Vraagje over Sint en Piet

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Boerin
Generaal
Generaal

Re: Vraagje over Sint en Piet

Berichtdoor Boerin » 16 nov 2014 16:37

Schandalig lied. Ik zag een column in de krant. Zeg Sinterklaas dat is nou ook wat, wordt u op uw oude dag nog uitgemaakt voor racist. :lol:
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 16 nov 2014 18:52

Boerin schreef:Schandalig lied. Ik zag een column in de krant. Zeg Sinterklaas dat is nou ook wat, wordt u op uw oude dag nog uitgemaakt voor racist. :lol:

IK wordt uitgemaakt voor racist, en de meeste Nederlanders met mij... Die mensen weten het verschil niet tussen een racistische intentie en een leuk feest met zwarte pieten.
Ook gif is geschapen.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 16 nov 2014 20:05

hettys schreef:
IK wordt uitgemaakt voor racist, en de meeste Nederlanders met mij... Die mensen weten het verschil niet tussen een racistische intentie en een leuk feest met zwarte pieten.

Nee, als kinderfeest lijkt het onschuldig, hoewel ik , als ik kids had, het geheel zou mijden.
Ik vind de legende en parallel met goddelijke authoriteit, inclusief levensboek, waarin alles staat opgeschreven verwerpelijk.
Doodsbang was ik vroeger van die ouwe man in zijn pauskleren....
Bovendien is het de eerste ontgoocheling voor een kind, wanneer het uitvindt dat het een leugen is....dan zal de bijbel met het verhaal van Jezus misschien ook wel niet waar zijn misschien....
Het vermeende racisme kunnen die relschoppers beter projecteren op de koninklijke koets, die vol staat van veel ernstigere zaken, waarvan ik wens dat het een kinderfeestje was, maar helaas was het de trieste waarheid.

Afbeelding

mohamed

Berichtdoor mohamed » 16 nov 2014 20:17

mealybug schreef:Doodsbang was ik vroeger van die ouwe man in zijn pauskleren....
Bovendien is het de eerste ontgoocheling voor een kind, wanneer het uitvindt dat het een leugen is....

Dat lijkt me dan juist een opluchting, dat die enge oude man niet bestaat. :roll:

mohamed

Berichtdoor mohamed » 16 nov 2014 20:18

Bambi schreef:Het waren in ieder geval slavenkindjes die hij bevrijd heeft.
Dus die zwarte kleur zal wel wijzen op hun afkomst. (Wat Mohamed ook al aangaf. :mrgreen: )

Doet me ook denken aan een ander liedje:
"Moriaantje zo zwart als roet"

Ja een prachtig liedje wat nu ook racistisch genoemd wordt door blanke linkse rakkers.

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 16 nov 2014 20:59

mealybug schreef:Nee, als kinderfeest lijkt het onschuldig, hoewel ik , als ik kids had, het geheel zou mijden.
Ik vind de legende en parallel met goddelijke authoriteit, inclusief levensboek, waarin alles staat opgeschreven verwerpelijk.
Doodsbang was ik vroeger van die ouwe man in zijn pauskleren....

Jammer hoor. wijzelf, mijn man en ik, en onze kinderen hebben er fantastische herinneringen aan en we hebben heel veel zin in het komende feest met ons kleinkind.

En aan de legenden mankeert niets. Gewoon iemand met veel geld die dat aan andere mensen wil geven en daardoor bisschop is geworden. Je moet bang gemaakt worden om bang te zijn.

Bovendien is het de eerste ontgoocheling voor een kind, wanneer het uitvindt dat het een leugen is....dan zal de bijbel met het verhaal van Jezus misschien ook wel niet waar zijn misschien....

Welnee. rond hun zevende jaar weten kinderen op geleidelijke wijze dat sinterklaas niet bestaat.Dat heeft niets te maken met hun geloof in Jezus aangezien dat geloof doorgaat tot het moment dat ze moeten kiezen voor het geloof of juist niet. Dus na hun 18e
Er zijn zeer weinig, en ik denk niet één, kinderen die op zevenjarige leeftijd denken dat Jezus niet bestaat omdat Sinterklaas niet bestaat.

Het vermeende racisme kunnen die relschoppers beter projecteren op de koninklijke koets, die vol staat van veel ernstigere zaken, waarvan ik wens dat het een kinderfeestje was, maar helaas was het de trieste waarheid.

Grutjes. dat vindt ik ook.
Afbeelding[/quote]
Ook gif is geschapen.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 16 nov 2014 21:44

hettys schreef:Er zijn zeer weinig, en ik denk niet één, kinderen die op zevenjarige leeftijd denken dat Jezus niet bestaat omdat Sinterklaas niet bestaat.

Alhoewel ik warme herinneringen heb aan Sinterklaas was ik wel dat ene kind, het leek mij dat als de Sint niet bestaat ook God verzonnen was.

Indien ik kinderen had zou ik ze ook opvoeden met Sinterklaas, want het is geen ramp dat kinderen vragen krijgen.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 16 nov 2014 21:53

mohamed schreef:Alhoewel ik warme herinneringen heb aan Sinterklaas was ik wel dat ene kind, het leek mij dat als de Sint niet bestaat ook God verzonnen was.

Indien ik kinderen had zou ik ze ook opvoeden met Sinterklaas, want het is geen ramp dat kinderen vragen krijgen.

Dat had ik ook. Daarom hebben mijn kinderen er nooit in geloofd, maar verder vinden ze het geweldig.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 16 nov 2014 22:02

Boerin schreef:Dat had ik ook. Daarom hebben mijn kinderen er nooit in geloofd, maar verder vinden ze het geweldig.

Verstandig, je kids bijbrengen dat ze niet mogen liegen, en het zelf wel toen tot ze 7 zijn of zo, kan natuurlijk niet.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 16 nov 2014 22:04

Boerin schreef:Dat had ik ook. Daarom hebben mijn kinderen er nooit in geloofd, maar verder vinden ze het geweldig.

mealybug schreef:Verstandig, je kids bijbrengen dat ze niet mogen liegen, en het zelf wel toen tot ze 7 zijn of zo, kan natuurlijk niet.

Dan nam je zeker de cadeautjes ook niet aan. :roll:

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 16 nov 2014 22:29

mohamed schreef:

Een kind neemt altijd kadootjes aan.
Niets corrumpeert beter dan een kadootje.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 16 nov 2014 23:00

mohamed schreef:

mealybug schreef:Een kind neemt altijd kadootjes aan.

Hangt er van af van wie ze het krijgen. Ik dacht dat God een soort Sinterklaas van de zomer was. Vanuit katholiek oogpunt is dat niet eens zo ver bezijden de waarheid en heeft het ook nog wel wat. :)
mealybug schreef:Niets corrumpeert beter dan een kadootje.

Teveel cadeaus corrumperen inderdaad, maar af en toe een kind belonen kan geen kwaad. Een kind leert doordat Sinterklaas niet bestaat en God wel ook echt van nep te onderscheiden.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 17 nov 2014 14:39

In het buitenland 'blackface' verdedigen, gaat je echt niet lukken, en weet je, ik ga het ook niet meer proberen. Mijn ouders willen me een pakketje sturen met snoepgoed en dergelijke, en ik heb gevraagd of ze artikelen en pakpapier willen uitzoeken waar Zwarte Piet niet op voorkomt.

Als je ook naar de mensen luistert die het willen verbeteren, dan zijn de argumenten allemaal zo gammel als wat. Het enige is: we hebben het altijd al zo gedaan, dus blijven we het doen.

De mooiste vind ik nog het argument dat het in ieder geval al beter is als vroeger, toen Zwarte Piet echt nog een domme boeman was en nu is het in ieder geval eerder een soort middenmanager. En dat is beter. Dat klopt, zeg ik dan. Een homo aanspreken met 'Flikker'* in plaats van 'Vieze flikker' is ook beter, maar nog steeds niet goed.

*mijn welgemeende excuses voor alle homoseksuele forumgebruikers. Ik wil niet kwetsen, maar het is de beste vergelijking die ik kan verzinnen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

mohamed

Berichtdoor mohamed » 17 nov 2014 14:58

In de jaren twintig en dertig van de vorige eeuw was een blanke meestal joodse artiest die optrad met een Blackface pure cult en niemand die het racistisch vond.

Afbeelding
Dit vind ik racistischer als Zwarte Piet.

Bambi

Berichtdoor Bambi » 17 nov 2014 15:01

=
Laatst gewijzigd door Bambi op 11 dec 2017 21:39, 2 keer totaal gewijzigd.

Terug naar “Archief”