Opvoeding en huisregels

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
BigSmile
Mineur
Mineur
Berichten: 188
Lid geworden op: 21 jun 2006 08:41
Locatie: Gelderland

Opvoeding en huisregels

Berichtdoor BigSmile » 21 aug 2014 08:52

Ik heb eens een vraag. In ons gezin denken wij na over welke regels/afspraken wij voor onze kinderen belangrijk vinden om het huishouden en gezinsleven goed te laten verlopen.

Op internet vind je allerlei voorbeelden voor huisregels etc. Maar ik vroeg me af: waarin verschillen de huisregels in een christelijke opvoeding van een niet-christelijke opvoeding? Zijn de afspraken die je maakt ook terug te leiden naar christelijke normen en waarden?

Welke regels hebben jullie bijvoorbeeld in jullie gezin?

vanellus
Verkenner
Verkenner
Berichten: 86
Lid geworden op: 15 okt 2012 19:44

Re: Opvoeding en huisregels

Berichtdoor vanellus » 21 aug 2014 09:28

Omdat ik, als christelijk meisje, in een bijzonder seculiere omgeving ben opgegroeid, kan ik je in elk geval zeggen dat een seculier gezin heel net opgevoede kinderen kan hebben en een christelijk gezin enorme draken en andersom.

Wij hebben niet erg veel regels, tenminste dat dacht ik altijd, maar dat lijkt een beetje tegen te vallen nu mijn kinderen wat vaker bij anderen komen.

Basisregels in ons gezin (wij hebben kleine kinderen):
-luisteren naar elkaar
-met twee woorden spreken
-geen grote mond (ik vind ook maar heel weinig grappig als het om bijdehante peuteropmerkingen gaat. geen kind zegt tegen mij "bemoei je met je eigen zaken" Mijn neefje doet dat wel en daar wordt hartelijk om gelachen. Daar ben ik echt een te grote zeur voor)
-eten doen we aan de grote keukentafel
-wij bepalen wat je eet, jij bepaalt hoeveel, daarna nog een toetje, maar verder krijg je niets extra als je het niet lust.
-afspraak is afspraak.

Deze bovenstaande regels zijn volgens mij heel standaard. Expliciet christelijk vind ik ze niet. Ik hoop wel dat mijn kinderen van ons leren dat je iets extra's moet en mag doen voor anderen, dat je mensen kunt helpen en er voor mensen kunt zijn. Maar dat is ook gewoon normaal en niet per se christelijk.

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Opvoeding en huisregels

Berichtdoor Boerin » 21 aug 2014 09:39

BigSmile schreef:Ik heb eens een vraag. In ons gezin denken wij na over welke regels/afspraken wij voor onze kinderen belangrijk vinden om het huishouden en gezinsleven goed te laten verlopen.

Op internet vind je allerlei voorbeelden voor huisregels etc. Maar ik vroeg me af: waarin verschillen de huisregels in een christelijke opvoeding van een niet-christelijke opvoeding? Zijn de afspraken die je maakt ook terug te leiden naar christelijke normen en waarden?

Welke regels hebben jullie bijvoorbeeld in jullie gezin?

Geen rotzooi kijken op tv. We kwamen laatst een vriendje terugbrengen en mochten even blijven, want het plensde. Wat een afschuwelijke rotzooi op die tv, wist niet dat het bestond. Lachen, de kleinste zei: Mama vindt dat rotzooi! met die moeder erbij. Geen ruzie maken etc. doen ze natuurlijk ook als ze niet christelijk zijn, maar ik zeg er soms bij: Dat mag niet van God. Een tijd terug zei die oudste op straat tegen z'n broertje: Je moet naar je vader en moeder luisteren van God, LOL.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Opvoeding en huisregels

Berichtdoor schelpje3 » 21 aug 2014 09:46

De basisregels van fatsoen en beleefdheid hanteren wij. Uiteraard zou ik bijna zeggen.
Ik ben erg soepel in eettijden en thuiskom-tijden.
Onze kinderen zijn inmiddels ouder, dus soms moet de één eerder eten vanwege sporten en komt een ander later thuis vanwege treinstoring en de derde staat in de file...
Wat mij heel erg irriteert is als kinderen meteen ergens opduiken als je iets neerzet. Schaal koekjes of zoutjes bijvoorbeeld.
Of je hebt taart voor de ouderen en kindergebakjes voor de kinderen, en er is dan 1 kind bij die zegt: dat wil ik ook. Vervolgens zegt de ouder, ach, neem mijn stuk dan maar, dan neem ik het kindergebakje wel. En het kind neemt 2 hapjes van de taart en schuift het weg, hoef niet meer.
Dat vind ik erger dan een wat "bijdehand " (niet brutaal!) kind.
Of kinderen die zich continue met het gesprek van de ouderen bemoeien, er tussendoor tetteren. Als onze kinderen dat gedaan zouden hebben, zou ik dat niet geaccepteerd hebben.

@BigSmile: neem geen regels over van een ander, het moet bij jou/jullie passen. Er zijn gezinnen die stipt elke avond om 6 uur aan tafel zitten en daar niet van afwijken. Te laat komen wordt gestraft met koud eten.
Dat is een regel die voor mij persoonlijk niet houdbaar is. Nooit geweest trouwens, ook niet toen ze klein waren. Er was vaak iets aan de hand waardoor afgeweken moest worden.
Heeft een kind echt trek of is flauw, krijgt hij een kopje soep of iets dergelijks.

O, ik zie Boerin het over rotzooi hebben. Gelukkig hebben ze er zelf geen interesse in. Maar dat geldt hier ook voor Play Station spellen! Geen schietspellen en geen mensen doodrijden en ook niet meegenomen worden door vriendjes om hier te gaan spelen.

Gebruikersavatar
MissF
Generaal
Generaal
Berichten: 8487
Lid geworden op: 16 nov 2004 22:25

Re: Opvoeding en huisregels

Berichtdoor MissF » 21 aug 2014 10:12

ik denk dat het weinig uitmaakt, ik ken genoeg onchristelijke gezinnen die er in grote lijnen dezelfde normen en waarden aan over houden als wij.
We zijn niet heel streng, hebben weinig regels, maar we vinden bepaalde dingen heel belangrijk.
Dat is bijvoorbeeld:
* aan tafel met elkaar eten (gezinstijd)
* beleefdheid (vind ik heel erg belangrijk, met 'u' spreken tegen volwassenen, 'dank u wel' zeggen als ze iets krijgen etc)
* niet vloeken, niet schelden, als je pijn hebt roep je 'au' en niet een scheldwoord.
* geen zaken eisen, maar netjes vragen
* aardig zijn tegen anderen, niet elkaar slaan, bijten, knijpen, dat is not done hier in huis, ook voor vriendjes en vriendinnetjes, dan is het spelen snel over.
* niet om snoepjes e.d. vragen aan anderen behalve thuis aan ons. chips e.d dat op tafel staat voor visite mogen ze niet pakken, behalve als wij zeggen dat het mag. Zelf geef ik ze altijd een bakje voor henzelf, en daarna is het gewoon klaar.

Het enige dat af zal wijken zal de zondag zijn, onze oudste moet 1 keer meer naar een kerk op zondag, dat kan het bejaardenhuis zijn als ik dienst heb, waar dominees uit de hele breedte van de PKN komen, of onze eigen gemeente.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Gebruikersavatar
BigSmile
Mineur
Mineur
Berichten: 188
Lid geworden op: 21 jun 2006 08:41
Locatie: Gelderland

Re: Opvoeding en huisregels

Berichtdoor BigSmile » 21 aug 2014 10:55

Leuk om jullie reacties te lezen :-)

En nee, ik ga geen lijstje overnemen. Ik ben gewoon eens aan het nadenken over wat wij onze kinderen mee willen geven. En dan ontkom je soms niet aan regels.

Vanellus: dat vind ik soms juist bijzonder. Ik ken inderdaad een seculier gezin waar ze strenger zijn dan wij als gaat over fatsoen, moraal en gedragsvormen. Kan ik soms weer een voorbeeld aan nemen.

Schelpje: dat gegraai van kinderen op visite heb ik ook een hekel aan hoor. En mijn zoon die tettert ook continue tussen gesprekken door. Tot nu toe trekt hij zich niet zoveel van mijn waarschuwingen aan. Ik vind straf geven voor zoiets misschien ook wat ver gaan.
Of kinderen die altijd een weerwoord hebben: nou en, hoe zo, hè?, duh, etc. Ook irritant :-)

Ik zou graag willen dat de kinderen leren verdraagzaam te zijn naar elkaar toe, behulpzaam, en luisteren naar elkaars verhaal. Maar dat lijkt hier wel een utopie soms :-)

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Opvoeding en huisregels

Berichtdoor schelpje3 » 21 aug 2014 11:48

Ik vond ruzie onderling vreselijk. Ik werd er zo verdrietig van om een broer lelijke dingen te horen roepen tegen een jonger broertje of zusje. :cry:
Maar een paar minuten later was het andersom, of liepen ze weer als dikke vriendjes.
Je bent als ouder snel geneigd om je ermee te bemoeien, of als scheidsrechter op te treden. Beter is dat alleen te doen als het echt uit de hand dreigt te lopen, heb ik geleerd.
En dan is het ikke-tijdperk voorbij, krijg je de pre-puberteit, daarna de gierende hormonen, en heb je dat allemaal overleefd, komt "de kouwe kant" erbij en loopt het ook niet altijd soepeltjes. Want in dat andere gezin waren andere regels en gewoontes.
Balanceren soms.
Ik heb mijn kinderen leren spreken, zij hebben mij geleerd om te zwijgen. 8-[

@B.S. een vraagje, het kind dat het meest op jou lijkt qua gedrag, erger je je dan eerder of vind je dat juist leuk herkenbaar? :D

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Opvoeding en huisregels

Berichtdoor Boerin » 21 aug 2014 12:13

schelpje3 schreef:Of kinderen die zich continue met het gesprek van de ouderen bemoeien, er tussendoor tetteren. Als onze kinderen dat gedaan zouden hebben, zou ik dat niet geaccepteerd hebben.

Ik zat altijd alleen met die kinderen ook al toen ik getrouwd was, alleen als we naar opa en oma gaan wil ik nog weleens met m'n ouders spreken ergens over en vooral de oudste wil alles weten en bemoeit zich het liefst overal tegenaan. Dat beginnen ze nu af te leren. Ze waren gewoon gewend om altijd direct antwoord te krijgen, ik sprak nooit met een volwassene. Dan zegt m'n vader: kwek er even niet tussendoor, bemoei je er niet mee. Waarom niet? Dat moest je dan echt uit gaan leggen, normaal gesproken raken kinderen daar van kleins af aan aan gewend.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Opvoeding en huisregels

Berichtdoor rotterdam » 21 aug 2014 12:43

De belangrijkste regel is te vinden in psalm 133;

Waar liefde woont, gebiedt de HEER den zegen:
Daar woont Hij Zelf, daar wordt Zijn heil verkregen,
En 't leven tot in eeuwigheid.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Opvoeding en huisregels

Berichtdoor Mortlach » 21 aug 2014 13:13

Eén van de belangrijkste regels is voor mij dat er in huis niet wordt geroepen. Helaas gaat dat bij zowel moeder als dochter nog wel eens verkeerd. Ik kan daar slecht tegen. De dochter (9) ligt in bed en roept door 2 gesloten deuren heen iets onverstaanbaars. Moeder roept terug dat ze haar niet verstaat. Dochter roept harder.

Ik sta dan meestal op, ga naar de slaapkamer en vertel dochter kalm dat ze naar de woonkamer kan komen als ze wat wil zeggen/vragen. Meestal is het dan iets onzinnigs als een opmerking over een bepaald speelgoedje/poppetje naast haar bed. Ze heeft ondertussen zelf gelukkig ook wel door dat dat niet de moeite waard is om voor op te staan.

Verder wel wat standaardzaken:

- Genoeg is genoeg/ nee betekent nee.
- Met vrienden spelen doe je in je kamer of buiten (ik heb een kantoor aan huis, en wil geen gillende kinderen in de gang)
- Geen eten/drinken in je kamer (na een paar verzwegen ongelukjes was dit gewoon nodig)
- Tafelmanieren (geen pet op, rechtop zitten, dat soort werk).

Ik merk dat het kinderen vaak gaat om het 'publiek'. Zo lang je bij hen in één ruimte bent, sloven ze zich echt uit in negatieve zin. Maar ze weet dat als ze zit te klieren tijdens het eten, ze in haar eentje in de gang mag gaan zitten met haar eten. Dan is het direct over.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
paprikameisje2
Generaal
Generaal
Berichten: 4904
Lid geworden op: 12 sep 2002 18:17
Locatie: in een huis

Re: Opvoeding en huisregels

Berichtdoor paprikameisje2 » 21 aug 2014 19:24

Grappig mortlach:

Hier is spelen in de kamer/grote tafel/zolder of buiten. Overdag ben je niet op je slaapkamer... alleen om daar lekker te relaxen of om te liggen lezen.

Hier geen geschreeuw in huis. Mijn mededeling is dan tegen de kinderen, je praat hard. Vaak gaan ze dan zelf wel rustiger praten. Verder probeer ik geven en nemen meer en meer duidelijk te maken... maar dat is lastig vooral voor de jongste.. eens een opoffering doen voor een ander is lang niet slecht.

EN.... geef als ouders zelf het goede voorbeeld als je bepaald gedrag niet wenst. Dus.. klap zelf ook niet boos met een duer als je niet wil dat kinderen dat niet doen en eet zelf ook je bord leeg als je het eist van je kind.

Hier leven we van structuur, vaste tussendoortjes, vaste momenten en inmiddels weten ze dat zeuren om wat anders toch niks oplevert.

Aan het eind van deze eerste schoolweek zijn we toch el beetje milder... ze zijn beide moe dus hangen we iets meer dan dat we anders doen :)! en lekker op tijd naar bed.

Oh, samen opruimen, samen tafel dekken met het heeele gezin! allemaal even je eigen bordop het aanrecht zetten, beker, schaaltje.. scheelt mij veel tijd en het is voor de kids en mn man maar een keer extra lopen.

liefdevol omgaan in gesprekken.. wederzijds respect etc

Anoniem_89

Re: Opvoeding en huisregels

Berichtdoor Anoniem_89 » 21 aug 2014 19:57

Haha het enige wat er voor regel was toen ik nog thuis woonde was dat ik max. 1 á 2 uur per dag achter de pc mocht.
Voor de rest waren er niet echt regels m.b.t. hoe laat ik thuis moest zijn, of mijn toenmalige vriendin(nu mijn vrouw) bij mij op de kamer sliep, hoe laat ik ging eten. Wat ik wilde gaan doen na schooltijd of in het weekend.
Tussendoortjes allemaal zelf weten..of ik na schooltijd naar iemand anders heen ging.. hoefde nooit te bellen.. heerlijk zeg..


Wat een groot verschil met mijn schoonouders hahaha.. was het helemaal zat, als het wat langer had geduurd voordat we gingen trouwen dan was ik daar een paar maanden niet meer gekomen (of helemaal niet meer).. Nu zijn het hartstikke gezellige mensen :lol:

Gebruikersavatar
MissF
Generaal
Generaal
Berichten: 8487
Lid geworden op: 16 nov 2004 22:25

Re: Opvoeding en huisregels

Berichtdoor MissF » 21 aug 2014 20:27

En toch waren er waarschijnlijk (veel) meer regels dan je denkt.
Zo schepten wij op vroeger dat wij amper regels hadden. In onze ogen waren die er ook niet bij ons thuis, we mochten in ons idee bijna alles.

Tot we een pleegkind in huis kregen, ook een puber. En hij schrok zich naar van de vele regels.
Maar voor ons waren dat geen regels, dat waren dingen die gewoon waren. Gewone normen en waarden. Maar hij was daar niet mee opgevoed, dus hij vond het bizar, zoveel regels er waren bij ons thuis.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8204
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Opvoeding en huisregels

Berichtdoor Lalage » 21 aug 2014 20:50

MissF schreef:En toch waren er waarschijnlijk (veel) meer regels dan je denkt.
Zo schepten wij op vroeger dat wij amper regels hadden. In onze ogen waren die er ook niet bij ons thuis, we mochten in ons idee bijna alles.

Tot we een pleegkind in huis kregen, ook een puber. En hij schrok zich naar van de vele regels.
Maar voor ons waren dat geen regels, dat waren dingen die gewoon waren. Gewone normen en waarden. Maar hij was daar niet mee opgevoed, dus hij vond het bizar, zoveel regels er waren bij ons thuis.

Dat is de kunst hè! Wij mochten ook altijd net iets meer dan andere kinderen van dezelfde leeftijd. M'n moeder zei: "Denk je dat je dat zelf kunt? Doe het dan maar zelf." Ondertussen mochten we echt niet alles. Wel was er altijd de regel (vooral toen we wat ouder waren): laat weten of je komt eten en of je komt slapen.

Anoniem_89

Re: Opvoeding en huisregels

Berichtdoor Anoniem_89 » 21 aug 2014 21:25

MissF schreef:En toch waren er waarschijnlijk (veel) meer regels dan je denkt.
Zo schepten wij op vroeger dat wij amper regels hadden. In onze ogen waren die er ook niet bij ons thuis, we mochten in ons idee bijna alles.


Ja dat is dan ook wel zo.
Maar dan vooral ongeschreven regels.
Toch kende ik er weinig. Mijn ouders kookten toch altijd extra dus of ik wel of niet mee at maakte niet veel uit.

Daarnaast waarschuwden mijn ouders mij dat ik niet te dicht bij 'de steiger' moest komen (we woonden vroeger aan het water) als het glad was.
Tja als iemand niet horen wilt moet ie maar voelen (ervaring haha)..

Ook dat ik op zo'n manier van de trap ben gevallen.
Ach weet het allemaal niet meer zo goed.. :)


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 75 gasten