dat is heel wat breder dan seksuele gemeenschap) géén plaats zou hebben in een perfecte wereld (ik neem aan dat we het er namelijk wél over eens zijn dat dat de nieuwe aarde dat is)?

oekaboeka
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor oekaboeka » 04 feb 2015 11:01

Stillawake : Er is in de Bijbel nergens een taboe op seksualiteit te bespeuren, waar dat taboe in refo-kringen wél aanwezig is.
Verder geeft de Bijbel ontzettend weinig informatie over het leven na dit leven. Alles daarover is speculatie, ook jouw eigen opmerking.
Maar wat is de reden dat in jouw visie seksualiteit (en dat is heel wat breder dan seksuele gemeenschap) géén plaats zou hebben in een perfecte wereld (ik neem aan dat we het er namelijk wél over eens zijn dat dat de nieuwe aarde dat is)?

Oke ik zie het al jij leest niet goed ,ik heb het dus wel over seksuele gemeenschap en dat taboe leg jij mij zelf op en blijkbaar ben jij behoorlijk anti refo ,dus alles wat maar een beetje lijkt op en refo visie gaan bij jou de radars uit en trek je dingen uit verband.
Volgens mij zegt de bijbel dat er niet gehuwd word dus ja lijkt mij dan dat er geen voortplanting is of het moet een grote orgi worden maarja dat kan ik niet rijmen met de bijbel , maarja ik weet natuurlijk ook niet alles.

Wat betreft de nieuwe aarde zijn we het eens \:D/

oekaboeka
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor oekaboeka » 04 feb 2015 11:05

Ik zei inderdaad sexuele aantrekkingskracht maar ging dan meteen uit van geslachtsdrift , ter verduidelijking.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 04 feb 2015 11:08

oekaboeka schreef:Stillawake : Er is in de Bijbel nergens een taboe op seksualiteit te bespeuren, waar dat taboe in refo-kringen wél aanwezig is.

Oke ik zie het al jij leest niet goed ,ik heb het dus wel over seksuele gemeenschap en dat taboe leg jij mij zelf op en blijkbaar ben jij behoorlijk anti refo ,dus alles wat maar een beetje lijkt op en refo visie gaan bij jou de radars uit en trek je dingen uit verband.
Volgens mij zegt de bijbel dat er niet gehuwd word dus ja lijkt mij dan dat er geen voortplanting is of het moet een grote orgi worden maarja dat kan ik niet rijmen met de bijbel , maarja ik weet natuurlijk ook niet alles.

Wat betreft de nieuwe aarde zijn we het eens \:D/

Waar haal jij vandaan dat ik anti-refo zou zijn? Dat ben ik namelijk niet...
Jij noemde zelf de term "seksuele aantrekkingskracht". Dat is iets wat in mijn optiek veel breder is dan alleen "de daad".
Als je alleen doelde op seksuele gemeenschap kan ik een klein beetje begrijpen wat je bedoelde.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 04 feb 2015 11:09

oekaboeka schreef:Ik zei inderdaad sexuele aantrekkingskracht maar ging dan meteen uit van geslachtsdrift , ter verduidelijking.

Dat plaatst jouw reactie in een ander licht inderdaad.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 04 feb 2015 11:10

StillAwake schreef:Er is in de Bijbel nergens een taboe op seksualiteit te bespeuren, waar dat taboe in refo-kringen wél aanwezig is.

Dat is volgens mij wat kort door de bocht en ook wat gechargeerd. Ik denk dat een hoop niet reformatorische christenen deze visie delen. Hoe het precies zit weet ik niet, maar er wordt niet getrouwd. Is er dan wel seksuele aantrekkingskracht? Komen er nieuwe kinderen bij daar? Zo nee, is er wel seksualiteit? Of is Christus daar de bruidegom en is Zijn kerk de bruid? Ik snap de visie goed dat daar geen seksualiteit en dus ook geen seksuele aantrekkingskracht is en die komt (meestal) niet voort uit een bekrompen visie op seksualiteit.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 04 feb 2015 11:17

Marnix schreef:Dat is volgens mij wat kort door de bocht en ook wat gechargeerd. Ik denk dat een hoop niet reformatorische christenen deze visie delen. Hoe het precies zit weet ik niet, maar er wordt niet getrouwd. Is er dan wel seksuele aantrekkingskracht? Komen er nieuwe kinderen bij daar? Zo nee, is er wel seksualiteit? Of is Christus daar de bruidegom en is Zijn kerk de bruid? Ik snap de visie goed dat daar geen seksualiteit en dus ook geen seksuele aantrekkingskracht is en die komt (meestal) niet voort uit een bekrompen visie op seksualiteit.

Deze hele discussie bleek voort te komen uit een verschillende interpretatie van "sexuele aantrekkingskracht".

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 04 feb 2015 11:32

oekaboeka schreef:Ik vroeg mij af waarom er nog verschil in geslacht is in Hemel als het geslacht er verder toch niet toe doet(wat ik afleid uit bijbel) in de Hemel.
Weet iemand hier een aannemelijk antwoord op of is het niet relevant?

De Heere Jezus zegt tegen de Sadduceën:
Want in de opstanding nemen zij niet ten huwelijk, noch worden ten huwelijk uitgegeven; maar zij zijn als engelen Gods in den hemel.

Dus waar jij dan vandaan dat er een geslacht is en wel dan niet seksuele aantrekkingskracht?

God heeft dit aan de mens gegeven, bij de schepping, omdat het niet goed was dat de mens alleen zou zijn.
Maar na de wederopstanding is dat niet meer.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

oekaboeka
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor oekaboeka » 04 feb 2015 13:23

Chaya : De Heere Jezus zegt tegen de Sadduceën:
Want in de opstanding nemen zij niet ten huwelijk, noch worden ten huwelijk uitgegeven; maar zij zijn als engelen Gods in den hemel.

Dus waar jij dan vandaan dat er een geslacht is en wel dan niet seksuele aantrekkingskracht?

God heeft dit aan de mens gegeven, bij de schepping, omdat het niet goed was dat de mens alleen zou zijn.

Ik heb geen idee of het is zoals jij zegt, het zou best kunnen.
Dus waar jij dan vandaan haalt dat ik denk dat er een geslacht is cq seksuele aantrekking , is mij een vraag .Daarom ook de vraag , waarom geslacht? is geen statement ofzo , misschien had ik beter kunnen vragen wel of geen geslacht na de dood.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 04 feb 2015 14:07

Chaya schreef:De Heere Jezus zegt tegen de Sadduceën:

Dat er geen huwelijken meer worden gesloten houdt natuurlijk niet in dat de geslachten man en vrouw niet meer zouden bestaan. Het hoeft zelfs niet in de houden dat de huidige huwelijken er niet meer bestaan (hoewel ik denk dat dat wel zo is)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 04 feb 2015 14:52

Marnix schreef:
Dat er geen huwelijken meer worden gesloten houdt natuurlijk niet in dat de geslachten man en vrouw niet meer zouden bestaan. Het hoeft zelfs niet in de houden dat de huidige huwelijken er niet meer bestaan (hoewel ik denk dat dat wel zo is)

Er zal wel herkenning zijn.
W. a Brakel schreef hierover:
Nog is er een bedenking: Of men in de hemel elkander zal kennen? Antw.: Alhoewel de kennis niet zal zijn als hier, en met lichamelijke betrekking en genegenheden vergezelschapt, zoo achten wij, dat de leeraars de lidmaten, de lidmaten de leeraars, de man de vrouw, de vrouw de man, de ouders de kinderen, de kinderen de ouders, de bloedverwanten en hier bekenden elkander zullen kennen; dat allen die in den Bijbel geroemden, en allen die in heerlijkheid uitmunten, van allen gekend zullen worden, en verder, dat allen in den hemel van allen en een ieder gekend zullen worden, en door openbaring Gods, en door den eeuwigen omgang met elkander, daar zal niemand vreemdeling zijn, of als zoodanig van iemand aangezien worden, want men zal het geheugen niet verloren hebben; onkunde is zwakheid, en daar zal geene onvolmaaktheid zijn; de gemeenschap zal daar volmaakt met elkander zijn, en dies niet blindelings, maar met kennis; ik acht dat men de wegen, die de Heere een ieder geleid heeft, elkander zal verhalen, en de volmaaktheden van God, die zich in iederen stap opdeden, met elkander zal roemen en prijzen, zoodat men niet zonder op elkander te denken, ieder voor zich zelven alleen zal bezig zijn in de onmiddellijke beschouwing van God; maar dat men als menschen doch verheerlijkten, met elkander verkeeren, en met elkander God verheerlijken. De discipelen kenden Mozes en Elia op den heiligen berg, Matth. 17:3. De armen kennen hunne weldoeners, als zij ze in de eeuwige tabernakelen zullen ontvangen, Luk 16:9. Het missen van de zijnen zal daar geene droefheid baren, omdat alle lichamlijke betrekking en genegenheden daar ophouden, en de rechtvaardigheid van God al zoowel de stof van blijdschap en verheerlijking van God zal zijn, als zijne goedheid'.
==========================================================

De taal is wat ouderwets, maar met wat meer moeite, best te snappen.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 04 feb 2015 16:11

Dat geloof ik ook wel maar je zei ook dat er geen geslacht was in de hemel. Daar ging mijn reactie over. Hoe kom je daarbij? Dat er geen huwelijken zijn zegt toch niet dat er geen geslachten (mannen en vrouwen) meer zijn?

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 04 feb 2015 16:26

Marnix schreef:Dat geloof ik ook wel maar je zei ook dat er geen geslacht was in de hemel. Daar ging mijn reactie over. Hoe kom je daarbij? Dat er geen huwelijken zijn zegt toch niet dat er geen geslachten (mannen en vrouwen) meer zijn?

Het is lastig om dit zo te beweren, omdat ons stoffelijke (ons lichaam) zal vergaan.
Anderzijds werden Elia en Mozes wel herkend, tijdens de verheerlijking op de berg.
Ik denk dat wij ons hier niet al te zeer in moeten verdiepen, omdat we het gewoon niet weten eigenlijk. De Bijbel houdt dit verborgen.
We worden geen engel, we zien er niet zo uit als hier, toch zal er herkenning zijn.
Daar moeten we ons dan maar aan vasthouden.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 05 feb 2015 10:58

Chaya schreef:Er zal wel herkenning zijn.
W. a Brakel schreef hierover:
Nog is er een bedenking: Of men in de hemel elkander zal kennen? Antw.: Alhoewel de kennis niet zal zijn als hier, en met lichamelijke betrekking en genegenheden vergezelschapt, zoo achten wij, dat de leeraars de lidmaten, de lidmaten de leeraars, de man de vrouw, de vrouw de man, de ouders de kinderen, de kinderen de ouders, de bloedverwanten en hier bekenden elkander zullen kennen; dat allen die in den Bijbel geroemden, en allen die in heerlijkheid uitmunten, van allen gekend zullen worden, en verder, dat allen in den hemel van allen en een ieder gekend zullen worden, en door openbaring Gods, en door den eeuwigen omgang met elkander, daar zal niemand vreemdeling zijn, of als zoodanig van iemand aangezien worden, want men zal het geheugen niet verloren hebben; onkunde is zwakheid, en daar zal geene onvolmaaktheid zijn; de gemeenschap zal daar volmaakt met elkander zijn, en dies niet blindelings, maar met kennis; ik acht dat men de wegen, die de Heere een ieder geleid heeft, elkander zal verhalen, en de volmaaktheden van God, die zich in iederen stap opdeden, met elkander zal roemen en prijzen, zoodat men niet zonder op elkander te denken, ieder voor zich zelven alleen zal bezig zijn in de onmiddellijke beschouwing van God; maar dat men als menschen doch verheerlijkten, met elkander verkeeren, en met elkander God verheerlijken. De discipelen kenden Mozes en Elia op den heiligen berg, Matth. 17:3. De armen kennen hunne weldoeners, als zij ze in de eeuwige tabernakelen zullen ontvangen, Luk 16:9. Het missen van de zijnen zal daar geene droefheid baren, omdat alle lichamlijke betrekking en genegenheden daar ophouden, en de rechtvaardigheid van God al zoowel de stof van blijdschap en verheerlijking van God zal zijn, als zijne goedheid'.
==========================================================

De taal is wat ouderwets, maar met wat meer moeite, best te snappen.

Hoewel ik me best in de mening van deze man kan vinden, is het een mening van een man, die slechts ten dele Bijbels gebaseerd is.
Slechts in de gelijkenis van de arme Lazarus wordt melding gemaakt van herkenning in het hiernamaals, en laat dat nu net niet het onderwerp van deze gelijkenis zijn.
Hoe achtenswaardig dhr. Brakel wellicht ook is: zijn mening is niet de absolute waarheid.

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 05 feb 2015 11:25

Ik vind het best een mooie vraag. Maar of het er iets echt toe doet in de hemel, weet ik niet.
God schiep de mens naar Zijn beeld. Wij weten ook niet hoe zich dat verhoud naar de vrouw toe, want God maak zich bekend als mannelijk. Maar God zag dat voor de zondeval dat het goed was, wat Hij gemaakt had.
Hoe ons lichaam in hemel, of op de nieuwe aarde zal zijn, man of vrouw, dat wordt ons niet duidelijk geopenbaard. Het is dus niet in die zin, zo belangrijk, dat we er heel veel waarde aan moeten toekennen. Maar dat er een bepaalde belangstelling voor is, begrijp ik wel.
Want ik ben hier op aarde al zoveel jaren een vrouw, heel mijn wezen is vrouw en ik kan onmogelijk anders denken, en zijn dan vrouw. Ook in mijn geloofsleven ben ik vouw, met wellicht meer gevoel, en minder ratio dan een man. Ik kan met mijn menselijk verstand niet nagaan hoe het zal zijn anders te wezen dan een vrouw. En ook niet, wat het betekent een verheerlijkt lichaam te hebben.
We weten wel dat dit lichaam, waarin we nu ons leven leven, verheerlijkt zal worden, omdat we anders niet kunnen verblijven in nabijheid van God. Maar er staat niet dat we dan geen man of vrouw meer zijn.
Maar de opdracht om de aarde te bevolken is dan vervuld. De liefde is eeuwig, maar de sexuele daad (om zo nakomelingen te verwekken) lijkt mij niet meer aan de orde.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Terug naar “[Religie] - Open forum”