Moderators: elbert, henkie, Moderafo's
Spreeuw schreef:Kennen jullie het fenomeen "vaste plaatsen in de kerk"? Voor de koster en de EHBO'er tijdens de dienst is dat logisch. Ook de kerkenraad zit tijdens de kerkdiensten op een vaste plaats in de kerk.
Maar het valt mij op dat ook "gewone" kerkgangers altijd dezelfde plaats uitkiezen om daar te gaan zitten. Ik heb weleens gehoord dat het in sommige kerken gebeurt dat zelfs gasten worden weggejaagd als ze ergens in de kerk gaan zitten, waar "normaal gesproken" iemand anders zit.
Ikzelf doe het nooit. De ene dienst zit ik ergens halverwege links in de kerk, de andere keer vooraan, en weer een andere keer wat meer achteraan rechts. Ik heb daar ook geen problemen mee. Ik vraag me des te meer af wat mensen beweegt om koste wat het kost hun "vaste" plaats in te nemen. En om gasten weg te jagen is al helemaal jammerlijk!
Faramir schreef:Ik heb geen vaste plaats. Meestal ergens achterin ondanks mijn functie in de geloofsgemeenschap. Ik ken mensen die het aangenaam vinden om steeds op ongeveer dezelfde plaats te zitten. Maar ik heb er nog nooit problemen over meegemaakt. De kosters hebben wel een eigen plaatsje en dat is ook aangegeven met een bordje.
schelpje3 schreef:Hebben meerdere kosters dienst bij jullie dan?
Faramir schreef:Dat ligt er een beetje aan. Doorgaans niet en wisselen ze af. Bij kerst, pasen, allerzielen en andere drukke dagen willen er wel eens meerdere zijn.
schelpje3 schreef:Uhh, wat is de reden?
Hoe groot een gemeente ook is waar ik kom, er heeft altijd maar één koster dienst.
Hooguit dat hij één van zijn kinderen laat helpen met een glaasje water neerzetten, of het liturgiebord met letters vullen.
Faramir schreef:Wat het voor nut heeft? Taken verdelen en elkaar helpen?
schelpje3 schreef:Maar wat doet de koster dan verder nog meer tijdens die dienst?
Het is toch enkel wat werk vóór en na de dienst?
Mijn oom en mijn man waren koster, dus ik weet wel wat het inhoudt.
Mijn oom was het fulltime, en daarnaast had hij nog een bijbaan als drager (bij begrafenissen).
schelpje3 schreef:Vroeger betaalde je plaatsengeld, dus de mensen meenden op grond daarvan recht te hebben op hun plekje. Er brandde een lampje vóórin, als dat uitging (of juist aanging) mocht je op alle open plekken plaatsnemen.

schelpje3 schreef:Hebben meerdere kosters dienst bij jullie dan?
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 344 gasten