Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
vanellus schreef:
biologisch vlees
vanellus schreef:Maar wellicht wilde je me erop wijzen dat ik me nauwkeuriger had moeten uitdrukken: vlees van dieren die gehouden zijn op biologische veehouderijen.
Marnix schreef:Dat ligt ook wel weer aan welke behoefte men heeft. Als mensen minder vlees zouden gaan eten zou je het misschien best haalbaar zijn. Sowieso om het wat diervriendelijker te maken. En zeker in ons land moet dat prima kunnen.
vanellus schreef:Ik wens een onderscheid te maken tussen valse sentimenten en verstandig eten. Het argument dat je aandraagt, Rotterdam, zou zinnig zijn wanneer ik een heel sentimenteel verhaal over lieve koetjes zou houden. Maar dat doe ik niet. Simpel gezegd komt het hier op neer: bij alles wat een christen eet, vind ik dat hij/zij de verplichting heeft na te denken over de impact op natuur en milieu. Ik heb de indruk dat mensen hun stukje vlees niet willen missen en daarom argumentatief allerhande zaken uit de kast halen. Het is ook allemaal prima wat men individueel beslist, eet kiloknallers als je daar gelukkig van wordt. Maar ik ben een christen die nadenkt over de impact van mijn voedings- en leefpatroon. Het is een merkwaardige zaak dat men dat zo bevreemdend vindt.
Faramir schreef:Veel van de ideeën die vanuit Den Haag opgelegd worden zijn toch juist bedoeld om het boeren leven compleet kapot te helpen? Bennie Jolink (Normaal) zingt het al prima in zijn lied:
"met leerzen of op klompen, wi-j werken veur ons geld
gin magere linkse gilbek, die een lulverhaal verteld"
http://youtu.be/vWCU5wkhqUM?t=16m19s
jaapo schreef:@rotterdam suggereert, dat die verhalen over plofkippen verzonnen, c.q. gelogen zijn.
Ik kan je verzekeren, dat dat niet het geval is.
Of de manier van actie voeren geheel kosher is, is weer een ander verhaal. Hier gaat het erover, dat het merkwaardig is, dat zovele christenen, zowel bij producenten als bij consumenten zich zo weinig bezighouden met milieuvraagstukken en dierenwelzijn, beide immers gerelateerd aan de bijbelse opdracht tot goed rentmeesterschap van de aarde. Er zijn ook vele christenen die zich daarmee juist wel intensief bezighouden. Ook hierover verdeeldheid dus, zoals de kerken ook heilloos verdeeld zijn. Ik ben opgegroeid in de agrarische sector met een hoog percentage christelijke boeren en burgers. Ik weet dus, waar ik het over heb. Er zijn er onder de bijbel-supermarkt-shoppers die teksten hierover gemakshalve maar overslaan, maar op andere terreinen allerlei teksten direct paraat hebben, om anderen te kapittelen. Die breuklijn loopt dwars door alle kerken heen, van licht tot zwaar, van rooms tot reformatorisch.
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten