Laat mij even duidelijk zijn: ik zeg niet dat wonderen nooit gebeuren. Ik zeg alleen dat de hedendaagse frequentie ervan nogal opzienbarend is. Tegenwoordig gebeuren er elke zondag meerdere wonderen per dienst, terwijl er tijden zijn geweest waarin dat niet zo was. Bovendien houden predikers een interpretatie van de Bijbel erop na die totaal niet in lijn is met hetgeen de kerk van alle plaatsen en tijden heeft beleden. In feite is er op die manier een compleet nieuwe religie geschapen. Een soort post-protestants charismatisch christendom. Niet langer zijn godsargumenten, kerkgeschiedenis, traditie, cultuur, Kerk, enz, enz, doorslaggevend, maar hetgeen een zelfuitgeroepen prediker aan vermeende wonderen bazuint.
Dat is heel gevaarlijk. Dat heb ik volgens mij eerder ook al gezegd.
- Er zijn theologisch gezien heel veel bezwaren aan te voeren tegen een Bijbeluitleg die ervan uitgaat dat wonderen nog steeds zouden kunnen gebeuren. Althans, in de frequentie die door hedendaagse charismatische christenen beweerd wordt.
- Ten tweede vind ik het héél apart dat wij, christenen, 1900 jaar lang in het duister getast hebben en nú, plóts opeens de wáre boodschap van het evangelie ontdekken. Zouden we echt al die honderden jaren gedwaald hebben?
- Ik zie een cultureel probleem: de veronderstelde theologie, claims, religievorming, de persoonlijke beleving... Allemaal past het prachtig in de culturele ontwikkelingen die plaatsvinden in Westerse landen. Heel individualistisch. Op zich niet verkeerd, die culturele veranderingen, maar wel als religie zich 'mee-ontwikkelt'. Want dan is de religie dus 'gemaakt' in plaats van 'van alle eeuwen'.
- Ten vierde zie ik een wetenschappelijk probleem. De meeste vermeende wonderen zijn wetenschappelijk niet waar of hard te maken. Het gaat vaak om vage wonderen (bijvoorbeeld bij heel vage klachten), halve wonderen, verdraaide waarheden (bijvoorbeeld een overdreven weergave van de werkelijkheid of beweren dat een arts iets wel of niet gedaan heeft terwijl het tegenovergestelde zo is), enzovoorts, enzovoorts. Er zijn talloze kanttekeningen te plaatsen, zoals ik eerder ook al deed.
Weetje wat ik gewoon echt heel erg vind? Ik vind het gewoon ontzettend naar voor al die duizenden mensen die oprecht zoeken naar waarheid en vallen voor zulke oplichters. Er zitten inderdaad echt oprechte predikers tussen, zoals Jan Zijlstra, waar ik overigens persoonlijk ben geweest en nog eens een praatje mee heb gemaakt. Maar het gros is echt al dan niet bewust de boel aan het oplichten of gaat voor de 'kick' van het verleiden en macht uitoefenen. Dat daar zovelen de pineut door zijn...
Het grootste probleem is dat religie in het algemeen en het christendom in het bijzonder een heel slechte naam krijgen hierdoor. Steeds meer christenen staan te zwaaien met die wonderen als bewijs voor hun religie terwijl de meeste modaal- en hogeropgeleiden daar doorheen prikken en alleen maar worden
afgestoten. Wat je op die manier creëert is een gemeenschap met voornamelijk laagopgeleide, psychologisch vatbare mensen. (Die ook nog eens zélf de Bijbel proberen uit te leggen in plaats van speciaal daarvoor opgeleiden dat te laten doen. In feite zie je hetzelfde bij fundamentalistische Islamieten.)
Ik dacht vroeger ook dat Hans Kazan kon toveren. Ik kijk nog graag naar programma's als
goochelaars ontmaskert. Heel interessant hoe je de massa kunt misleiden. Alleen zijn goochelaars gewoon eerlijk: je betaalt een redelijke prijs om hen een spectaculair trucje te zien uithalen waarvan ze zelf zeggen dat het nep is. Mensen als Todd Bentley, Benny Hinn en Mattheüs van der Steen zouden gerechtelijk vervolgd moeten worden.
Anoniem_89 schreef:Oh het is gratis man, welke oplichting heb je het over?
Ik denk aan alle grote namen in het vakgebied. Ik noemde er al drie maar ik kan je er nog wel meer geven. Ook de minder bekende personen zijn ermee bezig. Uiteindelijk gaat het alleen maar om macht dan wel geld. Als je ziet hoeveel geld die mensen achteroverdrukken! Dat gaat trouwens heel onbewust, hè: collectes, automatische incasso's...
Anoniem_89 schreef:Mijn vrouw is ook genezen na gebed, zal wel aan haar liggen en dat het tussen haar oren zat.
Ik wil niet afdoen aan je ervaring en je geloof, echt niet, en je ook niet belachelijk maken, maar ik vraag me toch oprecht af wat álle aspecten en factoren zijn in de situatie van je vrouw. Was de klacht van je vrouw levensbedreigend of slechts een klein onbenulligheidje? Was het een vage klacht of een medisch-wetenschappelijk duidelijk vaststelbare klacht? Wat hebben artsen en andere professionals gezegd? Zijn er overtuigende scans, rapporten, interdisciplinaire verslagen en onderzoeken over de zaak? Was je vrouw meteen en direct genezen of ging het met vallen en opstaan en moest ze nog jaren herstellen? Is het echt de enige andere mogelijkheid of zouden het ook een medisch-wetenschappelijk (enigszins) onbekende wijze van natuurlijke processen geweest kunnen zijn?
Dit zijn allemaal vragen die in mij opkomen. Zelden zijn er casussen die alle kritische bevragingen kunnen doorstaan en waarvan we écht kunnen concluderen: dat is een wonder, daar heeft God echt ingegrepen. De meeste wonderen zijn niet echt. Daar zijn al duizenden studies naar gedaan. Alleen heeft het klootjesvolk (sorry voor deze iets te ongenuanceerde uitdrukking) niet de toegang en het verstandelijke niveau om dit in te zien en vallen ze nog steeds voor populair en populistisch christendom dat duizenden mensen misleid. Voor eigen gewin, voor de
kick of simpelweg omdat ze zelf vergeten zijn na te denken.
Heel persoonlijk: ik heb twee vrienden verloren aan kanker. De eerste op 16-jarige en de andere op 18-jarige leeftijd. Voor een van de twee ben ik zelfs hoogstpersoonlijk bij Jan Zijlstra geweest. Op dat moment geloofde ik nog oprecht en heilig in het feit dat hij (of, God dan, zoals Zijlstra zelf beweert) kon genezen. Maar op het moment der waarheid gebeurt het niet. Terminale mensen kan God niet genezen. Mensen met een geamputeerd been krijgen hun been ook niet aangegroeid. Blijkbaar zijn er grenzen voor Gods genezingskracht: Hij kan alleen de mensen met vage, moeilijk aantoonbare klachten genezen. En natuurlijk worden alleen de mensen die van hun klacht geen scan of whatever hebben laten maken 'genezen'. Er kan alleen achteraf over gespeculeerd worden.
Critici win je er niet mee.
*Stukje verwijderd op verzoek.*