Laat ik voorop stellen dat ik totaal niet gebukt ga onder gewetensbezwaren met betrekking tot foto's etc. hoor. 't Is voor mij een erg interessante, maar wat theoretische discussie.
Pcrtje schreef:Ik denk dat je de geboden niet zo moet interpreteren. Allereerst staat er 'gesneden beeld'. Een foto is niet een gesneden beeld maar een platte afbeelding. (Daarom vindt bijvoorbeeld de Oosters-Orthodoxe Kerk het gebruik van iconen ook geen probleem.)
Vind ik wel een beetje ingewikkeld. Uit je betoog denk ik te kunnen opmaken, dat je denkt dat interpretatie van schriftgedeelten wel op z'n plek is. (Dat onderstreep ik overigens). Aan de andere kant ben je juist uiterst letterlijk in de interpretatie van "gesneden beeld".
We hadden toch vreemd opgekeken als in exodus had gestaan "...gesneden beeld of fotografische afbeeldingen...".
Juist door enigzins te interpreteren zou je kunnen zeggen dat het hier ook over andersoortige afbeeldingen gaat.
Pcrtje schreef:Je zult ook moeten kijken naar het doel van de geboden. Het volk Israël bevond zich in een sociomaatschappelijk niet-probleemloze situatie. Er was dreiging van alle kanten en de moraal van het volk was laag. Omdat alle omringende volkeren goden dienden en vereerden waarbij zij van bepaalde materialen (gesneden) beelden maakten en die volkeren ook op oorlogspad waren bestond het gevaar dat dergelijke godsdiensten die van de Israëlieten zou beïnvloeden of misschien zelfs zou vervangen. Een set geboden was wat dat betreft van belang om de eigen godsdienst 'veilig' te stellen.
De gesneden beelden werden door andere volkeren (en ook door Israëlieten die niet luisterden) aanbeden. Dát is het werkelijke probleem. Als het goed is denk jij niet dat jouw ouders, kinderen en vrienden goden zijn en jij aanbidt hen denk ik ook niet. En ik denk ook niet dat jij knielt voor de foto's en offers brengt bij de foto's om hen gunstig te stemmen. Klopt, toch?
Indien het laatste correct is dan hoef je, mijns inziens, ook geen probleem hebben met afbeeldingen van geliefden. Kortom, de geboden hadden als doel het volk binnen godsdienstig gareel te houden want de dreiging om de goden van andere volkeren (die gesneden beelden waren) te gaan aanbidden was groot. Ik denk dat de dreiging voor jou om jouw familie en vrienden als goden te gaan aanbidden vrij gering of zelfs afwezig is en je dus ook niet druk hoeft te maken om een afbeelding van hen in je huis. Ook een standbeeld (gesneden beeld) van hen hoeft niet een probleem te zijn.
Ik begrijp dat jij net zoals bernard3 vers 4 en vers 5 heel dicht naast elkaar plaatst (qua betekenis).
vers 4 schreef:Gij zult u geen gesneden beeld maken noch enige gestalte van wat boven in de hemel, noch van wat beneden op de aarde, noch van wat in de wateren onder de aarde is.
vers 5 schreef:Gij zult u voor die niet buigen, noch hen dienen; want Ik, de Here, uw God, ben een na-ijverig God, die de ongerechtigheid der vaderen bezoek aan de kinderen, aan het derde en aan het vierde geslacht van hen die Mij haten,
Zo had ik ze nog niet gelezen eigenlijk. Ze stonden bij mij engizins uit elkaar qua betekenis. Misschien moet ik de curus begrijpend lezen nog maar eens doornemen. Ik denk inderdaad dat ze wel meer bijelkaar horen, dan ik in eerste instantie dacht.
Pcrtje schreef:Dat laatste, echter, is misschien wel een probleem voor je portefeuille, althans dat zou het voor mij wel zijn...
Chaya schreef:Ik weet dat in bepaalde kringen een foto echt niet kon. Er waren predikanten waar dus geen gefotografeerde afbeelding van is. Die namen dit echt letterlijk dus.
M.i. is er een verschil tussen een foto neerzetten van een dierbare (of ander persoon die veel voor je betekend heeft) en er gewoon af en toe naar kijken, dan deze als een icoon te aanbidden als het ware.
Maar tegen het normaal gebruik van foto's zie ik geen enkel Bijbels bezwaar.
Die verhalen heb ik ook wel eens gehoord.
Maar met bovenstaande (pcrtje) en onderstaande (bernard3) in gedachten, ga ik toch maar niet mee met die dominee's
bernard 3 schreef:Je vraag is hoe anderen hierover denken maar ik hoop dat ook ik zelf mag zeggen hoe ik erover denk.
Ow.... zo bedoelde ik dat helemaal niet. Met anderen bedoelde ik eigenlijk "anderen dan ik zelf".
Ik zou het juist aanmoedigen als zoveel mogelijk mensen mee denken. Excuus als je je gepasseerd voelde.
bernard 3 schreef:Eerst en vooral zou ik willen opmerken dat het gefragmenteerd lezen van boeken ( de Bijbel incluis) steeds leidt tot eigen interpretaties die meestal diametraal staan tegenover hetgeen wat de schrijver van het boek bedoelde;
Met gefragmenteerd lezen bedoel ik dat men stukken of verzen afzondert en deze bespreekt, zonder rekening te houden met de context , het geheel, de omstandigheden waarin dit stuk of vers voorkomt en andere plaatsen in de Bijbel waar hetzelfde onderwerp ter sprake komt.
Helmaal mee eens. Laat ik nu net in dit geval hebben gedacht dat ik dit op zich zelf kon lezen.
bernard 3 schreef:Het geheel waarin het vers, dat je aanhaalde, staat is als volgt.
Gij zult u geen gesneden beeld maken noch enige gestalte van wat boven in de hemel, noch van wat beneden op de aarde, noch van wat in de wateren onder de aarde is. Gij zult u voor die niet buigen, noch hen dienen want Ik , de Here, uw God ben een naijverige God, die de ongerechtigheid der vaderen bezoek aan de kinderen, aan het derde en aan het vierde geslacht van hen die Mij haten, en die barmhartigheid doe aan duizenden van hen die Mij liefhebben en mijn geboden bewaren. (Exodus 20: 4-6)
En op een ander plaats ( Exodus 34 : 14-17 ) waar hetzelfde onderwerp ter sprake komt vindt men:
14want gij zult u niet neerbuigen voor een andere god, immers de Here, wiens naam Na-ijverig is, is een naijverige God ( verzen 15 tem 16 zelf even lezen om voor mij tijd en plaats te besparen) ……… 17 Gegoten goden zult gij u niet maken
Uit de bovenstaand geheel (alsook op veel meer andere plaatsen in de Bijbel) kan afgeleid worden dat het hier in hoofdzaak gaat om het verbod andere goden dan de God van Israël te aanbidden of te vereren.
Niet het maken zelf van gegoten of gesneden beelden staat hier centraal, wel het doel en de wijze waarop beelden al dan niet gebruikt of gemaakt worden.
Ja...dat lijkt me nu (na wat verder te hebben gekekn dan m'n neus lang is) inderdaad de bedoeling van de tekst.
Als dan op vandaag je huis helemaal vol staat met foto’s of beelden van opa's en oma's, kinderen, broers , zussen en eventueel anderen, hangt het ervan af op welke wijze je met deze foto’s , beeltenissen of beelden omgaat of je al dan niet in strijd bent met Gods geboden.
Gebruik je hen als aandenken of integendeel als plaatsvervangende middelaars, waarbij dit laatste volkomen in strijd is met Gods voorschriften
't zijn allemaal mooie herinneringen.
Hij die u roept is trouw en doet zijn belofte gestand.
(1 Tessalonicenzen 5 vers 24)