Waarschuwingen van God?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Waarschuwingen van God?

Berichtdoor Teus » 29 jan 2015 14:40

Teus schreef:Je hebt God Zelf nodig door eerst een volledige overgave van jou

RogerS schreef:Kun je vertellen waarom je dit specifiek zegt in de context van het lezen van de Bijbel en daarbij bidden?

God zegt “kom zoals je bent”, dat wil niet zeggen dat Bijbel lezen niet goed is maar met welke intentie lees je de Bijbel. Als je de Bijbel leest om kind van God te willen worden, denkt, ik ga de Bijbel lezen dan wordt ik wel bekeerd dan verwacht je het door Bijbel lezen en dat is niet wat God wil. Je schreef eens dat je de Bijbel voor de helft gelezen hebt en er niets gebeurede. Ik volgde een cursus pastoraal werk gegeven door een voorganger die tot bekering kwam in zijn eigen preek. Deze man had daarvoor de Bijbel wel 100x gelezen en nog vaker uitgelegd aan andere mensen die daardoor bekeerd werden, zo wonderlijk werkt God. Maar ik wil er mee zeggen dat God ons hart wilt, niet onze goede bedoelingen, ook al zijn ze goed. Het gaat om de noodzaak van je hart, je leven moet een andere wending krijgen, tot eer van God. Dit kan alleen als je je hele leven in Zijn handen legt, je leven aan Hem toevertrouwd en je zonden erkent, Hem om vergeving vraagd. Als je oprecht, dit wil God echt hoor, oprecht, met je hart, God vraagt of Hij je zonden wilt vergeven en vraagt jou te helpen niet meer te zondigen door je leven in Zijn Handen te leggen, dan doet God dat, God kan je dan niet laten staan doordat Hij Zelf beloofd heeft je te helpen omdat Hij zo graag wil dat je samen met Hem leeft. Dan gaat God de weg voor je uitstippelen en gaat dan ook de Bijbel gebruiken en dan begrijp je de Bijbel pas echt.

Teus schreef:Nee Roger dat kan niet, het gaat er echt als eerste om dat je weet dat Christus voor jou geleden, betaald heeft. God op de eerste plaats zetten is niet makkelijk hoor, je belooft God iets waar je aan moet voldoen, je komt jezelf zo vaak tegen


Teus schreef:Roger, God wil jou, niet hetgeen wat in je hart leeft, Hij wil dat je alles daaruit weg doet wat niet van Hem is, als je hart vol is van andere dingen is er geen ruimte voor de Heilige Geest, en je overgeeft aan Hem, dat je alleen op Hem ziet.


RogerS schreef:Ik kan deze 2 laatste quotes niet rijmen samen. Eerst zeg je dat je God niet op de eerste plaats kunt zetten wanneer je er niet in gelooft. Daarna zeg je dat je alleen de Heilige Geest kunt ontvangen wanneer je hart niet vol is van dingen die niet van Hem zijn.

Van nature kunnen we God niet echt op de eerste plaats zetten, In het geloofsleven is dat al moeilijk want dan moet je offers brengen en is vaak niet makkelijk. Maar als je het doet zal God je rijkelijk belonen.
Ik bedoelde te zeggen dat als je tot God gaat om je te bekeren dat het om Hem moet gaan dat je alles loslaat. De voorwaardes die je misschien hebt, de omgang met meisjes zoals je er mee omgaat moet laten, ik weet natuurlijk niet wat er allemaal in je hart leeft. Dat je niet denkt van, dan kan ik dit en dat niet meer doen. Echt alleen op God gericht, onvoorwaardelijk. Dat je achter wil laten wat niet goed is en God om hulp vraagt om het tegen te gaan. Dat God je leven leidt.
Als je echt je leven aan God overlaat dan gaan er wonderen gebeuren in je leven. Dan gaat God Zijn Vaderhart tonen.

RogerS schreef:Maar als je niet gelooft is het toch ook logisch dat er andere dingen leven in je hart dan geloof? Wat bedoel je überhaupt met "vol zijn" van andere dingen? Bedoel je daarmee dat je helemaal niet met geloof bezig bent? Of dat je naast God, familie/vrienden (dingen die belangrijk zijn) ook andere dingen in je hoofd hebt?
Of bedoel je dat je al die andere dingen uit je hart moet zetten zodra je gelooft, en dat je daarna de Heilige Geest kunt ontvangen?

Er moet ruimte zijn voor de Heilige Geest om te kunnen werken. God wil je volledig. Je kunt dingen proberen te verbergen voor God maar dat gaat ten koste van je relatie met Hem.

In het geloof leven er zeker andere dingen, sommige worden een onderleel van je geloofsleven de rest moet misschien weg. Dat je hart ruimte moet hebben voor de Heilige Geest bedoel ik dat er niets in mag zitten dan dingen waar God goedkeuring over geeft.

Een voorbeeld:
Een man heeft een groot herenhuis met een stuk of 6 kamers. Op een dag komt Jezus en vraagt of Hij een nacht mag overblijven. De eigenaar vindt het goed en wijst Hem een kamer en zegt “deze mag U gebruiken en ik wil graag dat U alleen daar verblijft, met de andere kamers heeft U niets van doen.
Jezus trekt in de Hem gewezen kamer en gaat slapen. 's Nachts wordt er ingebroken, alle kamers overhoop gehaald en dingen gestolen, behalve de kamer waar jezus in verbleef. De huiseigenaar gaat naar Jezus en vraagt “Heeft U niets gemarkt van de inbraak vannacht?” Jezus zegt “jawel” waarom heeft u niets gedaan dan, zegt de eigenaar, jezus zegt “ u heeft me die ene kamer toegewezen en die heb ik bewaakt, als u mij meer vrijheid had gegeven over die andere kamers had ik die ook bewaakt, ik werd beperkt tot die ene kamer.”

Je begrijpt, dit huis is het hart van een gelovige, zij zijn niet altijd vervuld door de Heilige Geest en lopen niet altijd op de toppen van het geloof. Dat komt omdat we niet altijd volledig ontvankelijk hart hebben zodat God volledig kan werken door de Kracht van de Heilige Geest.

Ook gelovige mensen kunnen plekjes in hun hart hebben waar God niet mag of kan komen. Vaak zijn het ook dingen die ze zelf niet in de gaten hebben, onbeleden zonden b.v. of een bepaald gedrag of houding tegenover andere mensen. Daarom, als je dicht bij God wil leven vraag je elke keer aan God of er nog iets op te ruimen is en ook vraag je aan God of Hij nog iets te vertellen heeft. Zijn nabijheid, een relatie met Hem, een bijna voelbare harmonie met God, dat wil je alleen maar. Dat kost offers, zelfverloochening en je moet kruisdragen. Hierdoor wordt je verlangen zo groot dat je elke dag weer verlangd om bij Hem te zijn. Ik gun het je zo Roger, je kunt niets beters verlangen.

Weer veel geschreven met toch wel een gevaar voor je om krampachtig te werk te gaan. Het is lastig om zo op het forum er over te spreken, veel beter zou face to face zijn, houding en emoties ontbreken. Na een goed gesprek zou je een klein boekje kunnen maken en hier gebeurt het in enkele alinea's.

Jij hebt een opdracht Roger, God verlangd het van je. Zoek een stil plekje waar je alleen bent en zonder geluiden. Smeek God hardop om Genade man, Hij staat te wachten, leeg je hart bij Hem, Hij wil alles hebben zodat Hij de plaats in kan nemen. Vraag of Hij je leven wilt nemen en vertrouw daarop, en Hij zal het maken.

Veel Zegen.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

RogerS
Verkenner
Verkenner
Berichten: 42
Lid geworden op: 03 sep 2014 21:01

Re: Waarschuwingen van God?

Berichtdoor RogerS » 29 jan 2015 20:22

Teus schreef:Als je oprecht, dit wil God echt hoor, oprecht, met je hart, God vraagt of Hij je zonden wilt vergeven en vraagt jou te helpen niet meer te zondigen door je leven in Zijn Handen te leggen, dan doet God dat, God kan je dan niet laten staan doordat Hij Zelf beloofd heeft je te helpen omdat Hij zo graag wil dat je samen met Hem leeft. Dan gaat God de weg voor je uitstippelen en gaat dan ook de Bijbel gebruiken en dan begrijp je de Bijbel pas echt.


Wederom bedankt dat je de moeite neemt om deze reactie te schrijven :) Nog 1 vraag: je noemt 2x het woord "oprecht". Wat bedoel je precies met "oprecht". Met andere woorden: hoe weet ik of ik al oprecht genoeg ben in het zoeken naar God?

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Waarschuwingen van God?

Berichtdoor elbert » 30 jan 2015 08:18

RogerS schreef:Wederom bedankt dat je de moeite neemt om deze reactie te schrijven :) Nog 1 vraag: je noemt 2x het woord "oprecht". Wat bedoel je precies met "oprecht". Met andere woorden: hoe weet ik of ik al oprecht genoeg ben in het zoeken naar God?
Ik wil hier wel op inhaken: je bent niet oprecht genoeg. Je bent het meest oprecht, als je tot het inzicht komt dat je (we, want dit geldt voor ons allemaal) helemaal niet zo oprecht bent in het zoeken naar God. Want wij mensen zijn vanuit onszelf verloren. We hebben een verkeerde natuur, met verkeerde motieven en we zoeken God overal, behalve waar Hij te vinden is. We denken ook dat we nog zoveel mee kunnen brengen naar God toe. Maar God leert ons dat we zondig zijn, dat we niet beantwoorden aan het doel dat Hij ons gesteld heeft, nl. om Hem lief te hebben boven alles en onze naaste als onszelf. We zijn dan ook helemaal niet zo oprecht in het zoeken naar God, tenminste niet de God die ons vertelt dat er iets mis met ons is, dat we zondaren zijn en dat Hij ons juist van de zonde en de straf erop wil verlossen door Zijn Zoon Jezus Christus. Daarvoor moeten we op de knieën komen en Hem om Zijn genade bidden. En het Evangelie, het goede nieuws, is dat Hij ons genadig wil zijn in Zijn Zoon. Kom daarom ook met je gebrek aan oprechtheid naar Hem toe en leg je leven in Zijn handen, vertrouw op Hem.

Kortom: vraag je dus niet af of je wel oprecht genoeg bent (want dan kom je waarschijnlijk tot de conclusie dat dat niet zo is), maar ga hoe dan ook tot God.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Waarschuwingen van God?

Berichtdoor Teus » 30 jan 2015 09:49

Teus schreef:Als je oprecht, dit wil God echt hoor, oprecht, met je hart, God vraagt of Hij je zonden wilt vergeven en vraagt jou te helpen niet meer te zondigen door je leven in Zijn Handen te leggen, dan doet God dat, God kan je dan niet laten staan doordat Hij Zelf beloofd heeft je te helpen omdat Hij zo graag wil dat je samen met Hem leeft. Dan gaat God de weg voor je uitstippelen en gaat dan ook de Bijbel gebruiken en dan begrijp je de Bijbel pas echt.


RogerS schreef:Wederom bedankt dat je de moeite neemt om deze reactie te schrijven :) Nog 1 vraag: je noemt 2x het woord "oprecht". Wat bedoel je precies met "oprecht". Met andere woorden: hoe weet ik of ik al oprecht genoeg ben in het zoeken naar God?


Dank God er maar voor Roger, Hem komt de eer toe, Hij verheugt me altijd bijzonder als ik over Hem mag vertellen.
Met oprecht bedoel ik dat je het echt wil, een leven met God. Niet dat je denkt ik zal het eens proberen ofzo, of dat je denkt van “zal het wel wat zijn”. Dat je beseft dat je God nodig hebt. Je kunt daar zelfs ook voor bidden, dat je zegt dat je met je vestand weet dat je Hem nodig hebt maar of Hij de noodzaak in je hart wil brengen. We kunnen eigenlijk niet oprecht genoeg zijn, dat weet God, maar Hij wil dat we inzien dat we Hem nodig hebben, hoe nodig dat weet je vooraf nog niet. Het gaat om het opzien naar Hem en het vertrouwen hebben en geloven dat Hij wil vergeven.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

jaapo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 991
Lid geworden op: 19 jan 2011 16:03

Re: Waarschuwingen van God?

Berichtdoor jaapo » 30 jan 2015 14:26

Met enige schroom wil ik RogerS erop wijzen, dat sommigen wel met een zeer negatief mensbeeld reageren. Het is allemaal loodzwaar, zo lijkt het, om het punt te bereiken, dat je jezelf gelovig kunt noemen. Mijn vader zei vroeger: de rechtzinnigen prediken de (zondige) mens, de meer vrijzinnigen prediken de Christus. Hij ging toen omzwaaien naar die kant en bij mij is het net zo gegaan. Ik beweer hier niet, dat mijn opvatting de ware is, zeker niet. Maar ik durf wel te zeggen, dat het geloof mij een stuk lichter en verlichter heeft gemaakt. Als ik al eens terneergedrukt en zwaarmoedig ben (en wie niet op z'n tijd?) dan komt dat niet door het geloof. Soms haalt je geloof je daar juist weer uit.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Waarschuwingen van God?

Berichtdoor naamloos » 31 jan 2015 11:16

RogerS schreef:Nog 1 vraag: je noemt 2x het woord "oprecht". Wat bedoel je precies met "oprecht". Met andere woorden: hoe weet ik of ik al oprecht genoeg ben in het zoeken naar God?
Ik vat em niet eerlijk gezegd. Je weet van jezelf wel of je oprecht bent of niet?
Als je niet oprecht bent zit je te veinzen, schijnheilig te doen. En dat weet je zelf het best!
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Waarschuwingen van God?

Berichtdoor Boerin » 31 jan 2015 14:04

Ik vat 'm ook niet. Je bent gewoon oprecht, zoek en je zult vinden. Vraag of God Zich aan je wil openbaren.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

mohamed

Re: Waarschuwingen van God?

Berichtdoor mohamed » 31 jan 2015 14:17

Het is vaak veel gepraat, God zus en God zo, maar ik zie liever de werken. :)

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Waarschuwingen van God?

Berichtdoor elbert » 31 jan 2015 20:11

jaapo schreef:Met enige schroom wil ik RogerS erop wijzen, dat sommigen wel met een zeer negatief mensbeeld reageren. Het is allemaal loodzwaar, zo lijkt het, om het punt te bereiken, dat je jezelf gelovig kunt noemen. Mijn vader zei vroeger: de rechtzinnigen prediken de (zondige) mens, de meer vrijzinnigen prediken de Christus.
Ik ben bang dat je vader er met beide observaties naast zat. De vrijzinnigen prediken de Christus niet (deden ze het maar!) en de rechtzinnigen prediken niet "de zondige mens", al is de mens wel zondig. Of bedoel je eigenlijk wat anders? Nl. de "zwaren" en de "wat lichteren" i.p.v. de "rechtzinnigen" en de "vrijzinnigen"?
jaapo schreef:Hij ging toen omzwaaien naar die kant en bij mij is het net zo gegaan. Ik beweer hier niet, dat mijn opvatting de ware is, zeker niet. Maar ik durf wel te zeggen, dat het geloof mij een stuk lichter en verlichter heeft gemaakt. Als ik al eens terneergedrukt en zwaarmoedig ben (en wie niet op z'n tijd?) dan komt dat niet door het geloof. Soms haalt je geloof je daar juist weer uit.
Geloof is ook niet bedoeld om je zwaarmoedig te maken, maar om te aanvaarden wat de liefdevolle God ons geeft in Zijn Zoon. Dat alleen verlicht ons! Verder gelooft het geloof wel 3 dingen: onze zonde, onze verlossing in Christus en hoe we voor die verlossing dankbaar mogen zijn. Het gaat er daarbij niet om dat we 1 (of meer) van die 3 zaken wegpoetsen en ook niet dat we 1 (of meer) van die zaken meer aandacht geven dan de andere. Het is zaak om hier het juiste evenwicht te bewaren.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Waarschuwingen van God?

Berichtdoor Teus » 31 jan 2015 22:01

elbert schreef: Geloof is ook niet bedoeld om je zwaarmoedig te maken, maar om te aanvaarden wat de liefdevolle God ons geeft in Zijn Zoon. Dat alleen verlicht ons! Verder gelooft het geloof wel 3 dingen: onze zonde, onze verlossing in Christus en hoe we voor die verlossing dankbaar mogen zijn. Het gaat er daarbij niet om dat we 1 (of meer) van die 3 zaken wegpoetsen en ook niet dat we 1 (of meer) van die zaken meer aandacht geven dan de andere. Het is zaak om hier het juiste evenwicht te bewaren.


Het gaat niet om te aanvaarden wat God geeft, iets van een afwachtende houding? Geloof gaat samen met vertrouwen, geloven en er op vertrouwen wat God beloofd heeft geeft, hetgeen Hij beloofd heeft in Zijn Woord. Hierdoor groei je in geloof en krijg je een nabij leven, een relatie met God. Dan denk je wel eens aan je slechtheid, door satan, de Heilige Geest laat je absoluut nooit naar je zonden terugkijken. Maar de liefde en vertrouwen tot God, door Hem zelf gegeven is vele, vele malen meer, dus wel degelijk uit het evenwicht, wat je noemt. Het gaat niet om 3 dingen, niks evenwicht houden, 1 ding, tot eer van God en kan alleen maar door vertrouwen op Hem in het geloof door Jezus Christus.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

RogerS
Verkenner
Verkenner
Berichten: 42
Lid geworden op: 03 sep 2014 21:01

Re: Waarschuwingen van God?

Berichtdoor RogerS » 01 feb 2015 12:22

naamloos schreef:Ik vat em niet eerlijk gezegd. Je weet van jezelf wel of je oprecht bent of niet?
Als je niet oprecht bent zit je te veinzen, schijnheilig te doen. En dat weet je zelf het best!


Als ik zelf een antwoord zou moeten geven, dan vind ik ook dat ik oprecht zoek. Alleen ik hoor heel vaak dat je God vindt op het moment dat je oprecht zoekt. Aangezien ik het geloof nog niet gevonden heb en mensen vaak oprechtheid benadrukken, vroeg ik me af wat men daar precies mee bedoelt.

Gebruikersavatar
maboc
Sergeant
Sergeant
Berichten: 407
Lid geworden op: 13 nov 2008 21:35
Locatie: Den Haag

Re: Waarschuwingen van God?

Berichtdoor maboc » 01 feb 2015 12:35

RogerS schreef:.....
Als ik zelf een antwoord zou moeten geven, dan vind ik ook dat ik oprecht zoek. Alleen ik hoor heel vaak dat je God vindt op het moment dat je oprecht zoekt. Aangezien ik het geloof nog niet gevonden heb en mensen vaak oprechtheid benadrukken, vroeg ik me af wat men daar precies mee bedoelt.

Hehe dat vind ik nogal een uitspraak.
Ik heb wel mensen gezien die helemaal niet op zoek ware, en op "mystieke" wijze toch tot God kwamen. Ook heb ik mensen gezien die heel oprecht/eerlijk op zoek waren en God helemaal niet zijn tegen gekomen, of pas na heeeel lang zoeken (dat was ik zelf).

Als je teveel links zoekt terwijl het rechts is, dan vind je het niet. Het beroerde is (in mijn ogen) dat er net zoveel paden zijn om te zoeken als dat er mensen op de wereld zijn. Je kan vrij gemakkelijk verdwalen is mijn beleving.

Anyway....als Christen denk ik te kunnen zeggen dat we allemaal kinderen van God zijn. En dat als jij oprecht op zoek bent, dat je God uiteindelijk wel zal vinden.
Dat dat voor sommigen betekend "recht door marcheren", en voor anderen "keer op keer verdwalen in een labyrint", tsja, dat is dan maar zo.
Gewoon blijven doorzoeken, het voordeel van een dwaaltocht is dat je heel veel andere ideeen/stromingen/geloven/filosofieën aan doet. Dat verruimt de geest aanzienlijk, in mijn beleving kan dat nooit kwaad.
Hij die u roept is trouw en doet zijn belofte gestand.
(1 Tessalonicenzen 5 vers 24)

RogerS
Verkenner
Verkenner
Berichten: 42
Lid geworden op: 03 sep 2014 21:01

Re: Waarschuwingen van God?

Berichtdoor RogerS » 01 feb 2015 12:41

Overigens moet ik nog wel toevoegen dat ik niet per sé direct zoek naar de christelijke God. Ik ben op zoek naar waarheid. En alleen als die waarheid de christelijke God is, dan ben ik naar die God op zoek.

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Waarschuwingen van God?

Berichtdoor Teus » 01 feb 2015 12:45

maboc schreef:
Ik heb wel mensen gezien die helemaal niet op zoek ware, en op "mystieke" wijze toch tot God kwamen.

Kun je hier een voorbeeld van geven?
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
maboc
Sergeant
Sergeant
Berichten: 407
Lid geworden op: 13 nov 2008 21:35
Locatie: Den Haag

Re: Waarschuwingen van God?

Berichtdoor maboc » 01 feb 2015 13:03

Teus schreef:Waarom kunnen de quotes maar een level diep?

Kun je hier een voorbeeld van geven?

Jawel hoor.

Bv. een gemeentelid. Hij kwam uit beleefdheid of op aandringen van zijn vrouw mee naar de kerk, en vond God. Hij was helemaal niet op zoek, maar op "mystieke" wijze is hij nu wel van de partij.
Hij die u roept is trouw en doet zijn belofte gestand.
(1 Tessalonicenzen 5 vers 24)


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten