Velen kerken sluiten (een overzicht)

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

mealybug
Generaal
Generaal

Re: Velen kerken sluiten (een overzicht)

Berichtdoor mealybug » 28 jul 2014 19:30

rotterdam schreef:
Efeze ligt in de Turkse provincie Izmir. Ondanks de lof van Paulus over deze gemeente (levende relatie) moeten we toch constateren dat er thans praktisch geen christenen meer te vinden zijn in Efeze. Dus ? Jij mag het zeggen.

Laodicea lag een stukje verderop.
Jezus laatste woorden zijn dat ie die gemeenteleden uitspuugt.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 28 jul 2014 19:44

Anoniem_89 schreef:

Ik weet niet hoe dat komt, misschien kwam er wel dwaalleer?
Misschien vervolging? Misschien een andere reden?

Weet jij het wel dan?

Nee dat weet ik ook niet / wellicht heb jezelf het antwoord gegeven ;

De wind waait waarheen hij wil; je hoort zijn geluid, maar je weet niet waar hij vandaan komt en waar hij heen gaat.

Overigens gaat het heel erg goed met het christendom.
Het is de grootste wereldgodsdienst (ruim 2 miljard).
Elke minuut worden er 42 christenen gedoopt.
Dat zijn er 2.557 per uur/ 61.370 per dag / ruim 22 miljoen per jaar.

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 28 jul 2014 21:44

rotterdam schreef:Nee dat weet ik ook niet / wellicht heb jezelf het antwoord gegeven ;

De wind waait waarheen hij wil; je hoort zijn geluid, maar je weet niet waar hij vandaan komt en waar hij heen gaat.

Overigens gaat het heel erg goed met het christendom.
Het is de grootste wereldgodsdienst (ruim 2 miljard).
Elke minuut worden er 42 christenen gedoopt.
Dat zijn er 2.557 per uur/ 61.370 per dag / ruim 22 miljoen per jaar.

Voor mij klinkt dat ook allemaal heel mooi.
Waar ik dan alleen weer over na denk is;
Hoeveel mensen die zeggen dat ze christen zijn hebben daadwerkelijk een levende relatie met Jezus?

Net als de predikant van het koninklijk huis.
Carel ter Linden
Tja als het koninklijk huis wel zegt te geloven maar hun predikant niet, wat moet je dan met zo iemand?
Ik zou niet langer gehoor aan zo iemand geven.
Maar het schijnt heel normaal te zijn :roll:

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 29 jul 2014 10:14

Anoniem_89 schreef:Hoeveel mensen die zeggen dat ze christen zijn hebben daadwerkelijk een levende relatie met Jezus?

Wat zijn dit voor mensen ? En hoe zijn ze herkenbaar ? Aan de vruchten ?
Herkenbaar door jou en door mij ? - mensen die aanzien wat voor ogen is ?
Alleen God is in staat om "het hart aan te zien".
Christus zegt "de ure zal komen en is hier dat degene die de Vader aanbidden, Hem zullen aanbidden in genade en waarheid".

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 29 jul 2014 10:24

Anoniem_89 schreef:
Ik weet niet hoe dat komt, misschien kwam er wel dwaalleer?
Misschien vervolging? Misschien een andere reden?

Weet jij het wel dan?

Nee, ik weet het ook niet. De eerste bloeiende christengemeentes bestaan ook niet meer. Nederland stond bekend als Godsvrezend land. En wat is daar nu nog van over?
Het kan best zijn dat het evangelie hier, in het westen, schaars wordt. In het oosten komt het juist op. Velen hebben het hier verkwanseld en veracht. En God is geen ledig toeschouwer.

Opmerkelijk is wel dat wanneer er een ramp geschiedt, zoals met het vliegtuig, de kerken vol stromen, voor een herdenkingsdienst.
Dan zoeken mensen toch verbondenheid met een "religieus tintje".
Nu zou het toch het allergrootste Wonder zijn, als dit ongeluk mensen uitdrijft naar Hem.

We moeten ook niet al te zeer somberen, veel kerken in de rechterflank moeten uitbreiden of nieuwbouw plegen.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 29 jul 2014 10:27

schelpje3 schreef:We moeten ook niet al te zeer somberen, veel kerken in de rechterflank moeten uitbreiden of nieuwbouw plegen.

Dat is vanwege de aanwas binnen de enorme gezinnen, er komen geen leden bij door evangelisatie en bekering.

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 29 jul 2014 10:54

mealybug schreef:Dat is vanwege de aanwas binnen de enorme gezinnen
Enorme gezinnen?
Volgens mij worden ook in de rechterflank de gezinnen kleiner.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 29 jul 2014 11:03

mona schreef:Enorme gezinnen?
Volgens mij worden ook in de rechterflank de gezinnen kleiner.

En de bekering en evangelisatie?

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 29 jul 2014 11:10

@Mealbug

Goed punt!!

Ik dacht precies hetzelfde toen ik alleen het topic zag, en daarna zie ik dat jij het al belicht hebt.

Waar is de evangelisatie?

Roept Paulus ons allemaal niet op, om de wapenuitrusting aan te trekken? En bij die wapenuitrusting is de bereidheid, om het evangelie te brengen aan de orde...

Met alle respeckt, maar in de meeste reformatorische kerken, komen weinig nieuwe mensen in de gemeente. Als je er als buitenstaander zou komen, zonder weet van de regels, word je zo weer naar buiten verwezen.

Het klinkt hard, maar het is wel de waarheid mijns inziens.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 29 jul 2014 11:28

Dit is respectloos xsidd en wat weet MB hiervan, die woont ver ver weg!
De Ger gemeente Apeldoorn is een voorbeeld:

Evangelisatiewerk is in onze gemeente een activiteit die zich primair richt op mensen buiten onze gemeente. De boodschap van de Bijbel is zo belangrijk dat iedereen die mag, en eigenlijk moet horen.

Naast het feit dat onze kerkdeuren elke zondag voor u open staan, organiseren we verschillende andere bijeenkomsten:

Allochtonen
Kinderclub
Kledingverkoop
Maaltijdproject
Mondelinge Bijbelcursus
Schriftelijke Bijbelcursus
Straatevangelisatie
Vrouwenochtenden

Vanuit onze gemeente is er een evangelisatieproject opgestart onder de naam: Bijbelcentrum 't Vogelzaad. Een deel van de bovenstaande activiteiten behoort bij dit project. Als u zich niet aangesproken voelt door een van deze zaken, maar toch interesse heeft in de Bijbel en het christelijk geloof, dan kunt u altijd contact opnemen met één van de personen onder het menu 'contact'.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 29 jul 2014 11:38

schelpje3 schreef:Dit is respectloos

Niet gaan afleiden, ik had het over de ledengroei door evangelisatie en bekering, tegenover een ledengroei door gezinsgroei.
Hoeveel mensen worden er toegevoegd aan b.v. de GgiN, door evangelisatie en vanwege de getuigende ambassadeursrol die ze voor het christendom vervult ?

Wel weer een bijzonder typerende tekst, trouwens: (''en ik heb het niet geweten'')

(-versus het ''onze geest getuigt met Zijn Geest'')

Afbeelding

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 29 jul 2014 11:39

Schelpje3

Ik snap dat je het resepecktloos vind, als je je als gemeente zo inzet!! Eerlijk gezegd word ik er wel blij van, dat het dan wel goed gaat in Apeldoorn.

Even terzijde? Waarom woont MB te ver weg??

En nu de vraag :

Hoe vaak is al een vrouw geweigerd die geen hoed droeg in de Ger.Gem? Dat ze de dienst niet mocht bijwonen, omdat ze geen hoed droeg???

Dat een vrouw, omdat ze geen hoed droeg niet welkom was??

Zijn de mensen dan zo kortzichtig? Een stomme hoed weegt toch niet op, tegen de mensenziel die gered moet worden? Ja, ze heeft het niet gehoord want ze werd geweigerd vanwege een stomme hoed.

Zucht...

Jezus ging zelf speciaal op zoek bij hoeren en tollenaren.. En de huidige kerk weert mensen vanwege een hoed.

Hoe schamel wil je het hebben?

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 29 jul 2014 11:53

mealybug schreef:En de bekering en evangelisatie?
Ik moet je eerlijk zeggen dat ik daar geen goed zicht op heb. In de PKN waar ik lid van ben, wordt de gemeente steeds kleiner, door vertrek naar de Baptistengemeente hier in de buurt, en de HHK waar ik vaak kom, wordt het steeds drukker, zowel in de morgen-, als in de avonddiensten. Er komt vooral heel veel jeugd, en ik heb begrepen dat er ook veel vanuit de GerGem komen.

Voor onze kleine PKN gemeente is dit vertrek van jongeren heel lastig, en ik merk dat de grenzen steeds verder opgerekt worden om maar zoveel mogelijk mensen bij de kerk te houden.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 29 jul 2014 11:54

xsidd schreef:Schelpje3
Ik snap dat je het resepecktloos vind, als je je als gemeente zo inzet!! Eerlijk gezegd word ik er wel blij van, dat het dan wel goed gaat in Apeldoorn.
Even terzijde? Waarom woont MB te ver weg??

En nu de vraag :

Hoe vaak is al een vrouw geweigerd die geen hoed droeg in de Ger.Gem? Dat ze de dienst niet mocht bijwonen, omdat ze geen hoed droeg???

Dat een vrouw, omdat ze geen hoed droeg niet welkom was??

Zijn de mensen dan zo kortzichtig? Een stomme hoed weegt toch niet op, tegen de mensenziel die gered moet worden? Ja, ze heeft het niet gehoord want ze werd geweigerd vanwege een stomme hoed.
Zucht...
Jezus ging zelf speciaal op zoek bij hoeren en tollenaren.. En de huidige kerk weert mensen vanwege een hoed.

Hoe schamel wil je het hebben?

Er worden geen mensen geweigerd, dat is een leugen! In elke kerk liggen hoedjes en petten, die je kunt gebruiken, indien nodig.
En als je toch een keer onverhoopt zonder hoed in de kerk zit, gebeurt er niets hoor.
Het is zelfs mij een keer overkomen, mijn moeder was glad vergeten om mijn baretje in te pakken, toen we met vakantie gingen.

MB woont in Z.A., die kan niet echt beoordelen hoe de situatie hier is, dan alleen van horen zeggen. En van horen zeggen, liegt men veel, is het spreekwoord.
Steeds maar weer worden bepaalde reformatorische kerken in een kwaad daglicht gesteld, en waarom? Wat is de haat?
Waarom doe je hier aan mee xsidd?
Je kwetst mij niet hoor, ik ben niet eens een GerGemse, maar indirect kwets je de Heere.

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 29 jul 2014 12:06

@Schelpje3

Ik heb toch zelf in de Ger. Gem in Boskoop gezeten, waar het zeker 2 keer gebeurd is? En ik heb dat ook van een vrouw gehoord, die het meemaakte.

Ik lieg dus niet Schelpje3...

En ja er lagen wel hoedjes inderdaad, maar wat moet je als vreemde dat je een dienst bij wil wonen, en dan moet je zo n ding op je hoofd? Ook door anderen gedragen? hallo ? ;) Dat zal je zelf ook wel snappen hoop ik.

Begin citaat"MB woont in Z.A., die kan niet echt beoordelen hoe de situatie hier is, dan alleen van horen zeggen. En van horen zeggen, liegt men veel, is het spreekwoord.
Steeds maar weer worden bepaalde reformatorische kerken in een kwaad daglicht gesteld, en waarom? Wat is de haat?
Waarom doe je hier aan mee xsidd?
Je kwetst mij niet hoor, ik ben niet eens een GerGemse, maar indirect kwets je de Heere."Einde citaat.

Waar staat Z.A voor? Zuid-Australie? Nee, ik weet het serieus niet....

Weet je Schelpje... Ik ben opgegroeid en ging naar de Ger.gem.. Ik wil de Ger.Gem op zichzelf niet beschadigen, maar zulke regels over hoedjes, hak ik liever aan stukken en gruzelementen.

Waarom zou ik de Heere kwetsen, door sommige ondergeschoven zaken, aan de kaak te stellen?

Terug naar “[Religie] - Open forum”