Omega schreef:Rusland heeft zo’n 144 miljoen inwoners. Hoeveel heb je er gesproken?

De populariteitscijfers (Sabra refereerde daar al aan) van Putin zijn ongekend hoog. Er is vrijwel geen enkel democratisch land waar een leider zo op handen wordt gedragen. Wat je doet tijdens je bezoeken aan Rusland weet ik niet, maar blijkbaar spreek je niet met de juiste mensen. Aardig weetje voor je, is dat de oppositiekrant Novaya Gazeta (die Nederland excuses aanbood) nauwelijks lezers heeft en bepaald niet geliefd is in eigen land.
Ik heb zo'n 20 Russische staatsburgers gesproken over dit incident (waarvan er 14 op dit mometn in Murmansk zit, één in St Petersburg, de rest zit offshore).
Ik heb er van oktober 2002 tot mei 2003 gezeten (Murmansk) en ben nog diverse malen heen en weer gevlogen, éénmaal naar St. Petersburg, 5 maal naar Murmansk, de laatste keer in mei van dit jaar.
Het zou inderdaad kunnen dat zeelui en marinepersoneel (waar ik contact mee heb/had) niet de gemiddelde doorsnede van de bevolking inhouden. Van de krant Novaya Gazeta was mij niets bekend, waardoor ik er al vanuit ging dat het onder de wat meer obscure krantjes van Rusland viel.
Omega schreef:Ik begin me nu serieus af te vragen of je niet gewoon over Rusland heen vliegt, in plaats van daar te landen en met mensen te praten

Wat je zegt is gewoon kletskoek en stemmingmakerij. Deze vergelijking leeft daar absoluut niet, hooguit bij wat dissidenten. Jozef Stalin staat met stip op nummer twee (nog voor Hitler, die de derde plek inneemt) als het gaat om de meeste massamoorden in de wereldgeschiedenis. Vertel eens, welke volkerenmoord heeft Putin op zijn geweten? Ben erg benieuwd. Als het gaat om het aantal slachtoffers door wapenleveranties en andere vormen van oorlogvoering, acht ik de klans klein dat hij Obama op dat gebied voorbijstreeft.
Als jij er graag vanuit gaat dat ik over Rusland heenvlieg in plaats van daar te landen laat ik die opmerking voor jou rekening, persoonlijk vermoed ik (maar ik kan het fout hebben) dat ik er wat vaker geweest ben dan jij.
Aan Adolf Hitler worden 40 miljoen doden toegeschreven (afhankelijk van hoe men oorlogsslachtoffers telt), aan Stalin 30 miljoen, dus die ranglijst is discutabel. Mao staat geloof ik wel redelijk onaantastbaar op de eerste plaats.
Dat ik Putin massamoorden in de schoenen schuif is een insinuatie van jouw kant. Ik heb nooit en nergens gezegd dat Putin dat gedaan heeft, ik heb alleen een viertal parallellen gelegd tussen Hitler en Stalin, parallellen die mijn Russische collega's (inderdaad géén doorsnede van de gemiddelde Russische samenleving) volmondig beamen, en welke ook door Clinton (hoewel teruggenomen), Prince Charles en een Duitse minister waarvan de naam me op dit moment even niet te binnen wil schieten getrokken zijn.
Omega schreef:Iedere vergelijking van welke hedendaagse dictator ook met massamoordenaars als Stalin en Hitler is volkomen misplaatst en op geen enkele wijze met feiten te onderbouwen. Stalin en Hitler waren beiden eerzuchtige paranoïde psychopaten, van wie Hitler ook nog eens uit was op respectievelijk wraak en lebensraum. Putin is slechts een eerzuchtige, sluwe vos. Hij heeft één belangrijke motivatie: Rusland moet als wereldmacht weer serieus genomen worden. Dat doet hij onder meer door consolidatie en het versterken van de huidige federatie, naast het voorkomen van een opponent aan de landsgrenzen die als uitvalsbasis gebruikt kan worden door de 'vijand'. Als de VS geen pogingen zouden hebben gedaan om het anti-semitische Oekraïne binnen hun invloedssfeer te krijgen, zou de Krim nu nog onder Oekraïens mandaat staan. China is vele malen invloedrijker dan Rusland. Denk aan de talloze mandaten en concessies die ze alleen al in Afrika hebben evenals hun expansiedrang richting Japan.
Ook de term paranoïde is op ome Vladimir van toepassing. Of hij psychopaat is kan ik vanaf hier niet beoordelen, net zomin als jij dat kan voor Stalin.
Je opmerking dat niemand met Hitler en Stalin vergeleken kan worden is in zoverre waar dat ieder mens, en dus ook iedere regeringsleider uniek is. Niemand is in die zin te vergelijken met Rutte, met Churchill, en dus ook niet met Mao, Pol Pot, Stalin of Hitler.
Dat er bepaalde parallellen te trekken zijn tussen het gedrag van Hitler in de aanloop naar WOII (de enige tijd waarnaar ik verwezen heb, nog voor de massamoorden door Hitler plaatsvonden) is echter niet te ontkennen. Ongetwijfeld wel door jou, wat je straks ongetwijfeld gaat aantonen...
Omega schreef:Hoe weet je dat allemaal. Ben je op de plek van de ramp geweest? Heb je de restanten van een BUK-raket gevonden? Welke informatie heb jij die ons ontbeert? Of is het opnieuw allemaal onderbuik-retoriek en speculatie? Wellicht handig voor je om te weten is dat Oekraïne ook drie van deze raketsystemen heeft. Hoe krijg je in een ruzie met Rusland het Westen aan jouw kant? Door bijvoorbeeld een passagiersvliegtuig neer te schieten en Rusland (of de seperatisten) de schuld te geven. Zo maar een andere optie waar je mogelijk nog niet bij stilgestaan hebt... Daarom is iedere speculatie en beschuldiging tot er objectief onderzoek is gepleegd, volledig misplaatst.
Er zijn nog maar heel weinig westerlingen op de plaats van de aanslag (ramp dekt de lading in mijn optiek niet) geweest, en onder de mensen die daar wel geweest zijn had ondergetekende niks te zoeken...
De afgetapte telefoongesprekken (voor zover niet in scene gezet), het triomfantelijke bericht over een neergehaald vliegtuig wat snel offline werd gehaald, het feit dat er foto's zijn van de separatisten bij een BUK installatie, De opmerking van Putin dat dit niet gebeurd zou zijn als Oekraïne zich wat minder agressief had opgesteld, het gegeven dat het niet heel waarschijnlijk is dat Oekraïne het westen op deze wijze schoffeert terwijl ze het westen nu zo nodig hebben.
Voornamelijk zaken die richting Rusland of de pro-Russische beweging gaan.
Maar inderdaad: onomstotelijk is het nog niet vastgesteld, en dat gaat ook nooit gebeuren, omdat geen enkele onderzoeker hier volstrekt neutraal in kan en zal staan.
Omega schreef:Het toontje dat je proeft is irritatie. Ik heb het niet zo op mensen die van alles beweren en roepen zonder enige onderbouwing, omdat het zo lekker past binnen de politiek correcte emoties van dit moment. Dat soort meelopers zorgen namelijk voor veel ellende in de wereld: oorlogen en zo.
Tja, deze opmerking laat ik voor jouw rekening, en het maakt mij enigszins duidelijk hoe jij in elkaar steekt: iedereen die het niet met je eens is is een oorlogshitser...
Na deze opmerking zal ik dan ook niet meer op jouw posts ingaan (in elk geval in dit topic).
uit fatsoen (moet je eens opzoeken op wiki, kan leerzaam voor je zijn) zal ik deze reactie nog afmaken.
Omega schreef:Ken uw klassiekers: 1845 Texas, 1898 Hawaii en in het recente verleden: Grenada 1983, de voortdurende bezetting van Guantanamo Bay (Cuba), de vele, vele oorlogen in Korea, Vietnam, de Golfoorlog, Irak, Afghanistan en tal van revolutionairen en seperatisten die wereldwijd gesteund werden en worden met wapens en militaire adviseurs. Echte lieverdjes die Amerikanen...
Twee voorbeelden uit de 19e eeuw liggen wat mij betreft te ver in het verleden om daar de huidige generatie nog op aan te kunnen spreken.
De vele, vele oorlogen (waar ik, hoewel ik in jouw optiek voor veel oorlogen in de wereld zorg, fel tegenstander van was en ben) zijn alle inderdaad daden van binnenvallen en van bezetting, maar van annexatie is geen sprake.
Guantanamo is een enorme misser van de Amerikanen, iets waarvoor ze, in mijn optiek, ter verantwoording zouden moeten worden geroepen.
Amerikanen zijn zeker geen lieverdjes. Dat heb ik nooit beweerd, en als je diep in mijn hart zou kijken heb ik zelfs, in een conflict tussen Rusland en de VS, een lichtelijk anti-Amerikaanse voorprogrammering...
Pro-Amerikaans sentiment (waar je me van lijkt te betichten) is me totaal vreemd.
Omega schreef:Sudetenland was voor 1918 onderdeel van het Oostenrijks-Hongaarse rijk en had Duitse roots. Vandaar ook dat de Volkenbond (de huidige VN) Hitler in 1938 toestemming gaf om Sudetenland te anexeren (samen met Bohemen en Moravië). Volstrekt legitiem dus.
Klopt. Op dezelfde wijze heeft Rusland in mijn optiek (wat ik eerder in dit topic ook al heb benoemd) het recht gehad de Krim te annexeren. Dit geld en gold echter niet voor de regio rond Donetsk.
Hoe deze Krim zo pro-Russisch is geworden is een ander verhaal, maar dat valt Putin niet te verwijten, erfenisje uit de Sovjet tijd.
Omega schreef:Ook dat klopt niet met de feiten. De Krim is eind 1917 slechts enkele maanden een zelfstandige republiek geweest. Daarvoor niet, daarna ook niet. Er is niets geanexeerd, ook nu niet. Ruim 96 procent van de bevolking heeft zich in maart uitgesproken voor aansluiting bij Rusland. Als Vlaanderen zich met dat percentage zou uitspreken voor een fusie met Nederland, dan zou iedereen hier lopen te huppelen van zielevreugd.
En wat klopt daarin niet met de feiten? Een zelfstandige republiek die ophoud te bestaan: Annexatie.
Omega schreef:Niet Rusland is uit op een (koude) oorlog, maar de VS. De tijd van de ideologiën is voorbij. Het gaat nu slechts om macht en geld. Na Irak en Afhanistan hebben de wapenfabrieken in de VS het relatief rustig. En dat is slecht voor de economie. Een nieuwe wapenwedloop is daarom meer dan welkom voor de Amerikaanse handelsbalans. Als Rusland al nieuwe satelietstaten nodig zou hebben, dan is dat omdat de VS plannen hebben om troepen te stationeren in de Baltische staten en vanwege de door de VS op Rusland gerichte wapensystemen bij de buurlanden. Dat is vragen om oorlog.
Dat de VS raketsystemen in buurlanden van Rusland geïnstalleerd heeft en daar ook grondtroepen neerzet is op geen enkele manier goed te praten.
Net zo min als in de diverse bases in Duitsland heeft de VS niets in bevriende landen te zoeken met haar leger.
Rusland is echter uit op herstel van haar oude machtspositie, waarbij een nieuwe (koude) oorlog in dit streven noodzakelijk lijkt.
Overigens liggen het belang van de Amerikaanse wapenindustrie en dat van de Russische (wat zeker zo'n sterke lobby heeft) niet zo heel ver uit elkaar.
Waarom jij dan, zonder hier enig bewijs bij op tafel te leggen, deze schuldvraag éénzijdig bij de Amerikaanse wapenindustrie neer durft te leggen is voor mij een raadsel, maar ik twijfel er niet aan of je hebt ter plaatse onderzoek gedaan, gesproken met vertegenwoordigers van deze industrie en daar (onder geheimhouding) een heel lijvig rapport over mogen lezen...
Omega schreef:Sancties raken niet ook, maar met name Nederland. Je denkt toch niet dat Engeland en Frankrijk stoppen met hun wapenleveranties aan Rusland? Op dit moment heeft Engeland 251 exportvergunningen voor wapentuig aan de Russen lopen. Politici en rijken redden zich wel, maar Jan met de pet is hier straks gewoon de dupe. Rusland heeft inmiddels de grenzen al gesloten voor fruit uit Polen (waar veel Nederlandse telers hun bedrijf hebben) en rundvee uit Nederland. Zodra de grenzen dicht gaan voor onze bloemen, fruit, vlees en andere exportproducten, is de econische ramp niet te overzien. En al helemaal niet als de gasprijzen ook nog eens omhoog gaan. En als het nu een legitiem doel diende, vooruit. Maar (nogmaals) er is nog geen enkel hard en objectief bewijs dat de Russen betrokken zijn bij de aanslag op het verkeersvliegtuig.
Mijn eigen baan is één van de eerste die op de tocht staat als we de Russen gaan boycotten. Een boycot die overigens in Europees verband zou moeten worden opgelegd, anders schiet je er niet zoveel mee op.
En als dat bewijs er wél komt? ben jij dan zo'n mannetje die roept: ik heb dat altijd al gedacht, en ben een groot voorstander geweest van een boycot voor Rusland? zo'n figuur lijk je me namelijk een beetje. Meelopen met de politiek correcte: "het is nog niet bewezen"- groep...
Omega schreef:En dan nog: Is Amerika verantwoordelijk als Syrische rebellen straks een Nederlands vliegtuig uit de lucht schieten met een door hen geleverd wapensysteem?
Nee, dat zou namelijk anders liggen. Dit wapensysteem is uitgeleend geweest (wél objectief bewezen).
Omega schreef:Toen de VS in Dubai (1988) een Iraans verkeersvliegtuig uit de lucht schoten (290 onschuldige slachtoffers) riep niemand om sancties of een boycot van de Amerikanen. En toen Oekraïne een Russisch verkeersvliegtuig neerschoot in 2001 (78 inzittenden) riep ook niemand om wraak of sancties. Het waren toch maar Russen... Kortom, hoe hypocriet zijn we hier in Nederland...
Ik neem aan dat je met het eerste voorbeeld doelt op de beruchte "vlucht 655"? deze is niet bij Dubai neergehaald, maar al eerder.
Als je daar op doelt: er zijn indertijd genoeg partijen geweest die riepen om deze boycot (vooral in het Midden Oosten.
Het Russische vliegtuig in 2001 boven de Zwarte zee was feitelijk de eerste stap in de ellende die nu in Oekraïne speelt: de russen hebben er zeker wél een punt van gemaakt.
Nederland heeft in beide gevallen inderdaad een wat halfslachtige rol gespeeld.
Nederland is echter verantwoordelijk voor het welzijn van, in eerste instantie, haar eigen burgers. Bij mijn weten zijn bij géén van deze daden van agressie Nederlandse staatsburgers omgekomen.
Bij het neerschieten (of twijfel je daar ook aan, je hebt per slot van rekening nog géén stukjes raket op je schoorsteenmantel liggen...) van MH17 is dat wél gebeurd, waardoor NL nu ineens partij geworden is (nu wél, toen niet).
Omega schreef:Rusland is bovendien een kernwapenmogendheid. Die laat zich echt niet aan de economische bedelstaf brengen. We spelen letterlijk met vuur. Denk maar eens aan Duitsland na de Eerste Wereldoorlog. Het Duitse volk werd door de geallieerden na de Eerste Wereldoorlog totaal vernederd. Het land verloor Elzas-Lotharingen aan Frankrijk, Moresnet, Eupen en Malmédy aan België en Posen en West-Pruisen aan Polen. Alle koloniën werden afgepakt en het land werd economisch en militair uitgeschakeld, naast herstelbetalingen van 75 miljard goudmark. Het was de massale roep om wraak waardoor Hitler de macht kon grijpen en zijn oorlogsmachine op gang kon brengen. En als je dan een vergelijking wilt maken met die periode... geef Putin dan geen argumenten in handen om een (wereld)oorlog te beginnen.
Aaha, de grootste machten in de wereld hebben een vrijbrief om te doen en laten wat ze willen?
Principes zijn leuk, maar zodra het jouw economische belang treft mogen ze overboord?
Je begint steeds meer aan het beeld wat ik van je krijg te voldoen...
Omega schreef:Waardevolle aanvullingen van Sabra, Parsifal en Rotterdam, waarvoor dank.
Omdat ze het met je eens zijn?
Jij laat in een aantal posts zien wat je van mijn mening vindt (in een post, waar ik verder niet meer op reageer, noem je mij dom, zonder mij te kennen (althans, ik geloof niet dat we elkaar in real life tot vrienden rekenen).
Hoewel ik slechts éénmaal, met argumenten (die jij geen van alle weerlegd hebt) een vergelijking trek tussen Putin in de periode 2012-2014 en Hitler in de periode 1936-1938 noem je mij in vrijwel elke post die je plaatst als voorbeeld van iemand die met de meute meeloopt te roeptoeteren.
Sorry, maar jouw posts worden door mij niet meer beantwoord...