Refowebkids deel 20

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Refowebkids deel 20

Berichtdoor schelpje3 » 04 sep 2014 12:09

Vanaf welke leeftijd laten jullie je kind wel eens alleen thuis?
Wij keken naar Editie nl, daarin kwam een hoofdredactrice van een opvoedmagazine aan het woord.
"Ja hoor, je kunt kinderen gerust alleen laten, dat doe ik ook.
Geen creche nodig, vanaf 4 jaar laat ik hen alleen thuis.
Nee, er is nog nooit iets gebeurd."
Ik viel werkelijk van mijn stoel. :shock:

Let wel: dus dit was niet sporadisch!

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11384
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Re: Refowebkids deel 20

Berichtdoor Evelien » 04 sep 2014 12:31

Een opvoedmagazine, hmm daar krijg ik dan al weer gelijk de kriebels van. :mrgreen: :wink: (overigens ook van Editie Nl).

Ik zou nooit mijn alleen thuis laten. Wil er altijd voor hem zijn. Wij hebben hem wel eens alleen thuis gelaten met de babyfoon bij de buren, was pure noodzaak. Halsoverkop, in het weekend, naar een arts ('s avonds) en geen familie in de buurt die direct kon komen. Buren de sleutel gegeven en onze zoon lag te slapen. Op dat moment moesten we snel handelen. Gelukkig maar 1 keer gebeurd.

Gebruikersavatar
Saskia
Majoor
Majoor
Berichten: 1786
Lid geworden op: 01 nov 2003 13:08

Re: Refowebkids deel 20

Berichtdoor Saskia » 04 sep 2014 12:54

Pff, moet er niet aan denken om d'r alleen thuis te laten, ik kan ze nog geen 10 minuten alleen laten, anders staat het huis al op z'n kop :wink:
Ze is pas 2.5 natuurlijk, maar ik denk niet dat 't snel beter zal worden ;)

Maar serieus, stel dat ze 't gas gaan uitproberen, kaarsjes, of ze vallen verkeerd van een stoel... Moet er niet aan denken :|

liefie
Generaal
Generaal
Berichten: 5272
Lid geworden op: 16 nov 2004 10:32

Re: Refowebkids deel 20

Berichtdoor liefie » 04 sep 2014 13:40

Nooit... om wat voor reden dan ook.. vind het erg onverantwoord. Over een aantal jaren zal ik er eens over na gaan denken

Gebruikersavatar
vpk
Majoor
Majoor
Berichten: 2070
Lid geworden op: 05 jun 2007 12:54
Locatie: onder de ijssel

Re: Refowebkids deel 20

Berichtdoor vpk » 04 sep 2014 15:35

Nou nee hier laten we ze ook niet alleen thuis.. n x in nood als ze slapen met babyfoon bij de buren maar zo min mogelijk.

Hier gaat t opeens snel. Sinds n week of 2 gaat J zitten, kruipen en gisteren bij zn speelgoedvrachtauto staan. Ineens groot dan :o . Hij heeft overigens al voor de derde of vierde x in zijn bijna 9 mnd een loopoor. Iets om mee naar de ha te gaan?
Zijn handen, jouw handen
jouw zorg, Zijn zorg!

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Refowebkids deel 20

Berichtdoor schelpje3 » 04 sep 2014 15:36

Ik vraag me af wat datzelfde mens zegt als ze hoort dat de juf van de 1ste klas, de hele kleutergroep een hele ochtend alleen heeft gelaten. :roll:
Moet dan ook kunnen toch, in haar optiek.

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3825
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Refowebkids deel 20

Berichtdoor meribel » 04 sep 2014 16:11

echt standaard schelpje??
ik kan het me niet voorstellen...

hier vanaf vier jaar ga ik wel de kliko buiten zetten, of laat ik ze rustig alleen spelen en ik ga buiten ramen wassen ofzo, het is dan echt niet continu onder toezicht,
ook als ze erg ziek zijn en voor de tv rustig liggen ben ik weleens naar de super om de hoek gevlogen voor een snel boodschapje.
maar daar ben ik dan echt snel weer terug,

nu mijn oudste is volgende week 8 en die kan ik rustig een uurtje alleen laten als ik boodschappen doe, vind ze juist wel stoer. maar die kan ook zelf op en neer naar school nu. ( dat is één drukke straat, maar daar staan stoplichten , de rest stelt niets voor )

maar ik zou dan weer niet de hele middag naar de winkels oid,
en ook dan geen vriendinnen hier over de vloer!
wanneer die tijd komt dat weet ik nog niet, dat merk ik vanzelf denk ik

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Refowebkids deel 20

Berichtdoor schelpje3 » 04 sep 2014 16:22

meribel schreef:echt standaard schelpje??
ik kan het me niet voorstellen...


Hier is een link over oppasoma, daar heeft de deskundige ook zo een negatieve mening over, mijn kinderen zaten er zich nogal over op te winden.

http://tvblik.nl/editie-nl/aflevering-174-1

En hier is een link van het stukje: het sleutelkind kan de was doen
http://www.rtlxl.nl/#!/editie-nl-216694 ... d7080ff97f

44% vindt dat het vanaf 12 jaar kan. (het alleen laten dus)

cornelia77
Luitenant
Luitenant
Berichten: 580
Lid geworden op: 20 sep 2010 20:29

Re: Refowebkids deel 20

Berichtdoor cornelia77 » 04 sep 2014 19:27

Ik laat de kinderen ook weleens alleen, hoor. Even snel iets halen bij de groenteboer bijv. Ze hebben echt geen zin om mee te gaan. Of even snel heen en weer naar school fietsen, toen ze nog heel klein waren. Ik vond het toen vervelender om ze steeds wakker te maken dan om ze alleen te laten. Maar goed, dan slapen ze.
Ik denk dat ik de kinderen vanaf een jaar of vijf weleens alleen thuis laat. Dat is dan altijd maar even. Als ik echt langer wegblijf denk ik vanaf een jaar of 10.

vanellus
Verkenner
Verkenner
Berichten: 86
Lid geworden op: 15 okt 2012 19:44

Re: Refowebkids deel 20

Berichtdoor vanellus » 04 sep 2014 19:39

Had dochter2 vrij snel van het middagslaapje af, omdat ik dochter1 naar school moest brengen. Ik kon haar niet laten liggen. Ik durf dat niet, al is het echt maar 10 minuten. Wat Meribel zegt: de ramen wassen terwijl ze samen binnen spelen, dat doe ik nog wel eens. Maar vooral de jongste staat er graag met haar neus bovenop.
Maar als een kind 12 is... het hangt erg van het kind af, dat snap ik, maar een normaal verstandig kind van 12 moet zich toch wel even alleen kunnen redden? Andere tijden, dat weet ik, maar mijn oudtantes waren toen ze 12 jaar waren in dienst bij rijke boerengezinnen en zorgden dan zelfs voor kinderen of deden het huishouden.

Gebruikersavatar
paprikameisje2
Generaal
Generaal
Berichten: 4904
Lid geworden op: 12 sep 2002 18:17
Locatie: in een huis

Re: Refowebkids deel 20

Berichtdoor paprikameisje2 » 04 sep 2014 19:55

maar jah.. als er wat gebeurd is een kind voor het leven getekend. Een twaalfjarige is geen veredelde moeder.... jij bent moeder.. en als sommige dingen niet kunnen omdat er geen oppas is oid.. ja jammer dan. Zou dan eerder een 12 jarig kind laten voor een boodschap dat een 12 jarige alleen thuis laten et roertjes zusjes.

Zelf doet nu de oudste wel eens een kleine boodschap, brood halen, dan bestel ik het 2 bollen en moet ze alleen nog betalen, of een doosje aardbeien halen... we wonen in het centrum het is amper 200 meter lopen.
Ze wil het graag doen... het hoeft niet van mij.

Thuis laten doe ik eigenlijk nooit. ALleen met ramen lappen, kliko soppen etc... samen uit, samen thuis.

Gebruikersavatar
MissF
Generaal
Generaal
Berichten: 8487
Lid geworden op: 16 nov 2004 22:25

Re: Refowebkids deel 20

Berichtdoor MissF » 04 sep 2014 19:57

Het enige wat ik wel eens heb gedaan was Frederiek in bed leggen om half 1, zodat ze lekker lang kon slapen, en dan om kwart over 1 Jurian snel naar school brengen. Was ik in 6 minuten terug. Ze werd zo vervelend als ze maar 1,5 uur kon slapen.
Maar eigenlijk vond ik dat doodeng. Dat het huis in brand zou vliegen of vooral dat mij iets zou overkomen onderweg, en niemand wist dat er in huis nog een kind lag. Nu was zij al bijna 3 in die tijd, dus ze zou vanzelf wel een keer wakker worden en naar buiten stappen, maar ik vond het toch echt niet prettig.
Nu is het gelukkig niet meer nodig, Jurian heeft continurooster, en Frederiek slaapt niet meer overdag.
Geen idee wanneer ik hem alleen ga laten, voorlopig niet in ieder geval. Hij moppert vaak wel als hij mee moet, even snel naar de supermarkt ofzo, maar dan heeft hij pech ;) Ik probeer dus dat soort dingen tijdens school tijd te doen, zodat we thuis kunnen blijven als hij thuis is.

Maar eigenlijk laat ik ze nu ook vaak wel 'alleen'. We hebben een flinke tuin, en als ik de was aan het afhalen ben, en zij liggen al in bed, dan kan ik ze echt niet horen als ze roepen, ook niet met de deuren open. Maar dan kan er met mij tenminste weinig gebeuren, en als het huis in brand staat dan ben ik er ook zo bij.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

vanellus
Verkenner
Verkenner
Berichten: 86
Lid geworden op: 15 okt 2012 19:44

Re: Refowebkids deel 20

Berichtdoor vanellus » 04 sep 2014 20:30

Zorgen voor kleintjes is natuurlijk heel iets anders. Wij zullen, menselijkerwijs gezien, geen groot gezin kunnen krijgen. Dus dat zou betekenen dat er geen zorg is voor een kleintje. Toen ik 12 was, was ik ook wel eens alleen thuis met mijn zusje van 10. Niet met lucifers spelen, niet de deur opendoen voor vreemden en de buurvrouw wist altijd waar mijn moeder was.
Laatst gewijzigd door vanellus op 04 sep 2014 20:39, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3825
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Refowebkids deel 20

Berichtdoor meribel » 04 sep 2014 20:36

zorgen voor kleintjes is anders,
maar vanaf 10 kunnen ze wel thuisblijven alleen een langere tijd. wat ik begrijp uit mijn omgeving stoppen de kinderen dan ook vaak met de naschoolse opvang.
dat lijkt me geen probleem.

maar wat is alleen tegenwoordig?
als er wat is bellen ze je zo op lijkt me.

ik heb een vast oppasmeisje die startte hier met oppassen toen ze veertien was, en die kon ik dat makkelijk toevertrouwen.

maar wat schelpje zegt..met vier...en niet een keertje maar ipv bso,
dat vind ik wel raar.

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Refowebkids deel 20

Berichtdoor Boerin » 04 sep 2014 20:53

MissF schreef:Het enige wat ik wel eens heb gedaan was Frederiek in bed leggen om half 1, zodat ze lekker lang kon slapen, en dan om kwart over 1 Jurian snel naar school brengen. Was ik in 6 minuten terug. Ze werd zo vervelend als ze maar 1,5 uur kon slapen.
Maar eigenlijk vond ik dat doodeng. Dat het huis in brand zou vliegen of vooral dat mij iets zou overkomen onderweg, en niemand wist dat er in huis nog een kind lag.

Dat deed ik vroeger toen ik nog getrouwd was. M'n ex lag te pitten en kleinste sliep en ik dacht: ach het kind is niet alleen, hij is er en dan kon ik even lekker met die twee anderen wat halen bij de winkel zonder dat je met 3 kinderen liep te slepen. Oudste was ergens boos om of zo en wat ie nog nooit had gedaan deed ie toen dus, expres het knopje van het gasfornuis aandoen, wat zo aangeklikt kan worden en brandt. Ik liep al met z'n broer in de gang en hij had het gedaan zonder dat ik het had gezien, maar ineens moest ik nog wat hebben en moest ik teruglopen de kamer in. De frituurpan die op het fornuis stond in vlammen, nou ja net een vlam, ik kon er gelijk water op gooien. Pfiew, niet zo'n slim ideetje was dat. Gelukkig dat de Heer er altijd nog is als m'n verstand het af laat weten.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten