Heilig leven

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Heilig leven

Berichtdoor mona » 29 jul 2014 13:07

De Heere geeft ons meermalen de opdracht om heilig te leven, sterker nog: heilig te zijn.
1 Petrus 1 vers:
15 Maar zoals Hij Die u geroepen heeft, heilig is, word zo ook zelf heilig in heel uw levenswandel,
16 want er staat geschreven: Wees heilig, want Ik ben heilig.

Wat is deze heiligheid? Hoe moet je dat doen?
Is het voor jou een vurig verlangen om heilig voor God te leven, of is het een moeizame opdracht?
Er staat: word heilig in heel uw levenswandel, het heeft dus betrekking op heel je leven, op al je doen en laten. Hoe moet dat zijn in de dagelijkse praktijk?

God wil ons door Zijn Geest laten zien wat heilig is en wat niet. Daarom is het erg belangrijk om dicht bij Hem te leven. Hij heeft ook voor Zijn kinderen gebeden: Vader, heilig ze in Uw Naam.
Staat heiligheid hoog op jouw agenda? Denk je er dagelijks aan, om heilig voor Hem te leven?
Hoe blijf je staande in deze tijd van verzoeking en bedwelming?
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23581
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Heilig leven

Berichtdoor Marnix » 29 jul 2014 13:22

Het is voor mij beiden, een vurig verlangen en een moeizame opdracht.

Ik denk dat het uitgaanspunt wel belangrijk is. We zijn als christenen geheiligd door Jezus Christus. Van daaruit komt het verlangen om heilig te leven, de kracht om heilig te leven. Als we eenmaal hebben ontdekt dat dit niet uit onszelf komt is dat een bevrijding. Tegelijkertijd is het ook een strijd omdat we zo vaak de fout in gaan.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4544
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Heilig leven

Berichtdoor naamloos » 29 jul 2014 13:40

Ik denk dat je alleen heilig kunt leven van binnenuit, dus niet bepaalde plaatsen en situaties vermijden om maar niet besmet te worden met onheiligheid.
Je weet wel, witgepleisterde graven. Niet wat de mond ingaat verontreinigd de mens maar dat wat uit het hart komt.
Je kan heilig leven in zondige plaatsen, en onheilig leven op heilige plaatsen.
De wereld is geen een heilige plaats, dus moeten we heilig leven op een onheilige plaats. Ieder op z'n eigen plekje.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Heilig leven

Berichtdoor Boerin » 29 jul 2014 14:39

mona schreef:God wil ons door Zijn Geest laten zien wat heilig is en wat niet. Daarom is het erg belangrijk om dicht bij Hem te leven. Hij heeft ook voor Zijn kinderen gebeden: Vader, heilig ze in Uw Naam.
Staat heiligheid hoog op jouw agenda? Denk je er dagelijks aan, om heilig voor Hem te leven?
Hoe blijf je staande in deze tijd van verzoeking en bedwelming?

Het wordt steeds meer een keuze tussen zwart of wit, halfbakken kan niet meer. Wie rein is worde steeds reiner. Ik bid ook dat God me beschermt en ook voor anderen. Ben zelf een tijdje in de wereld geweest door slechte keuzes die van kwaad tot erger gingen. Als ik soms weer die neiging heb denk ik daar maar weer aan.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Jvslooten

Re: Heilig leven

Berichtdoor Jvslooten » 29 jul 2014 19:44

naamloos schreef:Je kan heilig leven in zondige plaatsen, en onheilig leven op heilige plaatsen.
Hoi Naamloos, bedankt voor je bijdrage. De zin die ik hierboven gequote heb pak ik er even uit.. want die heeft me aan het nadenken gezet. Ik moest denken aan Lot. De rechtvaardige Lot was immers een heilige, die leeftde in een onheilige plaats: Sodom. Daarom wil ik allereerst voorzichtig instemmen met wat je schreef - het kan inderdaad! Maar, om mij -vrij naar de Apostel- maar eens iets hardop af te vragen; is alles wat geoorloofd is, ook nuttig? We kunnen, als we op zo'n plek gesteld zijn ons in ieder geval nuttig máken. Immers, zo deed ook Lot; hij zat in de poort van Sodom, meld de Schrift. De poort waar recht gesproken werd, waar belasting werd geheven en waar plannen werden gesmeed. Het was het zenuwpunt vanwaaruit Sodom werd bestuurd. Vandaag de dag zouden we zeggen: Lot zat in de gemeenteraad. Ongetwijfeld heeft hij daar dikwijls voor dilemma's gestaan en geworsteld met gewetensbezwaren. Maar toch nam hij steeds weer zijn verantwoording. Ik denk dat we er goed aan doen bewust te zijn van onze persoonlijke verantwoording. Ook dan. Juist dan!

Toch kunnen we nog meer van Lot leren. Immers, Petrus zegt: "..deze rechtvaardige [Lot], die in hun midden woonde, heeft dag in dag uit zijn rechtvaardige ziel gekweld bij het zien en horen van hun wetteloze daden." Het leven in de onheilige plaats was hem tot kwelling van zijn ziel. En als wij gezet zijn in een onheilige plaats, dan zal het zo ook onze ziel tot kwelling zijn. Wie iets heeft leren kennen van de Heilige, kan niet onverschillig aan het onheilige en het profane voorbij leven. Als heilige temidden van het onheilige betekend ook nu nog een kwelling voor de ziel.
Maar er is nog iets wat de geschiedenis duidelijk maakt. Opnieuw denk ik dan aan Lot, en wil ik daarbij opmerken, dat het verblijf van een heilige in een onheilige plaats -behalve tot zielekwelling- ook tot zonde leid. We zien dat bijvoorbeeld heel duidelijk bij Lot's vrouw. Zij had, temidden van het onheilige, Sodoms onheilige begeerlijkheden lief gekregen. Daarom moest Lot uiteindelijk zonder zijn vrouw zijn vlucht vervolgen, en de onheilige werd met het onheilige verteerd. Het leven, wonen, verblijven en bezoeken van onheilige plaatsen kan ook ons gezin en onze familie treffen! Of onszelf. Want ook heiligen zijn geen heiligen! Laat het ons tot waarschuwing zijn en tot voorzichtigheid nopen.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4544
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Heilig leven

Berichtdoor naamloos » 30 jul 2014 09:00

Ha v. Slooten,

Nog even een aanvulling m.b.t. Lot. Lot koos voor Sodom omdat het zo'n mooi stuk land was.
Dat vind ik niet zo'n goede reden om op een onheilige plaats te gaan wonen.

Mijn punt was eigenlijk dat je op elke plaats heilig kan leven als je doet wat Jezus zegt: blijf in mij :D
Als je in een goddeloze omgeving leeft zul je vast sterker ervaren dat je een gast en vreemdeling bent op aarde.
In een uiterlijk nette omgeving heb je dat denk ik minder, maar dan schuilt er weer een ander gevaar: je voelt je thuis, we hebben het zo slecht nog niet, en we sukkelen zo in slaap.
Waar we ons ook bevinden, wakker blijven en toegewijd aan God leven blijkt voor ons nogal lastig te zijn.

Ik vind het jammer dat er mensen zijn die menen dat ze alleen heilig kunnen leven op een plaats waar de zonde niet zo zichtbaar aanwezig is.
Ik snap best dat het niet goed voelt als je ergens bent waar de liederlijkheid van de wereld hoogtij viert, maar ja, ons vooruitzicht is geweldig toch?
We zijn geroepen om een licht te zijn in de wereld, en als we in Christus blijven dan hoeven we never nooit bang te zijn dat de duisternis ons te pakken krijgt.
Licht schijnt in de duisternis, daar kunnen mensen zich voor afschermen -en da's jammer- maar ze kunnen nooit met duisternis licht verdrijven.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Heilig leven

Berichtdoor mona » 30 jul 2014 15:03

Naamloos, je reactie is gericht aan JvSlooten, maar ik hoop dat ik er ook even op mag reageren?
naamloos schreef:Nog even een aanvulling m.b.t. Lot. Lot koos voor Sodom omdat het zo'n mooi stuk land was.
Dat vind ik niet zo'n goede reden om op een onheilige plaats te gaan wonen.
En toch maakte Lot die keuze om die reden: het mooie land, vruchtbaar en rijk aan water. Het zag er uit als de Hof des Heeren, staat er in Genesis 13.
Lot zag op dat moment aan wat voor ogen was.
Hij maakte de keuze zonder God, en leefde dus op dat moment niet heilig.
Maar Abraham riep de naam van de Heere aan, staat er in vers 4.
Nadat Lot gekozen had, zocht de Heere Abraham wel op, maar Lot niet!
Abraham kreeg een bevestiging van de belofte van de Heere, en bouwde voor Hem een altaar.
Maar Lot ging zijn eigen gang.

Hier zie je het grote verschil tussen een keuze maken, door met God heilig te leven, of als je ver van God leeft.
De uitwerking kan hele grote gevolgen hebben voor je dagelijks leven. Lot heeft zich verschrikkelijk gevoeld tussen al die goddeloosheid, het kwelde hem! Wat zal hij zijn keuze berouwd hebben.

naamloos schreef:Ik snap best dat het niet goed voelt als je ergens bent waar de liederlijkheid van de wereld hoogtij viert, maar ja, ons vooruitzicht is geweldig toch?
We zijn geroepen om een licht te zijn in de wereld, en als we in Christus blijven dan hoeven we never nooit bang te zijn dat de duisternis ons te pakken krijgt.
Als het goed is, wil je weg uit die liederlijkheid. Zolang je er in bent, of er in moet zijn om welke reden dan ook, moet je een licht zijn, maar je moet wel uit die wereld gaan, zodra het mogelijk, en je er niet mee vermengen. Lot wilde er ook uit. Als christen kan je het er toch niet uithouden?

Heiligheid heeft niet alleen te maken met grote keuzes, maar ook met je gedachten en met je tong. Niet roddelen, en proberen de minste te zijn. Of geduldig, of verdraagzaam. Dat is ook in een christelijke omgeving een hele grote opdracht. Die evengoed alleen volbracht kan worden in de kracht van God.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Heilig leven

Berichtdoor MoesTuin » 30 jul 2014 15:40

Heilig, heeft denk ik ook te maken / zit dichtbij Eerbied, Nederigheid.....
Want mogen we toch elke dag weer dankbaar zijn voor Onze Grote en Getrouwe Genadige Heere God die Liefdevol alle schuld wil vergeven voor mensen die Zijn Naam aanroepen, iedere keer opnieuw, en vergeving vragen, nederig, voor hun schulden keer op keer, en Groot is Uw Trouw dan O Heer, keer op keer weer.
Heilig Heilig Heilig wordt bezongen in Gezang 92

klik hier


Gezang 92 schreef:
1
Heilig, heilig, heilig
Here God almachtig,
vroeg in de morgen wordt U mijn zang gewijd.
Heilig, heilig, heilig,
liefdevol en machtig,
drie-enig God, die een in wezen zijt.

2
Heilig, heilig, heilig!
Al de heil'gen knielen,
neigend hunnen kroon voor de Koning van 't heelal;
ook de heil'ge eng'len
vallen voor Hem neder,
die was en is en eeuwig wezen zal.

3
Heilig, heilig, heilig!
Gij blijft ons verborgen,
wijl voor zondig' ogen uw glans verdwijnt in nacht.
Gij alleen zijt heilig,
geen is uws gelijke,
volmaakte liefde, heiligheid en macht!

4
Heilig, heilig, heilig
Here God almachtig,
heel de schepping prijst U in aard' en hemel wijd.
Gij alleen zijt heilig,
liefdevol en machtig,
drie-enig God, die een in wezen zijt.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4544
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Heilig leven

Berichtdoor naamloos » 30 jul 2014 16:04

mona schreef:Naamloos, je reactie is gericht aan JvSlooten, maar ik hoop dat ik er ook even op mag reageren?
Tuurlijk :D

Broeders en zusters, met een beroep op Gods barmhartigheid vraag ik u om uzelf als een levend, heilig en God welgevallig offer in zijn dienst te stellen, want dat is de ware eredienst voor u. U moet uzelf niet aanpassen aan deze wereld, maar veranderen door uw gezindheid te vernieuwen, om zo te ontdekken wat God van u wil en wat goed, volmaakt en hem welgevallig is.

Als we als levend offer God dienen, dan maakt hij wel uit waar hij ons hebben wil.
Sommigen roept hij naar zendingsgebieden waar vreselijke occulte praktijken heersen.
Er zijn hulpverleners die werkzaam zijn in de roze buurten van Amsterdam.
En zo kun je 1000 en 1 dingen bedenken.
mona schreef:Als het goed is, wil je weg uit die liederlijkheid. Zolang je er in bent, of er in moet zijn om welke reden dan ook, moet je een licht zijn, maar je moet wel uit die wereld gaan, zodra het mogelijk, en je er niet mee vermengen. Lot wilde er ook uit. Als christen kan je het er toch niet uithouden?
Nou ik geloof dat God ons niet zal overvragen hoor. En zelf hebben we ook de verantwoording om niet te veel hooi op de vork te nemen.
Veel mensen hebben een gezin, dan kun je weer opladen.
En ook daarom zijn de gemeentesamenkomsten belangrijk, om door God en elkaar weer opgebouwd te worden.
Nee, ik geloof niet dat we de eerste de beste mogelijkheid moeten aangrijpen om weg te wezen.
We hebben hier een taak op de wereld, al mogen we natuurlijk ook best ontspannen enzo.
Maar eigenlijk is de wereld oorlogsgebied, al is de overwinning al behaald door Jezus. :D
mona schreef:Heiligheid heeft niet alleen te maken met grote keuzes, maar ook met je gedachten en met je tong. Niet roddelen, en proberen de minste te zijn. Of geduldig, of verdraagzaam. Dat is ook in een christelijke omgeving een hele grote opdracht. Die evengoed alleen volbracht kan worden in de kracht van God.
Vandaar gezindheid..
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Heilig leven

Berichtdoor mona » 30 jul 2014 17:03

naamloos schreef:Als we als levend offer God dienen, dan maakt hij wel uit waar hij ons hebben wil.
Sommigen roept hij naar zendingsgebieden waar vreselijke occulte praktijken heersen.
Er zijn hulpverleners die werkzaam zijn in de roze buurten van Amsterdam.
Mee eens. Daar ben je dan met Gods wil, en daar ben je dan samen met Hem. Dat maakt alle verschil uit.

Ik bedoelde eigenlijk iets anders, toen ik zei: je moet die wereld uit gaan.
Jakobus 1 vers 27:
De zuivere en onbevlekte godsdienst voor God en den Vader is deze: wezen en weduwen bezoeken in hun verdrukking, en zichzelven onbesmet bewaren van de wereld.
Ik bedoelde meer: het niet mee doen met de wereld. Niet opgaan in muziek of internet, geen grenzen opzoeken van wat wel en niet kan, je niet inlaten met drankzuchtige vrienden, geen schuine praatjes, niet willen roddelen, je geld goed besteden, de minste willen zijn enz.
Het is immers het willen leven naar Zijn wil, omdat Hij Zijn kinderen duur gekocht heeft met Zijn bloed?

Iemand schreef eens:
Heiligmaking is het praktische uitvloeisel van Gods uitverkiezing, namelijk om mensen af te zonderen voor Hem.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Heilig leven

Berichtdoor Boerin » 30 jul 2014 18:31

Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 51 gasten