Aan de geesten in de gevangenis gepredikt heeft.

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Bambi

Re: Aan de geesten in de gevangenis gepredikt heeft.

Berichtdoor Bambi » 21 nov 2014 15:24

xsidd schreef:Hoi,

Van de week, werd ik ineens bij iets bepaald. Het staat in de Bijbel, maar ik hoor er vrijwel nooit iets over. Het gaat om het feit, dat Jezus zegt, dat Hij drie dagen en nachten in het hart van de aarde zou zijn. En later in Petrus word er gezegd, dat Jezus gepredikt heeft aan hen, die van voor de zondvloed waren. En die gevangen waren in de gevangenis.

Hieronder de twee teksten in lijn met elkaar.

Mattheüs 12 vers 40 (HS)
40 Want zoals Jona drie dagen en drie nachten in de buik van de grote vis was, zo zal de Zoon des mensen drie dagen en drie nachten in het hart van de aarde zijn.

1 Petrus 3 vers 19, en 20 (HS)
19 door Wie Hij ook, toen Hij heenging, aan de geesten in de gevangenis gepredikt heeft,
20 namelijk aan hen die voorheen ongehoorzaam waren, toen God in Zijn geduld nog eenmaal wachtte in de dagen van Noach, terwijl de ark gebouwd werd, waarin weinige – dat is acht – mensen behouden werden door het water heen.

Wat ik weet, is dat de hel, in het hart van de aarde is. Er staat dat Jezus aan die gevangenen , gepredikt heeft. Zijn er dan mensen door Jezus uit de hel bevrijd? Ik heb er nooit zo over nagedacht, maar nogmaals, het trof me van de week.

Openbaring 1 vers 18 (HS)
18 en de Levende, en Ik ben dood geweest en zie, Ik ben levend tot in alle eeuwigheid. Amen. En Ik heb de sleutels van het rijk van de dood en van de dood zelf.

Hoe word hierover gedacht door jullie? Of zijn er mensen, die dit anders zien, om er een andere invulling aan geven?

Groet.

Ik denk dat je te diep graaft.
Jona zat 3 dagen in een holte in een vis.
De Heere Jezus lag 3 dagen in een spelonk, een holte in de aarde dus.

En voordat de Heere Jezus op aarde kwam, was Hij ook gewoon God in de gedaante van de Geest.
En in die gedaante heeft Hij de mensen in de tijd van Noach gewaarschuwd (via Noach)
Sinds de zondeval, zat de mensheid gevangen in de gevangenis van de duvel en die gevangenis is opgeheven, doordat de Heere Jezus de duvel verslagen heeft.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 21 nov 2014 15:43

Arco schreef:Een bekende spreker leidt zo af en toe reizen naar Israël. De eerste stop, meestal zonder dat het reisgezelschap het weet, is de hel:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/1/1a/Valley_of_Hinom_PA180090.JPG/1280px-Valley_of_Hinom_PA180090.JPG

Himom (Gehenna) was inderdaad de vuilverbrandingsplaats van Jeruzalem.
En dat is/was een perfekt beeld van voorafschaduwing

Jan
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Jan » 21 nov 2014 16:04

xsidd schreef:Hoi,

Van de week, werd ik ineens bij iets bepaald. Het staat in de Bijbel, maar ik hoor er vrijwel nooit iets over. Het gaat om het feit, dat Jezus zegt, dat Hij drie dagen en nachten in het hart van de aarde zou zijn. En later in Petrus word er gezegd, dat Jezus gepredikt heeft aan hen, die van voor de zondvloed waren. En die gevangen waren in de gevangenis.

Gevangenen, blinden, armen, gebrokenen, doden:

" Want daartoe is aan de doden het Evangelie verkondigd, opdat zij wel geoordeeld werden naar de mens in het vlees, maar ook zouden leven naar God in de geest." (1 Petr. 4)

" 24 Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: Wie Mijn woord hoort en Hem gelooft Die Mij gezonden heeft, die heeft eeuwig leven en komt niet in de verdoemenis, maar is uit de dood overgegaan in het leven.
25 Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: De tijd komt en is nu dat de doden de stem van de Zoon van God zullen horen, en dat wie hem horen, zullen leven.
26 Want zoals de Vader het leven heeft in Zichzelf, zo heeft Hij ook de Zoon gegeven het leven te hebben in Zichzelf;" (Joh. 5)

Luk. 4 schreef: 16 En Hij kwam in Nazareth, waar Hij opgevoed was, en ging naar Zijn gewoonte op de dag van de sabbat naar de synagoge, en Hij stond op om te lezen.
17 En aan Hem werd het boek van de profeet Jesaja gegeven, en toen Hij het boek opengedaan had, vond Hij de plaats waar geschreven stond:
18 De Geest van de Heere is op Mij, omdat Hij Mij gezalfd heeft; Hij heeft Mij gezonden om aan armen het Evangelie te verkondigen, om te genezen die gebroken van hart zijn,
19 om aan gevangenen vrijlating te prediken en aan blinden het gezichtsvermogen, om verslagenen weg te zenden in vrijheid, om het jaar van het welbehagen van de Heere te prediken.

20 En toen Hij het boek dichtgedaan en aan de dienaar teruggegeven had, ging Hij zitten, en de ogen van allen in de synagoge waren op Hem gevestigd.
21 Hij begon tegen hen te zeggen: Heden is deze Schrift in uw oren in vervulling gegaan.

19 door Wie Hij ook, toen Hij heenging, aan de geesten in de gevangenis gepredikt heeft,
20 namelijk aan hen die voorheen ongehoorzaam waren, toen God in Zijn geduld nog eenmaal wachtte in de dagen van Noach, terwijl de ark gebouwd werd, waarin weinige – dat is acht – mensen behouden werden door het water heen.

Kwestie van hoe de vertalers gedacht hebben de originele gedachte weer te geven ervan uit gaande dat zij het wel goed begrepen. Van invloed voor ons verstaan is alleen al hoe zij de punten en komma's neerzetten.

1 Petr. 3 schreef: 18 Want ook Christus heeft eenmaal voor de zonden geleden, Hij, Die rechtvaardig was, voor onrechtvaardigen, opdat Hij ons tot God zou brengen. Hij is wel ter dood gebracht in het vlees, maar levend gemaakt door de Geest,
21 Het tegenbeeld daarvan, de doop, behoudt nu ook ons. Maar niet als een verwijderen van het vuil van het lichaam, maar als vraag aan God van een goed geweten, door de opstanding van Jezus Christus,

Tot wie is Jezus door de kracht van de Geest na Zijn opstanding gegaan? Ik weet enkel dat Hij naar de discipelen gegaan is. Hij heeft hen levend gemaakt, uit de gevangenis bevrijd.
En de sleutel die in dit verband genoemd wordt? De onderdompeling in water voor de vergeving van zonden in de naam van Jezus Christus waardoor we de Geest ontvangen die ons levend maakt. De ark van het nieuwe verbond waardoor we behouden kunnen worden.
Who is He, this King of kings? The Lord of the heavenly armies, He is the King of glory.
Who is this King of glory? The Lord Jesus strong and mighty!

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 21 nov 2014 16:30

#Bambi

Bedankt voor je antwoord, en reaktie. Begin citaat"En voordat de Heere Jezus op aarde kwam, was Hij ook gewoon God in de gedaante van de Geest."Einde citaat.

Matheus 22 vers 43, en 44. (HS)

43 Hij zei tegen hen: Hoe kan David Hem dan, in de Geest, zijn Heere noemen, als hij zegt:
44 De Heere heeft gezegd tegen Mijn Heere: Zit aan Mijn rechterhand, totdat Ik Uw vijanden neergelegd heb als een voetbank voor Uw voeten?

Dit gaat toch om 2 Personen? David zegt toch, de Heere heeft gezegd tegen Mijn Heere?

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 21 nov 2014 16:39

#Jan

Begin citaat"Tot wie is Jezus door de kracht van de Geest na Zijn opstanding gegaan? Ik weet enkel dat Hij naar de discipelen gegaan is. Hij heeft hen levend gemaakt, uit de gevangenis bevrijd.
En de sleutel die in dit verband genoemd wordt? De onderdompeling in water voor de vergeving van zonden in de naam van Jezus Christus waardoor we de Geest ontvangen die ons levend maakt. De ark van het nieuwe verbond waardoor we behouden kunnen worden."Einde citaat.

Dank, voor je reaktie. Deze uitleg heb ik nog niet gehoord.. In wat voor opzicht waren de discipelen dan gevangen? En waarvan werden zij dan bevrijd, volgens jou? En waaruit concludeer je, dat je de Geest zou ontvangen, door de onderdompeling?

Naar wat ik weet ontvangt iemand Gods Geest, als diegene de Heere Jezus oprecht, met het hart, in zijn of haar leven vraagt. En in de Bijbel word ook een situatie genoemd, dat Paulus de handen oplegde, en dat die gelovigen zo Gods Geest ontvingen.

Bambi

Berichtdoor Bambi » 21 nov 2014 16:43

xsidd schreef:Matheus 22 vers 43, en 44. (HS)

43 Hij zei tegen hen: Hoe kan David Hem dan, in de Geest, zijn Heere noemen, als hij zegt:
44 De Heere heeft gezegd tegen Mijn Heere: Zit aan Mijn rechterhand, totdat Ik Uw vijanden neergelegd heb als een voetbank voor Uw voeten?

Dit gaat toch om 2 Personen? David zegt toch, de Heere heeft gezegd tegen Mijn Heere?

De Heere Jezus benoemt hier de drieëenheid:
Door de Heilige Geest, benoemde David God de Vader (als de Heere) en God de Zoon (als mijn Heere)

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 21 nov 2014 16:54

#Bambi

Naar mijn weten benoemd de Heere Jezus hier het feit, dat David, Hem in de Geest aanbad. En dat de HEERE (De Vader), zei tegen Davids Heere,(Jezus) dat Hij de vijanden neer zou leggen, onder Zijn voeten.

En als je naar de context kijkt, zegt de Heere Jezus deze woorden, als men niet gelooft dat Hij eerder was als Abraham.

Begin citaat"De Heere Jezus benoemt hier de drieëenheid: "Einde citaat.

Uit die hoek had ik het nog niet gezien. Bedankt :) Ik denk dat je daar zeker gelijk in hebt!

Bambi

Berichtdoor Bambi » 21 nov 2014 17:20

xsidd schreef:#Bambi

Naar mijn weten benoemd de Heere Jezus hier het feit, dat David, Hem in de Geest aanbad. En dat de HEERE (De Vader), zei tegen Davids Heere,(Jezus) dat Hij de vijanden neer zou leggen, onder Zijn voeten.

En als je naar de context kijkt, zegt de Heere Jezus deze woorden, als men niet gelooft dat Hij eerder was als Abraham.

Ja dat klopt, maar ik refereerde in mijn antwoord naar jouw opmerking, dat het daar over 2 personen ging. :wink:

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 21 nov 2014 17:27

#Bambi

Ja, dat snap ik :)

Begin citaat"was Hij ook gewoon God in de gedaante van de Geest"Einde citaat.

Toen ik deze woorden las, kwam het over op me alsof het allemaal 1 Persoon zou zijn. Daarom reageerde ik met de reaktie, over 2 Personen. En toen droeg jij de Drie-eenheid aan, en dat klopt ook.

Jan
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Jan » 22 nov 2014 14:27

xsidd schreef:
Dank, voor je reaktie. Deze uitleg heb ik nog niet gehoord..

Terwijl het me de meest voor de hand liggende uitleg lijkt wanneer we Schrift met Schrift vergelijken.

In wat voor opzicht waren de discipelen dan gevangen? En waarvan werden zij dan bevrijd, volgens jou?

In welk opzicht is de hele wereld gevangen? Waarvan moeten wij allen bevrijd worden?

Hebr. 2 schreef: 13 En verder: Ik zal Mijn vertrouwen op Hem stellen. En vervolgens: Zie, Ik en de kinderen die God Mij gegeven heeft.
14 Omdat nu die kinderen van vlees en bloed zijn, heeft Hij eveneens daaraan deel gehad om door de dood hem die de macht over de dood had – dat is de duivel – teniet te doen,
15 en allen te verlossen die door angst voor de dood gedurende heel hun leven aan slavernij onderworpen waren.

Kol. 1 schreef: 13 Hij heeft ons getrokken uit de macht van de duisternis en overgezet in het Koninkrijk van de Zoon van Zijn liefde.
14 In Hem hebben wij de verlossing, door Zijn bloed, namelijk de vergeving van de zonden.

Joh. 5 schreef: 24 Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: Wie Mijn woord hoort en Hem gelooft Die Mij gezonden heeft, die heeft eeuwig leven en komt niet in de verdoemenis, maar is uit de dood overgegaan in het leven.
25 Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: De tijd komt en is nu dat de doden de stem van de Zoon van God zullen horen, en dat wie hem horen, zullen leven.

Rom. 6 schreef: 16 Weet u niet dat aan wie u uzelf als slaaf ter beschikking stelt tot gehoorzaamheid, u slaaf bent van wie u gehoorzaamt: óf van de zonde, tot de dood, óf van de gehoorzaamheid, tot gerechtigheid?
17 Maar God zij dank: u was wel slaaf van de zonde, maar nu bent u van harte gehoorzaam geworden aan het voorbeeld van de leer waaraan u overgegeven bent.
18 En, vrijgemaakt van de zonde, bent u dienstbaar gemaakt aan de gerechtigheid.

Ef. 2 schreef: 1 Ook u heeft Hij met Hem levend gemaakt, u die dood was door de overtredingen en de zonden,
2 waarin u voorheen gewandeld hebt, overeenkomstig het tijdperk van deze wereld, overeenkomstig de wil van de aanvoerder van de macht in de lucht, van de geest die nu werkzaam is in de kinderen van de ongehoorzaamheid,
3 onder wie ook wij allen voorheen verkeerden, in de begeerten van ons vlees, door de wil van het vlees en de gedachten te doen; en wij waren van nature kinderen des toorns, evenals de anderen.
4 Maar God, Die rijk is in barmhartigheid, heeft ons door Zijn grote liefde, waarmee Hij ons liefgehad heeft,
5 ook toen wij dood waren door de overtredingen, met Christus levend gemaakt – uit genade bent u zalig geworden –
6 en heeft ons met Hem opgewekt en met Hem in de hemelse gewesten gezet in Christus Jezus,

En waaruit concludeer je, dat je de Geest zou ontvangen, door de onderdompeling?

Naar wat ik weet ontvangt iemand Gods Geest, als diegene de Heere Jezus oprecht, met het hart, in zijn of haar leven vraagt. En in de Bijbel word ook een situatie genoemd, dat Paulus de handen oplegde, en dat die gelovigen zo Gods Geest ontvingen.

Ja de Geest werkt op meerdere manieren, daar zijn diverse teksten over te vinden. Maar waar ik op doel is die gift v.d. H.G. waar Petrus over spreekt.

Hand. 2 schreef: 38 En Petrus zei tegen hen: Bekeer u en laat ieder van u gedoopt worden in de Naam van Jezus Christus, tot vergeving van de zonden; en u zult de gave van de Heilige Geest ontvangen.

Dit is de Geest die levend maakt en het heeft iets met de Bijbelse onderdompeling te maken. Zo ook in de tekst waar jij mee begon in 1 Petr. 3:20,21. Vroeger bij Noach werden de mensen gered van vernietiging d.m.v. de ark die uit geloof en gehoorzaamheid aan God gebouwd werd. Maar wij hebben nu het doopwater wat ons mede tot redding is. Uiteraard gepaard met geloof en bekering en belijden en volharden. Dit alles uit genade door de opstanding van Jezus Christus die de dood overwonnen heeft. Als wij samen met Hem sterven en opstaan, leven wij ook. Dan zijn we bevrijd uit de gevangenis van zonde die tot de dood leid. Dan zijn we niet meer 'levend dood' (1 Tim. 5:6) Wanneer wij geloven dan zijn we niet meer blind maar zien we, niet meer arm maar rijk.
Who is He, this King of kings? The Lord of the heavenly armies, He is the King of glory.

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 22 nov 2014 15:05

#Jan

Begin citaat"In welk opzicht is de hele wereld gevangen? Waarvan moeten wij allen bevrijd worden?"Einde citaat.

Waarom stel je me een wedervraag?

Nogmaals de vraag aan jou. In wat voor opzicht waren de discipelen dan gevangen? En waarvan werden zij dan bevrijd, volgens jou?

Begin citaat"Dit is de Geest die levend maakt en het heeft iets met de Bijbelse onderdompeling te maken. Zo ook in de tekst waar jij mee begon in 1 Petr. 3:20,21. Vroeger bij Noach werden de mensen gered van vernietiging d.m.v. de ark die uit geloof en gehoorzaamheid aan God gebouwd werd. Maar wij hebben nu het doopwater wat ons mede tot redding is. Uiteraard gepaard met geloof en bekering en belijden en volharden. Dit alles uit genade door de opstanding van Jezus Christus die de dood overwonnen heeft. Als wij samen met Hem sterven en opstaan, leven wij ook. Dan zijn we bevrijd uit de gevangenis van zonde die tot de dood leid. Dan zijn we niet meer 'levend dood' (1 Tim. 5:6) Wanneer wij geloven dan zijn we niet meer blind maar zien we, niet meer arm maar rijk."Einde citaat.

Ja, natuurlijk heeft Gods Geest daarmee te maken. Ik heb de rest van je reactie ook gelezen, en ik ben het vrijwel in alles eens met je. Behalve de in de rood, gearceerde woorden.

Waar staat dat het doopwater mede tot redding is? En ga je hier uit van volwassendoop, of kinderdoop ?

Jan
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Jan » 22 nov 2014 16:48

xsidd schreef:#Jan

Begin citaat"In welk opzicht is de hele wereld gevangen? Waarvan moeten wij allen bevrijd worden?"Einde citaat.

Waarom stel je me een wedervraag?

Nogmaals de vraag aan jou. In wat voor opzicht waren de discipelen dan gevangen? En waarvan werden zij dan bevrijd, volgens jou?

Ik heb je toch de Bijbelteksten gegeven die het antwoord geven? Zie je het niet?

Begin citaat"Dit is de Geest die levend maakt en het heeft iets met de Bijbelse onderdompeling te maken. Zo ook in de tekst waar jij mee begon in 1 Petr. 3:20,21. Vroeger bij Noach werden de mensen gered van vernietiging d.m.v. de ark die uit geloof en gehoorzaamheid aan God gebouwd werd. Maar wij hebben nu het doopwater wat ons mede tot redding is. Uiteraard gepaard met geloof en bekering en belijden en volharden. Dit alles uit genade door de opstanding van Jezus Christus die de dood overwonnen heeft. Als wij samen met Hem sterven en opstaan, leven wij ook. Dan zijn we bevrijd uit de gevangenis van zonde die tot de dood leid. Dan zijn we niet meer 'levend dood' (1 Tim. 5:6) Wanneer wij geloven dan zijn we niet meer blind maar zien we, niet meer arm maar rijk."Einde citaat.

Ja, natuurlijk heeft Gods Geest daarmee te maken. Ik heb de rest van je reactie ook gelezen, en ik ben het vrijwel in alles eens met je. Behalve de in de rood, gearceerde woorden.

Waar staat dat het doopwater mede tot redding is? En ga je hier uit van volwassendoop, of kinderdoop ?

Ook die teksten zijn al voorbijgekomen. Zie je dat niet?
En of er volwassenen of kinderen ondergedompeld werden kun je ook lezen in de Bijbel. Ik ga alleen uit van hetgeen er staat geschreven.

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 22 nov 2014 17:22

#Jan

Begin citaat"Ik heb je toch de Bijbelteksten gegeven die het antwoord geven? Zie je het niet?"Einde citaat.

Bedoel je deze tekst? Hebr 2
13 En verder: Ik zal Mijn vertrouwen op Hem stellen. En vervolgens: Zie, Ik en de kinderen die God Mij gegeven heeft.
14 Omdat nu die kinderen van vlees en bloed zijn, heeft Hij eveneens daaraan deel gehad om door de dood hem die de macht over de dood had – dat is de duivel – teniet te doen,
15 en allen te verlossen die door angst voor de dood gedurende heel hun leven aan slavernij onderworpen waren.

Dit gaat toch duidelijk in de contekst, over de mensen die kunnen gered worden door Hem? Dit gaat toch niet specifiek over de discipelen?

En de woorden uit Petrus, dat Hij aan de gevangenen gepredikt heeft, invullen als zijnde dat Jezus na zijn dood hier op aarde preekte, lijkt mij onlogisch. Er word namelijk ook nog eens heel duidelijk aangegeven, dat er werd gepredikt aan hen, die van voor Noach waren. Dat lijkt me duidelijk genoeg :)

Dus mijns inziens worden niet de discipelen bedoeld met de gevangenen, zoals jij zei. Maar degenen, die van voor Noach waren, waren de gevangenen.

Begin citaat"
En of er volwassenen of kinderen ondergedompeld werden kun je ook lezen in de Bijbel. Ik ga alleen uit van hetgeen er staat geschreven."Einde citaat.

Bedoel je deze tekst?
Hand. 2
38 En Petrus zei tegen hen: Bekeer u en laat ieder van u gedoopt worden in de Naam van Jezus Christus, tot vergeving van de zonden; en u zult de gave van de Heilige Geest ontvangen.

Dat Petrus dit hier zo aangeeft, hoeft mijns inziens nog niet gelijk te betekenen, dat dit perse altijd zo moet, en gaat in iemands leven.

En ik kan er ook niet uit opmaken, dat je doop aan de redding bijdraagt. Jezus is degene die je toch red? Niet de doop, of andere sacramenten, maar Jezus Zelf, en het geloof in Hem, is toch de enige grond tot redding?

Jan
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Jan » 22 nov 2014 17:54

xsidd schreef:#Jan

Begin citaat"Ik heb je toch de Bijbelteksten gegeven die het antwoord geven? Zie je het niet?"Einde citaat.

Bedoel je deze tekst? Hebr 2
13 En verder: Ik zal Mijn vertrouwen op Hem stellen. En vervolgens: Zie, Ik en de kinderen die God Mij gegeven heeft.

Dit gaat toch duidelijk in de contekst, over de mensen die kunnen gered worden door Hem? Dit gaat toch niet specifiek over de discipelen?

Je kunt de tekst van Hebreeën 2, toch niet automatisch naar de discipelen laten verwijzen?

De discipelen waren ook maar gevangen mensen, dood, blind, arm. Jezus begon ze wel de weg naar het leven te tonen al voor de opstanding maar ook na Zijn opstanding heeft Hij hen nog veel geleerd en ook de Geest gegeven.

En de woorden uit Petrus, dat Hij aan de gevangenen gepredikt heeft, invullen als zijnde dat Jezus na zijn dood hier op aarde preekte, lijkt mij onlogisch. Er word namelijk ook nog eens heel duidelijk aangegeven, dat er werd gepredikt aan hen, die van voor Noach waren. Dat lijkt me duidelijk genoeg :)

Het is onlogisch om Jezus opeens terug in de tijd te laten reizen naar Noach. Het logische verband zit hem in de ark als voorafschaduwing van de doop met het doel om te redden.
Het lijkt me hier enkel een ongemakkelijke loop van de zinnen. Maar ik ben geen kenner van het Grieks, misschien dat iemand anders op deze passage meer licht kan laten schijnen.

Dus mijns inziens worden niet de discipelen bedoeld met de gevangenen, zoals jij zei. Maar degenen, die van voor Noach waren, waren de gevangenen.

Hoe kan Jezus dan zeggen dat de Schrift al in vervulling is gegaan. Waaronder dus de bevrijding van de gevangenen?

Luk. 4 schreef: 17 En aan Hem werd het boek van de profeet Jesaja gegeven, en toen Hij het boek opengedaan had, vond Hij de plaats waar geschreven stond:
18 De Geest van de Heere is op Mij, omdat Hij Mij gezalfd heeft; Hij heeft Mij gezonden om aan armen het Evangelie te verkondigen, om te genezen die gebroken van hart zijn,
19 om aan gevangenen vrijlating te prediken en aan blinden het gezichtsvermogen, om verslagenen weg te zenden in vrijheid, om het jaar van het welbehagen van de Heere te prediken.
20 En toen Hij het boek dichtgedaan en aan de dienaar teruggegeven had, ging Hij zitten, en de ogen van allen in de synagoge waren op Hem gevestigd.
21 Hij begon tegen hen te zeggen: Heden is deze Schrift in uw oren in vervulling gegaan.

Begin citaat"
En of er volwassenen of kinderen ondergedompeld werden kun je ook lezen in de Bijbel. Ik ga alleen uit van hetgeen er staat geschreven."Einde citaat.

Bedoel je deze tekst?
Hand. 2
38 En Petrus zei tegen hen: Bekeer u en laat ieder van u gedoopt worden in de Naam van Jezus Christus, tot vergeving van de zonden; en u zult de gave van de Heilige Geest ontvangen.

Dat Petrus dit hier zo aangeeft, hoeft mijns inziens nog niet gelijk te betekenen, dat dit perse altijd zo moet, en gaat in iemands leven

En ik kan er ook niet uit opmaken, dat je doop aan de redding bijdraagt. Jezus is degene die je toch red? Niet de doop, of andere sacramenten, maar Jezus Zelf, en het geloof in Hem, is toch de enige grond tot redding?

Het geloof in Jezus woorden zal gehoorzaamheid uitwerken. Dit zal uitwerken dat we gaan we kijken wat de Bijbel zegt over de manier waarop we gered mogen worden. Dan zien we meerdere instructies waaronder de onderdompeling.

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 22 nov 2014 18:30

#Jan

Begin citaat"Het is onlogisch om Jezus opeens terug in de tijd te laten reizen naar Noach. Het logische verband zit hem in de ark als voorafschaduwing van de doop met het doel om te redden.
Het lijkt me hier enkel een ongemakkelijke loop van de zinnen. Maar ik ben geen kenner van het Grieks, misschien dat iemand anders op deze passage meer licht kan laten schijnen."Einde citaat.

Hoe kom je erbij, dat Jezus terug zou reizen in de tijd? In de tekst staat letterlijk dat Hij de geesten(zielen), IN DE GEVANGENIS, gepredikt heeft. Het lijkt mij absoluut geen ongemakkelijke loop van zinnen, maar helder uitgedrukt.

En wel een goed idee van je, om iemand te vragen, die kennis heeft van de grondtekst :) Is er iemand, die de grondtekst uit Petrus, kan uitleggen vanuit het Grieks?

Begin citaat"Hoe kan Jezus dan zeggen dat de Schrift al in vervulling is gegaan. Waaronder dus de bevrijding van de gevangenen?"Einde citaat.

Waar zegt Jezus dat de Schrift in vervulling is gegaan, over dit onderwerp? Of zegt Jezus die woorden, in een hele andere context?

Begin citaat"Het geloof in Jezus woorden zal gehoorzaamheid uitwerken. Dit zal uitwerken dat we gaan we kijken wat de Bijbel zegt over de manier waarop we gered mogen worden. Dan zien we meerdere instructies waaronder de onderdompeling."Einde citaat.

Dat beaam ik, dat het geloof in Jezus woorden, gehoorzaamheid uitwerkt. Naar mijn weten is de doop het teken, dat je het oude leven aflegt, en opstaat in een nieuw leven met Hem. Ik heb nog nooit gehoord, dat de doop bij zou dragen aan mijn redding.
Laatst gewijzigd door xsidd op 22 nov 2014 19:04, 3 keer totaal gewijzigd.

Terug naar “[Religie] - Open forum”