Persoonlijk gebedsleven

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4612
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Persoonlijk gebedsleven

Berichtdoor Spreeuw » 12 mei 2014 16:08

Hoe ziet jullie gebedsleven eruit? En ik bedoel het praktisch, in het leven van alledag. Ik heb zelf bij een bedrijf gewerkt waar mensen mij raar aankeken omdat ik voor mijn eten bad. Ik denk ook weleens dat we het nog veel te veel bij "standaardgebeden" houden. Ik zeg niet dat deze gebeden er niet bij horen, maar als we veel worstelen om onze eigen zaligheid, maar ook die van anderen, dan denk ik dat we zo intens kunnen bidden op een moment dat we het helemaal niet zouden hebben verwacht. En op het gebed wil God grote wonderen doen. Het lijkt me daarom goed om eens na te gaan hoe ons gebedsleven eruit ziet en hoe onze persoonlijke omgang met de HERE is, dat toch juist zo openbaar komt in het gebedsleven. En ook: wat vragen we aan de HERE, waar gaat onze begeerte naar uit, en wat verwachten we van de HERE?

Anoniem_89

Re: Persoonlijk gebedsleven

Berichtdoor Anoniem_89 » 12 mei 2014 17:27

Ik en mijn vrouw proberen vaak hardop te bidden.
Ook in een openbare gelegenheid (restaurant bv.).
Waarom zouden we ons moeten schamen voor datgene wat wij geloven... :)

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4612
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Persoonlijk gebedsleven

Berichtdoor Spreeuw » 12 mei 2014 17:45

Anoniem_89 schreef:Ik en mijn vrouw proberen vaak hardop te bidden.
Ook in een openbare gelegenheid (restaurant bv.).
Waarom zouden we ons moeten schamen voor datgene wat wij geloven... :)


Mooi!

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Persoonlijk gebedsleven

Berichtdoor rotterdam » 12 mei 2014 18:38

Spreeuw schreef:Hoe ziet jullie gebedsleven eruit? En ik bedoel het praktisch, in het leven van alledag. Ik heb zelf bij een bedrijf gewerkt waar mensen mij raar aankeken omdat ik voor mijn eten bad. Ik denk ook weleens dat we het nog veel te veel bij "standaardgebeden" houden. Ik zeg niet dat deze gebeden er niet bij horen, maar als we veel worstelen om onze eigen zaligheid, maar ook die van anderen, dan denk ik dat we zo intens kunnen bidden op een moment dat we het helemaal niet zouden hebben verwacht. En op het gebed wil God grote wonderen doen. Het lijkt me daarom goed om eens na te gaan hoe ons gebedsleven eruit ziet en hoe onze persoonlijke omgang met de HERE is, dat toch juist zo openbaar komt in het gebedsleven. En ook: wat vragen we aan de HERE, waar gaat onze begeerte naar uit, en wat verwachten we van de HERE?


Bidden is moeilijk Spreeuw - dat vonden de discipelen ook - op hun vraag aan Christus "leer ons bidden" kwam het volgende antwoord;

2 Hij zei tegen hen: Wanneer u bidt, zeg dan: Onze Vader, Die in de hemelen zijt. Uw Naam worde geheiligd. Uw Koninkrijk kome. Uw wil geschiede, zoals in de hemel, zo ook op de aarde.
3 Geef ons elke dag ons dagelijks brood.
4 En vergeef ons onze zonden, want ook wij vergeven aan iedereen die ons iets schuldig is. En leid ons niet in verzoeking, maar verlos ons van de boze.

Is dat een standaardgebed ?

Hou vooral 2 Rom 8 vers 26 in gedachten;

En evenzo komt ook de Geest onze zwakheden te hulp, want wij weten niet wat wij bidden zullen zoals het behoort. De Geest Zelf echter pleit voor ons met onuitsprekelijke verzuchtingen.

En de het verhelderende Lucas 18 ;

10 Twee mensen gingen naar de tempel om te bidden. De één was een Farizeeër en de ander een tollenaar.
11 De Farizeeër stond daar en bad dit bij zichzelf: O God, ik dank U dat ik niet ben zoals de andere mensen: rovers, onrechtvaardigen, overspelers of ook als deze tollenaar.
12 Ik vast tweemaal per week. Ik geef tienden van alles wat ik bezit.
13 En de tollenaar bleef op een afstand staan en wilde ook zelfs zijn ogen niet naar de hemel opheffen, maar sloeg op zijn borst en zei: O God, wees mij, de zondaar, genadig.
14 Ik zeg u: Deze man ging gerechtvaardigd terug naar zijn huis, in tegenstelling tot die andere. Want ieder die zichzelf verhoogt, zal vernederd worden en wie zichzelf vernedert, zal verhoogd worden.

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Persoonlijk gebedsleven

Berichtdoor mona » 12 mei 2014 18:47

Spreeuw schreef:Het lijkt me daarom goed om eens na te gaan hoe ons gebedsleven eruit ziet en hoe onze persoonlijke omgang met de HERE is, dat toch juist zo openbaar komt in het gebedsleven.
Beste Spreeuw,
Dit is een heel interressant topic, maar het spijt me dat ik hier niet inhoudelijk kan reageren. Mijn persoonlijke gebedsleven is iets tussen de Heere en mij, en heel soms deel ik iets met een broeder of zuster in een persoonlijk gesprek. Voor ieder staat het vrij te reageren, maar mijn diepste zieleroerselen hoeven niet op een openbaar forum.

Spreeuw schreef:En op het gebed wil God grote wonderen doen
Hier ben ik het van harte mee eens. Het gebed is de ademhaling van de ziel.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4612
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Persoonlijk gebedsleven

Berichtdoor Spreeuw » 31 jul 2014 06:36

Het valt mij al langere tijd op dat velen op deze manier bidden tot God: "Wilt U..., wilt U...., wilt U...."

Voor mijn gevoel is dat niet goed.

Volgens mij kun je in de gebiedende wijs bidden tot God: "Here, schenk mij een nieuw hart".

Dus niet: "Wilt U mij een nieuw hart schenken." Maar: "Schenk mij een nieuw hart."

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Persoonlijk gebedsleven

Berichtdoor MoesTuin » 31 jul 2014 07:45

Psalm 105 roept ons op om de Heere te vragen, te bidden.
De mens staat vrij om te vragen, te smeken, vooral ook te danken, want we hebben een Almachtige God en Vader.
Zou voor de Heere God iets te wonderlijk zijn?
Al wat wij vragen zullen we niet ontvangen, omdat de Heere God het geheel overziet en weet wat goed is voor ons (al zullen wij als kleine mensen dit niet altijd kunnen snappen, maar we mogen hierop vertrouwen, wat God doet, is goed, hoe moeilijk soms de situatie ook kan zijn waarin je verkeerd)

In dagelijks terugkerende momenten van standaard gebed kan het gevaar in zitten van gewoonte.
Het is belangrijk dat je enkel recht vanuit het hart en gemeend bid tot de Almachtige, God en Vader.
Dat kan ook gewoon onderweg of in de tuin of in het bos....dat maakt werkelijk niets uit. De Heere God is overal!




Psalm 105

[klik hier]


Psalm 105 vers 3 schreef:
Vraagt naar den HEER en Zijne sterkte,
Naar Hem, die al uw heil bewerkte;
Zoekt dagelijks Zijn aangezicht;
Gedenkt aan 't geen Hij heeft verricht,
Aan Zijn doorluchte wonderdaân;
En wilt Zijn straffen gadeslaan.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Persoonlijk gebedsleven

Berichtdoor MoesTuin » 31 jul 2014 08:13

Ik vraag me weleens af, waarom moet je nu persé voor je gaat eten ervoor altijd bidden, en erna altijd danken?
Overal waar moeten voor staat is overigens niet goed, als je het vanuit een overtuiging in het hart doet, is het goed.
In de stilte vooral, kan je persoonlijk of samen ook heel goed bidden, ongestoord.

Stilte over alle landen

klik hier

Stilte over alle landen schreef:1
Stilte over alle landen
in deze nacht.
Vouwen wij tezaam de handen
voor deze nacht.
Welke zonden wij bedreven,
wil ze, Here, ons vergeven.
God wil goede rust ons geven
in deze nacht.
2
Stilte over alle landen
in deze nacht.
Vouwen wij tezaam de handen
voor deze nacht.
God zal voor ons allen zorgen
tot het dagen van de morgen.
Veilig en bij Hem geborgen
zijn wij vannacht.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Persoonlijk gebedsleven

Berichtdoor Marnix » 31 jul 2014 10:16

Ik bid 's ochtends als ik onderweg ben naar het werk, 's avonds, samen thuis en op kring. Ik bid niet voor het eten op het werk aangezien ik een volle kantine met mensen overal aan tafel niet prettig vind om te bidden. Iedereen is stil, wacht, kijkt naar je dus dan wordt het zo'n snel afgeraffeld gebed. Ik zoek dan liever na het eten even een rustige plek op.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Lost
Verkenner
Verkenner
Berichten: 5
Lid geworden op: 06 aug 2014 18:56

Re: Persoonlijk gebedsleven

Berichtdoor Lost » 08 aug 2014 16:51

Ik bid niet voor het eten op het werk aangezien ik een volle kantine met mensen overal aan tafel niet prettig vind om te bidden.


Lijkt me ook niet echt een moment voor een intiem gebed.. Aan de andere kant kan het wel vragen oproepen van collega's. En vragen kunnen resulteren in een goed gesprek.. En wie weet een broer of zus :D


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 53 gasten