Waarschuwingen van God?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Waarschuwingen van God?

Berichtdoor Teus » 01 feb 2015 13:10

Waarom kunnen de quotes maar een level diep? Dit heb ik niet geschreven.

Teus schreef:Kun je hier een voorbeeld van geven?

Jawel hoor.

maboc schreef:Bv. een gemeentelid. Hij kwam uit beleefdheid of op aandringen van zijn vrouw mee naar de kerk, en vond God. Hij was helemaal niet op zoek, maar op "mystieke" wijze is hij nu wel van de partij.

Wordt ik niet wijzer van, ik bedoel een voorbeeld van het mystieke.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
maboc
Sergeant
Sergeant
Berichten: 407
Lid geworden op: 13 nov 2008 21:35
Locatie: Den Haag

Re: Waarschuwingen van God?

Berichtdoor maboc » 01 feb 2015 13:25

Wordt ik niet wijzer van, ik bedoel een voorbeeld van het mystieke.

Mystiek staat in de posts steeds tussen dubbele quotes ( "...." )
Ik had de stille hoop dat de quotes zouden verduidelijken dat het woord mystiek niet de betekenis heeft van wat er in de kerk vaak aan wordt gehangen. Wellicht wat te optimistisch van mij.

Met mystiek bedoel ik : op merkwaardige wijze.

Zeker vanuit de beleving van een ongelovige moet het toch iets merkwaardigs zijn langzaam aan gelovig te worden. En dan nog wel een geloof dat (voor de buitenstaander) wel een heel merkwaardig verhaal vertelt.

Voor ons (de gelovigen) is het misschien wel niet zo vreemd om gelovig te zijn of andere mensen dat te zien worden, maar voor de buitenstaander moet dat toch wel iets "mystieks" (lees merkwaardigs) zijn.
Hij die u roept is trouw en doet zijn belofte gestand.
(1 Tessalonicenzen 5 vers 24)

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Waarschuwingen van God?

Berichtdoor Teus » 01 feb 2015 13:30

Wordt ik niet wijzer van, ik bedoel een voorbeeld van het mystieke.

maboc schreef:Mystiek staat in de posts steeds tussen dubbele quotes ( "...." )
Ik had de stille hoop dat de quotes zouden verduidelijken dat het woord mystiek niet de betekenis heeft van wat er in de kerk vaak aan wordt gehangen. Wellicht wat te optimistisch van mij.

Met mystiek bedoel ik : op merkwaardige wijze.

Zeker vanuit de beleving van een ongelovige moet het toch iets merkwaardigs zijn langzaam aan gelovig te worden. En dan nog wel een geloof dat (voor de buitenstaander) wel een heel merkwaardig verhaal vertelt.

Voor ons (de gelovigen) is het misschien wel niet zo vreemd om gelovig te zijn of andere mensen dat te zien worden, maar voor de buitenstaander moet dat toch wel iets "mystieks" (lees merkwaardigs) zijn.

Zal wel aan mij liggen maar vertel nu eens wat die man overkwam.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Waarschuwingen van God?

Berichtdoor naamloos » 01 feb 2015 13:39

naamloos schreef:Ik vat em niet eerlijk gezegd. Je weet van jezelf wel of je oprecht bent of niet?
Als je niet oprecht bent zit je te veinzen, schijnheilig te doen. En dat weet je zelf het best!

RogerS schreef:Als ik zelf een antwoord zou moeten geven, dan vind ik ook dat ik oprecht zoek. Alleen ik hoor heel vaak dat je God vindt op het moment dat je oprecht zoekt. Aangezien ik het geloof nog niet gevonden heb en mensen vaak oprechtheid benadrukken, vroeg ik me af wat men daar precies mee bedoelt.
Het lijkt wel alsof woorden opeens een andere betekenis krijgen zo.
Hoe bedoel je "op zoek gaan naar geloof?" Het is toch gewoon op zoek gaan naar de waarheid!
Je gelooft wat er in de bijbel staat, of je gelooft het niet. Of je gaat het onderzoeken.
En oprecht betekent niet dat je overal het juiste zicht op hebt, zo lijkt dat hier een beetje over te komen.
Zelf heb ik gewoon tegen God gezegd dat ik niet zo veel van hem snapte, en dat ik eerlijk gezegd liever mn eigen baas ben.
Maar ook dat ik de hel helemaal niet zag zitten, en daarom liever eieren voor mn geld koos. Zo was het bij mij en daarom heb ik het hem precies zo gezegd.
"Meer kan ik er niet van maken" zei ik tegen hem "dus als u er wat mee kunt...."
Nou, dat kon hij. :)
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
maboc
Sergeant
Sergeant
Berichten: 407
Lid geworden op: 13 nov 2008 21:35
Locatie: Den Haag

Re: Waarschuwingen van God?

Berichtdoor maboc » 01 feb 2015 13:43

Teus schreef:Zal wel aan mij liggen maar vertel nu eens wat die man overkwam.

Ik geloof dat we wat langs elkaar heen praten :-).

Ik bedoel te zeggen:
Iemand gelooft niet, gaat mee naar de kerk, en komt langzaam tot geloof.

Dus, wat is hem overkomen? Het geloof is hem overkomen.

Dat is in mijn ogen iets bijzonder merkwaardigs.
Hij die u roept is trouw en doet zijn belofte gestand.
(1 Tessalonicenzen 5 vers 24)

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Waarschuwingen van God?

Berichtdoor Teus » 01 feb 2015 15:08

Teus schreef:Zal wel aan mij liggen maar vertel nu eens wat die man overkwam.

Ik geloof dat we wat langs elkaar heen praten :-).

maboc schreef:Ik bedoel te zeggen:
Iemand gelooft niet, gaat mee naar de kerk, en komt langzaam tot geloof.

Dus, wat is hem overkomen? Het geloof is hem overkomen.

Dat is in mijn ogen iets bijzonder merkwaardigs.


Inderdaad, allemaal zeer merkwaardig, mysterisch. :-k
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Waarschuwingen van God?

Berichtdoor elbert » 01 feb 2015 16:56

Teus schreef:Het gaat niet om te aanvaarden wat God geeft, iets van een afwachtende houding?
Nee, het gaat niet om een afwachtende houding. Het gaat om leven uit wat God geeft.
Teus schreef:Dan denk je wel eens aan je slechtheid, door satan, de Heilige Geest laat je absoluut nooit naar je zonden terugkijken.
Dit is een misvatting, alsof het aanwijzen en belijden van je zonden van de satan zou komen. Nee, het aanwijzen en belijden van onze zonden komt door de Heilige Geest. Het liefst laat de satan onze zonden onbesproken. Hij wil ons laten denken: "ik heb geen zonde en hoef ook niet verlost te worden". Als de zonde wel ter sprake komt, verandert hij van tactiek. Dan zegt hij: "zie je wel, je bent te slecht voor God". En daar laat de satan het dan bij.
Maar wat de Heilige Geest ermee doet, is iets heel anders. De Geest zegt: "je hebt gezondigd en je moet veranderen. Maar daar zorg Ik ook voor. Geloof in de Heere Jezus, zie op Hem, vertrouw op Hem. En zondig niet meer."
Het verschil tussen de satan en de Heilige Geest is, dat de satan ons niet meer dan onverschilligheid, wanhoop en angst kan bieden en de Heilige Geest ons doet geloven, hopen en liefhebben.
De Geest is daarbij ook de Geest van de waarheid, dus Hij gaat de waarheid van onze zonden echt niet uit de weg. De Geest overtuigt ons van zonde (Joh. 16:8-9). Hij moffelt de zonde dus niet onder het tapijt, maar wijst die aan en wijst ons tegelijkertijd op Jezus. Daarom brengt Hij ons ook tot belijdenis van onze zonden voor Hem, opdat we een afkeer van de zonde krijgen, we op Christus vertrouwen en ons leven op Hem richten.
Teus schreef:Maar de liefde en vertrouwen tot God, door Hem zelf gegeven is vele, vele malen meer, dus wel degelijk uit het evenwicht, wat je noemt. Het gaat niet om 3 dingen, niks evenwicht houden, 1 ding, tot eer van God en kan alleen maar door vertrouwen op Hem in het geloof door Jezus Christus.
Het geloof gelooft weldegelijk 3 dingen. Vertel me eens waarom je redding nodig hebt en op Jezus moet vertrouwen? Het kan niet anders dan dat het woord zonde ergens in je antwoord een plek heeft. En dat geloof je ook, want zonder dat je gelooft dat de zonde het grootste probleem is waarvan je verlost moet worden, heb je ook geen reden om in Jezus te geloven. Dus geloof je ook in de 3 dingen die ik noemde, al zeg je dat hier niet.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Waarschuwingen van God?

Berichtdoor Teus » 02 feb 2015 20:55

Een beetje warrig Elbert
Teus schreef:Het gaat niet om te aanvaarden wat God geeft, iets van een afwachtende houding?
Nee, het gaat niet om een afwachtende houding. Het gaat om leven uit wat God geeft.
Daar gaat wel iets aan vooraf, het hangt er van af hoe je relatie met God is, wat je van God verwacht, dat is geloven en komt na hetgeen waarover dit topic gaat, na of tijdens de wedergeboorte.
Teus schreef:Dan denk je wel eens aan je slechtheid, door satan, de Heilige Geest laat je absoluut nooit naar je zonden terugkijken.


Dit is een misvatting, alsof het aanwijzen en belijden van je zonden van de satan zou komen. Ik heb het over terugkijken van de zonden, . Terug kijken naar je zonden in het geestelijk leven komt van satan. In een z.g. werelds leven is de Heilige Geest niet aanwezig. Nee, het aanwijzen en belijden van onze zonden komt door de Heilige Geest. In de wedergeboorte. Het liefst laat de satan onze zonden onbesproken. Hij wil ons laten denken: "ik heb geen zonde en hoef ook niet verlost te worden" Dit is voor de bekering. Als de zonde wel ter sprake komt, verandert hij van tactiek. Dan zegt hij: "zie je wel, je bent te slecht voor God". En daar laat de satan het dan bij. Dit kan allebei maar is wel ongeloof.

Teus schreef:Maar de liefde en vertrouwen tot God, door Hem zelf gegeven is vele, vele malen meer, dus wel degelijk uit het evenwicht, wat je noemt. Het gaat niet om 3 dingen, niks evenwicht houden, 1 ding, tot eer van God en kan alleen maar door vertrouwen op Hem in het geloof door Jezus Christus.

Het geloof gelooft weldegelijk 3 dingen. Vertel me eens waarom je redding nodig hebt dit is voor de bekering en op Jezus moet vertrouwen? Door het geloof in Jezus Christus heb je Zijn redding al ontvangen, daaruit vloeit en groeit dankbaarheid, geen terugblik op de zonden. Het kan niet anders dan dat het woord zonde ergens in je antwoord een plek heeft. En dat geloof je ook, want zonder dat je gelooft dat de zonde het grootste probleem is waarvan je verlost moet worden, heb je ook geen reden om in Jezus te geloven. Ik heb mensen tot bekering zien komen doordat ze God nodig hadden met hun problemen, zij zagen God als enige die kon helpen. Op dat moment viel hun hoop, in hun wanhoop op hun leven, op God, en daar antwoordt Hij op. God wil dat Hij serieus genomen wordt, het hoeft niet altijd direct om de zonden te gaan, dat kan ook later komen. en Dus geloof je ook in de 3 dingen die ik noemde, al zeg je dat hier niet.[/quote]

Volgens jou gelooft geloof........, klinkt vreemd, ik hou het het geloof omvat volgens jou 3 dingen. nl. ellende, verlossing en dankbaarheid, daar komt het op neer.
Geloven kunnen we alleen door de Heilige Geest. Terugblik op de oude zonden, die tijdens de bekering vergeven zijn, is ongeloof. Verlossing is een gevolg van vergeving. Dankbaar kunnen we alleen zijn door de kracht van de Heilige Geest.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Waarschuwingen van God?

Berichtdoor elbert » 03 feb 2015 08:52

Teus schreef:Ik heb het over terugkijken van de zonden, . Terug kijken naar je zonden in het geestelijk leven komt van satan.
Dus komen deze uitspraken van de apostelen ook van de satan?
Rom. 6:21 Wat voor vrucht dan had u toen van de dingen waarover u zich nu schaamt? Immers, het einde daarvan is de dood.
Rom. 11:30 Zoals ook u immers voorheen God ongehoorzaam was, maar nu ontferming verkregen hebt door hun ongehoorzaamheid,
Ef. 2:1 Ook u heeft Hij met Hem levend gemaakt, u die dood was door de overtredingen en de zonden,
2 waarin u voorheen gewandeld hebt, overeenkomstig het tijdperk van deze wereld, overeenkomstig de wil van de aanvoerder van de macht in de lucht, van de geest die nu werkzaam is in de kinderen van de ongehoorzaamheid,
3 onder wie ook wij allen voorheen verkeerden, in de begeerten van ons vlees, door de wil van het vlees en de gedachten te doen; en wij waren van nature kinderen des toorns, evenals de anderen.
Ef. 5:Want u was voorheen duisternis, maar nu bent u licht in de Heere; wandel als kinderen van het licht
Kol. 1:21 En Hij heeft u, die voorheen vervreemd was en vijandig gezind, zoals bleek uit uw slechte daden, nu ook verzoend,
Titus 3:3 Want ook wij waren voorheen onverstandig, ongehoorzaam, dwalend, verslaafd aan allerlei begeerten en hartstochten, levend in slechtheid en afgunst, hatelijk en elkaar hatend.
1 Tim. 1:15 Dit is een betrouwbaar woord en alle aanneming waard dat Christus Jezus in de wereld gekomen is om zondaars zalig te maken, van wie ik de voornaamste ben.
1 Joh. 1:8 Als wij zeggen dat wij geen zonde hebben, misleiden wij onszelf en is de waarheid niet in ons.
9 Als wij onze zonden belijden: Hij is getrouw en rechtvaardig om ons de zonden te vergeven en ons te reinigen van alle ongerechtigheid.
10 Als wij zeggen dat wij niet gezondigd hebben, maken wij Hem tot leugenaar en is Zijn woord niet in ons.

Je kunt ervan zeggen wat je wilt, maar hier wordt teruggekeken op de zonde. En dat niet alleen, de zonde wordt nog steeds als een kwaadaardige macht in ons leven herkend, waartegen gestreden moet worden, waarover we ons dienen te schamen, wat beleden moet worden en waardoor we op Christus moeten zien tot redding. Want we zijn nog niet uitbekeerd en ook de wedergeboorte is nog niet compleet zolang we nog niet volmaakt zijn.
Teus schreef:Nee, het aanwijzen en belijden van onze zonden komt door de Heilige Geest. In de wedergeboorte.
Dus je denkt dat het belijden van de zonden een eenmalig gebeuren is? Een gebed tijdens onze bekering en dat was het dan?
Nee, groeien in genade betekent ook groeien in het besef waarvan we verlost zijn. Voor ons kan immers niet goedkoop zijn wat voor Christus zijn bloed en leven heeft gekost (citaat van Bonhoeffer).
En dat schrijf ik niet om van ons berouw iets verdienstelijks te maken (dat is het niet), maar wel dat berouw bij de verlossing en de vernieuwing van ons leven behoort. Berouw is een bewijs dat we een nieuw leven hebben.
Teus schreef:Het geloof gelooft weldegelijk 3 dingen. Vertel me eens waarom je redding nodig hebt dit is voor de bekering en op Jezus moet vertrouwen? Door het geloof in Jezus Christus heb je Zijn redding al ontvangen, daaruit vloeit en groeit dankbaarheid, geen terugblik op de zonden.
Hoe kun je dankbaar zijn voor iets waar je niet eens over wil praten? Dat is buitengewoon vreemd: "Ja, ik ben dankbaar voor de verlossing, maar waarvan, daar heb ik het maar niet over". Als iemand van een gewisse dood wordt gered, dan zal die persoon toch ook niet zeggen: "ja, ik ben blij dat ik nog leef, maar ik wil je niet vertellen waarom ik dat zo zeg".
Bovendien: geef dan een reden waarom je op Jezus moet blijven vertrouwen? Is het erg als je het niet doet? Wat gebeurt er als je dat niet doet?
Teus schreef:Ik heb mensen tot bekering zien komen doordat ze God nodig hadden met hun problemen, zij zagen God als enige die kon helpen. Op dat moment viel hun hoop, in hun wanhoop op hun leven, op God, en daar antwoordt Hij op. God wil dat Hij serieus genomen wordt, het hoeft niet altijd direct om de zonden te gaan, dat kan ook later komen.
Het kan inderdaad zo gaan, maar het kan niet zo blijven dat de zonde en het belijden ervan niet ter sprake komen. Anders is Jezus niet meer dan een wonderdokter. Uit de geschiedenis van Jezus verblijf op aarde blijkt dat veel mensen Hem volgden vanwege de wonderen en dat ze later afhaakten. Het ware geloof ziet echter verder dan alleen de redding uit tijdelijke problemen. Het ziet op eeuwige redding van onze diepste nood.
Teus schreef: Terugblik op de oude zonden, die tijdens de bekering vergeven zijn, is ongeloof.
Niet geloven dat ze vergeven zijn, is ongeloof. Ik ben het met je eens dat dat niet de bedoeling is.
Terugblikken op die oude zonden, is echter heel wat anders. Want dat zorgt voor ootmoed, berouw, bekering, liefde tot God enzovoorts.
En bovendien: zijn er geen nieuwe zonden die beleden moeten worden en waarvoor vergeving moet worden gevraagd? "Vergeef ons onze schulden" is een gebed dat niet eenmaal gebeden hoeft te worden en daarna niet meer, maar is een gebed dat we ons hele leven nodig hebben.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

oekaboeka
Kapitein
Kapitein
Berichten: 803
Lid geworden op: 19 nov 2014 01:19

Re: Waarschuwingen van God?

Berichtdoor oekaboeka » 03 feb 2015 11:06

Elbert : Als iemand van een gewisse dood wordt gered, dan zal die persoon toch ook niet zeggen: "ja, ik ben blij dat ik nog leef, maar ik wil je niet vertellen waarom ik dat zo zeg".


Ik neem aan dat iedereen blij is om te leven , je word toch ook gered van de dood , dat is dankbaar voor het leven en ik neem als jij iemand red en die zegt dat hij blij is dat hij nog leeft hoeft hij toch ook niet te vertellen waarom hij het leven de moeite waard vind.


Bovendien: geef dan een reden waarom je op Jezus moet blijven vertrouwen? Is het erg als je het niet doet? Wat gebeurt er als je dat niet doet?

Als het vertrouwen weg is kun je in onzekerheid komen.

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Waarschuwingen van God?

Berichtdoor Teus » 04 feb 2015 11:39

lees nu eerst eens wat ik schrijf.
Teus schreef:Ik heb het over terugkijken van de zonden, . Terug kijken naar je zonden in het geestelijk leven komt van satan.
Dus komen deze uitspraken van de apostelen ook van de satan? Nee, want de apostelen doen dat niet.
Rom. 6:21 Wat voor vrucht dan had u toen van de dingen waarover u zich nu schaamt? Immers, het einde daarvan is de dood. Schamen over de zonden is iets anders als naar de zonden terug kijken. De schaamte over de zonden brengt je dichter bij God en God neemt het direct weg, nooit meegemaakt? Als je er in gaat zitten roeren begint het steeds harder te stinken. Als je iets verder leest. 6:22 Maar nu, van de zonden vrijgemaakt zijnde en Gode dienstbaar gemaakt zijnde. Dat is wat! Wat hier staat, doordat je vrijgemaakt ben van zonden, ben je dienstbaar voor God, vrijgemaakt, geheel vrij ván betekend dat, niets meer van doen. Dat betekend, als je niet geheel vrij van zonden bent, ben je niet dienstbaar voor God. God heb je vrijgemaakt van zonden, God heeft ze in de diepte der zee geworpen en jij gaat er in zitten roeren. Jammer dat je niet meer leest en alleen de stukken er tussen uitpikt in je eigen voordeel nu, wat uiteindelijk een nadeel is.
Rom. 11:30 Zoals ook u immers voorheen God ongehoorzaam was, maar nu ontferming verkregen hebt door hun ongehoorzaamheid, Waarom stop je achter de komma? Zo kijk je inderdaad alleen op de zonden. Maar nu barmhartigheid verkregen hebt door deze ongehoorzaamheid. Je houdt weer op bij de zonden terwijl je de vergeving achterwege laat. Hier wordt vooruit gekeken en niet terug.
Ef. 2:1 Ook u heeft Hij met Hem levend gemaakt, u die dood was door de overtredingen en de zonden, Hier wordt gesproken over de levendmaking die nodig was omdat we dood waren door de overtredingen. Hier wordt niet naar de zonden gekeken maar de reden waarom vergeving, redding uit de dood, nodig was. Zo groot is Hij, met hem levend gemaakt, daar gaat het om.
2 waarin u voorheen gewandeld hebt, overeenkomstig het tijdperk van deze wereld, overeenkomstig de wil van de aanvoerder van de macht in de lucht, van de geest die nu werkzaam is in de kinderen van de ongehoorzaamheid,
3 onder wie ook wij allen voorheen verkeerden, in de begeerten van ons vlees, door de wil van het vlees en de gedachten te doen; en wij waren van nature kinderen des toorns, evenals de anderen.
Ef. 5:Want u was voorheen duisternis, maar nu bent u licht in de Heere; wandel als kinderen van het licht Wandel als kinderen van het licht, dat gaat niet als we naar onze zonden kijken. Hier wordt gezegt wat we waren in de macht van satan maar door Gods Genade, daar leven we dan nu in, zijn we kinderen van het licht. Moeten we niet meer naar de duisternis kijken.
Kol. 1:21 En Hij heeft u, die voorheen vervreemd was en vijandig gezind, zoals bleek uit uw slechte daden, nu ook verzoend, Verzoend en niet meer vijandig gezind.
Titus 3:3 Want ook wij waren voorheen onverstandig, ongehoorzaam, dwalend, verslaafd aan allerlei begeerten en hartstochten, levend in slechtheid en afgunst, hatelijk en elkaar hatend. Echt beroerd dat je vers 4 er niet ff bij pakt, komt er notabene achteraan, je hebt het liever over de zonden als over hetgeen God er tegenover gesteld heeft, zo kijk je alleen maar op je zonden terug. Vers 4:Maar toen de goedertierenheid en mensenliefde van onze Heiland (en) God verscheen, 5:heeft Hij, niet om werken der gerechtigheid, die wij zouden gedaan hebben, doch naar zijn ontferming ons gered door het bad der wedergeboorte en der vernieuwing door de heilige Geest, 6:die Hij rijkelijk over ons heeft uitgestort door Jezus Christus, onze Heiland, 7:opdat wij, gerechtvaardigd door zijn genade, erfgenamen zouden worden overeenkomstig de hope des eeuwigen levens. Sorry, als je dit, van hieruit naar je zonden kijken vindt, dan vraag ik me af wat het allemaal voor je betekend om erfgenaam te zijn van Gods koninkrijk. Dat je in dit Bijbelgedeelte alleen ziet op je slechtheid en niet verstaat de onmetelijke Liefde van God, de wil om je Het Beste te geven, deelgenoot, erfgenaam van het eeuwige leven.
1 Tim. 1:15 Dit is een betrouwbaar woord en alle aanneming waard dat Christus Jezus in de wereld gekomen is om zondaars zalig te maken, van wie ik de voornaamste ben.
1 Joh. 1:8 Als wij zeggen dat wij geen zonde hebben, misleiden wij onszelf en is de waarheid niet in ons.
9 Als wij onze zonden belijden: Hij is getrouw en rechtvaardig om ons de zonden te vergeven en ons te reinigen van alle ongerechtigheid.
10 Als wij zeggen dat wij niet gezondigd hebben, maken wij Hem tot leugenaar en is Zijn woord niet in ons. Dit is niet van toepassing op ons gesprek, heeft niet met terugkijken op de zonden in een geestelijk leven te maken

Je kunt ervan zeggen wat je wilt, maar hier wordt teruggekeken op de zonde. En dat niet alleen, de zonde wordt nog steeds als een kwaadaardige macht in ons leven herkend, waartegen gestreden moet worden, waarover we ons dienen te schamen, wat beleden moet worden en waardoor we op Christus moeten zien tot redding. Want we zijn nog niet uitbekeerd en ook de wedergeboorte is nog niet compleet zolang we nog niet volmaakt zijn. Ik begrijp niet waar je het nu over hebt, wat het te maken heeft met hetgeen waar we het over hebben, is niet aan de orde. Je begrijpt denk ik niet wat ik bedoel.
Teus schreef:Nee, het aanwijzen en belijden van onze zonden komt door de Heilige Geest. In de wedergeboorte.
Dus je denkt dat het belijden van de zonden een eenmalig gebeuren is? Een gebed tijdens onze bekering en dat was het dan? Ongelooflijk Elbert, staat dat er dan, schrijf ik dat?
Nee, groeien in genade betekent ook groeien in het besef waarvan we verlost zijn. Voor ons kan immers niet goedkoop zijn wat voor Christus zijn bloed en leven heeft gekost (citaat van Bonhoeffer). Dit heeft niets met het terugkijken van de zonden te maken.
En dat schrijf ik niet om van ons berouw iets verdienstelijks te maken (dat is het niet), maar wel dat berouw bij de verlossing en de vernieuwing van ons leven behoort. Berouw is een bewijs dat we een nieuw leven hebben. Dan was ik 30 jaar geleden al bekeerd geworden, is me een paar keer overkomen. Echt berouw over wat ik gedaan had tegen God, ik vroeg God of Hij me een zondaar wilde maken, me mijn zonden wilde laten zien. Dat hebben ze me verteld in de kerk, dat dat zo moest. Mijn gebed ging tot het plafond, meerdere malen maar toen ik, 25 jaar later, God in mijn leven vroeg om over me te regeren omdat ik er zo,n puinhoop van maakte, of Hij mij mijn zonden niet wilde toerekenen, toen kwam God. God wil serieus genomen worden in de staat zoals je ben.
Teus schreef:Het geloof gelooft weldegelijk 3 dingen. Vertel me eens waarom je redding nodig hebt dit is voor de bekering en op Jezus moet vertrouwen? Door het geloof in Jezus Christus heb je Zijn redding al ontvangen, daaruit vloeit en groeit dankbaarheid, geen terugblik op de zonden.
Hoe kun je dankbaar zijn voor iets waar je niet eens over wil praten? Heb ik ergens gezegd dat er tegenover God niet over de zonden gesproken mag worden? Dat is iets anders dan terugkijken naar de zonden. Dat is buitengewoon vreemd: "Ja, ik ben dankbaar voor de verlossing, maar waarvan, daar heb ik het maar niet over". Als iemand van een gewisse dood wordt gered, dan zal die persoon toch ook niet zeggen: "ja, ik ben blij dat ik nog leef, maar ik wil je niet vertellen waarom ik dat zo zeg". Wat weet jij wat ik tegen God zeg? Ik vindt het belangrijker dat Hij naar me omgezien heeft, daardoor zijn mijn zonden vergeven, die heeft Hij in de diepte van de zee geworpen, zodat ik er niet meer bij kan.
Bovendien: geef dan een reden waarom je op Jezus moet blijven vertrouwen? Is het erg als je het niet doet? Wat gebeurt er als je dat niet doet? Vertrouwen is nodig om zekerheid te hebben en te ervaren wat er uit voortvloeit, waardoor je zonden vergeven zijn, om te kunnen genieten en dankbaar te zijn wat Hij geeft en te leven naar Zijn beloftes, dat is geloven. Om Hem te loven en te prijzen en daaruit de Liefde te ontvangen en te weten wat goed en kwaad is. Om verlost te worden van en te kunnen wapenen tegen de aantijgingen van satan. Zijn hulp hiervoor.
Teus schreef:Ik heb mensen tot bekering zien komen doordat ze God nodig hadden met hun problemen, zij zagen God als enige die kon helpen. Op dat moment viel hun hoop, in hun wanhoop op hun leven, op God, en daar antwoordt Hij op. God wil dat Hij serieus genomen wordt, het hoeft niet altijd direct om de zonden te gaan, dat kan ook later komen.
Het kan inderdaad zo gaan, maar het kan niet zo blijven dat de zonde en het belijden ervan niet ter sprake komen. Anders is Jezus niet meer dan een wonderdokter. Uit de geschiedenis van Jezus verblijf op aarde blijkt dat veel mensen Hem volgden vanwege de wonderen en dat ze later afhaakten. Het ware geloof ziet echter verder dan alleen de redding uit tijdelijke problemen. Het ziet op eeuwige redding van onze diepste nood. Het gemis van God is onze diepste nood, hoe vaak zegt Jezus niet “Uw geloof heeft u behouden.” De zonden waren nog niet ter sprake geweest.
Teus schreef: Terugblik op de oude zonden, die tijdens de bekering vergeven zijn, is ongeloof.
Niet geloven dat ze vergeven zijn, is ongeloof. Ik ben het met je eens dat dat niet de bedoeling is. Nee terugblikken op de oude zonden is ongeloof.
Terugblikken op die oude zonden, is echter heel wat anders. Want dat zorgt voor ootmoed, berouw, bekering, liefde tot God enzovoorts.
Ik mag ootmoedig tegenover God zijn om Zijn onbevattelijke Grootheid, Alomtegenwoordigheid en Zijn Souvereiniteit. Niet door kijken op mijn oude zonden.
Ik heb vaak berouw over mijn net gedane zonden, maar mag door Gods Liefde er zeer snel van af zijn, omdat Hij wil dat ik het direct bij Hem brengt en niet door terugkijken op de oude zonden.
Bekering hoeft niet vaak te gebeuren dankzij mijn Hemelse Vader. Ik moet me constant op Hem richten om niet in de fout te gaan. Niet door op mijn oude zonden terug te kijken.
De Liefde van God ontvang ik omdat ik dankzij Hemzelf op Hem mag vertrouwen, Hem Groot mag maken, vertellen Wie Hij is, een nabij leven mag hebben en niet meer zonder Hem kan. Omdat ik geloven mag dat mijn zonden vergeven zijn en God wilt dat ik er niet meer naar terugkijk en dat niet meer van Hem mag doen, omdat Hij het ook niet meer doet, Hij heeft ze voorgoed weggedaan. Als ik naar mijn oude zonden terug kijk gaat dat ten koste van mijn relatie met God want het is ongeloof, ik geloof dan niet dat Hij er niets meer mee te maken wilt hebben terwijl Hij het noemt in Zijn Woord.


En bovendien: zijn er geen nieuwe zonden die beleden moeten worden en waarvoor vergeving moet worden gevraagd? "Vergeef ons onze schulden" is een gebed dat niet eenmaal gebeden hoeft te worden en daarna niet meer, maar is een gebed dat we ons hele leven nodig hebben.[/quote]
Heb ik ergens beweerd dat dat niet zo is?

Elbert, ik doe jou iets aan en zie dat je het absoluut niet fijn vindt. Ik bied mijn excuses aan en zegt “sorry Elbert ik ga er voor dat het niet meer gebeurt, wil je me vergeven?” Zeg jij “ja het is al goed joh” De volgende dag zie ik je weer en zeg weer sorry van gisteren. Dan zeg jij ik heb het je toch vergeven? Begin er nu maar niet weer over. De volgende dag, fijn man dat je het me vergeven hebt. Jij wordt het zat denk ik, je wilt het er niet meer over hebben. Na nog een paar keer wordt je knap pissig en zeg je ik zei je toch dat ik het er niet meer over wilde hebben? Hoe zou je je voelen als ik de volgende keer weer bij je zoe komen? Hoe zou het voor God zijn, als je dit bij Hem doet terwijl Zijn vergeving vele malen meer inhoudt. Veracht je Zijn God Zijn dan niet? Is het verwonderlijk dat het ten koste van je relatie met Hem gaat?
Dan zeg ik tegen anderen, die Elbert, dat is een toffe peer zeg, Ik heb hem op zijn hart getrapt maar hij wil het er niet meer over hebben, als ik hem tegen kom geeft hij me een knipoog. Hier gaat het om jou Elbert, niet om wat ik je aangedaan heb maar omdat je vriendelijk tegen me doet, dat je nergens meer over wilt hebben. Daar zijn al je teksten die je aanhaalt op bedoelt.

We lopen God vaak voor de voeten, vaak willen een aai over onze bol, natuurlijk mogen we om een knipoog vragen, maar het gaat er om Wie Hij is, dat het van Hem komt. Niet om onze zonden maar om Zijn onbevattelijke Liefde en Trouw, Zijn bemoeienis met ons, vandaar uit is het verlangen om met Hem te wandelen.
Wel eens gehad dat je tijdens je werk voelt dat God naar je kijkt? Dan wordt je zo warm van binnen, dan wil je het wel uitroepen: Dank U, o mijn Vader, dat u naar me om wilt zien. Dan gaat het niet zo zeer meer om wat hij gedaan heeft maar wat Hij op dat moment doet, dat is wandelen met God.

Als God iets voor je doet, b.v. Hij haalt van het ene op het andere moment een kwaal bij je weg, kijk je dan constant naar het wonder dat hij deed? Jazeker mag je naar dat wonder kijken maar als je daar op blijft zien sla je de plank mis. Dat wonder is vergankelijk maar het feit dat God het wonder deed, dat Hij de bekommeringen over je had, naar je wilde zien, het oog op jou had, daar gaat het om.

Een kind van God leeft hier om te groeien in het geloof, om gereed te worden gemaakt om te kunnen vertoeven in de Hemel in de nabijheid van Jezus Christus, daar hebben we het ook niet meer over de zonden.
God ziet Zijn kinderen als Heilig, Geheiligd in Jezus Christus, dat is wat, Geheel zonder zonden of enig iets. Onbegrijpelijk maar zo ziet Hij ons, Hij heeft me het eens een klein beetje laten zien, weet je wat dat inhoud, Geheiligd in Jezus Christus? Je zou daar eens een poosje de tijd voor moeten nemen om over na te denken en te bidden of je daar iets van mag zien, ik kan het je niet vertellen. Als God je er iets van laat zien, je kunt het niet bevatten, je raakt echt van streek, je houdt niet op met huilen en je kunt je werk niet doen. Elbert, dan krijg je enig besef Wie hij is en wat jij mag zijn en dan begrijp je ook dat God het nooit meer over de zonden kan hebben.

Elbert, je bent min of meer de baas over dit gedeelte van dit forum.
Ik benijd je niets, petje af voor wat je doet, dat je soms troep moet lezen, haatdragende berichten enzo. Ik zou het verschrikkelijk vinden. Daarbij een hele verantwoording van wat wel en niet moet blijven staan. Helaas haal je ook mooie berichten weg omdat het off-topic zou zijn en dat is jammer, terwijl foute berichten blijven staan. Een mooi bericht vanuit de Allerhoogste, wat niet zo heel vaak voorkomt is nooit het weghalen waard, God is nooit off-topic. Desalniettemin bid ik voor je om meer wijsheid om te kunnen doen wat God van je wilt, veel zegen.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Waarschuwingen van God?

Berichtdoor elbert » 04 feb 2015 12:43

Teus schreef:Elbert, ik doe jou iets aan en zie dat je het absoluut niet fijn vindt. Ik bied mijn excuses aan en zegt “sorry Elbert ik ga er voor dat het niet meer gebeurt, wil je me vergeven?” Zeg jij “ja het is al goed joh” De volgende dag zie ik je weer en zeg weer sorry van gisteren. Dan zeg jij ik heb het je toch vergeven? Begin er nu maar niet weer over. De volgende dag, fijn man dat je het me vergeven hebt. Jij wordt het zat denk ik, je wilt het er niet meer over hebben. Na nog een paar keer wordt je knap pissig en zeg je ik zei je toch dat ik het er niet meer over wilde hebben? Hoe zou je je voelen als ik de volgende keer weer bij je zoe komen? Hoe zou het voor God zijn, als je dit bij Hem doet terwijl Zijn vergeving vele malen meer inhoudt. Veracht je Zijn God Zijn dan niet? Is het verwonderlijk dat het ten koste van je relatie met Hem gaat?
@Teus: we hebben blijkbaar een heel andere uitleg van wat het gewone Nederlandse woord "terugkijken" betekent. Terugkijken betekent wat mij betreft gewoon wat het woord betekent, nl. terugzien op. Kortom: het nog een keer de revue laten passeren. Dat wil dus niet zeggen dat de gevoelens erbij dan hetzelfde zijn, of dat de huidige situatie dan hetzelfde zou zijn, integendeel, maar wel dat je er nog een keer aan denkt en daar je voordeel mee doet. Daarom heb ik ook de teksten van de apostelen erbij gehaald, omdat die het terugkijken op de zonden gebruiken in het kader van de heiliging van het leven, positief dus.

Zoals jij het woord "terugkijken" gebruikt, komt het meer neer op "terugkomen op", dus zoals de van Dale zegt: "er nogmaals over beginnen". In het geval van de zonde zou dat dan betekenen dat je denkt dat je voor de zonden waarvoor je eens vergeving hebt gevraagd, nog een keer vergeving zou moeten vragen. Dus: "Heer, ik heb u gisteren voor deze zonde vergeving gevraagd, maar ik ben er niet zeker van dat U me ook echt vergeven hebt, dus vraag ik het vandaag nog een keer". Dat is inderdaad niet de bedoeling en dat probeer je me ook omstandig uit te leggen, maar mijn tip is dan: gebruik dan niet het woord "terugkijken", maar "terugkomen op". Dan begrijpen we misschien allebei wat je bedoelt en hoef je er niet zoveel tekst aan te besteden. ;)
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Waarschuwingen van God?

Berichtdoor Teus » 04 feb 2015 17:17

Dan zou ik het nog genuanceerder willen stellen, het terugkijken op de vergeving.
Voor God zijn de zonden zijn er niet meer. Het gaat niet zozeer om onze slechtheid maar om Zijn Goedheid, Hij verdient de eer, niet wij. Het gaat God niet om de zonden, Hij wil een relatie aangaan met de mens en daarom moeten die zonden weg, Hij kan niet met zonden omgaan God is er te Heilig voor. Ik kijk er nooit naar, ik kijk alleen naar het ongelooflijke wonder dat Hij naar me omgezien heeft, mij de zaligheid toegezegd heeft. Nu verwonder ik me over elke stap die ik mag zetten in Zijn dienstbaarheid, hoe Hij mijn leven leidt, Zijn geduld met mij en dat Hij me nooit meer loslaat. Elke dag mijn troep bij Hem mag brengen opdat ik vrij mag leven in Jezus Christus. Die Liefde van Hem, die omarming en die knipoog daar teer ik op, totdat Jezus komt, ik hoop zo snel mogelijk.

Volgens mij waren de woorden van de apostel onderwijzend en is anders als belevend.

Als je vervuld ben door de Heilige Geest, echt vervuld, niet een beetje, wellicht heb je het eens meegemaakt, dan is er geen plaats voor enig iets, dan alleen is het uitsluitend opzien naar de Allerhoogste. Dan zondig je ook niet.

We zijn niet altijd vervuld door de Heilige Geest, vele denken dat maar dat kan niet.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Huisje_op_de_hei en 29 gasten