Jan schreef:Wat je wel kunt vinden zoals ik al meerdere malen heb aangeven, is dat er in de wet staat dat men de vijanden moet liefhebben. Dit zijn dan wel de vijanden in het eigen volk, die nabij zijn, de broeders, de naasten.
mona schreef:Kan je aangegeven waar deze selectie staat in de Bijbel?
God gaf Zijn wetten aan Israël. De naasten waren hun broeders onder het volk. En de vreemdelingen onder hen moesten ook rechtvaardig behandeld worden. Israël als voorbeeldvolk. De wet die Jezus opnieuw uitlegt zijn deze wetten:
Lev. 19 schreef: 11 U mag niet stelen, u mag niet liegen of iemand zijn naaste bedriegen.
12 U mag geen valse eed afleggen in Mijn Naam, en zo de Naam van uw God ontheiligen. Ik ben de HEERE.
13 U mag uw naaste niet afpersen en niet beroven. Het arbeidsloon van de dagloner mag niet de nacht bij u overblijven tot de volgende morgen.
14 U mag een dove niet vervloeken en vóór een blinde mag u geen struikelblok neerleggen, maar u moet uw God vrezen. Ik ben de HEERE.
15 U mag geen onrecht doen in de rechtspraak, u mag geen partij trekken voor de arme en de aanzienlijke niet voortrekken. Op rechtvaardige wijze moet u uw naaste oordelen.
16 U mag onder uw volksgenoten niet met lasterpraat rondgaan, u mag uw naaste niet naar het leven staan. Ik ben de HEERE.
17 U mag in uw hart uw broeder niet haten. U moet uw naaste zeker terechtwijzen, zodat u geen zonde op hem laadt.
18 U mag geen wraak nemen of een wrok koesteren tegen uw volksgenoten, maar u moet uw naaste liefhebben als uzelf. Ik ben de HEERE.
Deut. 1 schreef: 15 Dus nam ik uw stamhoofden, wijze en ervaren mannen, en stelde hen tot hoofd over u aan, leiders over duizend, leiders over honderd, leiders over vijftig en leiders over tien, en beambten voor uw stammen.
16 Ook beval ik in die tijd uw rechters: Luister naar de geschillen tussen uw broeders, en oordeel rechtvaardig tussen een man, zijn broeder en de vreemdeling die bij hem is.
Ex. 23 schreef: 1 U mag geen vals gerucht verspreiden, en u mag een schuldige niet uw hand reiken door een misdadige getuige te zijn.
2 U mag de meerderheid niet volgen in het kwaad, en u mag in een rechtszaak niet zo antwoorden dat u zich schikt naar de meerderheid om zo het recht te buigen.
3 U mag een arme bij zijn rechtszaak niet voortrekken.
4 Wanneer u een rund van uw vijand of zijn verdwaalde ezel aantreft, moet u het dier beslist bij hem terugbrengen.
5 Wanneer u de ezel van iemand die u haat, onder zijn last ziet liggen, moet u zich ervan weerhouden om het aan hem over te laten. U moet de ezel beslist samen met hem overeind helpen.
6 U mag het recht van de arme onder u niet buigen bij zijn rechtszaak.
7 Houd u ver van bedrieglijke zaken. Een onschuldige en een rechtvaardige mag u niet doden, want Ik zal de schuldige niet rechtvaardig verklaren.
8 U mag geen geschenk aannemen, want het geschenk maakt zienden blind en verdraait de woorden van de rechtvaardigen.
9 U mag de vreemdeling niet onderdrukken, want u kent zelf de gesteldheid van de vreemdeling, omdat u zelf vreemdeling geweest bent in het land Egypte.
Deut. 16 schreef: 18 U moet binnen al uw poorten, die de HEERE, uw God, u geeft, rechters en beambten over uw stammen aanstellen. Zij moeten met een rechtvaardig oordeel rechtspreken over het volk.
19 U mag het recht niet buigen. U mag niet partijdig zijn en geen geschenk aannemen, want een geschenk verblindt de ogen van wijzen en verdraait de woorden van rechtvaardigen.
20 Gerechtigheid, gerechtigheid moet u najagen, opdat u leeft en het land dat de HEERE, uw God, u geeft, in bezit neemt.
God wil dat er recht heerst in de maatschappij, rechtspraak, orde, bescherming voor weduwen en wezen.
Geen corruptie, geen bloedvergieten, geen onrecht, geen geweld.
Spr. 6 schreef: 16 Deze zes haat de HEERE,
ja, zeven zijn een gruwel voor Zijn ziel:
17 hoogmoedige ogen, een valse tong
en handen die onschuldig bloed vergieten,
18 een hart dat zondige plannen smeedt,
voeten die zich haasten om naar het kwade te rennen,
19 een valse getuige die leugens blaast,
en die tussen broeders twisten teweegbrengt.
Jan schreef:En als de schoften van IS Nederland binnenvallen en beginnen met mijn naasten langzaam te onthoofden d.m.v. met een veel te klein mes langzaam de keel door te gaan snijden omdat ze de demoon v.d. IS niet liefhebben...
Mag ik dan nog steeds niet haten volgens jouw god? Mag ik dan geen dienst nemen in het leger en die vuile honden allemaal kapot schieten als de beesten die het zijn? Moet ik dan enkel bidden tot God? Is dat wat Hij van ons vraagt? Maak dat je kat maar wijs!
Ik kan dat gevoel zo goed begrijpen als ik de verhalen hoor (de beelden kán ik niet zien, te afschuwelijk).
Onderdruk dat gevoel niet, het is goddelijk. Laat je verstand hervormen door Gods woord en Geest zodat heel je hart en verstand eensgezind zullen zijn naar Zijn wil.
Maar ik verbaas me steeds weer erover, dat vervolgde christenen altijd vragen of wij (die hier in vrijheid leven) willen bidden voor hun vervolgers. Ze vragen niet of wij willen bidden of de vervolging mag verminderen, of stoppen. Nee, ze vragen of wij willen willen bidden om standvastigheid, én om de bekering van hen die hun naar het leven staan.
Ik vraag het me af of het inderdaad altijd zo is. Moeilijk na te gaan en misschien dat dit juist de verhalen zijn die in Christelijke media mooi gevonden worden en uitgelicht. Maar goed, zelfs al zouden velen zo denken, dan betekend het nog niet dat God wil dat ze zo denken en bidden.
Er gaat in de praktijk van vervolging (om het geloof), blijkbaar een andere waarde gelden. Namelijk, die van standvastigheid en nabijheid van God. En het kunnen getuigen van Zijn liefde.
Het is Gods krachtige bijstand, die wij, die in vrijheid en luxe leven, niet van God krijgen. Omdat we dat niet op dit moment nodig hebben. Maar dat de Heere zo werkt, daar hoef je maar even verder te kijken.
Daarmee wil ik niet zeggen dat je het kwaad niet mag bestrijden.
Maar het ligt er wel aan hoe je dat doet.
Ook de hugenoten hebben hebben gestreden voor hun geloof, en wat zijn er een slachtoffers gevallen. Het is zo oppassen met welke gevoelens je strijd. En of je in afhankelijkheid strijd.
Als je je alleen laat leiden door blinde haat, wie is er dan beter?
Ik geloof zeker dat God bijstand geeft aan de Zijnen in moeilijke tijden. Alleen zo kan men pijn, lijden verdragen door de kracht van de Heilige Geest. Alleen daarom zijn mensen instaat om niet bang te zijn maar juist God te loven, zie Stefanus.
Blinde haat is niet juist. De Bijbelse haat is echter niet blind maar gegrond op Gods hart.