Waarschuwingen van God?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Waarschuwingen van God?

Berichtdoor Mortlach » 22 jan 2015 22:04

Angst is sowieso vaak een weinig behulpzame drijfsveer. Ook als je te veel met je mogelijke toekomst bezig bent, loop je kans dingen in het heden te missen. Dit geef je gelukkig zelf ook al aan. Om te leven net alsof je gelooft omdat je misschien later wel echt gaat geloven, dat lijkt me trouwens de best mogelijke manier om inderdaad echt te gaan geloven. De vraag is of je dat wilt of niet.

Wat vrouwen betreft, dat zijn soms net echte mensen. Behandel hen zoals je zelf behandeld wilt worden: respectvol, vriendelijk, behulpzaam, rechtvaardig, etc, etc en dan komt dat allemaal wel goed.

Wat ik je wel wil meegeven is dat het ontzettend vermoeiend en niet behulpzaam is voor je geluk om te proberen aan allerlei verwachtingen van anderen te voldoen. Kom je een leuke meid tegen en komt daar een relatie van? prima, top, hardstikke leuk. Maar ga je dan geen zorgen maken over allerlei vage verwachtingen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

RogerS
Verkenner
Verkenner
Berichten: 42
Lid geworden op: 03 sep 2014 21:01

Re: Waarschuwingen van God?

Berichtdoor RogerS » 24 jan 2015 19:54

Mortlach schreef:Om te leven net alsof je gelooft omdat je misschien later wel echt gaat geloven, dat lijkt me trouwens de best mogelijke manier om inderdaad echt te gaan geloven. De vraag is of je dat wilt of niet.



Thanks voor je bericht Mortlach. Waarom ben je van mening dat "leven alsof je gelooft" de best mogelijke manier is om te gaan geloven?

Ik weet niet of dit een goed iets zou zijn voor mij. Geloven op zich is voor mij geen doel. De waarheid vinden is wel mijn doel. Omdat nu m'n geloof meer niet-christelijk dan christelijk is heb ik niet het idee dat ik meer richting "de waarheid" ga wanneer ik nu als christen zou leven.

Aan de andere kant wil ik ook geen dingen doen die God zou afkeuren, of dingen doen die me ervan zouden kunnen weer houden om de waarheid te vinden... Erg lastig.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Waarschuwingen van God?

Berichtdoor Mortlach » 24 jan 2015 20:25

RogerS schreef:Thanks voor je bericht Mortlach. Waarom ben je van mening dat "leven alsof je gelooft" de best mogelijke manier is om te gaan geloven


Het schijnt een grap te zijn onder psychologen en therapeuten: Wat is het verschil tussen iemand die echt gelukkig is en iemand die net doet alsof hij echt gelukkig is? .... Antwoord: 6 maanden.

Wat ik er verder mee bedoel, is dat als je je mengt onder gelovigen, de bijbel gaat lezen, elke zondag naar de kerk gaat, etc, etc, dat je brein dan vanzelf de rest wel voor je invult. Dat is uiteraard slechts mijn mening, en eentje die hier om begrijpelijke redenen niet altijd even goed ligt. Voor de duidelijkheid, ik ben zelf geen christen.

Ik weet niet of dit een goed iets zou zijn voor mij. Geloven op zich is voor mij geen doel. De waarheid vinden is wel mijn doel. Omdat nu m'n geloof meer niet-christelijk dan christelijk is heb ik niet het idee dat ik meer richting "de waarheid" ga wanneer ik nu als christen zou leven.


Waarheden genoeg hoor. Er zit er altijd wel eentje voor je tussen :-)

Aan de andere kant wil ik ook geen dingen doen die God zou afkeuren, of dingen doen die me ervan zouden kunnen weer houden om de waarheid te vinden... Erg lastig.


Tja, dat is die angst weer die dan om de hoek komt kijken. Weet je, de mens is inherent bijzonder slecht in het afwegen van risico's. Daarom gebruiken verzekeraars allerlei ingewikkelde computerprogramma's die kale berekeningen kunnen maken en dan met het juiste antwoord komen. Een risico is wiskundig het product van 2 componenten. Hoe groot is de kans dat iets gebeurd, en hoe zwaar zijn de gevolgen.

Waarom zeg ik dit? Omdat sommige geloven/gelovigen dit feit ook kennen en het wordt misbruikt om zielen te winnen. Maar in die poging spelen ze vals. Omdat je moet geloven dat er een kans is dat iets gebeurt (in dit geval het oordeel van God), maken ze de gevolgen oneindig (de hel) om het gewenste antwoord te krijgen.

Stel dat jij aanneemt dat de kans dat God bestaat 0,01% is, en dat de gevolgen dan de hel zijn. Dan is de rekensom als volgt: 0,01% x oneindig = oneindig. En dan is het volgens die logica dus beter om geen risico te nemen. Maar die redenatie gaat dus alleen op als de gevolgen oneindig zijn of de kans erop niet 0 is.

Nee, persoonlijk zou ik me lekker verdiepen in allerlei andere geloven en filosofiën en waarheidstradities. Niet omdat er ergens 1 waarheid verborgen is, maar omdat alles bijdraagt aan een beter begrip van verschillende waarheden. Het Jainisme is interessant en Shinto ook. En misschien eens kijken of je wat aan die angst- en onzekerheidsgevoelens kunt (laten) doen met medicatie en/of therapie.

En verder, joh, mocht God echt zijn, dan is er genoeg om vergeving voor te vragen. Dat je nu dingen doet die je achteraf misschien beter niet had kunnen doen, ach, het lijkt me veel beter en vooral emotioneel gezonder om trouw te zijn aan de overtuigingen die je op dit moment hebt, niet de overtuigingen die je misschien in de toekomst zult krijgen...
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Jan
Kapitein
Kapitein
Berichten: 882
Lid geworden op: 10 sep 2014 09:14

Re: Waarschuwingen van God?

Berichtdoor Jan » 25 jan 2015 12:25

Mortlach schreef:Wat ik er verder mee bedoel, is dat als je je mengt onder gelovigen, de bijbel gaat lezen, elke zondag naar de kerk gaat, etc, etc, dat je brein dan vanzelf de rest wel voor je invult. Dat is uiteraard slechts mijn mening, en eentje die hier om begrijpelijke redenen niet altijd even goed ligt. Voor de duidelijkheid, ik ben zelf geen christen.


Op het moment dat er lijden komt, wordt het voor veel mensen al een stuk duidelijker hoe diep 'het geloof' zit. Of ze er echt kracht uit putten of was het meer iets wat ze gewend waren of wel prettig vonden toen alles nog goed ging...

Ik denk aan mensen die elke zondag naar de kerk gingen. Totdat een familielid op jonge leeftijd op nare manier om het leven kwam. Toen veranderde hun beeld van God en was het vrij snel over met 'geloven'. Want dat hadden we niet afgesproken God. Dit is niet eerlijk. Op deze manier hoeft het voor mij niet.
Dit terwijl anderen Gods aanwezigheid juist wel ontdekken in zulke perioden en leren te vertrouwen.

Wanneer er een prijs betaald moet gaan worden komen mensen er achter of ze echt geloven, willen geloven, kunnen geloven.
Who is He, this King of kings? The Lord of the heavenly armies, He is the King of glory.
Who is this King of glory? The Lord Jesus strong and mighty!

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Waarschuwingen van God?

Berichtdoor Teus » 25 jan 2015 14:40

RogerS schreef:Bedankt voor jullie reacties allemaal. Ik vind het bijzonder dat jullie allemaal de moeite nemen om me te helpen met deze kwestie.

Ik heb nu ongeveer de helft gelezen van de Bijbel en heb niet het idee dat ik op het punt sta om gelovig hierin te worden; ik voel me meer niet-christen dan christen. Dat maakt het leven niet makkelijk. Aan de ene kant wil ik me gedragen a.d.h.v. wat ik nu geloof en niet van wat ik in de toekomst mogelijkerwijs zou kunnen gaan geloven. Aan de andere kant wil ik geen dingen doen die God zou afkeuren. Het beste voorbeeld daarvan is de omgang met vrouwen.

Ik weet echter niet hoe ik mezelf nu zou moeten gedragen op dit gebied. Begrijp me niet verkeerd, ik ben niet iemand van de one night stands, maar als ik een bijzonder persoon tegenkom en ik hou van haar (of ze nou christelijk is of niet) dan zou ik toch wel de behoefte voelen om seks met diegene te hebben. En dat wordt ook van je verwacht als je een relatie met een niet-christelijk persoon zou hebben.

Ik heb het idee dat ik eerst moet weten of het christelijk geloof me waarschijnlijk lijkt voordat ik zal begrijpen of God me een teken heeft gegeven of dat het allemaal toeval is. In de tussentijd weet ik echter niet hoe ik mezelf moet gedragen. Verwacht de christelijke God al een bepaalde handelswijze van je voordat je überhaupt tot geloof komt? Met name het 2e voorbeeld wat ik schetste in m'n beginpost maakt me erg bang hierin. Nu weet ik dat ik een angstig persoon ben, dus weet niet of ik mezelf nu onnodig bang maak of dat ik wel heel erg op m'n tellen moet passen.....


Roger, het gaat niet om Bijbel lezen alleen, we moeten hem bestuderen. We begrijpen de Bijbel niet als je niets van God verwacht. We hebben Hem nodig om te begrijpen wat er staat en daardoor moeten we bidden om uitleg voordat we lezen. Weest niet te krampachtig, Je hoeft niet op je tellen te passen, God verwacht op één ding na helemaal niets van je. Hij wil alleen dat je komt zoals je bent, dat is echt alles en als eerste. Alles wat je daarbuiten of ervoor doet is totaal tevergeefs.

Meisjes zijn leuk Roger maar God wil echt dat Hij bovenaan staat, als je voor God kiest en dicht bij Hem wilt blijven, dan kies je samen met Hem een meisje en dan heb je het meisje wat het beste bij je past.
Nee God wil niet dat je sex hebt met een meisje voordat je getrouwd bent, als je het wel doet dan ben je voor God per direct met haar getrouwd. God wil alleen dat je een gelovig meisje neemt, Hij zegt ” Neem geen juk met een ongelovige”

Vergeet het idee dat je bedenkt of je het geloofsleven wel lijkt, je kunt gewoonweg niet weten of bedenken wat het oprechte geloofsleven is, als je het niet meeemaakt. Het gaat niet om jou maar alleen om God, door Hem de eer te geven, kan alleen door de kracht van de Heilige Geest, zal je |een nabij leven kunnen hebben. Je wilt eigenlijk nooit meer terug.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

RogerS
Verkenner
Verkenner
Berichten: 42
Lid geworden op: 03 sep 2014 21:01

Re: Waarschuwingen van God?

Berichtdoor RogerS » 25 jan 2015 20:10

Teus schreef:
Roger, het gaat niet om Bijbel lezen alleen, we moeten hem bestuderen. We begrijpen de Bijbel niet als je niets van God verwacht. We hebben Hem nodig om te begrijpen wat er staat en daardoor moeten we bidden om uitleg voordat we lezen. Weest niet te krampachtig, Je hoeft niet op je tellen te passen, God verwacht op één ding na helemaal niets van je. Hij wil alleen dat je komt zoals je bent, dat is echt alles en als eerste. Alles wat je daarbuiten of ervoor doet is totaal tevergeefs.



Ik heb "Het Boek" gekocht, een Bijbel met uitleg erbij. Ik bid ook meestal voordat ik ga lezen.


Teus schreef:Meisjes zijn leuk Roger maar God wil echt dat Hij bovenaan staat, als je voor God kiest en dicht bij Hem wilt blijven, dan kies je samen met Hem een meisje en dan heb je het meisje wat het beste bij je past.
Nee God wil niet dat je sex hebt met een meisje voordat je getrouwd bent, als je het wel doet dan ben je voor God per direct met haar getrouwd. God wil alleen dat je een gelovig meisje neemt, Hij zegt ” Neem geen juk met een ongelovige”



Hoe doe je dat, samen met Hem een meisje kiezen? Ik bid vaak genoeg naar Hem om me te helpen om alleen een vrouw te vinden die Hem geschikt lijkt. Bedoel je zoiets?

Als het christelijk geloof het ware geloof is, dan is het inderdaad zeer duidelijk vanuit de Bijbel dat je God op de eerste plaats moet zetten. Dus ook dat zoiets belangrijker is dan het vinden van een meisje. Alleen hoe kun je God op de eerste plaats zetten zonder dat je Hem echt kent? Zou het überhaupt een logisch iets zijn om een God op de eerste plaats te zetten waar je nog niet in gelooft?

Nog 1 ding: er staat inderdaad "neem geen juk met een ongelovige". Maar ik ben zelf ook een ongelovige.... Kan dan op dit moment verwacht worden dat ik me aan die regel houd? Een christelijke vrouw die zich aan de regel van het geloof zou houden, die zou ook niets met mij mogen beginnen.


Teus schreef:Vergeet het idee dat je bedenkt of je het geloofsleven wel lijkt, je kunt gewoonweg niet weten of bedenken wat het oprechte geloofsleven is, als je het niet meeemaakt. Het gaat niet om jou maar alleen om God, door Hem de eer te geven, kan alleen door de kracht van de Heilige Geest, zal je |een nabij leven kunnen hebben. Je wilt eigenlijk nooit meer terug.


Als ik gelovig zou zijn, dan maakt het inderdaad niets uit of het geloofsleven me iets zou lijken; dan moet je er gewoon aan beginnen. Maar word er van je verwacht dat je het geloofsleven al leidt voordat je überhaupt gelovig bent?

learsi
Majoor
Majoor
Berichten: 1518
Lid geworden op: 08 feb 2009 23:29

Re: Waarschuwingen van God?

Berichtdoor learsi » 25 jan 2015 21:11

RogerS schreef:Als ik gelovig zou zijn, dan maakt het inderdaad niets uit of het geloofsleven me iets zou lijken; dan moet je er gewoon aan beginnen. Maar word er van je verwacht dat je het geloofsleven al leidt voordat je überhaupt gelovig bent?


Aangezien God de Schepper is van alles, en dus ook van het fenomeen "mens", heeft Hij, ook al ken je Hem (nog!) niet, het recht om van jou te eisen dat je , Zijn schepping zijnde, jij je inspant om te doen wat Hij van je vraagt. Ook al geloof je nog niet.

h.g.
Learsi
Laatst gewijzigd door learsi op 25 jan 2015 21:26, 1 keer totaal gewijzigd.

learsi
Majoor
Majoor
Berichten: 1518
Lid geworden op: 08 feb 2009 23:29

Re: Waarschuwingen van God?

Berichtdoor learsi » 25 jan 2015 21:26

Mortlach schreef:Angst is sowieso vaak een weinig behulpzame drijfsveer.


Ik moet je meegeven, dat het wat mij betreft ok is, dat je het woordje "vaak" gebruikt.
Er zijn dus van die momenten dat je die angst maar beter serieus kunt nemen.

Angst kan er de oorzaak van zijn dat een mens zich tot God keert.
Want Hij verlost uit angsten(Psalm107:13en 28).
Lees ook eens Psalm 116. Daar gaat het over "angsten der hel", waaruit de Heere een mens ook werkelijk kan verlossen.

h.g.
Learsi

RogerS
Verkenner
Verkenner
Berichten: 42
Lid geworden op: 03 sep 2014 21:01

Re: Waarschuwingen van God?

Berichtdoor RogerS » 27 jan 2015 19:28

learsi schreef:
Aangezien God de Schepper is van alles, en dus ook van het fenomeen "mens", heeft Hij, ook al ken je Hem (nog!) niet, het recht om van jou te eisen dat je , Zijn schepping zijnde, jij je inspant om te doen wat Hij van je vraagt. Ook al geloof je nog niet.

h.g.
Learsi


Dit is een paradox. Want hoe kan ik weten wat God vraagt, als ik nog niet geloof? Er zijn duizenden religies in de wereld. Is het dan logisch om al het christendom te gaan volgen, terwijl ik er niet in geloof? Zegt de Bijbel dat je een grotere kans hebt om God te vinden wanneer je je ook al aan de regels houdt wanneer je niet gelooft? Als ik geloof, dan vind ik het geen probleem om me aan die regels te houden. Maar zo lang ik er niet in geloof heb ik daar heel erg veel moeite mee. Zou God echt verwachten dat mensen heel hun leven op z'n kop zetten voor iets waar ze niet in geloven?

Eerlijk gezegd heb ik ook niet de verwachting dat ik er ooit in zal geloven. Aan de andere kant, ik weet het niet zeker. En dat geeft me veel angst, want als het christendom toch de waarheid zou zijn, dan zijn volgens de Bijbel de gevolgen niet mals als je niet gelooft...

Gebruikersavatar
Cathy
Majoor
Majoor
Berichten: 1543
Lid geworden op: 13 sep 2002 17:18
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: Waarschuwingen van God?

Berichtdoor Cathy » 27 jan 2015 19:39

RogerS schreef:Eerlijk gezegd heb ik ook niet de verwachting dat ik er ooit in zal geloven. Aan de andere kant, ik weet het niet zeker. En dat geeft me veel angst, want als het christendom toch de waarheid zou zijn, dan zijn volgens de Bijbel de gevolgen niet mals als je niet gelooft...

"Geef mij nu je angst, ik geef je er hoop voor terug.
Geef mij nu de nacht, ik geef je de morgen terug.
zolang ik je niet verlies vind ik heus wel een weg met jou."

Mooi liedje he?
God zou het zomaar tegen jou kunnen zeggen.
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

imationj
Verkenner
Verkenner
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 jan 2015 19:29

Re: Waarschuwingen van God?

Berichtdoor imationj » 27 jan 2015 21:59

RogerS schreef:Eerlijk gezegd heb ik ook niet de verwachting dat ik er ooit in zal geloven. Aan de andere kant, ik weet het niet zeker. En dat geeft me veel angst, want als het christendom toch de waarheid zou zijn, dan zijn volgens de Bijbel de gevolgen niet mals als je niet gelooft...


Iedereen die niet gelooft heeft angst. Volgens de Bijbel is deze angst alleen weg te nemen door de Heilige Geest.

1 Corinthiërs 2:12 Doch wij hebben niet ontvangen den geest der wereld, maar den Geest, Die uit God is, opdat wij zouden weten de dingen, die ons van God geschonken zijn; (SV)
Romeinen 8:15 Want gij hebt niet ontvangen den geest van gebondenheid wederom tot vrees; maar gij hebt ontvangen den Geest van adoptie, waardoor wij krijten, Abba, Vader. (KJV)

En de Heilige Geest kan je alleen ontvangen als je gelooft.

39 (Maar dit sprak hij van den Geest, welken zij die in hem gelooven zouden ontvangen: want de Heilige Geest was nog niet gegeven; omdat Jezus nog niet geglorificeerd was.) (Johannes 7:39 KJV)

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Waarschuwingen van God?

Berichtdoor Teus » 27 jan 2015 22:00

Teus schreef:
Roger, het gaat niet om Bijbel lezen alleen, we moeten hem bestuderen. We begrijpen de Bijbel niet als je niets van God verwacht. We hebben Hem nodig om te begrijpen wat er staat en daardoor moeten we bidden om uitleg voordat we lezen. Weest niet te krampachtig, Je hoeft niet op je tellen te passen, God verwacht op één ding na helemaal niets van je. Hij wil alleen dat je komt zoals je bent, dat is echt alles en als eerste. Alles wat je daarbuiten of ervoor doet is totaal tevergeefs.


Ik heb "Het Boek" gekocht, een Bijbel met uitleg erbij. Ik bid ook meestal voordat ik ga lezen.
Je hebt God Zelf nodig door eerst een volledige overgave van jou.


Teus schreef:Meisjes zijn leuk Roger maar God wil echt dat Hij bovenaan staat, als je voor God kiest en dicht bij Hem wilt blijven, dan kies je samen met Hem een meisje en dan heb je het meisje wat het beste bij je past.
Nee God wil niet dat je sex hebt met een meisje voordat je getrouwd bent, als je het wel doet dan ben je voor God per direct met haar getrouwd. God wil alleen dat je een gelovig meisje neemt, Hij zegt ” Neem geen juk met een ongelovige”


Hoe doe je dat, samen met Hem een meisje kiezen? Ik bid vaak genoeg naar Hem om me te helpen om alleen een vrouw te vinden die Hem geschikt lijkt. Bedoel je zoiets?
Ja zoiets bedoel ik maar dit gaat in afhankelijk van God met een volledig vertrouwen. Een vertrouwen met God kan alleen door de kracht van de Heilige Geest en die ontvang je tijdens de wedergeboorte na jou oprechte bekering tot God. Voor God kan een meisje voorlopig van minder belang zijn en stelt prioriteiten.

Als het christelijk geloof het ware geloof is, dan is het inderdaad zeer duidelijk vanuit de Bijbel dat je God op de eerste plaats moet zetten. Dus ook dat zoiets belangrijker is dan het vinden van een meisje. Alleen hoe kun je God op de eerste plaats zetten zonder dat je Hem echt kent? Zou het überhaupt een logisch iets zijn om een God op de eerste plaats te zetten waar je nog niet in gelooft?
Nee Roger dat kan niet, het gaat er echt als eerste om dat je weet dat Christus voor jou geleden, betaald heeft. God op de eerste plaats zetten is niet makkelijk hoor, je belooft God iets waar je aan moet voldoen, je komt jezelf zo vaak tegen.

Nog 1 ding: er staat inderdaad "neem geen juk met een ongelovige". Maar ik ben zelf ook een ongelovige.... Kan dan op dit moment verwacht worden dat ik me aan die regel houd? Een christelijke vrouw die zich aan de regel van het geloof zou houden, die zou ook niets met mij mogen beginnen.
Daarom is het zaak dat je God zoekt, totdat je Hem vindt. Het Geldt voor ieder mens, het betekend tevens dat God er vanuit gaat dat je bekeerd bent.

Teus schreef:Vergeet het idee dat je bedenkt of je het geloofsleven wel lijkt, je kunt gewoonweg niet weten of bedenken wat het oprechte geloofsleven is, als je het niet meeemaakt. Het gaat niet om jou maar alleen om God, door Hem de eer te geven, kan alleen door de kracht van de Heilige Geest, zal je |een nabij leven kunnen hebben. Je wilt eigenlijk nooit meer terug.


Als ik gelovig zou zijn, dan maakt het inderdaad niets uit of het geloofsleven me iets zou lijken; dan moet je er gewoon aan beginnen. Maar word er van je verwacht dat je het geloofsleven al leidt voordat je überhaupt gelovig bent?[/quote]
Een leven dicht bij God is zo mooi Roger, je bent nergens meer bang voor.
God zegt in Zijn Woord dat alles buiten de Genade om ijdelheid is.


Roger, God wil jou, niet hetgeen wat in je hart leeft, Hij wil dat je alles daaruit weg doet wat niet van Hem is, als je hart vol is van andere dingen is er geen ruimte voor de Heilige Geest, en je overgeeft aan Hem, dat je alleen op Hem ziet.

Ik vergelijk het met duiken van een duikplank. Als je van hoogte wil duiken moet je eerst een trap op. Die trap is de stap om Gods aangezicht te zoeken en de wil dat Hij over je regeert. Traplopen kan best inspannend zijn, zo ook de stap om je zonden te belijden vooral als je ook nog een rugzak heb.
Boven aan de trap gekomen neem je een aanloop voor de duik, deze aanloop is het op je knieën gaan voor God en Hem aanroepen.
Na de aanloop zweef je door de lucht, je kunt niet meer terug en kan ook niet sturen, je geef je volledig over, je vergeet even alles, ook je zorgen, en heb maar één doel en denkt maar aan een ding, dat water, dat behoed je val, er naast terecht komen is dodelijk.
Het zweven door de lucht is de overgave aan God, volledig, al je zorgen, je hele wereld om je heen en alles wat je hebt zonder enige maar, je hele ik met volledig vertrouwen tot dat water, het Levende Water. Buiten dat Levende Water is geen behoud maar eeuwig verderf.
In het water terecht komen na het zweven door de lucht geeft je weer houvast.
Terecht komen in het levende water geeft je vrede door de Heilige Geest en geeft je houvast aan de Grote Verlosser.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Waarschuwingen van God?

Berichtdoor Chaya » 28 jan 2015 13:23

RogerS schreef:Daarnaast: ik ben erg veel naar dit soort tekens bezig. Bij heel veel dingen die me gebeuren in m'n leven stel ik mezelf de vraag of iets een teken zou kunnen zijn. Zou het dan niet logisch kunnen zijn dat zulke dingen toevalligerwijs gebeuren (en dan heb ik het over voorbeeld 2 en 3), omdat ik al heel lang op zoek ben naar antwoorden over dit soort dingen? Ik kan me voorstellen dat, omdat je veel met dit onderwerp in je hoofd zit, en je op zoek bent naar antwoorden/tekens, dit de kans vergroot dat je toevalligerwijs dingen gaat zien.

Misschien is het beter om wat minder met tekens bezig te zijn. God werkt niet enkel door tekens en bewijzen RogerS.
Lees maar wat er in Hebreeën 11 staat:
Het geloof nu is een vaste grond der dingen, die men hoopt, en een bewijs der zaken, die men niet ziet.
Want door hetzelve hebben de ouden getuigenis bekomen.
Door het geloof verstaan wij, dat de wereld door het woord Gods is toebereid, alzo dat de dingen, die men ziet, niet geworden zijn uit dingen, die gezien worden.


Als God in jouw hart werkt, doet Hij dit niet alleen door Zichzelf te bewijzen.
En toeval bestaat niet. :wink:
Lees maar veel in je Bijbel, want daar staan de antwoorden in.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Waarschuwingen van God?

Berichtdoor Mortlach » 28 jan 2015 18:02

imationj schreef:Iedereen die niet gelooft heeft angst.


O? Waar ben ik bang voor dan? Het enige waar ik bang voor ben, zijn christenen die menen algemene uitspraken te kunnen doen en menen beter te weten wat er in mij omgaat dan ikzelf.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

RogerS
Verkenner
Verkenner
Berichten: 42
Lid geworden op: 03 sep 2014 21:01

Re: Waarschuwingen van God?

Berichtdoor RogerS » 28 jan 2015 21:35

Bedankt allemaal voor jullie reacties :)

Teus schreef:Je hebt God Zelf nodig door eerst een volledige overgave van jou


Kun je vertellen waarom je dit specifiek zegt in de context van het lezen van de Bijbel en daarbij bidden?

Teus schreef:Nee Roger dat kan niet, het gaat er echt als eerste om dat je weet dat Christus voor jou geleden, betaald heeft. God op de eerste plaats zetten is niet makkelijk hoor, je belooft God iets waar je aan moet voldoen, je komt jezelf zo vaak tegen



Teus schreef:
Roger, God wil jou, niet hetgeen wat in je hart leeft, Hij wil dat je alles daaruit weg doet wat niet van Hem is, als je hart vol is van andere dingen is er geen ruimte voor de Heilige Geest, en je overgeeft aan Hem, dat je alleen op Hem ziet.



Ik kan deze 2 laatste quotes niet rijmen samen. Eerst zeg je dat je God niet op de eerste plaats kunt zetten wanneer je er niet in gelooft. Daarna zeg je dat je alleen de Heilige Geest kunt ontvangen wanneer je hart niet vol is van dingen die niet van Hem zijn.

Maar als je niet gelooft is het toch ook logisch dat er andere dingen leven in je hart dan geloof? Wat bedoel je überhaupt met "vol zijn" van andere dingen? Bedoel je daarmee dat je helemaal niet met geloof bezig bent? Of dat je naast God, familie/vrienden (dingen die belangrijk zijn) ook andere dingen in je hoofd hebt?

Of bedoel je dat je al die andere dingen uit je hart moet zetten zodra je gelooft, en dat je daarna de Heilige Geest kunt ontvangen?


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten