Moe van de show...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Re: Moe van de show...

Berichtdoor Marnix » 30 dec 2014 11:09

Chaya schreef:Ik loop het liefst in mijn eentje naar huis. Zodra er iemand met je meeloopt, of je blijft staan praten, gaat het over van alles en nog wat. "Hoe is het met je, hoe gaat het op school, hoe gaat het op je werk, wat zit je haar leuk" bla bla.
Dat zal niet anders zijn op zo'n koffie-uurtje.
Die gemeenschap kun je ook doordeweeks met elkaar zoeken.

Maar de rustdag is uitermate geschikt om samen gemeente te zijn. Zeker als je al samenkomt. Het mag dan gaan over geestelijke zaken maar ook gewoon over hoe het met de ander gaat. Het is wat vreemd als je zegt: De gemeente (ook wel gemeenschap der heiligen) komt samen op zondag maar de gemeenschap kan je ook wel door de week met elkaar zoeken. Die twee horen bij elkaar.

En dat zie je ook duidelijk in de Bijbel als het gaat over de gemeenten. Ze komen samen en houden een maaltijd en ze bidden samen. Dat is niet: Ga op zondag naast elkaar zitten maar doe gezamelijke dingen lekker op andere dagen van de week.
Laatst gewijzigd door Marnix op 30 dec 2014 11:13, 1 keer totaal gewijzigd.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 30 dec 2014 11:11

mona schreef:Ja dat begrijp ik. Ik zou wel graag bij elkaar willen komen, maar dan voor een preekbespreking. Bij ons is er ongeveer vier keer in het jaar koffie drinken na de dienst, maar dat is om de band onderling te versterken, en niet gericht op een geestelijk gesprek.

Hier is dat ook het geval. Er is gewoon koffie drinken na afloop. En dan vinden er gesprekken plaats. Geestelijke gesprekken, nabespreking van de kerkdienst... maar ook gewoon belangstellend vragen hoe het met iemand is. Dat kan beiden en ik denk dat het ook allebei goed is.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

reformatorisch

Berichtdoor reformatorisch » 30 dec 2014 11:19

Marnix schreef:
Maar de rustdag is uitermate geschikt om samen gemeente te zijn. Zeker als je al samenkomt. Het mag dan gaan over geestelijke zaken maar ook gewoon over hoe het met de ander gaat. Het is wat vreemd als je zegt: De gemeente (ook wel gemeenschap der heiligen) komt samen op zondag maar de gemeenschap kan je ook wel door de week met elkaar zoeken. Die twee horen bij elkaar.

Precies, als het goed is gaat dit idd met elkaar samen, al is dit soms wel lastig, maar ff bellen of sms'je
of een leuk kaartje doet al wonderen, het gaat om de kleine dingen, dat je de ander niet vergeet.

Probeer zelf regelmatig een bezoekje af te leggen, en neem vaak iets lekkers mee voor bij de koffie

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 30 dec 2014 17:51

Marnix schreef:En dat zie je ook duidelijk in de Bijbel als het gaat over de gemeenten. Ze komen samen en houden een maaltijd en ze bidden samen. Dat is niet: Ga op zondag naast elkaar zitten maar doe gezamelijke dingen lekker op andere dagen van de week.
Nee, dat is zeker niet zo. Maar toch, als je preek je heeft geraakt, of je bent er vol van, dan zou je zo graag willen dat er iemand was waarmee je het er over hebben kon. Dan zou je meer willen dan koffiepraat. En koffie na de dienst is geen garantie voor een goed gesprek (is mijn ervaring).
reformatorisch schreef:Precies, als het goed is gaat dit idd met elkaar samen, al is dit soms wel lastig, maar ff bellen of sms'je
of een leuk kaartje doet al wonderen, het gaat om de kleine dingen, dat je de ander niet vergeet.
Ja, dat is zo. Dat kan op alle dagen van de week, ook op zondag (wat mij betreft).
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 30 dec 2014 19:43

mona schreef: Maar toch, als je preek je heeft geraakt, of je bent er vol van, dan zou je zo graag willen dat er iemand was waarmee je het er over hebben kon. Dan zou je meer willen dan koffiepraat. En koffie na de dienst is geen garantie voor een goed gesprek (is mijn ervaring).

Het kan toch zijn dat God wil, hetgeen Hij je tijdens de preek gaf, deelt met een ander?
Je kunt Hem toch ook vragen om iemand waarmee je het kan delen?
Als je vraagt hoe een ander de preek vond heb je misschien een opening.
Ik denk niet dat we altijd mogen zeggen: Ik heb er geen zin in ik doe het niet.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 06 jan 2015 09:11

Mona schreef:Nee, dat is zeker niet zo. Maar toch, als je preek je heeft geraakt, of je bent er vol van, dan zou je zo graag willen dat er iemand was waarmee je het er over hebben kon. Dan zou je meer willen dan koffiepraat. En koffie na de dienst is geen garantie voor een goed gesprek (is mijn ervaring).

Nee maar als er in de kerk alleen maar over koetjes en kalfjes wordt gepraat is er misschien wel een structureel probleem, is de kerk een leuke hobby geworden... of iets heel individueels. Als je na de dienst tijdens het koffie drinken zegt dat je de preek zo mooi vond en uitlegt waarom en je krijgt als reactie: "Jaja whatever, hoe was jouw weekend? Nog leuke dingen gedaan?" dan zou dat wel ernstig zijn.

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 06 jan 2015 12:53

Marnix schreef:Nee maar als er in de kerk alleen maar over koetjes en kalfjes wordt gepraat is er misschien wel een structureel probleem, is de kerk een leuke hobby geworden... of iets heel individueels. Als je na de dienst tijdens het koffie drinken zegt dat je de preek zo mooi vond en uitlegt waarom en je krijgt als reactie: "Jaja whatever, hoe was jouw weekend? Nog leuke dingen gedaan?" dan zou dat wel ernstig zijn.
Ja dat zou ernstig zijn, zo is het gelukkig niet. Ik heb best vaak goede gesprekken. Maar niet vaak direct na een kerkdienst. Dat heeft wel redenen... Meestal later in de week, dat er dan weer op de preek terug gekomen wordt.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Terug naar “Archief”