mealybug schreef:Allemaal tekenen aan de wand, WPA.
Geboren uit onmacht, wanneer je mensen niet meer met woorden kunt overhalen tot jouw standpunten, omdat een en ander in je theologie rammelt, dan verban je zo iemand.
Een makkelije oplossing, je hoeft het nergens meer over te hebben.
(Behalve dan nog even, wanneer je voor de Troon staat natuurlijk...)
Maar het fundament van de Reformatie kwam tot stand door dwang, verbanning en straffen.
God's Woord, dat zegt dat alleen Hem het oordeel toe komt en dat zelfs de engelen zich daar niet mee in durfden te laten, is aan refo's en roomsen niet besteed.
Wij doen Mozes nog eens dunnetjes over en denken daarmee God een dienst te bewijzen.Dat de wet van Christus nooit dwingt, omdat ook de apostel Paulus spreekt van het afschudden van het stof en verder gaan, wanneer iemand niet wil luisteren, lijkt niet begrepen te worden.
Dwang en Wet kunnen niet door dezelfde deur.
En iemand die leeft omdat de wet het hem nu eenmaal zo voorschrijft, zonder dat hij de liefde tot God bezit, omdat hij schijnbaar nog nooit de moeite en tijd heeft genomen om te beseffen wat het inhoudt, dat Jezus voor hem leed en stierf, gelooft die persoon eigenlijk wel?
Heeft die persoon het Evangelie wel aangenomen?
Evangelische kerken zijn nog vrij jonge lichtjes aan het oude firmament van de christelijke kerkgeschiedenis. Maar helaas, anders dan de Reformatie, is het geheel van die evangelische kerken / gemeenten nooit in staat geweest om een nieuwe, vernieuwende en samenbindende kracht te vormen voor de gehele christenheid. Zij kenmerken zich eerder door een grote fragmentatie en lokaliteit.
Nu is er niets mis met een goed georganiseerde lokale gemeente, maar ondanks dat er tal van dergelijke goede lokale evangelische gemeenten zijn, overheerst in leer en leven vooral de neiging om zich af te zetten tegen de klassieke kerken. Jammer genoeg blijkt steeds meer dat de gehele identiteit van wat je de "de evangelische beweging" zou kunnen noemen, hierop is gebaseerd. En dat is een weinig constructieve houding die haar kracht met de tijd zal verliezen.
Het leidt ook tot een vrij geforceerde agenda. De theologie wordt daardoor namelijk heel vaak gevormd door precies die dingen, die anders zijn dan in de kerken. Een grote nadruk dus op het verschil met de kerken, en daarmee niet opbouwende, want de christelijke gemeente heeft het altijd moeten hebben van wat mensen samenbindt, wat men gemeenschappelijk heeft. "Gemeenschap", een belangrijk christelijk woord.
Maar van meet af aan is het allemaal: Pinksteren, geestesgaven, chiliasme en/of eindtijd. Minder belangrijke onderwerpen, maar wel heel identiteitsgevoelig. Lekker, om je er goed mee te profileren.
Eigenlijk maakt mealybug vrij goed duidelijk waarom kerken niet tot een gesprek kunnen komen met de evangelische beweging: wanneer er een jeugdige, vooral onwetende maar zeer arrogante "ik weet het beter" figuur aan de deur van een oudere geloofsgenoot klopt om hem de les te lezen, dan krijg je niet de indruk dat er een goed en constructief gesprek zal volgen.
Het zou de evangelische beweging sieren, wanneer ze wat meer eerbied zou opbrengen voor de eeuwenlange overdracht die de christelijke kerken wereldwijd hebben verricht. Niet alleen Europa (inclusief de Slavische volken), maar ook de continenten Australië, Amerika en Afrika zijn diepgaand en blijvend met de boodschap van Jezus Christus in aanraking gekomen.
Ja, de Pentecostals doen het op dit moment goed in Zuid Amerika en in Afrika. Maar voor de buitengewoon moeilijke taken die zij hebben, neem ik wel diep mijn hoed af. In samenlevingen van grenzeloze armoede, onbeschrijflijke gewelddadigheid en peilloze ellende, weten zij sociaal en maatschappelijk werkelijk een beweging van betekenis op te richten. Daar zijn de evangelischen werkelijk christenen. Daar gaat het om mensen, om hen te bevrijden. Lichamelijk en geestelijk. Diep respect.
En dat is heel wat anders dan die verwende, onverschillige, vrijblijvende kerk-bashers die we in onze christelijke cultuur zien opduiken. Die hebben maar één doel: de kerk kapot maken en leegzuigen, niet wetende dat zij net zo veel onderdeel zijn van het ineenstortende christendom, als de gewraakte kerken. Want hun gevierde voertuigen (bijvoorbeeld een EA of een EO) verworden ook steeds meer tot commerciële feelgood showbizz clubs, waarin het goede, aangename, rijke, weldoorvoede aardse westerse leven helemaal centraal staat.
Jong, vitaal, gezond, rijk, succesvol, overtuigd, aantrekkelijk, knap. En dat reclamebeeld (eens geprojecteerd op de mooiboy Arie Boomsma (nu bijna homo, dus weg bij de EO), moet dan de evangelische christen vertegenwoordigen?
Bull shit.Helaas, waren ze maar een echte vernieuwingsbeweging, waren ze maar een factor van betekenis voor moraal, geweten, zorgvuldigheid, hulp, gedrag, ethiek in het Westen. Konden ze de
hearts en
minds van de westerse bevolking in diverse crises maar winnen. Wisten zij maar monumenten op te richten in onze cultuur dat rechtstreeks kon verwijzen naar de Schepper, naar het Evangelie, naar God, zoals de Kerk eens de liturgie, de kerken, de klokkentorens, de kloosters en de scholen, de gezangen, gebeden en kunstwerken tot in elke uithoek en tot in in elk dorp in de Westerse wereld hebben opgericht.
Waren ze maar niet bont en blauw geslagen door eindtijd-stoethaspels, commerciële God-sellers, complotdenkers of kerkrovers. Hadden ze zich maar afgekeerd van fundamentalisten die hen in het isolement hebben gedrongen, alwaar de gekkigheid soms hoogtij viert: vallen in de Geest, een fijne gift storten om lekker veel succes en geld van God te krijgen en allerhande duistere prietpraat die handig verkocht wordt aan vooral de sociaal lagere klassen.
Maar het ergste van alles: hadden ze zich maar niet in de hoek laten drijven van de vermaledijde letterlijke Bijbelopvatting, waarmee ze zich noodgedwongen moeten keren tegen alles wat onze cultuur mede op basis van het christelijk geloof heeft gevormd: democratie, wetenschap, rechtsstaat en grondrechten.
Men laat toe dat men in één adem genoemd wordt met moslims die ook gekant zijn tegen alle Westerse waarden. Een zeer bedenkelijke ontwikkeling. Gelukkig leidt de evangelische anti-beweging nog niet tot geweld, al balanceren sommige doorgedraaide Amerikaanse "reborn" activisten op het randje.
Ik vind de houding op Refoweb ook zo contraproductief. Wéér tegen de kerken, tegen de refo's , tegen de leer, tegen de kerkgeschiedenis, tegen de dominee, tegen de belijdenis, tegen de kinderdoop, tegen de Bijbelopvatting. En dat allemaal gehuld in de mantel van de ongure insluiper op andermans erf, die kijkt of er nog een brandje kan worden gesticht en of er nog wat inwoners achter de betoverende fluit aan naar Hamelen gelokt kunnen worden.
Per slot van rekening is de aanwas van een evangelische gemeente toch niets anders dan de leegloop van de naastgelegen kerk. Treffender kun de je maatschappelijke irrelevantie van ook de evangelische beweging niet illustreren.
Communicerende vaten (behalve dan dat er niet gecommuniceerd wordt, maar alleen maar ge-excommuniceerd).
Lees het stukje van mealybug nog eens rustig door; dan weet iedereen waarom dit niets wordt. Waarom men ook niet wil, dat het ooit iets wordt.
gravo