De eerste Nederlandse abortuskliniek (Ebenhaëzerstraat)

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Spreeuw
Generaal
Generaal

De eerste Nederlandse abortuskliniek (Ebenhaëzerstraat)

Berichtdoor Spreeuw » 01 aug 2014 14:44

Op de site http://www.engelfriet.net/Alie/Hans/str ... terdam.htm las ik het volgende over de Ebenhaëzerstraat in Rotterdam:

Ebenhaëzerstraat.
In de Charloisse Ebenhaëzerstraat (1900) genoemd naar een stuk land van die naam, opende in 1969 de eerste Nederlandse abortuskliniek. Eben Haëzer betekent: "tot hiertoe heeft ons de Heer geholpen".

Inmiddels is de abortuskliniek verhuisd. Het precieze adres was: Ebenhaëzerstraat 20-26, 3083 RN Rotterdam.

Dat is wel schrijnend! Abortus (arte) provocatus is het voortijdig afbreken van zwangerschap, door medisch ingrijpen.
De ChristenUnie en de SGP zijn tegen abortus.
Vanuit Bijbels oogpunt is abortus ongeoorloofd. Het gaat in tegen het gebod "Gij zult niet doodslaan" (het zesde gebod van de Tien Geboden). Daarnaast wordt er geen leven gegund aan het ongeboren leven in de moederschoot.
Natuurlijk kan dit onderwerp heel gevoelig liggen, zeker in geval van ongewenste zwangerschap.
Toch zijn er christenen die abortus wel goed vinden en die ook abortus hebben gepleegd.

Betekenis van de naam Eben-Haëzer

1 Samuël 7:12 NBG'51
En Samuël nam een steen en stelde die op tussen Mispa en Sen; hij gaf hem de naam Eben-Haëzer, en zeide: Tot hiertoe heeft ons de HERE geholpen.

Het is wel schrijnend dat juist in de straat die naar de naam Eben-Haëzer is genoemd, de eerste Nederlandse abortuskliniek is geopend! "Tot hiertoe heeft ons de HERE geholpen." Dit is de betekenis van de naam Eben-Haëzer. Daar geeft men geen gehoor aan! De vrouw wordt in haar wens door de moordenaar geholpen! Is dit een teken dat men doelbewust het christelijk geloof en alles wat naar het christelijk geloof verwijst wil ondermijnen?
Laatst gewijzigd door Spreeuw op 01 aug 2014 17:58, 3 keer totaal gewijzigd.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Re: De eerste abortuskliniek (Ebenhaëzerstraat 20-26, Rotter

Berichtdoor schelpje3 » 01 aug 2014 14:55

Nu open je weer een nieuw topic over abortus, terwijl je vorige ook was afgesloten door de mod, omdat er al een bestaand topic was.
Voorzover ik weet bestaat deze kliniek niet meer, maar is nu gevestigd op de Strevelsweg.

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 01 aug 2014 15:04

schelpje3 schreef:Nu open je weer een nieuw topic over abortus, terwijl je vorige ook was afgesloten door de mod, omdat er al een bestaand topic was.
Voorzover ik weet bestaat deze kliniek niet meer, maar is nu gevestigd op de Strevelsweg.

Abortus is een thema dat mij wel aangrijpt.
Het klopt dat de abortuskliniek niet meer gevestigd is aan de Ebenhaëzerstraat. Nu aan Strevelsweg inderdaad (CASA kliniek Rotterdam, Strevelsweg 700/201-204, 3083 AS Rotterdam). Maar het is wel zeer treurig dat juist in de straat met een Bijbelse naam een kliniek wordt geopend waar zo ingedruist wordt tegen Gods wil.

Jbkb

Berichtdoor Jbkb » 01 aug 2014 16:40

Ja, heel treurig.
Maar wat is je discussiepunt?

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 01 aug 2014 17:11

Jbkb schreef:Ja, heel treurig.
Maar wat is je discussiepunt?

Ik heb de openingspost aangevuld met een discussievraag:

"Is dit een teken dat men doelbewust het christelijk geloof en alles wat naar het christelijk geloof verwijst wil ondermijnen?"

Pcrtje
Majoor
Majoor

Re: De eerste Nederlandse abortuskliniek (Ebenhaëzerstraat)

Berichtdoor Pcrtje » 01 aug 2014 17:12

Spreeuw schreef:Vanuit Bijbels oogpunt is abortus ongeoorloofd. Het gaat in tegen het gebod "Gij zult niet doodslaan" (het zesde gebod van de Tien Geboden).
Mee oneens. Het zesde gebod gaat over menselijk leven en je moet eerst de vraag stellen wanneer we kunnen spreken van menselijk leven.
"Een libelle zweeft over het water..."

Pcrtje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Pcrtje » 01 aug 2014 17:15

Spreeuw schreef:De vrouw wordt in haar wens door de moordenaar geholpen!
Onjuist. Iemand is pas een moordenaar wanneer dat juridisch is vastgesteld. Wettelijk gezien is een abortusarts die handelt naar de geldende regels geen moordenaar. En aangezien 'moordenaar' in dit geval juridisch is, is de behandelend arts geen moordenaar.

Spreeuw schreef:Is dit een teken dat men doelbewust het christelijk geloof en alles wat naar het christelijk geloof verwijst wil ondermijnen?
Nee, natuurlijk niet. Dat denken sommige christenen alleen maar omdat in Nederland steeds minder mensen kerkelijk zijn.

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 01 aug 2014 17:17

Pcrtje schreef:Mee oneens. Het zesde gebod gaat over menselijk leven en je moet eerst de vraag stellen wanneer we kunnen spreken van menselijk leven.

Je bent dokter van beroep, gezien je profiel? Het kind hoeft nog niet geboren te zijn, wil je spreken over menselijk leven. Wanneer het kind in de moederschoot tot ontwikkeling komt, zou ik zeggen.

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 01 aug 2014 17:22

Pcrtje schreef:Onjuist. Iemand is pas een moordenaar wanneer dat juridisch is vastgesteld. Wettelijk gezien is een abortusarts die handelt naar de geldende regels geen moordenaar. En aangezien 'moordenaar' in dit geval juridisch is, is de behandelend arts geen moordenaar.

Juridisch gezien heb jij inderdaad gelijk. Vanuit Bijbels oogpunt ben je als abortusarts wel degelijk een moordenaar. Het ongeboren leven heeft totaal geen zeggenschap, het wordt zelfs geen leven gegund! Had het kindje hierom gevraagd? Bovendien ga je in tegen Gods gebod in deze, die zegt "Gij zult niet doden". Het is opzettelijk ingaan tegen Gods gebod. En dus beschouw ik het als moord.

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 01 aug 2014 17:32

Pcrtje schreef: Nee, natuurlijk niet. Dat denken sommige christenen alleen maar omdat in Nederland steeds minder mensen kerkelijk zijn.

Het lijkt me niet noodzakelijk om de eerste abortuskliniek te openen in de Ebenhaëzerstraat.

Pcrtje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Pcrtje » 01 aug 2014 17:33

Spreeuw schreef:Je bent dokter van beroep, gezien je profiel?
Slechts nog student. ;-)
Spreeuw schreef:Wanneer het kind in de moederschoot tot ontwikkeling komt, zou ik zeggen.
Okee, dus ongeveer 9 dagen na de bevruchting?

Wat ik gewoon wil zeggen is dat het niet zo eenvoudig is om zomaar aan te duiden wanneer je wel en niet spreekt van menselijk leven. Maar voor een uitgebreider antwoord verwijs ik je graag naar een van de vele abortus-topics. ;)

Spreeuw schreef:Vanuit Bijbels oogpunt ben je als abortusarts wel degelijk een moordenaar.
Nee hoor, want het gebod dat je aanhaalt staat in een juridische setting, want: tien geboden.

Spreeuw schreef:Het ongeboren leven heeft totaal geen zeggenschap, het wordt zelfs geen leven gegund!
En dan kom je weer op het probleem van het 9-jarige verkrachtte meisje of andere interessante medische casussen. Het leven van de moeder of het leven van het ongeboren leven? Christenen gunnen blijkbaar de moeder geen leven, soms zelfs zó dat de moeder er totaal geen zeggenschap over heeft.

Pcrtje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Pcrtje » 01 aug 2014 17:35

Spreeuw schreef:Het lijkt me niet noodzakelijk om de eerste abortuskliniek te openen in de Ebenhaëzerstraat.
Dat lijkt me een goed voorbeeld van toeval. Nouja, toeval... Er zijn natuurlijk duizenden straten en wijken in Nederland die nog verwijzen naar het christelijke verleden van Nederland. Ongetwijfeld wonen op veel plekken daar tegenwoordig meer niet-kerkelijken dan christenen. Niet zo gek dus dat er een abortuskliniek wordt geopend aan een straat met een christelijk voorvoegsel.

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 01 aug 2014 17:52

Okee, dus ongeveer 9 dagen na de bevruchting?

Ja, laat ik het daarop houden.

Nee hoor, want het gebod dat je aanhaalt staat in een juridische setting, want: tien geboden.

Je haalde "juridisch" aan in de zin van de Nederlandse wetgeving (zoals ik begreep). Die houdt natuurlijk geen rekening met de Tien Geboden van God. Daarin blijkt dat het leven van God is, en bij abortus ga je moedwillig in tegen het leven, dat Gods eigendom is. Dus in Gods ogen is abortus zonder goede reden "juridisch" strafbaar.

En dan kom je weer op het probleem van het 9-jarige verkrachtte meisje of andere interessante medische casussen. Het leven van de moeder of het leven van het ongeboren leven? Christenen gunnen blijkbaar de moeder geen leven, soms zelfs zó dat de moeder er totaal geen zeggenschap over heeft.

In geval van verkrachting is dat moeilijk, dat schreef ik al in de openingspost. In een dergelijk geval kun je m.i. goede redenen hebben om tot abortus over te gaan, omdat de moeder ongewenst zwanger is.

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 01 aug 2014 17:52

Pcrtje schreef: Dat lijkt me een goed voorbeeld van toeval. Nouja, toeval... Er zijn natuurlijk duizenden straten en wijken in Nederland die nog verwijzen naar het christelijke verleden van Nederland. Ongetwijfeld wonen op veel plekken daar tegenwoordig meer niet-kerkelijken dan christenen. Niet zo gek dus dat er een abortuskliniek wordt geopend aan een straat met een christelijk voorvoegsel.

Nee, op zich is dat niet gek gezien de huidige maatschappij, maar toeval? In heel Charlois is dit zo ongeveer de enige straat (en daar zijn nogal wat straten) met een duidelijk christelijk voorvoegsel! Verder alleen nog de Charloisse Kerksingel...

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 01 aug 2014 17:54

Spreeuw schreef:Ik heb de openingspost aangevuld met een discussievraag:

"Is dit een teken dat men doelbewust het christelijk geloof en alles wat naar het christelijk geloof verwijst wil ondermijnen?"

Alleen als je ervan uitgaat dat er een groepjes mensen in een achterkamertje met een wegenkaart van Nederland zit te zoeken naar straatnamen waar ze de volgende kliniek kunnen openen.

Nee, dus. In dit geval is een gewoon een wrang toeval.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Terug naar “[Religie] - Open forum”