Sportvereniging

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Spreeuw
Generaal
Generaal

Sportvereniging

Berichtdoor Spreeuw » 13 sep 2014 18:43

Zijn er veel mensen op RefoWeb lid van en/of actief in een sportvereniging, bijvoorbeeld een voetbalvereniging, volleybalvereniging, atletiekvereniging enzovoorts?

Het is algemeen bekend dat men in de reformatorische gezindte wat terughoudend staat t.o.v. sport. Als ouders hun kind bijvoorbeeld op voetbal hebben zitten (al is het zaterdagvoetbal), dan wordt aangeraden daarmee te stoppen. Ik heb dit namelijk weleens gelezen.

Nu is er ook een tekst in de Bijbel, die m.i. pleit voor het actief zijn in een bepaalde sport:

1 Korintiërs 6:19 (NBG'51)
Of weet gij niet, dat uw lichaam een tempel is van de Heilige Geest, die in u woont, die gij van God ontvangen hebt, en dat gij niet van uzelf zijt?

Volgens mij kan het beoefenen van een bepaalde sport (en dus ook het lid zijn van/actief zijn in een sportvereniging) bijdragen aan de zorg van je eigen lichaam, dat een tempel is van de Heilige Geest. Hoe denken jullie hierover?

moderngelovige
Sergeant
Sergeant

Re: Sportvereniging

Berichtdoor moderngelovige » 13 sep 2014 20:47

Spreeuw,

Eigenlijk geef je het antwoord min of meer zelf aan.
Het is goed regelmatig te sporten, het ene is gezonder dan het andere.
Overdaad schaadt echter, zoals met alles, 1-2 glaasjes wijn is gezond, meer is (vaak) schadelijk.
Zo ook met sport, overmatig trainen met blessures of erger tot gevolg, dan doet het je lichamelijk schade.
Teamsporten: heel leuk, maar te veel trainen, afzakken tot diep in de nacht, mss leidt het je wel af van je geloof.

Waarom mag een refo-kind niet op zaterdag voetballen?
Ken er zat die het wel doen.

Pcrtje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Pcrtje » 14 sep 2014 15:17

Ik voetbal al sinds mijn 8ste bij een vereniging. (Inmiddels wel een aantal keer een transfer gehad. 8) ) Van mijn ouders mocht ik eerst niet 'op voetbal', maar na héél veel zeuren lukte het uiteindelijk toch.

moderngelovige schreef:Zo ook met sport, overmatig trainen met blessures of erger tot gevolg, dan doet het je lichamelijk schade. Teamsporten: heel leuk, maar te veel trainen, afzakken tot diep in de nacht, mss leidt het je wel af van je geloof.
Dan moet je wel bizar veel trainen, hoor, wil je echt lichamelijk te ver gaan.

Voetballen bij een vereniging heeft mij nooit van mijn geloof afgeholpen of ooit doen twijfelen. Het was, zeker als kind, juist heel verbredend. Ik groeide op in een bijna-achterstandswijk en voetbalde met zowel autochtonen als (Islamitische) allochtonen.
"Een libelle zweeft over het water..."

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 14 sep 2014 15:39

Ik heb vroeger veel aan zwemmen gedaan en waterpolo.
Nu moet ik wel nogal wat kilo's kwijt, hopelijk gaat fitness wat uitkomst bieden.

De tekst die je aanhaalt Spreeuw is een van de redenen waarom ik het wil gaan doen :)

juf89
Mineur
Mineur

Berichtdoor juf89 » 15 sep 2014 08:19

we hebben bij psychologie en gezondheid al een topic over sporten, stel daar je vraag dan kan hier een slotje

viewtopic.php?f=50&t=20392
Kijk omhoog en zie wat nog verborgen is

moderngelovige
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor moderngelovige » 15 sep 2014 08:46

Hoi Juf89, Kennelijk bedoelt Spreeuw hier, correct me if I am wrong, de relatie van sporten
met het geloof en hoe een groep uit de ger. gezindte daar mee omgaat.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 15 sep 2014 08:57

moderngelovige schreef:Hoi Juf89, Kennelijk bedoelt Spreeuw hier, correct me if I am wrong, de relatie van sporten

Een eigen sportvereniging oprichten. Althans dat zou de methode zijn in de tijd van de verzuiling.

moderngelovige
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor moderngelovige » 15 sep 2014 09:19

Nou Faramir,

Een kentering is al lang gaande hoor...
Wel degelijk participatie van refo,s bij de "seculiere" voetbalvereniging.
Gevolg: Zaterdag-afdeling is groter dan de zondagafdeling.
Tennisclubs en vele andere sporten wordt ook aan deelgenomen.
Maar ja nog steeds mensen die daar bezwaren tegen hebben, dat is eigenlijk wat Spreeuw bedoelt.

Wat dat betreft zie je de laatste decennia toch "schuivende panelen" niet alleen op sportgebied..
Ben halve insider want meerderheid hier is SGP.

Bartje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Bartje » 15 sep 2014 09:21

Faramir schreef:Een eigen sportvereniging oprichten. Althans dat zou de methode zijn in de tijd van de verzuiling.
:lol:

dan vraag ik mij af zou een christen dan wel een krijgskunst mogen en kunnen beoefen?
Haast u langzaam.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 15 sep 2014 09:24

Bartje schreef:dan vraag ik mij af zou een christen dan wel een krijgskunst mogen en kunnen beoefen?

Waarom zou dat niet kunnen? Het is niet zo dat christenen uitblinken in pacifisme. Daarnaast kan bijvoorbeeld Jiu Jitsu heel rustgevend werken en is voornamelijk bedoeld voor zelfverdediging.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 15 sep 2014 09:41

Faramir schreef:Een eigen sportvereniging oprichten. Althans dat zou de methode zijn in de tijd van de verzuiling.

In ons dorp zit een voetbalclub waar voornamelijk christelijke kinderen op zitten.
Het voedingsgebied is ruimschoots groter dan de gemeentegrenzen, juist vanwege de positieve clubmentaliteit!

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 15 sep 2014 15:51

moderngelovige schreef:Hoi Juf89, Kennelijk bedoelt Spreeuw hier, correct me if I am wrong, de relatie van sporten

Ja, klopt.

pannenkoek
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor pannenkoek » 15 sep 2014 18:00

Ik doe ééns per wk mee aan een looptraining.
hardlopen dus. Daarnaast 2x per wk zelf trainen.
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 15 sep 2014 19:44

Ik tennis bij de plaatselijke tennisvereniging en verder ben ik dirigent van onze cantorij (ons kerkkoor), hetwelk ook een stevige oefening van lichaam en geest is...

Verder heb ik in 2013 en 2014 deelgenomen aan de Vierdaagse van Nijmegen en er glimmen twee Vierdaagsekruisjes bij ons in huis.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 17 sep 2014 12:17

Optimatus schreef:Ik tennis bij de plaatselijke tennisvereniging en verder ben ik dirigent van onze cantorij (ons kerkkoor), hetwelk ook een stevige oefening van lichaam en geest is...

Verder heb ik in 2013 en 2014 deelgenomen aan de Vierdaagse van Nijmegen en er glimmen twee Vierdaagsekruisjes bij ons in huis.

Zijn er nog meer leden op jouw tennisvereniging die christelijk zijn?

Terug naar “[Religie] - Open forum”