Het eten van vlees en vis

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

vanellus
Verkenner
Verkenner

Re: Het eten van vlees en vis

Berichtdoor vanellus » 05 sep 2014 19:21

Toch hebben we als christenen toch wel de plicht zorgzaam met de aarde en haar bewoners om te gaan? Ik heb dat nooit kunnen rijmen, dierenleed en christendom. Een beetje minderen, een beetje opletten op wat je eet, dat is toch niet zo'n probleem. Zelfs de Duitse budgetsupermarkten verkopen goede vleesvervangers en biologisch vlees. Smaakt lekkerder en voelt beter.

Onze oudste dochter (5) is nu ongeveer twee weken heel bewust bezig met vegetarisme. Ik vind dat geweldig! Ik ga er niet vanuit dat ze het morgen volhoudt, wanneer we een leuke barbecue hebben, maar alleen al dat ze nadenkt over het feit dat haar eten ooit een hartslag heeft gehad, vind ik heel erg bijzonder.

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 05 sep 2014 19:25

Ik eet nooit fruit en groentes eet ik pas sinds een paar maanden weer (vrouwtje begon te klagen) :schaterlach:
Geef mij maar een groot stuk vlees, voor de rest eet ik wel gewoon brood ofzo. :lol:

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 05 sep 2014 19:36

vanellus schreef:
biologisch vlees

Vraagje ; wat is dat biologisch vlees ? bestaat er ook niet biologisch vlees :mrgreen:

vanellus
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor vanellus » 05 sep 2014 19:40

Wat een merkwaardige vraag :) Vlees is altijd afkomstig van een dier en wat dat betreft dus inderdaad altijd biologisch. Maar wellicht wilde je me erop wijzen dat ik me nauwkeuriger had moeten uitdrukken: vlees van dieren die gehouden zijn op biologische veehouderijen. Voor verder leesmateriaal zie o.a. http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/biologisch.aspx

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 05 sep 2014 22:02

Met "biologisch" wordt niet bedoeld dat het een natuurproduct is maar het dat op een verantwoorde manier wordt geproduceerd. Met oog op dier en of milieu.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 06 sep 2014 08:33

vanellus schreef:Maar wellicht wilde je me erop wijzen dat ik me nauwkeuriger had moeten uitdrukken: vlees van dieren die gehouden zijn op biologische veehouderijen.

Ja dat wilde ik inderdaad.

Er spelen te veel sentimenten mee in deze discussie.

Je schrijft zelf " maar alleen al dat ze nadenkt over het feit dat haar eten ooit een hartslag heeft gehad".

Wat moeten we hiermee ? Denk je er ook over na dat de tomatenplant de vruchten produceert om zichzelf te vermeerderen en niet om door jou opgegeten te worden ?
En je potje honing ? Gestolen van een bijenvolk. En de muggen die je dood mept ?
Geen vlees eten omdat het eens een hartslag had ? Allemaal valse sentimenten.
Zo zit de schepping in elkaar.
Het is (op dit moment) onmogelijk de wereld te voeden op de "biologische" manier.
Er zijn sinds het paradijs een paar mensen bij gekomen. :D

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 06 sep 2014 09:14

Dat ligt ook wel weer aan welke behoefte men heeft. Als mensen minder vlees zouden gaan eten zou je het misschien best haalbaar zijn. Sowieso om het wat diervriendelijker te maken. En zeker in ons land moet dat prima kunnen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

vanellus
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor vanellus » 06 sep 2014 10:55

Ik wens een onderscheid te maken tussen valse sentimenten en verstandig eten. Het argument dat je aandraagt, Rotterdam, zou zinnig zijn wanneer ik een heel sentimenteel verhaal over lieve koetjes zou houden. Maar dat doe ik niet. Simpel gezegd komt het hier op neer: bij alles wat een christen eet, vind ik dat hij/zij de verplichting heeft na te denken over de impact op natuur en milieu. Ik heb de indruk dat mensen hun stukje vlees niet willen missen en daarom argumentatief allerhande zaken uit de kast halen. Het is ook allemaal prima wat men individueel beslist, eet kiloknallers als je daar gelukkig van wordt. Maar ik ben een christen die nadenkt over de impact van mijn voedings- en leefpatroon. Het is een merkwaardige zaak dat men dat zo bevreemdend vindt.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 06 sep 2014 15:05

Marnix schreef:Dat ligt ook wel weer aan welke behoefte men heeft. Als mensen minder vlees zouden gaan eten zou je het misschien best haalbaar zijn. Sowieso om het wat diervriendelijker te maken. En zeker in ons land moet dat prima kunnen.

Nederland kent strenge wetten t.a.v. dierenwelzijn.

Nog diervriendelijker maken ? (in ons land moet dat zeker kunnen, zeg je)

Dus uit de E.E.G. ? Vrij verkeer van goederen maar afschaffen.
Als je onze boeren gaat opzadelen met strengere eisen dan hun collega's in andere landen, weet je wat er dan gebeurd ? Je draait de veehouderij in ons land vakkundig de nek om.
Vlees en eieren komen de grens overrijden, resultaat ? Immense problemen in onze boerengezinnen en verder nul,komma,nul.
Beetje makkelijk praten als je zelf niet je brood hoeft te verdienen in deze sector.
Heb je ook nog een realistisch alternatief ?

Faramir

Berichtdoor Faramir » 06 sep 2014 15:12

Veel van de ideeën die vanuit Den Haag opgelegd worden zijn toch juist bedoeld om het boeren leven compleet kapot te helpen? Bennie Jolink (Normaal) zingt het al prima in zijn lied:

"met leerzen of op klompen, wi-j werken veur ons geld
gin magere linkse gilbek, die een lulverhaal verteld"

http://youtu.be/vWCU5wkhqUM?t=16m19s

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 06 sep 2014 15:14

vanellus schreef:Ik wens een onderscheid te maken tussen valse sentimenten en verstandig eten. Het argument dat je aandraagt, Rotterdam, zou zinnig zijn wanneer ik een heel sentimenteel verhaal over lieve koetjes zou houden. Maar dat doe ik niet. Simpel gezegd komt het hier op neer: bij alles wat een christen eet, vind ik dat hij/zij de verplichting heeft na te denken over de impact op natuur en milieu. Ik heb de indruk dat mensen hun stukje vlees niet willen missen en daarom argumentatief allerhande zaken uit de kast halen. Het is ook allemaal prima wat men individueel beslist, eet kiloknallers als je daar gelukkig van wordt. Maar ik ben een christen die nadenkt over de impact van mijn voedings- en leefpatroon. Het is een merkwaardige zaak dat men dat zo bevreemdend vindt.

Uiteraard moeten wij nadenken over de impact van ons doen-en-laten.
Dat is niet bevreemdend.

Valse sentimenten ; ja die gebruik je wel.
Het verhaal over de hartslag van een rookworst is simpel en sentimenteel.

Als ik ergens moe van wordt is het wel dat kilo-knallers verhaal.
Dat gaat werkelijk helemaal nergens over.
Als je de intensieve veehouderij zou verbieden dan blijven er gewoon kilo-knallers.
Ze worden eenvoudig weg een paar euro per kg duurder maar de supermarkten blijven gewoon adverteren en lokkertjes houden.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 06 sep 2014 15:24

Faramir schreef:Veel van de ideeën die vanuit Den Haag opgelegd worden zijn toch juist bedoeld om het boeren leven compleet kapot te helpen? Bennie Jolink (Normaal) zingt het al prima in zijn lied:

"met leerzen of op klompen, wi-j werken veur ons geld
gin magere linkse gilbek, die een lulverhaal verteld"

http://youtu.be/vWCU5wkhqUM?t=16m19s

=D> =D> =D> =D>

Wat denk je van die verschrikkelijk suggestieve poster van de Stichting Wakker Dier ? Van zo'n dik slachtkuiken dat door z'n poten is gezakt ?

Da's nog even zoeken geweest voor die fotograaf maar in een stal met 10.000 dieren was er vast wel een te vinden.

Wat een verschrikkelijk kletsverhaal, als alle kuikens zo waren dan kunnen ze n.l. niet meer lopen naar water en voer. Die boer is niet gek hoor. Totale onzin.

jaapo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jaapo » 06 sep 2014 16:34

@rotterdam suggereert, dat die verhalen over plofkippen verzonnen, c.q. gelogen zijn. Ik kan je verzekeren, dat dat niet het geval is. Of de manier van actie voeren geheel kosher is, is weer een ander verhaal. Hier gaat het erover, dat het merkwaardig is, dat zovele christenen, zowel bij producenten als bij consumenten zich zo weinig bezighouden met milieuvraagstukken en dierenwelzijn, beide immers gerelateerd aan de bijbelse opdracht tot goed rentmeesterschap van de aarde. Er zijn ook vele christenen die zich daarmee juist wel intensief bezighouden. Ook hierover verdeeldheid dus, zoals de kerken ook heilloos verdeeld zijn. Ik ben opgegroeid in de agrarische sector met een hoog percentage christelijke boeren en burgers. Ik weet dus, waar ik het over heb. Er zijn er onder de bijbel-supermarkt-shoppers die teksten hierover gemakshalve maar overslaan, maar op andere terreinen allerlei teksten direct paraat hebben, om anderen te kapittelen. Die breuklijn loopt dwars door alle kerken heen, van licht tot zwaar, van rooms tot reformatorisch.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

Faramir

Berichtdoor Faramir » 06 sep 2014 17:15

jaapo schreef:@rotterdam suggereert, dat die verhalen over plofkippen verzonnen, c.q. gelogen zijn.

Op zijn minst zwaar overdreven en flink aangedikt. Wakker dier is volgens mij een bedenkelijke organisatie die voor niets zal terugdeinzen (inclusief list en bedrog) om haar ideologie door andermans strot te rammen.
Ik kan je verzekeren, dat dat niet het geval is.

Jij zit in het bestuur van Wakker Dier? Of hebt een hoge functie op het ministerie van Landbouw? Waar ben jij professioneel/vrijwillig mee bezig dat jouw verzekering waarde heeft?
Of de manier van actie voeren geheel kosher is, is weer een ander verhaal. Hier gaat het erover, dat het merkwaardig is, dat zovele christenen, zowel bij producenten als bij consumenten zich zo weinig bezighouden met milieuvraagstukken en dierenwelzijn, beide immers gerelateerd aan de bijbelse opdracht tot goed rentmeesterschap van de aarde. Er zijn ook vele christenen die zich daarmee juist wel intensief bezighouden. Ook hierover verdeeldheid dus, zoals de kerken ook heilloos verdeeld zijn. Ik ben opgegroeid in de agrarische sector met een hoog percentage christelijke boeren en burgers. Ik weet dus, waar ik het over heb. Er zijn er onder de bijbel-supermarkt-shoppers die teksten hierover gemakshalve maar overslaan, maar op andere terreinen allerlei teksten direct paraat hebben, om anderen te kapittelen. Die breuklijn loopt dwars door alle kerken heen, van licht tot zwaar, van rooms tot reformatorisch.

Zo weinig? Wat is weinig en wie bepaalt dat en hoe kan je dat afmeten?
Ik ben opgegroeid met de fiets inclusief dagelijks woon/werk verkeer. Toch kan ik niet meepraten over de Tour de France. In mijn schoonfamilie zijn christelijke vee-boeren en ik hoor wel eens wat, dat maakt mij echter nog geen autoriteit op dit gebied.

jaapo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jaapo » 06 sep 2014 17:33

@faramir: een zenuwtje geraakt? Ik heb geen enkele reden, ook maar iets toe of af te doen aan mijn reactie hierboven. En als maar de helft van de christenen uit mijn omgeving, vroeger en nu, zich bekommert om "goed rentmeesterschap" dan vind ik dat weinig, ja. En dan vind ik dat ook nog verbijsterend. Ik doe er nog iets bij: ook de helft van de christelijke boeren en burgers bekommert zich niet om de dieronterende transporten van vee. Soms zijn de stallen dan wel wat diervriendelijker, maar gaat het bij de transporten weer onchristelijk toe. Verder gaf ik al aan, dat de manier van actievoeren bij o.a. Wakker Dier niet altijd fraai is. Maar dat was in deze discussie niet het hoofdpunt. Doorzichtige zijpad-manoeuvre.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

Terug naar “[Religie] - Open forum”