Crisis Oekraine

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Arco
Majoor
Majoor

Re: Crisis Oekraine

Berichtdoor Arco » 06 aug 2014 13:38

De Derde Wereldoorlog is dus nabij...
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 06 aug 2014 13:43

Polen, Estland, Letland, Litouwen, Oekraïne, Hongarije, Finland, Tsjechië, Slowakije, Oost-Duitsland, Roemenië, Georgië, Moldavië, Bulgarije, Armenië, Azerbeidzjan, Kazachstan, Kirgizië, Tadzjikistan, Oezbekistan en Armenië hebben minimaal veertig jaar keihard geleden onder Russische bezetting. Blijkbaar vind jij dat niet erg.

Ik wel. En ik ben van mening dat (in elk geval) de NAVO-partners (dus Polen, Estland, Letland, Litouwen, Roemenië, Hongarije, Tsjechië, Slowakije en Bulgarije) tegen nieuwe Russische agressie moeten worden beschermd. Dit zijn NAVO-partners en dus bondgenoten, vrienden. Ik ben voor het beschermen van onze vrienden.

De Tweede Wereldoorlog is er mede gekomen dankzij de laffe houding van Westerse landen tegenover hun toenmalige bondgenoten (vooral Tsjecho-Slowakije werd keihard verraden door Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk). Deze fout mag niet nog een keer gemaakt worden. Blijkbaar vind jij het niet belangrijk, want Poetin is een brave borst die voor de belangen van Rusland opkomt.

Afbeelding
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 06 aug 2014 16:28

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 06 aug 2014 16:33

Optimatus schreef:Polen, Estland, Letland, Litouwen, Oekraïne, Hongarije, Finland, Tsjechië, Slowakije, Oost-Duitsland, Roemenië, Georgië, Moldavië, Bulgarije, Armenië, Azerbeidzjan, Kazachstan, Kirgizië, Tadzjikistan, Oezbekistan en Armenië hebben minimaal veertig jaar keihard geleden onder Russische bezetting. Blijkbaar vind jij dat niet erg.

Volgens mij waren de meeste van de landen die jij noemt gewoon Sovjet staten en was de bezetting niet geënt op basis van nationaliteit maar op basis van politieke ideologie. Stalin was bijvoorbeeld een Georgiër.

Ik wel. En ik ben van mening dat (in elk geval) de NAVO-partners (dus Polen, Estland, Letland, Litouwen, Roemenië, Hongarije, Tsjechië, Slowakije en Bulgarije) tegen nieuwe Russische agressie moeten worden beschermd. Dit zijn NAVO-partners en dus bondgenoten, vrienden. Ik ben voor het beschermen van onze vrienden.

Poetin zal geen oorlog met de NAVO willen riskeren. En lidmaatschap van de NAVO schept nu eenmaal verplichtingen ten aanzien van de bondgenoten.

Deze fout mag niet nog een keer gemaakt worden. Blijkbaar vind jij het niet belangrijk, want Poetin is een brave borst die voor de belangen van Rusland opkomt.

Niemand beweert dat Poetin een brave borst is, maar hij komt wel op voor belangen die hij typeert als Ruslands belangen. Dat zijn niet vanzelfsprekend ook Nederlandse belangen.

Daarnaast word ik een beetje moe van al die mensen die aan oorloghitserij doen, zoals jij.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 06 aug 2014 16:54

Als Sabra goed zou hebben opgelet, dan had hij kunnen lezen dat ik niet voor een aanval op Rusland ben en daar ook niet toe heb opgeroepen. [i[Wer lesen kann, ist klar im Vorteil[/i].

Sabra moet zich wellicht iets verder verdiepen in Oost-Europese geschiedenis.

Finland is in 1809 door Rusland bezet en aan een zware Russificatiepolitiek onderworpen.
Polen werd vanaf 1772 (Eerste Poolse deling) door Rusland bezet, in 1815 werd ook Warschau bezet door Rusland; ook hier vond een zware Russificatie plaats.
Moldavië, in meerderheid bewoond door Roemenen werd in 1812 deel van het Russische Rijk, in 1918 werd het verenigd met West-Moldavië (dat nu nog bij Roemenië hoort); vanaf 1940/1945 werd het weer bezet door de Sowjetunie.
De Baltische staten werden tussen 1721 en 1772 door Rusland veroverd; zij waren tussen 1918 en 1940 zelfstandige staten, waarna de Sovjetunie ze inlijfde.

Ik neem aan dat ik je de uitwerkingen van het Molotow-Ribbentroppact niet hoef uit te leggen.

De Centraal-Aziatische landen werden vanaf 1730 door Rusland veroverd.

De Kaukasische gebieden werden vanaf 1783 door Rusland ingenomen.

Diverse landen van het Warschaupact hebben ook te maken gehad met invallen vanuit het door Rusland gedomineerde Sovjetrijk.

Poetin heeft gezegd dat hij het uiteenvallen van de Sovjetunie een drama vindt en dat hij de Russen in het buitenland wil beschermen. Hitler heeft voordat hij daadwerkelijk tot oorlog overging een soortgelijke retoriek gebezigd. Destijds heeft het Westen hem te lang zijn gang laten gaan (in 1936 had alleen al de Franse grensbewaking de herbezetting van het Rijnland kunnen voorkomen (Lees "Opmars naar de galg" er eens op na)). Nu is er een soortgelijke situatie en weer staan de Chamberlains op die roepen dat het allemaal zo'n vaart niet moet lopen.

Blijkbaar is met je geloof ook je begeestering verdwenen.

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 06 aug 2014 19:54

Het heeft weinig zin om de discussie met bijbehorende argumenten nog eens dunnetjes over te doen. Een paar korte punten nog.

Elbert, je doet nogal luchtigjes over de gevolgen van economische sancties. Inmiddels is duidelijk dat Rusland de grenzen sluit voor tal van Nederlandse producten. Dat gaat dus duizenden banen kosten. Al die gezinnen van mensen die nu extra op straat komen te staan zullen jou en je boycotvriendjes vast erg dankbaar zijn. Leuk zo’n signaalfunctie waar je zelf het meest door getroffen wordt. Nogmaals: Putin zal nooit buigen. Als antwoord zal hij eerder Oekraïne binnenvallen. Maar wat zou het ook. Jij en Optimatus staan in ieder geval voor je principes. De wereld is jullie en je gelijkgestemden zeer dankbaar...

Russen of Oekraïners, de een is niet (on)schuldiger dan de ander. En alle ellende wordt veroorzaakt omdat de VS hun macht in het gebied uitbreiden en Westerse politici om de vrijheidsboom dansen op het onafhankelijksplein in Kiev. De VS hebben nog eens olie op het vuur gegooid door militaire onderzoekers naar de plek van de ramp te sturen. Hoe dom kun je zijn. We staan op de rand van een Derde Wereldoorlog. En als je wilt weten wat de gevolgen daarvan zijn moet je de slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog bij elkaar optellen en vermenigvuldigen met factor X. Jij en Optimatus weten echt niet waar je over praat. Nu snap ik ook waarom oorlogshitser Opti
(Tijd om de NAVO-bondgenoten die aan Oekraïne grenzen en te kampen hebben met grote Russische minderheden te hulp te schieten.)
niets moet hebben van mijn waarschuwingen uit de contemporaine geschiedenis. Je zou er eens iets van kunnen leren. Als hij mijn opmerkingen al nauwelijks eens leest en bovendien verdraait, dan heeft een discussie op basis van argumenten weinig zin.

Ik ben voor het beschermen van onze vrienden,
zegt Optimatus. Ga je gang. Toon je heldenmoed en meld je met je maatjes als vrijwilliger aan bij de rechts-extremistische Oekraïnse militievriendjes van je, maar laat ons gerust buiten iedere vorm van geweld. Ga jij maar lekker vechten, samen met de boys. Vergeet niet je kogelvrije vest mee te nemen. Zou wel eens handig kunnen zijn ;-)
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 06 aug 2014 20:07

Omega, wil jij je NAVO-bondgenoten dan laten vallen? (Ik zeg dus niet Oekraïne, maar wel de Baltische staten, Polen en de andere oostelijke NAVO-landen?

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 06 aug 2014 20:11

De VS hebben dit conflict uitgelokt. Dan lossen ze het ook zelf maar op. Bovendien is de NAVO volslagen machteloos en hopeloos verdeeld. Denk alleen al aan het eigengereide Turkije, die een oorlog met Israël aan het opzoeken is. Liever een Rus in de keuken dan een Amerikaan in de tuin ;-)

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 06 aug 2014 20:13

Je mag Amerika wel dankbaar zijn dat ze Israël blijven steunen. Rusland doet dat niet.

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 06 aug 2014 20:15

Ik ben de Amerikanen vreselijk dankbaar dat ze ISIS aan de macht hebben geholpen in Irak ;-)

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 06 aug 2014 20:15

Optimatus schreef:Je mag Amerika wel dankbaar zijn dat ze Israël blijven steunen. Rusland doet dat niet.

Ja en ondertussen zit de VS de hele wereld inclusief Israël af te luisteren :lol:

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 06 aug 2014 20:16

Omega schreef:Ik ben de Amerikanen vreselijk dankbaar dat ze ISIS aan de macht hebben geholpen in Irak ;-)

? :?

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 06 aug 2014 20:19

Je zou toch denken dat Omega inmiddels toch een milde grootvader zou zijn geworden, maar helaas. Vanwaar die haat jegens de Verenigde Staten? Binnenkort weer een vlaggenverbrandingsfeestje?

Ik krijg toch de indruk dat Omega heet geen r.k interesseert welke landen er door Rusland onder de voet gelopen gaan worden, zolang ze maar stoppen bij Frankfurt an der Oder. Je zou bijna denken dat hij terug wil naar de tijd voor 1989.

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 06 aug 2014 20:32

Ik ken hem niet, maar z'n reactie staat me niet aan als hij het meent.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 06 aug 2014 20:35

Dat is cynisme. Hij is juist anti-ISIS.

Terug naar “Archief”