God: de Eeuwige (mannelijk, vrouwelijk of geslachtsloos)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4612
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

God: de Eeuwige (mannelijk, vrouwelijk of geslachtsloos)

Berichtdoor Spreeuw » 30 jul 2014 10:25

Sommige gelovigen spreken vaak over "de Eeuwige", als ze het over God hebben. Ik heb weleens gehoord dat ze dit doen, omdat ze in het midden willen laten of God mannelijk, vrouwelijk of geslachtsloos is. Men zegt: als je spreekt over God, dan is dat mannelijk (immers: god = mannelijk, godin = vrouwelijk).


In de Bijbel wordt God op verschillende plaatsen met "eeuwig" aangeduid. Voorbeelden (citaten uit NBG'51):

- Deuteronomium 33:27
De eeuwige God is u een woning en onder u zijn eeuwige armen. Omdat Hij de vijand vóór u verdreef en zeide: Verdelg!

- Romeinen 16:25-27
25 Hem nu, die bij machte is u te versterken – naar mijn evangelie en de prediking van Jezus Christus, naar de openbaring van het geheimenis, eeuwenlang verzwegen, 26 maar thans geopenbaard en door profetische schriften volgens bevel van de eeuwige God tot bewerking van gehoorzaamheid des geloofs bekendgemaakt onder alle volken – 27 Hem, de alleen wijze God, zij, door Jezus Christus, de heerlijkheid in alle eeuwigheid! Amen.


Mijn vragen zijn:
- Verdient het aanbeveling om God aan te spreken met "de Eeuwige"?
- Is het terecht als het in het midden gelaten wordt dat God mannelijk, vrouwelijk of geslachtsloos is?

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: God: de Eeuwige (mannelijk, vrouwelijk of geslachtsloos)

Berichtdoor Marnix » 30 jul 2014 10:48

God heeft talloze namen, "de eeuwige" is er een van. Natuurlijk mogen we die gebruiken maar er zijn meer namen.

Natuurlijk is God geslachtsloos. Hij is geen schepsel maar de Schepper. Hij schiep man en vrouw, mannelijk en vrouwelijk, naar Zijn beeld. In beide geslachten is iets van Zijn beeld terug te vinden. God is geen mens of dier dus ook niet in de delen in een geslacht.

Dat mensen van "God" een mannelijk iets hebben gemaakt zegt dan niet zoveel. Dat is een menselijk bedenksel.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: God: de Eeuwige (mannelijk, vrouwelijk of geslachtsloos)

Berichtdoor mona » 30 jul 2014 13:37

Spreeuw schreef:Is het terecht als het in het midden gelaten wordt dat God mannelijk, vrouwelijk of geslachtsloos is?

De Heere Jezus zelf benoemt God als Zijn Vader.
Wij moeten bidden: Onze Vader die in de hemelen is...
Ook wordt God door de hele Bijbel, (OT en NT) als Hij aangeduid.
Dat komt bij mij toch echt als mannelijk over.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: God: de Eeuwige (mannelijk, vrouwelijk of geslachtsloos)

Berichtdoor schelpje3 » 30 jul 2014 15:13

Spreeuw schreef:- Verdient het aanbeveling om God aan te spreken met "de Eeuwige"?
- Is het terecht als het in het midden gelaten wordt dat God mannelijk, vrouwelijk of geslachtsloos is?

Eeuwige is mij een te vage benaming. Dat zou ook een god van de Indianen kunnen zijn.
Ik luisterde eens naar een kerkdienst op de radio, totdat de dominee zei dat God best wel eens een vrouw zou kunnen zijn.
Sorry, maar dan haak ik meteen af. Het komt op mij spottend over. :?
Zoals Mona hierboven zegt: De Heere Jezus heeft het over Zijn Vader, zijn aardse moeder was Maria.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: God: de Eeuwige (mannelijk, vrouwelijk of geslachtsloos)

Berichtdoor MoesTuin » 30 jul 2014 15:29

Om de Heere God aan te spreken met Eeuwige kan zeer goed, want de Heere God is Eeuwig, oneindig, het begin en het einde.

Daarom is de Heere God ook niet mannelijk of vrouwelijk (terwijl ik het type krijg ik gewoon al de rillingen, want dat klopt gewoon echt niet)

Er is een prachtig Gezang, "O Eeuwige Vader, sterk in macht"

klik hier

Gezang 203:1 schreef:
1
O eeuw'ge Vader, sterk in macht,
wiens arm betoomt der baren kracht,
die wijst de grond'looz' oceaan
de Hem gestelde perken aan,
o wil verhoren onze bee
voor hen, die zijn in nood op zee!
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
EdW
Mineur
Mineur
Berichten: 109
Lid geworden op: 29 apr 2014 09:34

Re: God: de Eeuwige (mannelijk, vrouwelijk of geslachtsloos)

Berichtdoor EdW » 30 jul 2014 15:56

Ik was pas in een kerkdienst en daar werd God (o.a. in het gebed) consequent aangesproken als 'de Eeuwige'.
Ik heb daar toen ook over nagedacht; want zoals anderen in dit topic ook al terecht opmerken, het is één van de Namen van God en daarom mogen wij Hem zo aanspreken. Maar tegelijkertijd kwam het bij mij ontzettend afstandelijk over. Ik vind het juist zo mooi om God als Vader aan te spreken, dan komt Hij zo dichtbij.
De Eeuwige klinkt voor mij nogal afstandelijk en - om eerlijk te zijn - ook een beetje zweverig.
Want God heeft Zijn Zoon niet in de wereld gezonden opdat Hij de wereld zou veroordelen, maar opdat de wereld door Hem behouden zou worden (Joh. 3:17)

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4612
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: God: de Eeuwige (mannelijk, vrouwelijk of geslachtsloos)

Berichtdoor Spreeuw » 30 jul 2014 17:06

Marnix schreef:God heeft talloze namen, "de eeuwige" is er een van. Natuurlijk mogen we die gebruiken maar er zijn meer namen.

Natuurlijk is God geslachtsloos. Hij is geen schepsel maar de Schepper. Hij schiep man en vrouw, mannelijk en vrouwelijk, naar Zijn beeld. In beide geslachten is iets van Zijn beeld terug te vinden. God is geen mens of dier dus ook niet in de delen in een geslacht.

Dat mensen van "God" een mannelijk iets hebben gemaakt zegt dan niet zoveel. Dat is een menselijk bedenksel.


Is dat zo "natuurlijk"? God wordt in de Schrift toch echt als mannelijk aangeduid (denk aan de drie-eenheid: Vader, Zoon en Heilige Geest). De Vader en de Zoon zijn mannelijke aanduidingen. Ik betwijfel of het een menselijk bedenksel is dat God mannelijk is. Maar niet iedereen is van mening dat je God als mannelijk moet beschouwen, vandaar dit topic.

En inderdaad, natuurlijk mogen we God de Eeuwige noemen. Maar ik vroeg me wel af of het aanbeveling verdient dit veelvuldig te doen, zoals in sommige kerken gebruikelijk is.

God heeft inderdaad vele namen. Ik heb de belangrijkste ook genoemd in het topic "De Godsnamen in de Bijbel", evenals dit topic ook te vinden onder "[Religie] - Algemeen". Belangrijk is te weten dat het wel namen zijn van de ene God.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: God: de Eeuwige (mannelijk, vrouwelijk of geslachtsloos)

Berichtdoor MoesTuin » 30 jul 2014 17:27

God is zo onuitsprekelijk Groot eigenlijk
Het is al benoemd, maar het is ook heel goed om de Heere God aan te roepen

Abba, Vader, U alleen, U behoor ik toe!
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

maaarten

Re: God: de Eeuwige (mannelijk, vrouwelijk of geslachtsloos)

Berichtdoor maaarten » 30 jul 2014 20:57

Spreeuw schreef:Is dat zo "natuurlijk"? God wordt in de Schrift toch echt als mannelijk aangeduid (denk aan de drie-eenheid: Vader, Zoon en Heilige Geest). De Vader en de Zoon zijn mannelijke aanduidingen.


De Heilige Geest is overigens vrouwelijk in het Hebreeuws en onzijdig in het Grieks. Het woord "Geest" in het Hebreeuws is רוּחַ (ruach) wat vrouwelijk is, en πνεῦμᾰ (pneuma) wat onzijdig is.

Verder heeft God zowel man als vrouw in Zijn beeld geschapen.

Ik denk dat God boven menselijke termen als mannelijk en vrouwelijk uitstijgt. Er worden dus in de Bijbel zowel mannelijke, vrouwelijke als onzijdige termen gebruikt voor God. Desalniettemin moeten we wel vaststellen, dat hoewel niet uitsluitend er toch wel bijna alleen maar mannelijke termen gebruikt worden. Het woord God is mannelijk in Hebreeuws en Grieks, het woord Heere is mannelijk, Vader, Zoon etc. zijn allemaal mannelijk.

Ik vind het wel belangerijk om de termen te gebruiken die God ons in Zijn openbaring geeft. En dat Zijn dus: God (=mannelijk), Heere (=mannelijk), Vader etc. Ik vind het dus ook vreselijk en tenenkrommend als mensen heel dwangmatig vanwege feministisch gezever God enkel in geslachtsneutrale termen of zelfs vrouwelijke termen beschrijven, die niet in de Bijbel gebruikt worden.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: God: de Eeuwige (mannelijk, vrouwelijk of geslachtsloos)

Berichtdoor Marnix » 31 jul 2014 08:22

Is dat zo "natuurlijk"? God wordt in de Schrift toch echt als mannelijk aangeduid (denk aan de drie-eenheid: Vader, Zoon en Heilige Geest). De Vader en de Zoon zijn mannelijke aanduidingen. Ik betwijfel of het een menselijk bedenksel is dat God mannelijk is. Maar niet iedereen is van mening dat je God als mannelijk moet beschouwen, vandaar dit topic.

En inderdaad, natuurlijk mogen we God de Eeuwige noemen. Maar ik vroeg me wel af of het aanbeveling verdient dit veelvuldig te doen, zoals in sommige kerken gebruikelijk is.

God heeft inderdaad vele namen. Ik heb de belangrijkste ook genoemd in het topic "De Godsnamen in de Bijbel", evenals dit topic ook te vinden onder "[Religie] - Algemeen". Belangrijk is te weten dat het wel namen zijn van de ene God.


Heb je goed gelezen wat ik zei? Ja kan God niet als mannelijk of vrouwelijk beschouwen omdat Hij geen mens of dier is. Bij mensen heb je mannen en vrouwen maar God is geen mens. Je moet Hem niet als man of vrouw beschouwen maar als God. En Hij openbaart zich aan mensen op allerlei manieren. Als een Vader. Maar dat wil niet zeggen dat Hij van het mannelijk geslacht is. Want wie is dan de Moeder? Je snapt dat het zo niet werkt bij God.

De Bijbel leert dat God mensen schept, naar Zijn beeld, mannelijk en vrouwelijk schiep Hij hen.... beiden naar Zijn beeld. God is dus niet mannelijk... of vrouwelijk. Hij is God. We kunnen hooguit stellen dat mannen en vrouwen naar Zijn beeld zijn gemaakt, de een niet minder dan de ander. Maar ja, als mannen het voor het zeggen hebben zeggen de mannen natuurlijk al snel dat God een man is...
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: God: de Eeuwige (mannelijk, vrouwelijk of geslachtsloos)

Berichtdoor mona » 31 jul 2014 08:38

Marnix schreef:God is dus niet mannelijk... of vrouwelijk.
Ik weet niet wat God is. Ik weet alleen dat Hij zich in Zijn Woord laat kennen als mannelijk. Ik denk dan: omdat God Zich als mannelijk laat kennen, dan hoef ik me niet af te vragen of Hij wellicht ook vrouwelijk is, of geslachtsloos.
God leeft in een andere wereld, onzichtbaar voor onze ogen, en te groot voor ons beperkt verstand. Gelukkig hoef ik niet uit te zoeken hoe Hij er uit ziet. Hij laat zich kennen als mannelijk (Hij, God, Vader).

De Eeuwige is Hij natuurlijk ook. Maar het verdient mijns inziens geen aanbeveling om Hem zo te noemen. God draagt ons immers Zelf op Hem Vader te noemen?

Het is waar dat God ook de vrouw heeft geschapen naar Zijn beeld. Maar hoe zich dat verhoud mbt hoe Hij Zich openbaart in Zijn Woord als mannelijk, dat weet ik niet.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Gebruikersavatar
Cathy
Majoor
Majoor
Berichten: 1543
Lid geworden op: 13 sep 2002 17:18
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: God: de Eeuwige (mannelijk, vrouwelijk of geslachtsloos)

Berichtdoor Cathy » 31 jul 2014 08:48

Marnix schreef:De Bijbel leert dat God mensen schept, naar Zijn beeld, mannelijk en vrouwelijk schiep Hij hen.... beiden naar Zijn beeld. God is dus niet mannelijk... of vrouwelijk. Hij is God. We kunnen hooguit stellen dat mannen en vrouwen naar Zijn beeld zijn gemaakt, de een niet minder dan de ander.

Eens. God overstijgt de seksen.
Maar ja, als mannen het voor het zeggen hebben zeggen de mannen natuurlijk al snel dat God een man is...

Daar zit 'm de kneep. :)
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: God: de Eeuwige (mannelijk, vrouwelijk of geslachtsloos)

Berichtdoor mona » 31 jul 2014 09:06

Marnix schreef: Maar ja, als mannen het voor het zeggen hebben zeggen de mannen natuurlijk al snel dat God een man is...
Eehhh, hoe bedoel je dat eigenlijk? God laat Zich immers kennen als mannelijk?

God is geen man, Hij is een Geest. Hij laat Zich kennen en aanspreken als mannelijk.
http://www.gotquestions.org/Nederlands/ ... elijk.html
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: God: de Eeuwige (mannelijk, vrouwelijk of geslachtsloos)

Berichtdoor mealybug » 31 jul 2014 09:17

Spitten en wroeten maar weer in Gods Ondoorgrondelijkheid, jongens.

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: God: de Eeuwige (mannelijk, vrouwelijk of geslachtsloos)

Berichtdoor Arco » 31 jul 2014 09:22

De stelling: God = Geest, dat vind ik weer te kort door de bocht. Om God te kunnen waarnemen, zoals Adam deel bij deins verantwoording na het eten van de vrucht of bij Stefanus die Jezus zag staan aan de rechterhand van God, moet God fysiek zichtbaar zijn.

Dus het is niet: of, of. Maar het is: en, en.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 80 gasten