Kerstboom, Kerstman e.d.

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1920
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor Pcrtje » 12 dec 2014 13:37

mealybug schreef:De kerstboom (een spar, en geen dennenboom) gaat terug op een vruchtbaarheidssymbool. Over de ouderdom van het gebruik als kerstboom lopen de bronnen zeer uiteen. Waarschijnlijk hadden reeds de Germanen voor de kerstening rond de tijd van winterzonnewende (het joelfeest of Yule) een altijd groene boom in huis of op het erf.
Hier ben ik gestopt met lezen. Alleen dit stukje is al meer dan overtuigend om een prachtig opgetuigde kerstboom in ons huisje te plaatsen. :)

Germanen! 8)
"Een libelle zweeft over het water..."

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor Arco » 12 dec 2014 13:47

Jer. 10 schreef:Leert den weg der heidenen niet, en ontzet u niet voor de tekenen des hemels, dewijl zich de heidenen voor dezelve ontzetten. Want de inzettingen der volken zijn ijdelheid; want het is hout, dat men uit het woud gehouwen heeft, een werk van des werkmeesters handen met de bijl. Men pronkt het op met zilver en met goud; zij hechten ze met nagelen en met hameren, opdat het niet waggele.


Zegt mij voldoende.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

mohamed

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor mohamed » 12 dec 2014 13:50

Het is maar een boom en als je bang bent voor een echte kerstboom neem dan een neppe. Die zijn er ook genoeg.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor StillAwake » 12 dec 2014 13:52

Pcrtje schreef:Natuurlijk! Hiervoor geldt gewoon hetzelfde als wat ik in het sinterklaastopic al zei: gewoon doen! Het verhoogd de sfeer, oogt gezelliger en je mag Germaanse wortels best een beetje waarderen. :)

waarom richt je je woonkamer dan niet op zo'n manier in dat het er 52 weken per jaar gezellig is?
Bij ons géén kerstboom, maar dat heeft niks met principes te maken. Ik vind het gewoon een spuuglelijk gevaarte in de woonkamer!
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1920
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor Pcrtje » 12 dec 2014 17:54

StillAwake schreef:waarom richt je je woonkamer dan niet op zo'n manier in dat het er 52 weken per jaar gezellig is? Bij ons géén kerstboom, maar dat heeft niks met principes te maken. Ik vind het gewoon een spuuglelijk gevaarte in de woonkamer!
Hahaha, als je dat vindt moet je vooral niet zo'n ding neerzetten.

Bij ons is het wat dat betreft eenvoudig: ik heb geen woonkamer. Een huisgenote heeft twee boompjes meegenomen van thuisthuis en die staan nu hier. Het heeft wel een leuk effect. Waarom niet 52 weken per jaar een gezellig huis? Nouja, het is hier echt wel 52 weken per jaar gezellig, alleen niet door de versieringen. ;) In de maanden waarin het daglicht niet veel uren per dag door de ramen binnenvalt heeft een kerstboom een bepaald effect. Misschien ook wel omdat mijn huisgenoten rond deze tijd meer naar familie gaan en ik dus vaker alleen ben. Aangezien huisgenoten voor gezelligheid zorgen moet ik in de tijd dat zij weg zijn die gezelligheid op een andere manier creëren. ;)
"Een libelle zweeft over het water..."

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor Boerin » 12 dec 2014 18:07

Ik heb er net eentje meegenomen van de Appie. 6 Euro maar, kon ik toch niet laten liggen. Kinderen mogen 'm zelf versieren. Nu zitten er dus gekleurde lampies in en een beer in een hol met schuimkransjes om 'm heen.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor irmo » 12 dec 2014 18:37

Dat heb je dan nie goed gedaan. ik had hem voor 2 euri. De kids zijn er al de hele middag druk mee, nouja hebben die ook weer wat te doen :wink: en kan ik rustig eten koken.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23544
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor Marnix » 15 dec 2014 17:23

Arco schreef:Leert den weg der heidenen niet, en ontzet u niet voor de tekenen des hemels, dewijl zich de heidenen voor dezelve ontzetten. Want de inzettingen der volken zijn ijdelheid; want het is hout, dat men uit het woud gehouwen heeft, een werk van des werkmeesters handen met de bijl. Men pronkt het op met zilver en met goud; zij hechten ze met nagelen en met hameren, opdat het niet waggele.

Zegt mij voldoende.


Mij niet. Dat gaat over afgodsbeelden. Lees maar verder.... over mensen die een boom kappen, van de ene helft een godenbeeld er uit hakken en van het andere gedeelte de open haard stoken... en zich voor het godenbeeld buigen en zeggen: Dit is mijn god... en zich aan het vuur warmen en zeggen: Hmm, lekker warm.

Dus deze vlieger gaat totaal niet op, tenzij je mensen zich in aanbidding voor hun kerstboom ziet neerbuigen en hem als god vereren.

Jammer, dit soort verdraaiing van de Bijbel...
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor mealybug » 15 dec 2014 18:10

Marnix schreef:Mij niet. Dat gaat over afgodsbeelden. Lees maar verder.... over mensen die een boom kappen, van de ene helft een godenbeeld er uit hakken en van het andere gedeelte de open haard stoken... en zich voor het godenbeeld buigen en zeggen: Dit is mijn god... en zich aan het vuur warmen en zeggen: Hmm, lekker warm.

Dus deze vlieger gaat totaal niet op, tenzij je mensen zich in aanbidding voor hun kerstboom ziet neerbuigen en hem als god vereren.

Jammer, dit soort verdraaiing van de Bijbel...

"Afgodsbeeld" is een zeer ruim begrip.
Gierigheid is ook een afgod in het het NT.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor rotterdam » 15 dec 2014 19:20

Arco schreef:Leert den weg der heidenen niet, en ontzet u niet voor de tekenen des hemels, dewijl zich de heidenen voor dezelve ontzetten. Want de inzettingen der volken zijn ijdelheid; want het is hout, dat men uit het woud gehouwen heeft, een werk van des werkmeesters handen met de bijl. Men pronkt het op met zilver en met goud; zij hechten ze met nagelen en met hameren, opdat het niet waggele.

Zegt mij voldoende.


Volgens mij ben je nu aan het waggele.
Dit slaat echt helemaal nergens op.
Wat een misbruik van de Bijbel.

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor Arco » 19 dec 2014 10:10

Marnix schreef:Mij niet. Dat gaat over afgodsbeelden. Lees maar verder.... over mensen die een boom kappen, van de ene helft een godenbeeld er uit hakken en van het andere gedeelte de open haard stoken... en zich voor het godenbeeld buigen en zeggen: Dit is mijn god... en zich aan het vuur warmen en zeggen: Hmm, lekker warm.

Dus deze vlieger gaat totaal niet op, tenzij je mensen zich in aanbidding voor hun kerstboom ziet neerbuigen en hem als god vereren.

Jammer, dit soort verdraaiing van de Bijbel...


Is het je opgevallen dat met cadeautjes onder de boom mensen weldegelijk buigen voor de boom? Los daarvan, is de afgodische afkomst van de kerstboom voldoende link om de kerstboom te linken aan deze tekst.

rotterdam schreef:Volgens mij ben je nu aan het waggele.
Dit slaat echt helemaal nergens op.
Wat een misbruik van de Bijbel.


Is het je opgevallen dat de wereld wel heel graag kerst viert? Van alles wordt uit de kast gehaald, kerstbomen, de kerstman, de kerstkransen, het kerststalletje, de kerstverlichting, en ga zo verder. Het punt is: waarom viert de wereld zo graag kerst? De wekelijkse rustdag wordt steeds vaker afgedaan, de ruimte voor de christelijke boodschap wordt steeds kleiner en zelfs de Statenbijbel wordt uit de Tweede Kamer (deel van de Staten-generaal) verwijderd.

Terwijl ik toch lees: "Indien gij van de wereld waart, zo zou de wereld het hare liefhebben; doch omdat gij van de wereld niet zijt, maar Ik u uit de wereld heb uitverkoren, daarom haat u de wereld." (Joh. 15:19).

En mijn stelling is: ik kan niet Christus liefhebben en afgodische dingen doen (Mat. 6:24)
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Gebruikersavatar
BladeStraight
Luitenant
Luitenant
Berichten: 739
Lid geworden op: 13 okt 2014 14:45

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor BladeStraight » 19 dec 2014 12:14

Arco schreef:Is het je opgevallen dat met cadeautjes onder de boom mensen weldegelijk buigen voor de boom?


Wat een kul argument zeg. Ik neem aan dat dit een grapje is.

Los daarvan, is de afgodische afkomst van de kerstboom voldoende link om de kerstboom te linken aan deze tekst.


Ik denk niet dat er iemand is die de kerstboom als een afgod ziet en zich daarvoor neerknielt, zoals voor de bomen uit dat bijbelgedeelte dat je aanhaalde. Overigens kan, zoals anderen al zeiden, alles een afgod worden dus die redenering houd geen stand.

Is het je opgevallen dat de wereld wel heel graag kerst viert? Van alles wordt uit de kast gehaald, kerstbomen, de kerstman, de kerstkransen, het kerststalletje, de kerstverlichting, en ga zo verder. Het punt is: waarom viert de wereld zo graag kerst?


Omdat kerst ingebakken is in de Nederlandse cultuur, het is in de loop van de 20e eeuw ook nog eens overgoten met een seculier sausje zodat vrijwel alle Nederlanders een vorm van kerst kunnen vieren. Voor het overgrote deel van ons volk is het een tijd van gezelligheid, van samenzijn met de familie en van lekker eten. Voor een christen is kerst veel meer, helaas zien veel mensen dat niet meer.

De wekelijkse rustdag wordt steeds vaker afgedaan, de ruimte voor de christelijke boodschap wordt steeds kleiner en zelfs de Statenbijbel wordt uit de Tweede Kamer (deel van de Staten-generaal) verwijderd.


Jep, secularisatie. Overigens wordt de Statenbijbel, evenals de Koran en de andere boeken, gedigitaliseerd en dus niet weggedaan uit de Kamer.

Terwijl ik toch lees: "Indien gij van de wereld waart, zo zou de wereld het hare liefhebben; doch omdat gij van de wereld niet zijt, maar Ik u uit de wereld heb uitverkoren, daarom haat u de wereld." (Joh. 15:19).


Kerst zoals de 'wereld' dat viert is, als het goed is, niet kerst zoals een christen dat viert.
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor Arco » 19 dec 2014 13:43

BladeStraight schreef:Wat een kul argument zeg. Ik neem aan dat dit een grapje is.


De smiley had erbij gemoeten.

Ik denk niet dat er iemand is die de kerstboom als een afgod ziet en zich daarvoor neerknielt, zoals voor de bomen uit dat bijbelgedeelte dat je aanhaalde. Overigens kan, zoals anderen al zeiden, alles een afgod worden dus die redenering houd geen stand.


Dat een kerstboom nu geen afgod meer is, althans zo wordt het gesteld, ontneemt dit niet de oorsprong, die afgodisch is. Nergens in de Bijbel wordt iets dat een afgodische oorsprong heeft later "gekerstend".

Omdat kerst ingebakken is in de Nederlandse cultuur, het is in de loop van de 20e eeuw ook nog eens overgoten met een seculier sausje zodat vrijwel alle Nederlanders een vorm van kerst kunnen vieren. Voor het overgrote deel van ons volk is het een tijd van gezelligheid, van samenzijn met de familie en van lekker eten. Voor een christen is kerst veel meer, helaas zien veel mensen dat niet meer.


Vele Roomse dingen waren tot de 16e eeuw ook deel van de Nederlandse cultuur. Met de Reformatie is daar verandering in gekomen. Traditie en cultuur zijn niet zaligmakend, wel de echte Zaligmaker.

Jep, secularisatie. Overigens wordt de Statenbijbel, evenals de Koran en de andere boeken, gedigitaliseerd en dus niet weggedaan uit de Kamer.


En ook 'mein kampf' is digitaal beschikbaar.

Kerst zoals de 'wereld' dat viert is, als het goed is, niet kerst zoals een christen dat viert.


Waarom zou een christen kerst vieren, terwijl 1) de datum van Christus' geboorte zeker niet 25 december was, 2) Christus nooit heeft aangegeven om Zijn geboortedag te vieren/gedenken en 3) Christus kwam als een arm Kind en christenen dit vieren met overdadig veel eten ?

Een vergelijk:
Voordat je jouw huidige partner ontmoette, heb je een relatie gehad. Die relatie is beëindigd, maar je viert de verjaardag van je huidige partner op de datum van de verjaardag van je vorige partner. Daarnaast eet je op die dag beenham, terwijl je huidige partner geen beenham lust.

Hoe zou je partner die vinden? Is dit niet precies wat christenen doen met kerst?
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Gebruikersavatar
BladeStraight
Luitenant
Luitenant
Berichten: 739
Lid geworden op: 13 okt 2014 14:45

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor BladeStraight » 19 dec 2014 13:55

Die vergelijking zie ik echt niet. Kerst is voor mij een tijd om Christus' komst naar deze aarde te gedenken, daar is volgens mij niets mis mee.
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor MoesTuin » 19 dec 2014 14:07

Met o.a. dit topic wordt het allemaal teveel benadrukt juist
=> de kerstboom
=> de kerstman
=> e.d.

Het gaat enkel hierom
woont de Heere Jezus in je hart of niet
dit kan met en zonder kerstboom
Denk aan de schriftgeleerden in de tijd dat de Heere Jezus werd geboren, ze wisten ervan, dat de Koning der Joden geboren was (met hun verstand, het bestuderen van de Schriften). Ze konden dit haar fijn vertellen aan Koning Herodus.
Maar de Wijzen uit het Oosten zochten de Koning der Joden op en volgenden de Ster en ze vonden het Kindeke.

Hebt u, heb jij het Kindeke ook al toegelaten in uw, jou leven?
Er wordt geklopt aan u/jou hart, elke seconde wel weer, nog is het genade tijd

Voor iedereen , een Vrolijk Kerstfeest als u/jij mag weten van het Kindeke in de kribbe.

https://www.youtube.com/watch?v=MSLL6sLx9Lk
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten